Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Smerfy

MAJ

Chronimy środowisko. Kubusiowi przyjaciele natury.

W ramach tego tematu mówiliśmy o lesie jako domu zwierząt. Na podstawie obejrzanego filmu dzieci wskazywały, co zagraża lasom i jakie są tego przyczyny, formułowały zasady zachowania podczas wycieczki do lasu. Mówiliśmy również o zanieczyszczeniu powietrza, dlaczego i dla kogo jest groźny smog i jak można go ograniczyć. Dzieci uczyły się segregować śmieci do właściwych pojemników, wykorzystaliśmy zbierane w przedszkolu nakrętki do zabaw matematycznych.

Księgi, książki, książeczki.

Punktem wyjścia było pytanie „Skąd się bierze mądrość?” zawarte w tytule opowiadania czytanego na zajęciach. Dzieci bez trudu wskazały, że skarbnicą mądrości są książki. Śledziliśmy etapy powstawania książki od pomysłu autora do rąk czytelnika. Oglądały również film o tym, jak książki wyglądały, zanim przybrały znaną dzisiaj formę, dowiedziały się, że istnieją książki w formie elektronicznej. Dzieci wykonały ilustracje do naszej grupowej książki o wydarzeniach w przedszkolu. Mówiliśmy o księgarni i bibliotece, zasadach korzystania z książek, aby jak najdłużej służyły. Dzieci zrobiły zakładki.

Rodzina razem się trzyma.
 Ja i moi bliscy.

Maj zdominowany był jednak przygotowaniami do Święta Mamy i Taty. Dzieci uczyły się wierszy i piosenek, przygotowywały prezenty dla rodziców, opowiadały o swoich najbliższych, ulubionych zajęciach poszczególnych osób i o tym, co najbardziej lubią robić wspólnie. Rodzina stała się pretekstem do działań matematycznych: klasyfikowanie , szeregowanie oraz zabaw językowych – wymyślania jak największej ilości wyrazów ze sobą spokrewnionych.
W ostatnim dniu maja zgodnie z wieloletnią tradycją naszego przedszkola obchodziliśmy Dzień Sportu.
W maju w przedszkolu gościli animatorzy  Fundacji Szkatułka z bardzo ciekawymi zajęciami: „Architektura etniczna”, „Labirynty”, „Gody u zwierząt. Opieka nad potomstwem”.

 

KWIECIEŃ

Przygotowania do Świąt Wielkanocnych – poznajemy tradycje

Tematyka kwietniowych zajęć została zdominowana przez Święta Wielkanocne. Dzieci opowiadały, co im się kojarzy z Wielkanocą,  słuchały opowiadania A. Galicy „Bajeczka wielkanocna” i na jego podstawie zrobiły krótką inscenizację. Sprawdzaliśmy, jak odróżnić jajko surowe od gotowanego, co kryje się  pod skorupką  i co się stanie, jeśli jajko zanurzymy w occie. Oglądaliśmy film o tym, jak z jajka powstają kurczaki. Dzieci uczyły się piosenki „Wzorek na pisance”, układały kształt jajka ze sznurka i  ozdabiały go klockami, tworzyły wzory odciskając ślady różnych przedmiotów. W następnym tygodniu kontynuowaliśmy poznawanie zwyczajów świątecznych: na podstawie obejrzanego filmu mówiliśmy o tym, co wkłada się do wielkanocnego koszyczka, co pojawia się na wielkanocnym stole i co oznacza śmigus-dyngus. Dzieci siały owies/rzeżuchę dla  baranka i robiły kurczaki ze styropianowego jajka oraz glinianą podstawkę – kurkę .

Siły przyrody

W związku z tym tematem robiliśmy różne doświadczenia: sprawdzaliśmy, czy powietrze się porusza, w jaki sposób można ugasić ogień, oglądaliśmy różne kamienie, sprawdzaliśmy jak zachowuje się woda w różnych rodzajach ziemi. Dzieci słuchały wierszy „Piotruś i powietrze”, który nasunął wiele pytań o znaczenie tego elementu przyrody, „O ogniu słów kilka”, który przedstawiał jak ludzie opanowali sztukę wzniecania ognia, opowiadania „O ogniku i nieodpowiedzialnym krasnoludku”. Przypomnieliśmy sobie  numery  alarmowe i ćwiczyliśmy wzywanie pomocy. Wszystkie te działania stały się pretekstem do odpowiedzi na pytanie, czy siły przyrody są dla człowieka korzystne. Dzieci zastanawiały się nad tym oglądając i segregując ilustracje przedstawiające cztery żywioły.

Oto Polska właśnie. „Polska folklorem malowana – poznajemy regiony etnograficzne Polski.”

Dzieci z grupy „Smerfy” brały udział w realizacji ogólnopolskiego projektu „Polska folklorem malowana”. W I etapie, jesienią ubiegłego, roku udaliśmy się na spacer po najbliższej okolicy naszego przedszkola w poszukiwaniu ciekawych miejsc, obiektów kultury i przyrody. Efektem tych działań był album fotograficzny ukazujący niezwykle urokliwy klimat warszawskiego Mirowa. Z tych zdjęć oraz materiałów przygotowanych przez grupę III i IV powstała prezentacja o naszym mikroregionie. W II etapie przeprowadziliśmy cykl zajęć polegający na zapoznaniu dzieci z materiałami przygotowanymi przez przedszkolaków i uczniów z różnych regionów Polski. Dzieci oglądały prezentacje multimedialne, zdjęcia regionalnych strojów. Poznały nazwy części stroju łowickiego wykorzystując grę „ubierankę” na jednej z tematycznych stron internetowych. Była to pierwsza nasza próba działania przy użyciu komputera. Wykonały papierową wersję łowickiego pasiaka – zapaski.

Odwiedzając wirtualnie Toruń i okolice mówiliśmy o odkryciu Mikołaja Kopernika. Toruń to przede wszystkim jednak pierniki. Dzieci poznały legendę o toruńskich „katarzynkach”. Nie mogliśmy nie pokusić się o zmierzenie się z legendarnym wypiekiem i sami upiekliśmy pierniki. Były wspaniałe!!!

Podczas „podróży” do Małopolski skupiliśmy się głównie na Krakowie. Dzieciom bardzo spodobały się krakowskie szopki, parada smoków i jamników. Poznaliśmy legendę o smoku wawelskim, dzieci wykonały pracę plastyczną przedstawiającą mieszkańca jaskini pod Wawelem. Przypomniały sobie również legendę o Warsie i Sawie oraz legendarnych początkach państwa polskiego. Na zakończenie całego cyklu zajęć powstała mapa Polski z odwiedzonymi przez nas miastami.

W kwietniu po raz kolejny w przedszkolu gościł prof. Labolek. Tym razem zapoznawał dzieci ze zjawiskiem odrzutu i jego wykorzystaniem. Animatorzy „Szkatułki” przygotowali bardzo ciekawe zajęcia o architekturze etnicznej.
Dzieci oglądały przedstawienie „Grające drzewo”, bawiły się w różne zabawy ruchowe z trenerem klubu piłkarskiego Varsovia.

 

MARZEC

Świat wokół nas – Afryka

W pierwszym tygodniu marca przyjrzeliśmy się bliżej Afryce. Dzieci oglądały film edukacyjny o tym kontynencie, wskazywały go na mapie, uczyły się piosenek  „7 kontynentów”, „Dżungla”, „Afryka, Kongo”, poznawały mieszkańców, warunki ich życia, oglądały zdjęcia budynków. Poznały zwierzęta zamieszkujące afrykańską sawannę, a później uwieczniły je w swoich rysunkach. W ramach przygotowań do nauki czytania i pisania dzieliły ich nazwy na sylaby, próbowały rozpoznawać głoski na początku wyrazów, poszukiwały słów na „a”.

Owoce krajowe i egzotyczne

W kolejnym tygodniu kontynuowaliśmy tematykę egzotyczną. Tym razem obiektem naszych szczególnych zainteresowań były egzotyczne owoce. Dzieci rozpoznawały różne owoce  (i warzywa) za pomocą dotyku, próbowały przełożyć wrażenia sensoryczne na opis słowny oraz poklasyfikować według zauważonych przez siebie cech. Oglądały film o uprawie bananów, a później wspólnie wykonaliśmy własne drzewo bananowca z kiścią dorodnych i apetycznie wyglądających owoców. Sprawdzaliśmy, co się stanie z pokrojonym bananem i co kryją w sobie rożne owoce przy okazji przygotowywania sałatki owocowej. Dzieci poznały wiersz D. Wawiłow „Gdzie się podziały słodkie daktyle?”, sprawdzały, czy rzeczywiście są słodkie, a kakao gorzkie.

Zwierzęta chronione w Polsce

Przedszkolaki poznały różne ciekawostki na temat środowisk  życia i zwyczajów różnych zwierząt chronionych. Próbowały odpowiedzieć na pytanie „Co to znaczy chronić zwierzęta?” i po co się to robi? Pretekstem do tematu były zajęcia przyrodnicze z udziałem żywych sów. Ich owocem były przepiękne „portrety” tych niezwykłych ptaków.

 

Wiosna

21 marca dzieci z całego przedszkola spotkały się w ogrodzie, aby przywitać wiosnę. Były wiersze, piosenki, zagadki, wysiane zostały również pierwsze kwiaty. W związku ze zmianą pory roku, postanowiliśmy przyglądać się uważniej przyrodzie: drzewom, trawie w naszym ogrodzie oraz zjawiskom pogodowym, które notujemy w specjalnym kalendarzu – uczymy się w ten sposób kodowania informacji za pomocą symboli. Dzieci słuchały opowiadania „O żółtym tulipanie” i wykonały eksperyment sprawdzający, czego potrzebują rośliny, aby rosnąć. „Namalowały” plasteliną krokusy. Oglądały również  film o wędrówkach ptaków, słuchały ich odgłosów. Bawiły się w zabawę paluszkową „Przedszkolaki tańczą” i tańczyły do „wiosennych” utworów F. Chopina i A. Vivaldiego.

Woda wokół nas

Dzieci słuchały opowiadania „Dyżurny” , rozmawialiśmy o tym, co oznacza słowo „odpowiedzialność”, kto i za co jest odpowiedzialny. Wprowadziliśmy zasadę 1-dniowych dyżurów, aby każde dziecko mogło doświadczyć „smaku” odpowiedzialności za powierzone w danym dniu obowiązki. Kolejne dni poświęcone były różnym zagadnieniom dotyczącym wody. Na podstawie wiersza „Mała kropelka”  dzieci śledziły obieg wody w przyrodzie, wykonaliśmy doświadczenie pokazujące zjawisko parowania. Sprawdzały jej właściwości (smak, kolor, rozpuszczalnik wielu substancji), a także  ile kubków wody mieści się w butelce. Na koniec dzieci wykonały prace plastyczne z kolorowych plam powstałych z rozwodnionych farb.

W marcu gościł w przedszkolu również  profesor Labolek z eksperymentami n.t. „Czy cukier jest zdrowy?”, animatorzy Fundacji „Szkatułka”, którzy opowiadali o wiosennych zwyczajach zwierząt oraz teatr „Dur-Moll”  z przedstawieniem „Kosmiczne przygody”.

LUTY

Mali odkrywcy

Dzieci słuchały wiersza „Pytalski” J. Brzechwy i starały się znaleźć odpowiedź na pytanie: Co to jest „dociekliwość”?. Później same wcielały się w dociekliwych odkrywców i eksperymentowały z kolorami: tworzyły barwy pochodne mając do dyspozycji barwy podstawowe. W kolejnych dniach „badaliśmy” kosmos: poznawaliśmy planety Układu Słonecznego, gwiazdozbiory, sprawdzaliśmy, co przyciąga magnes oraz dlaczego nie spadamy z okrągłej Ziemi. Dzieci poznały piosenkę „Zielone ufoludki”, wymyślały „ufoludkowy” język. Słuchały wiersza „Zbuduję rakietę” i poznawały zawód astronauty. Wykonały pracę plastyczną „Ja w kosmosie”, makietę z fragmentem Układu Słonecznego, skonstruowały z klocków pojazdy kosmiczne i nimi udały się na podbój kosmosu w wykonanych wcześniej z materiałów do recyklingu hełmach. Poza tym ćwiczyły orientację kierunkową w przestrzeni i syntezę głoskową wyrazów.

A B C ekonomii – pieniądze

Ten tydzień poświęcony był wartości, jaką jest „oszczędność”. Dzieci słuchały wiersza „Oszczędzanie”, podawały przykłady tego, co trzeba oszczędzać. Kolejne dni poświęciliśmy na zapoznanie z historią pieniądza – na podstawie filmu edukacyjnego. Poruszone zostały kwestie: skąd biorą się pieniądze, w jakich miejscach się znajdują, skąd dorośli mają pieniądze i po co one w ogóle są nam potrzebne. Dzieci poznały pojęcia „monety” i „banknoty”, porównywały wygląd jednych i drugich. Słuchały opowiadania „O samochodach, które dzięki oszczędzaniu spełniły swoje marzenia” i wykonały skarbonki - zwierzątka z plastikowych butelek. Wszystkim bardzo podobała się zabawa w sklep, w czasie której uczyły się oczekiwania w kolejce, wymiany pieniądz – towar, a nawet przestrzegania ustalonego cennika towarów! Robienie zakupów stało się pretekstem do zabawy „Co kupiłam?” – dostrzegania cech charakterystycznych przedmiotów oraz ich zwięzłego opisu.

Najzimniej na Ziemi

Ponieważ tegoroczna zima jest wyjątkowo łagodna, zastanawialiśmy się gdzie na Ziemi jest najzimniej. Dzieci oglądały mapy i globus, uczyły się odczytywania symboliki oznaczeń stosowanych na mapach. Przeprowadziliśmy doświadczenie z latarką globusem, które miało dać odpowiedź na pytanie dlaczego na biegunach jest tak zimno. Oglądaliśmy film o Antarktydzie –wyjątkowym kontynencie i Arktyce, poznaliśmy zwierzęta klimatu zimnego. Oglądaliśmy również film o tym, w jaki sposób Inuici budują igloo, a nawet sami podjęliśmy taką próbę. Okazało się, że zbudowanie igloo z lodowych kostek wcale nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza w cieplutkiej sali przedszkola. Pozostało nam zrobić tę  śnieżną budowlę na papierze, co rzeczywiście było o wiele prostsze. Ponieważ zostało nam dużo kostek lodu postanowiliśmy sprawdzić jego inne właściwości. Poza tym, że jest zimny i śliski jest też twardy, unosi się na wodzie i wolniej roztapiał się za oknem niż w sali. Dzieci wykonały również pingwiny ze styropianowych jajek.

Co jeździ, co pływa, co lata?

Ostatni tydzień upłynął pod hasłem środków transportu. Dzieci poznały piosenkę „Okno w pociągu”, rozwiązywały zagadki obrazkowe dotyczące różnych pojazdów, próbowały rozpoznawać głoski na początku wyrazów, ćwiczyły umiejętność opisywania wyglądu. Zastanawialiśmy się nad kwestią „Gdzie jest powietrze? Czy można je zobaczyć?” Przeprowadziliśmy doświadczenie sprawdzające hipotezy dzieci – powietrze trudno zobaczyć, ale można je łatwo poczuć. Sprawdzaliśmy jak lata samolot zrobiony z kartki papieru, a jak taka sama kartka niezłożona. Zastanawialiśmy się, jak to się dzieje, że samoloty latają, oglądaliśmy wnętrze kabiny samolotu i (dzięki nagraniom) odbyliśmy lot nad chmurami. Dzieci klasyfikowały pojazdy wg różnych cech, układały je z figur geometrycznych, wykonały żaglówki z kolorowych nakrętek i piórek i mogły sprawdzić, czy utrzymają się na wodzie.

W lutym odbyły się warsztaty pt. „Panorama” oraz „Życie roślin. Jak przetrwać zimę?” prowadzone przez animatorów Fundacji  Szkatułka w ramach programów Wielki Mały Człowiek oraz Drzewo w mieście.
Po raz kolejny  niezwykle ciekawe eksperymenty zaprezentował dzieciom profesor Labolek – tym razem wyjaśniał czym jest wahadło i opór powietrza.
Trenerzy Akademii Piłkarskiej Polonii Warszawa przeprowadzili zabawy ogólnorozwojowe z piłką.

STYCZEŃ

 

  1. Nowy Rok.

Dzieci opowiadały, w jaki sposób witały rok 2022. Początek roku stał się pretekstem do zajęć na temat organizacji czasu. Dzieci oglądały różne kalendarze, poznały nazwy miesięcy, wykonały kalendarz urodzinowy naszej grupy. Poznały zjawiska rytmicznie występujące w przyrodzie: dzień i noc, następstwo dni tygodnia, wzajemne przechodzenie pór roku. Poznaniu tych zjawisk służyły: eksperyment z globusem i latarką oraz utwory literackie: „Dzień Franka”, „Pory roku”.

  1. Nasze ulubione zajęcia.

Przedszkolaki opowiadały, co lubią robić, poznały znaczenie słowa „hobby”. Oprócz opowiadania swoje ulubione czynności przedstawiały za pomocą pantomimy. Próbowaliśmy sił w zabawie „Skojarzenia”. Dzieci poznały opowiadanie „Zapraszamy kreatywność”, a żeby pokazać własną kreatywność przekształcały koła w różne zwierzęta. Bawiliśmy się w zabawę „Pomniki z ciał”. W ramach „ulubionych zajęć” zrobiliśmy eksperyment: które przedmioty toną, a które nie. Rozmawialiśmy też o domowych pupilach – jak należy się nimi opiekować, a czego robić nie wolno oraz jak w opiece nad domowymi zwierzakami pomaga gają dzieci.

  1. Nasze babcie, nasi dziadkowie.

Podczas zajęć dzieci mogły porozmawiać o swoich babciach i dziadkach, opowiedzieć, co lubią z nimi robić, rysowały ich portrety babć. Na podstawie opowiadania „O księżniczce, która nie szanowała starszych ludzi”, dzieci przypomniały sobie czym jest szacunek, komu i jaki sposób go okazujemy. Przedszkolaki wykonały upominki dla swoich babć i dziadków, a także codziennie ćwiczyły wierszyki i piosenki a występ z okazji ich święta. W czasie kolejnych zajęć zastanawialiśmy się, co się zmieniło od czasu dzieciństwa dziadków – w jakie zabawy i jakimi zabawkami się bawili, czy kiedyś były telefony komórkowe i komputery. Bawiliśmy się w tradycyjne zabawy „Ciuciubabka”, „Ojciec Wirgiliusz”, ćwiczyliśmy wrażliwość słuchową rozpoznając odgłosy różnych przedmiotów.

  1. Wesoło się bawimy.

W tym tygodniu zastanawialiśmy się nad konsekwencjami niewłaściwego ubierania się na podstawie wiersza „Antek i zima”. Dzieci segregowały ubrania na letnie i zimowe, bawiły się w zabawę ruchowo- naśladowczą „Ubieramy się na zimowy spacer” – pamiętając o kolejności zakładania poszczególnych części ubrania. W kolejnym dniu ćwiczyliśmy orientację w schemacie ciała, umiejętność przeliczania i szacowania, a także sprawność posługiwania się nożyczkami- wycinanie kół. Wycięte koła szeregowały i zrobiły z nich bałwanka. Dzieci oglądały teatrzyk sylwet „Bałwan i kruk”, ćwiczyły podział wyrazów na sylaby, robiły maski karnawałowe oraz bawiły się na balu.
W styczniu w przedszkolu po raz kolejny był profesorek Labolek. Dzieci poznały pojęcie daktyloskopii, rozmawiały o pracy detektywa i policjanta, oglądały chemiczną sygnalizację świetlną. Przypomniały sobie również zasady bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.