KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Smerfy

MARZEC

Tematem tego tygodnia ( 8 – 12 marca) była marcowa pogoda. Dzieci poznały przysłowie
„W marcu jak w garncu i dowiedziały się, co ono oznacza. Słuchały wierszy „Zimno – ciepło”, „Marzec” Joanny Kulmowej i „Gdy nadchodzi wiosna” Doroty Gellner. Poznały również rymowankę o wędrującej kropelce. Przypominały sobie nazwy występujących
w okresie przedwiośnia zjawisk atmosferycznych, takich jak deszcz, wiatr, słońce, śnieg, chmury, poznawały oznaczające je symbole graficzne i umieszczały je na tablicy magnetycznej. Rysowały „marcową pogodę”. Bawiły się w zabawę „Wielki garnek pogody”. Uczyły się rymowanki „W lesie”. Oglądały niebo, obserwowały i opisywały pogodę. Rozmawiały też o ubraniach wiosennych i o tym, jak ważna jest troska o własne zdrowie poprzez ubieranie się w sposób dostosowany do pogody. Przyglądając się cebuli, dzieci mogły zaobserwować, co oznacza zwrot „ubranie na cebulkę”. Dzieliły na sylaby nazwy ubrań zimowych. Bawiły się w zabawę „Jakiego ubrania brakuje?”, liczyły ubrania. Starały się poprzez dotyk odróżniać, które przedmioty są ciepłe, a które zimne, i bawiły się w ciepło-zimno. Ćwiczyły samodzielne ubieranie i rozbieranie. Robiły również kalendarz pogody. Słuchały opowiadania „Wędrówka kropelki” T. Kruczka i przekształcały krople według własnej wyobraźni.
Bawiły się w zabawę ruchową „Słonko i deszcz” oraz zabawę dydaktyczną „Ułóż swoją pogodę”. Malowały farbami plakatowymi „Marcową pogodę” na arkuszach w kształcie garnka. Bawiły się na sali gimnastycznej w zabawy ruchowe z piłkami.

W kolejnym tygodniu mówiliśmy o wiośnie: pączkach, kwiatach, powracających ptakach. Dzieci oglądały wierzbowe gałązki z baziami, dotykały ich i opisywały je. Wykonały bazie z kawałków waty doklejanych do narysowanych przez siebie gałązek. Dowiedziały się, że wyrazy kotki i pączki mogą oznaczać różne rzeczy. Uczyły się rozpoznawać ptaki: skowronka, czajkę, bociana, jaskółkę oraz dopasowywać wydawane przez nie odgłosy do zdjęć. Poznały wiosenne zwyczaje: topienie marzanny, chodzenie z gaikiem. Poznały wiersze „Nadejście wiosny” J. Brzechwy, „Kotki marcowe”, „Pączki” J. Kulmowej, „Wiosna idzie” E. Szelburg-Zarembiny. Bawiły się w zabawy „Uciekaj myszko”, „Bocian i żabki”, śpiewały piosenkę „Hej, zielona żabko” i bawiły się przy niej. Rozwiązywały zagadki o wiośnie. Utrwalały posługiwanie się określeniami: na, obok, nad. Poszukiwały oznak wiosny w przedszkolnym ogrodzie. I oczywiście bawiły się.

W marcu przyglądaliśmy się różnym wynalazkom takim jak: rower, samochód, rakieta, telefon, żarówka. Posialiśmy również własne warzywa i kwiaty. Ostatnie dni tego miesiąca zdominował temat Świąt Wielkanocnych. Poznaliśmy tradycje związane z tymi świętami, przyglądaliśmy się z bliska jajku, robiliśmy wielkanocne zajączki i pisanki. Poza tym bardzo zajmowała nas myśl techniczna- konstruowaliśmy z klocków roboty i rakiety.

 

LUTY

Tematem pierwszego tygodnia lutego były zimowe mistrzostwa sportowe. Dzieci poznały nazwy zimowych dyscyplin i sprzętu sportowego, rozmawialiśmy o zasadach bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie, przypomnieliśmy sobie, jak należy być ubranym podczas zabawy na świeżym powietrzu zimą. Dzieci poznały piosenki i wiersze związane z zimowymi zabawami: „Tak się zachmurzyło”, „Bezpieczne zabawy”, „Sanna”, „Bałwan”, „Kto chce jeździć razem ze mną?”. Bawiły się w zabawę „Lodowe figurki”, rozwiązywały zimowe zagadki, układały rytmy. Dokarmiały ptaki w przedszkolnym ogrodzie. Bawiły się razem zabawkami.
W drugim tygodniu lutego rozmawialiśmy o baśniach. Dzieci mówiły o swoich ulubionych książeczkach, ucząc się wypowiadać w sposób zrozumiały dla otoczenia i słuchać, kiedy mówią inni. Poznały piosenki „Bajkowe kraje”, „Krasnoludki” oraz wiersz Z. Dmitrocy „Skąd się biorą bajki”. Brały udział w różnych zabawach o tematyce bajkowej „Raz, dwa, trzy Baba Jaga patrzy”, układanie puzzli, oglądały przedstawienie „ Bajka o leniwym królu”. Poznały historię o Jasiu i Małgosi, Kopciuszku i Kocie w butach. Oglądały książki i szukały w nich znanych bohaterów oraz dobierały elementy charakterystyczne dla niektórych z nich. Poznawały zasady korzystania z książek, potrzebę dbania o nie, przeliczały książki w naszej biblioteczce. Razem z Fundacją „Szkatułka” uczyły się o żabach i ropuchach.
W ostatnim tygodniu lutego realizowaliśmy temat „Razem jest wesoło”.
Bawiliśmy się w zabawę integracyjną „Kto trzyma piłkę?”, „Baloniku nasz malutki”. Utrwalaliśmy zasady zgodnej i bezpiecznej zabawy obowiązujące w naszej grupie. Wspólnie doskonaliliśmy umiejętność przeliczania liczebnikami głównymi. Utrwalaliśmy nazwy pór roku, dni tygodnia i kolorów. Śpiewaliśmy piosenkę „Dni tygodnia” z Margolcią
i misiem. Oglądaliśmy przedstawienie teatralne „Niezwykła podróż”. Ćwiczyliśmy spostrzegawczość w zabawach: „Czego brakuje?” i „Co zmieniło swoje miejsce?”. Bawiliśmy się w zabawy ruchowe: „Wiewiórki i drzewa”, „Zapamiętaj swoją parę” oraz zabawę słownikową „Dokończ zadnie: lubię przedszkole, bo …” Dzieci słuchały wiersza „W pogoni za kwadratem” M. Terlikowskiej. Wyszukiwały przedmioty, zabawki w kształcie kwadratu. Podawały pomysły, z czym kojarzy im się kwadrat – „burza mózgów”. Następnie rysowały kredkami „wesołe kwadraty” – zmieniały figury w „coś” według własnej wyobraźni.

 

STYCZEŃ

Tydzień 1.
W pierwszym tygodniu stycznia rozmawialiśmy o czterech porach roku. Dzieci ćwiczyły odróżnianie ubiorów zimowych od letnich. Poznawały nazwy ubrań zimowych i dopasowywały je do odpowiednich części ciała. Przypominały sobie kolejność wkładania poszczególnych części garderoby. Obserwowały zmiany w przyrodzie( zimno, śnieg). Zapoznawały się z cechami charakterystycznymi wiosny, malowały wiosenną łąkę. Przypomniały sobie nazwy darów jesieni i rozmawiały o nich. Poznały wiersze „Ola się ubiera” P. Siewiery-Kozłowskiej i „Roczek” Cz. Janczarskiego oraz zabawę „Bawimy się w zielone”. Uczyły się posługiwać nazwami kolorów podstawowych i pochodnych, zgadując, w jaki sposób można otrzymać kolor zielony, jeśli ma się do dyspozycji żółty, niebieski i czerwony.
Tydzień 2.
W tym tygodniu dzieci badały śnieg i lód, określały ich cechy oraz to, czym się różnią. Dowiedziały się, co oznaczają słowa zamarzanie i topnienie. Rozmawiały o różnych rodzajach lodów oraz o lubianych przez nie smakach. Słuchały wiersza L.J. Kerna „Śnieg”, zastanawiały się, jak wyglądałby świat, gdyby śnieg był kolorowy. Lepiły kolorowe bałwanki z plasteliny. Poznały piosenkę „Bałwankowa rodzina”, bawiły się w pingwiny. Wzięły udział w bitwie na papierowe śnieżki, a także bawiły się prawdziwym śniegiem w przedszkolnym ogrodzie. Uczyły się rozpoznawać tropy zwierząt i sprawdzały, które z nich można znaleźć w naszym ogródku.
Tydzień 3.
W trzecim tygodniu dzieci przygotowywały się do Dnia Babci i Dziadka. Uczyły się wierszyków, piosenek i tańców. Opowiadały o swoich babciach i dziadkach, ich imionach , wyglądzie, upodobaniach oraz o tym, co lubią z nimi robić. Poznawały zabawy z czasów dzieciństwa babć i dziadków „Nie chcę cię” i „Jawor”, jawor”.
Tydzień 4.
W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o Internecie: co to takiego jest, w jaki sposób można go wykorzystać. Dowiedziały się, że nie wszystkie zawarte tam informacje są prawdziwe i innych zagrożeniach. Dzieci poznały zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń ekranowych oraz Internetu w tym tę najważniejszą: aby w każdej trudnej sytuacji zwracać się do zaufanej osoby dorosłej. Wysłuchały bajki o robociku Neciu, Uczestniczyły w warsztatach pt. „ W pracowni malarskiej” i malowały wspólnie obraz w stylu J. Pollocka.

GRUDZIEŃ

W Gr. 1  w 1. tygodniu grudnia omawiany był temat: „Grudniowe marzenia małe i duże”

Dzieci uczyły się piosenki „Co przyniesie Mikołaj”, poznały wiersz „List do Mikołaja” W. Szwajkowskiego, opowiadanie „Marzenie Toli”. Mówiły o tym, co chciałyby  dostać od Mikołaja i „pisały” do niego list w formie rysunku. Uczyły się wysyłać listy – wkładały je do kopert, naklejały znaczki i wrzucały do skrzynki. Ćwiczyły używanie określeń mały- mniejszy-najmniejszy, duży- większy-największy, porządkowanie obiektów układając z nich sekwencje rosnące i malejące oraz porównywanie kształtów i łączenie ich w pary.. Uczyły się opowiadać historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń. Poznały zabawę paluszkową „Pięć małpek”, mówiły i próbowały pokazać, jak czuje się i wygląda osoba, która podarowała prezent i która prezent dostała.

 

W 2. tygodniu grudnia w gr.1 omawiany był temat „Kim będę, gdy dorosnę”.

Ten tydzień rozpoczął się od zabawy mikołajkowej.  W następnych dniach dzieci  poznawały zawody krawca, murarza, kucharza, malarza. Poprzez różnego rodzaju aktywności dowiedziały się na czym polegają ich zadania i jakich narzędzi używają. „ Szyły” jako krawcy przewlekając sznurki przez otwory,  porównywały długości, budowały z klocków domy i pałace jako murarze, „gotowały” zupę jarzynową jako kucharze, bawiły się w
 „ muzykowanie” akcesoriami kuchennymi, malowały obrazy, uczyły się odróżniać malarza artystę od malarza pokojowego. Poznały piosenkę „Pomaluję cały świat” oraz wiersze „Kucharz”. „Murarz”. „Krawiec”. W grudniu dzieci brały udział w projekcie „Przez śmiech do wiedzy – pokonaj wirusa”, w ramach którego  przypomniały sobie wiadomości o zagrożeniach związanych z istnieniem mikroorganizmów chorobotwórczych oraz sposobach minimalizowania tych zagrożeń.

 

W 3. tygodniu grudnia omawiany był temat „Święta za pasem”.

Dzieci robiły pierniki, miały przy tym sposobność poznać zapachy kojarzące się ze Świętami Bożego Narodzenia, zobaczyć i dotknąć składników, z których piecze się pierniki, a następnie pięknie je udekorować. Poznawały tradycje wiążące się z Bożym Narodzeniem. Przygotowywały ozdoby na wspólną choinkę w ramach warsztatów plastycznych. Mówiły o świątecznych porządkach, ćwiczyły wykonywanie czynności porządkowych. Brały udział w  wydarzeniu teatralnym on-line pt. „Chichotek odwiedza przedszkole”, a także warsztatach pt. „Dokarmianie wiewiórek” w ramach programu  „Drzewo w mieście” realizowanego przez Fundację Szkatułka. Poznały wiersze „ Świąteczne porządki”, „Pierniki”, „Choinka” oraz piosenkę „Praczki” , uczyły się kolęd i piosenek świątecznych. W czwartek odbyło się wspólne kolędowanie przedszkolaków z grupy pierwszej i trzeciej przy pięknej choince w sali gimnastycznej.

Listopad

Tydzień 1

W pierwszym tygodniu dzieci opowiadały o członkach swojej rodziny, określały stosunki łączące członków rodziny, uczyły się opowiadać, jak wygląda mama i tata, czym zajmują się w pracy, co lubią robić. Poznały piosenkę „Rodzinka na 102”, słuchały wiersza „Kim jestem”. Bawiły się w odgadywanie nazw zawodów na podstawie rekwizytów i charakterystycznych elementów ubioru. Uczyły się posługiwać określeniami wysoki, niski, tworzyć pary, poznały zabawy „Rodzinka”, „Moje ręce”. Rysowały swoje rodziny.  Rozmawiały o swoich babciach i dziadkach, o tym, jak mogą sprawić im radość i czego nie robić, by nie sprawiać  im przykrości.  Dużo przebywały w przedszkolnym ogrodzie.

Tydzień 2

Ten tydzień poświęcony był jesiennej pogodzie – dzieci rozmawiały o niej i obserwowały podczas spacerów w przedszkolnym ogrodzie. Przyglądały się chmurom, ich kształtom i kolorom. Same formowały chmury z kawałków waty, rysowały deszcz w rytm muzyki i za pomocą słuchu rozpoznawały rodzaj deszczu. Same też próbowały naśladować odgłosy deszczu przy użyciu różnych materiałów: instrumentów, papieru, folii. Poznały piosenkę „Deszczowe krople”, robiły duże i małe krople przy użyciu zakraplacza i rozpylacza, przyglądały się im pod lupą. Układały rytmy z małych i dużych kropel, przeliczały je. Wspólnie z przedszkolakami z innych grup świętowały z okazji Narodowego Święta Niepodległości, śpiewając hymn w przedszkolnym ogrodzie