KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Smerfy

Październik

  1. Dary jesieni

W pierwszym tygodniu mówiliśmy o darach jesieni. Rozpoznawaliśmy warzywa i owoce używając  różnych  zmysłów. Słuchaliśmy wiersza J. Brzechwy „Na straganie”, uczyliśmy się piosenki „Pac gruszka”. Rozmawialiśmy o tym, że niedojrzałe owoce są twarde,  kiedy dojrzewają zwykle zmieniają kolor i staja się miękkie. Mówiliśmy też o grzybach jadalnych i trujących, wiemy, że tych drugich nie wolno nawet dotykać. Poznaliśmy wiersz D. Gellner o maślaku, który marzył, żeby być większy niż sosny i topole, zabawę paluszkową „Grzybki”, robiliśmy grzybki z kasztanów, żołędzi i plasteliny. Rozmawialiśmy też o drzewach: kasztanowcu, dębie, jarzębie i ich owocach . Dąb i kasztanowce  rosną w naszym ogrodzie, więc mogliśmy zbierać żołędzie i kasztany. Urządziliśmy w sali kącik „Dary jesieni”. Ćwiczyliśmy posługiwanie się określeniami dużo i mało.

  1. Zabawy na deszczowe dni i długie wieczory

Podczas drugiego tygodnia poznawaliśmy aktywności, które pomogą zwalczyć nudę w długie, jesienne wieczory i deszczowe dni. Bawiliśmy się piłką: uczyliśmy się łapać i rzucać, trafiać do celu, toczyć wokół siebie, podawać górą i dołem tak, by nie upadła. Malowaliśmy farbą, bawiliśmy się w teatrzyk. Przypomnieliśmy sobie, jak wygląda jesień w lesie na podstawie ilustracji, odszukiwaliśmy na niej zwierzęta, liczyliśmy, ile ich jest, sprawdzaliśmy, czy są na niej poznane wcześniej drzewa. Ilustrowaliśmy ruchem piosenkę „Marsz dzieci”, poznaliśmy piosenkę „Piłka Oli”, wiersz „Wiatr i chmurki” D. Gellner. Mówiliśmy również o bardzo trudnej sprawie – jak poradzić sobie ze swoją złością. Lepiliśmy plastelinowe ciasteczka „na przeprosiny”.

  1. Park i las jesienią

W trzecim tygodniu rozmawialiśmy  o jesieni w parku i w lesie. Obserwowaliśmy, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie jesienią: liście zmieniają kolor i opadają, zwierzęta przygotowują się do zimy robiąc zapasy (wiewiórka) i szykując zimowe legowiska (jeż, niedźwiedź), a niektóre ptaki przenoszą się do ciepłych krajów. Dopasowywaliśmy odpowiedni rodzaj pokarmu do poszczególnych zwierząt .Udało nam się pracować w małych zespołach! Poznaliśmy orzechy włoskie i laskowe. Wiemy, że jesień nie jest kobietą, chociaż bardzo często tak wygląda na ilustracjach.  Ćwiczyliśmy liczenie i rozpoznawanie, w którym zbiorze jest mniej, a w którym  więcej elementów i kiedy jest ich tyle samo. Odbijaliśmy liście drzew pomalowane farbą na rysunkach lasu.

  1. Jak dbać o zdrowie

W ostatnim tygodniu mówiliśmy o tym, jak dbać o zdrowie: o zdrowym odżywianiu, aktywności fizycznej, ubraniu dostosowanym do pogody. Dowiedzieliśmy się , jak wygląda piramida zdrowego żywienia, określaliśmy, które produkty są zdrowe, a które nie. Okazało się, że w piramidzie zdrowego żywienia  i aktywności w ogóle nie ma słodyczy! Uczyliśmy się , jakie części ciała odpowiadają poszczególnym zmysłom, sprawdzaliśmy, w jaki sposób można opisać różne przedmioty, poznając je różnymi zmysłami. Bawiliśmy się w kupowanie jabłek i gruszek, rozwijając w ten sposób umiejętność liczenia. Nazywaliśmy różne części garderoby, segregowaliśmy je w zależności od tego, na jaką pogodę są przeznaczone, wieszając na sznurze i przypinając klamerką.  Dowiedzieliśmy się również, że wszędzie wokół nas są niewidzialne zarazki: bakterie i wirusy i że bardzo dużo mamy ich na dłoniach, dlatego musimy je często myć. Aby nie zarażać innych tak, jak Katarzyna z wiersza J. Brzechwy, musimy zasłaniać usta i nos podczas kaszlu i kichania. Mówiliśmy o szczepieniach jako sposobie ochrony przed chorobami i lekarzu , który leczy dzieci – pediatrze. Sami również bawiliśmy się w lekarzy i pielęgniarki.

W  każdym tygodniu bawiliśmy się w różne zabawy ruchowe w sali i w ogrodzie.

 

Wrzesień

  1. W przedszkolu
  2. Nasza grupa
  3. Jesteśmy dzielnymi przedszkolakami
  4. Jesteśmy bezpieczni
  5. Dbamy o siebie i swoje otoczenie

 

W pierwszych dniach zwracaliśmy szczególną uwagę na zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa. Przez wspólną zabawę uczyliśmy się naszych imion, zachęcaliśmy do nawiązywania kontaktów z dorosłymi i rówieśnikami. Poznawaliśmy naszą salę i inne pomieszczenia. Zapoznawaliśmy się z  przedszkolnym rozkładem dnia i innymi zasadami. Rozpoznawaliśmy nasze znaczki i dowiedzieliśmy się jakie mają funkcje. Dzieci słuchały opowiadania o pierwszym dniu w przedszkolu. Bawiliśmy się w „Kółko graniaste”; „Baloniku…”, „Mało nas”, które zawsze wprawiały nas w dobre humory. Bawiliśmy się również w inne zabawy ruchowe, np. udawaliśmy pingwiny albo pajacyki. Dużo czasu spędzaliśmy w przedszkolnym ogrodzie.

 

W drugim tygodniu skupiliśmy uwagę na naszej grupie. Ciągle jeszcze uczyliśmy się imion kolegów i koleżanek ( jest ich znacznie więcej). Już nie tylko rozpoznawaliśmy nasze znaczki,  ale próbowaliśmy je posegregować w różne kategorie. Dowiedzieliśmy się, że nasza sala ma różne kąciki tematyczne oznaczone symbolami, i że do tych kącików trzeba odkładać zabawki po skończonej zabawie. Każde z dzieci otrzymało swoją imienną wizytówkę – codziennie rano umieszcza ją na tablicy obecności. Wiemy, że imiona można podzielić na sylaby, że mamy lewą rękę , a palce mają swoje nazwy. Uczyliśmy się jak prawidłowo myć ręce (najpierw wodą opłukuję, potem mydłem nasmaruję, znowu woda – chlup, chlup, chlup, w umywalkę puk, puk, puk i ręcznikiem szur, szur, szur), trzymać pędzel, nabierać farbę i że nie można przez cały czas bawić się zabawką, choćby ona najbardziej na świecie nam się podobała. Poznaliśmy kilka wierszyków jak to jest z zabawkami ( i dziećmi), pokazywaliśmy smutne i wesołe buzie. Budowaliśmy z kolegą (koniecznie razem) dom z klocków i bawiliśmy się kolorową chustą. Uczyliśmy się być miłym dla innych: dzielić się zabawkami, sprzątać po sobie, używać słów „przepraszam”, „proszę”, „dziękuję”, „dzień dobry” i „do widzenia”. Stworzyliśmy kodeks grupowy podpisany odciskiem palca.

 

W trzecim tygodniu również skupiliśmy się na nas – jak dużo potrafimy. Poznaliśmy wiersz  „Jestem duży”, wiemy, że to nie wróżka nas zaczarowała w dużych; udawaliśmy olbrzymów i krasnoludki, szukaliśmy par przedmiotów duży – mały,  układaliśmy puzzle, ćwiczyliśmy skoki na 1 i 2 nogach w przód, w tył i w bok, stanie na 1 nodze i marsz po kole. Trenowaliśmy zakładanie kapci na czas, samodzielne ubieranie się i rozbieranie. Wspominaliśmy nasze wakacje, oglądaliśmy ilustracje, ćwiczyliśmy spostrzegawczość wzroku i słuchu, ćwiczyliśmy oczekiwanie na swoją kolej ( to baaardzo trudne!). Tworzyliśmy wspólny obraz, bawiliśmy się bezpiecznie w ogrodzie.

 

W czwartym tygodniu mówiliśmy o bezpieczeństwie w domu, przedszkolu i na ulicy. Wiemy, że nie wolno zbliżać się do urządzeń elektrycznych, kuchni, wchodzić na parapety, rozmawiać z nieznajomymi, bawić się niebezpiecznymi przedmiotami. Wiemy, że przez jezdnię przechodzimy na przejściu dla pieszych – zebrze, przed przejściem trzeba się rozejrzeć, na czerwonym świetle trzeba stać, a na zielonym można przejść przez ulicę. Wiemy kto to kierowca, pasażer, pieszy, dowiedzieliśmy się , co robi policjant, jaki jest nr alarmowy. Budowaliśmy z klocków, pudełek i kolorowych figur geometrycznych. Rysowaliśmy duże i małe koła.

 

W piątym tygodniu uczyliśmy się nazw części ciała, w tym twarzy, ćwiczyliśmy buzię, żeby mówić wyraźnie. Mówiliśmy, dlaczego trzeba dbać o higienę i porządek, poznawaliśmy przedmioty,  które temu służą , ćwiczyliśmy samodzielność podczas korzystania z toalety i mycia rąk. Robiliśmy eksperyment rozpuszczania farby w zimnej i ciepłej wodzie, dlatego wiemy, że ręce trzeba myć ciepła wodą. Bawiliśmy się masą mydlaną, malowaliśmy nie-pędzlem, wymyślaliśmy słowa (kotek, kot, kocur), bawiliśmy się w echo (głośno – cicho - ciszej)