Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Smerfy

GRUDZIEŃ

 

  1. Mali artyści.

Dzieci klasyfikowały różne przedmioty, które znalazły w sali ze względu na materiał, z jakiego zostały one wykonane, poznawały różne rodzaje papieru, opisywały jego cechy rozwijając w ten sposób wrażliwość dotykową oraz umiejętności językowe. Podawały przykłady różnych przedmiotów wykonanych z papieru, tworzyły kompozycje przestrzenne z papieru gazetowego. Poznały zawody rzeźbiarza i artysty malarza oraz malarza pokojowego, poznały narzędzia pracy, jakimi posługują się przedstawiciele tych zawodów, lepiły z masy solnej, tworzyły „posągi” z własnych ciał. Powtórzyły nazwy kolorów, doskonaliły umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby. Wykonały kartki świąteczne dla podopiecznych Hospicjum Domowego Zgromadzenia Księży Marianów. Rozpoznawały dźwięki wydawane przez różne przedmioty i próbowały na nich grać.

  1. W oczekiwaniu na Święta.

W kolejnym tygodniu dzieci dowiedziały się skąd wziął się zwyczaj obdarowywania prezentami przez Mikołaja, brały udział w spotkaniu z prawdziwym Świętym Mikołajem, który odwiedził nasze przedszkole. Na warsztatach plastycznych zrobiły aniołki z materiałów do recyklingu. Piekły i ozdabiały świąteczne pierniczki. Zastanawialiśmy się, czy każde drzewo z igłami to choinka. Dzieci szukały drzew iglastych w naszym ogrodzie, próbowały je nazwać korzystając z różnych książek i materiałów edukacyjnych. Śpiewały kolędy, o świątecznych przygotowaniach w naszych domach oraz o samym poznały piosenkę „Dziadzio Mikołaj” i „Migające światełka”, wymyślały, czym oświetlano mieszkania, kiedy nie było prądu. Doskonaliły syntezę sylabową odgadując, jakie prezenty znajdują się w worku Św. Mikołaja.

  1. W świątecznym nastroju.

W tygodniu trzecim dzieci słuchały opowiadania „Jak to było w Betlejem”, wspólnie wykonały szopkę i postacie do niej. Rozmawialiśmy o dobroczynności na podstawie opowiadania „O Aniołkach i o złotym sercu”, dzieci podawały swoje wyjaśnienia zwrotu „mieć złote serce”. Rozmawialiśmy o świątecznych przygotowaniach w naszych domach oraz o samym poznały piosenkę „Dziadzio Mikołaj” i „Migające światełka”, wymyślały, czym oświetlano mieszkania, kiedy nie było prądu. Doskonaliły syntezę sylabową odgadując, jakie prezenty znajdują się w worku Św. Mikołaja.

wieczorze wigilijnym i różnych zwyczajach z nim związanych, dzieci nakryły stół do uroczystej kolacji. Przedszkolaki szlifowały swoje umiejętności w liczeniu oraz próbowały zmierzyć łańcuchy choinkowe bez użycia linijki, porównywały ich długości, sprawdzały, czy któreś z dzieci j wieczorze wigilijnym i różnych zwyczajach z nim związanych, dzieci nakryły stół do uroczystej kolacji. Przedszkolaki szlifowały swoje umiejętności w liczeniu oraz próbowały zmierzyć łańcuchy choinkowe bez użycia linijki, porównywały ich długości, sprawdzały, czy któreś z dzieci jest tak duże jak różnej długości łańcuchy.

  1. Opowiadam, liczę, gram.

W tygodniu poświątecznym dzieliliśmy się wrażeniami po przeżytych świętach, bawiliśmy się w różne zabawy przy muzyce „Wesołe kółko”, „Orientuj się”, bawiliśmy się w zabawę „Jaka to piosenka?”, szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: Czyje imię jest najdłuższe? Dzieci stworzyły na instrumentach akompaniament do piosenki „Pada śnieg”.
W grudniu odbyły się również zajęcia z cyklu „Wielki mały człowiek” pt. „Abstrakcja geometryczna” oraz „Drzewo w mieście” pt. „Zwierzęta zimą” fundacji Szkatułka, a także po raz kolejny przedszkole odwiedził prof. Labolek, który w ciekawych doświadczeniach zapoznawał dzieci z „kolorowymi jonami”.

LISTOPAD

W pierwszym tygodniu listopada dzieci zajmowały się tematyką miejsca zamieszkania. Uczyły się swojego adresu (przy tej okazji przypomnieliśmy zasady, komu takie informacje można zdradzać, a komu nie), wskazywały cechy charakterystyczne miasta i wsi, próbowały opisywać swoje domy: jakie mają kolory, ile mają pięter, co się znajduje w ich pobliżu. W czasie działań matematycznych dzieci poznały pojęcia wysoki i niski, porównując wysokości budynków. Odliczały również piętra w blokach i w wieżowcach, a także budowały własne budynki z określonej liczby klocków. Przedszkolaki odbyły również spacer po najbliższej okolicy, podczas którego porównywały bloki, wieżowce, domy, a także wskazywały, w którym budynku one same mieszkają wraz ze swoimi bliskimi.Z hasłami „wysoki” i „niski” dzieci spotkały się również na zajęciach muzycznych, gdzie określały dźwięki różnych instrumentów.


W kolejnym tygodniu kontynuowaliśmy tematy związane z miejscem zamieszkania jednak nieco bardziej patriotycznie, bowiem zajmowaliśmy się symbolami narodowymi, krajobrazami Polski.
Przedszkolaki robiły kotyliony, kolorowały flagę według wzoru na karcie pracy oraz bawiły się w różne zabawy ruchowe. Wzięły udział w przedszkolnej uroczystości z okazji Święta Niepodległości, w czasie której mówiły wiersz „Barwy ojczyste” oraz śpiewały piosenki „Płynie Wisła, płynie” i „Jest takie miejsce – Polska”. Słuchały opowiadań „Dzień Niepodległości”, „O ptaku, który utracił wolność”. Na podstawie różnych ilustracji oraz wiersza Cz. Janczarskiego pt. „Co to jest Polska”, dzieci zastanawiały się, czym jest Polska dla nich, a swoje myśli wyrażały w formie rysunków. Poznały godło Polski na podstawie wiersza pt. „Znak” M. Łaszczuk ,wykonały również pracę plastyczną „Orzeł Biały”.

W trzecim tygodniu rozmawialiśmy o tym, jak dbać o zdrowie z dużym naciskiem na profilaktykę chorób zakaźnych, w czym wspomagaliśmy się programem „Więcej wiem, mniej choruję”. Dzieci poszukiwały zarazków w swoim otoczeniu, porównywały wielkość mikroorganizmów do ziarenka maku, przeprowadziły doświadczenie pokazujące drogę i zasięg rozprzestrzeniania się zarazków oraz konfrontowały swoje wyobrażenia na temat wyglądu wirusów i bakterii ze zdjęciami laboratoryjnymi. W kolejnym dniu sprawdzały jak działa mydło i dlaczego lepiej jest myć ręce ciepłą niż zimną wodą oraz wykonały plakat informacyjny, w jakich sytuacjach koniecznie trzeba umyć ręce. Słuchały opowiadania „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana” i bawiły się w lekarza. Na koniec rozmawialiśmy o znaczeniu odżywiania i aktywności fizycznej, a dzieci wykonały „piramidę zdrowia”.
Ostatnie dni listopada były poświęcone tematyce praw dzieci oraz świętu pluszowego misia.

 

PAŹDZIERNIK

W październiku w grupie pierwszej rozmawialiśmy o jesieni. Mówiliśmy, że nie jest to (jak bywa przedstawiana w literaturze lub sztuce) osoba, lecz czas, w którym następują zmiany w przyrodzie. Dzieci w zabawach dydaktycznych i piosenkach poznawały cechy jesiennej pogody, podczas jesiennych spacerów zbierały liście, żołędzie, kasztany i szyszki, dzięki czemu w sali powstał „jesienny kącik”. Punktem wyjścia do rozmowy o cechach jesieni były wiersze: „Co zrobiła jesień?”, „Listek dla mamy”, „Muchomór”, a także jesienne zagadki i masażyki. Dzieci poznały piosenkę „Toczą się kasztanki trzy”, do melodii której grały na kasztanach. Uczyły się jak rozpoznawać jesienne dary, łączyły w pary owoce z drzewami, z których one pochodziły, poznawały wybrane grzyby jadalne i trujące. Podczas zajęć matematycznych dzieci segregowały dary jesieni i je przeliczały. Poznały nową wartość „pracowitość”. O jej znaczeniu rozmawiały po wysłuchaniu wiersza „Praca wre” A.Frączek. Na podstawie tego wiersza przedszkolaki poznały przykłady pracowitych owadów – mrówek i pszczół; sprawdzały swoją szybkość w zabawie „Wyścigi mrówek”.W czasie zabaw plastycznych dzieci zrobiły z butelki muchomora oraz wyklejały jesienne drzewa.

Tematem następnego tygodnia było przygotowanie zwierząt do zimy. Dzieci utrwalały zdobyte wiadomości o zwierzętach, rozwiązywały zagadki, a podczas zabaw matematycznych przeliczały i segregowały ich zapasy. Słuchały opowiadania M. Szeląg „O leniwej wiewiórce, która nie lubiła pracować” i wspólnie zastanawiały się czy lepiej być pracowitym, czy leniwym oraz jakie obowiązki mają dzieci. Bawiły się przy piosence pt. „Dwa malutkie jeże”, rozwijając poczucie rytmu i pamięć muzyczną. Informacje zdobyte na zajęciach mogły utrwalić podczas spotkania z animatorkami Fundacji „Szkatułka”.

W kolejnym tygodniu dzieci poznały popularne polskie jesienne owoce, nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa, a także różne przetwory, które z tych owoców można przygotować. Dzieci mogły same sprawdzić, jak smakują owoce i co się kryje w ich środku. Przygotowały także „owocowe szaszłyki”, a na zajęciach plastycznych kolorowe owoce z plasteliny. Słuchały opowiadania „O tym jak Skrzata Obałka oczarował jesienny sad” oraz wierszy „Owocowe drzewa”, „Kto powie”. Do utworów wierszowanych dzieci wykonywały ilustracje ruchowe. Poznały nową wartość – uprzejmość, o której rozmawiały po wysłuchaniu opowiadania pt. „Nowi koledzy” G. Lipińskiej.

W ostatnim tygodniu poznawaliśmy różne rodzaje warzyw oraz czynności jesienne wykonywane w ogrodzie związane z pracą ogrodnika. Przedszkolaki zbierały plony w naszym przedszkolnym warzywniaku, zastanawiały się również, w jaki sposób rosną warzywa, które części pietruszki, marchewki, buraka czy ziemniaka się zjada i gdzie one rosną – nad ziemią czy w ziemi.

W październiku przedszkole odwiedził po raz kolejny profesor Labolek. Zdradził dzieciom kosmiczne tajemnice na temat Układu Słonecznego i grawitacji.

WRZESIEŃ

W pierwszych dniach września główniebawiliśmy się. Przedszkolaki przypomniały sobie kilka poznanych w tamtym roku zabaw kołowych, pląsów i zabaw muzyczno-ruchowych.Dzięki nim dzieci wyzwalały pozytywne emocje, stawały się bardziej ze sobą zżyte, lepiej poznały siebie i swoich rówieśników. Opowiadały o swoich wakacjach i wyjątkowych przygodach przeżytych podczas nich. Poznały piosenkę „Mam już cztery latka” i chwaliły się tym, co już potrafią zrobić same. Bawiły się w zgadywankę „O kim mówię?”, zabawę „Jestem, lubię”, dużo czasu spędzaliśmy w przedszkolnym ogrodzie.

W kolejnych dniach rozmawialiśmy na temat przyjaźni. Dzieci poznały wiersz „Zostań moim przyjacielem”, wykonały wspólny plakat pt. „Przyjaciel”. Ułożyliśmy też wspólny „Kodeks grupy”, aby dzieci mogły poczuć się bezpiecznie w sali przedszkolnej i we wzajemnych kontaktach.Słuchały wierszy: „Znaczki” I. Suchorzewskiej i „Naprawimy misia” Cz. Janczarskiego, które wprowadziły je w matematyczny świat klasyfikacji. Zrobiły również worki na buty podczas zajęć plastycznych. Poznały dwie piosenki: „Piłka Oli”, „Ślimak”, przy których ćwiczyły wyczucie rytmu oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Doskonaliły liczenie w zabawie „Ile kroków do…” oraz spostrzegawczość w zabawie „Czyj to bucik?”

W następnym tygodniu kontynuowaliśmy temat związany z przyjaźnią. Dzieci poznały opowiadanie zatytułowane „O małym jeżu, który nie opuścił przyjaciela w potrzebie”. Rysowały swojego najlepszego przyjaciela. Poznawaliśmy osoby pracujące w naszym przedszkolu. Dzieci utrwaliły nazwy zawodów wykonywanych przez personel przedszkola, wyszukiwały narzędzia ich pracy. Największe wrażenie wywarła na przedszkolakach nasza kuchnia. Na zajęciach plastycznych wykonały czapki kucharskie. Ćwiczyły ciche i głośne mówienie w zabawie „Cicho-głośno”, rozwijały wrażliwość słuchową w zabawie „Kogo wołam?”. Rozmawialiśmy również o zwyczajach urodzinowych przy okazji wiersza „Urodziny kaczki Lusi”. Zrobiliśmy jego inscenizację. Poza tym odwiedził nas profesor Labolek i mówił o naukowcach, pracy w laboratorium i witaminach.

W trzecim tygodniu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie na ulicy i w domu. Byliśmy na wycieczce na pobliskie skrzyżowanie, omawialiśmy znaczenie sygnalizacji świetlnej oraz znaków drogowych, przypomnieliśmy zasady przechodzenia przez ulicę. Mówiliśmy też o pracy policjanta, wykonaliśmy związaną z tym pracę plastyczną. Dzieci poznały piosenkę „Jadąc samochodem”, bawiły się w kole w zabawę „Złodziejaszek”. Omawialiśmy różne niebezpieczne zachowania, których koniecznie trzeba unikać.

W ostatnim tygodniu mówiliśmy o odwadze: co to znaczy być odważnym, kogo odważnego znają dzieci (wszystkie wskazały na siebie!). Przedszkolaki poznały wiersz „Stefek Burczymucha”, oraz opowiadanie „O małym strusiątku, które nie schowało głowy w piasek”. Rysowały „zwierzaka – cudaka” . Rozmawialiśmy o pracy strażaka na podstawie filmu „Strażak Sam”. Przypomnieliśmy sobie numery alarmowe i ćwiczyliśmy wzywanie pomocy. Zrobiliśmy własne kaski strażackie i w trakcie gaszenia pożaru mogliśmy poczuć się jak prawdziwi strażacy.

CZERWIEC

Czerwiec rozpoczęliśmy od świętowania Dnia Dziecka. Na sportowo. Były różne konkurencje i złote medale, a oprócz tego pyszne czekoladowe babeczki upieczone przez nasze panie kucharki: Małgosię, Kasię i Małgosię. Mówiliśmy o prawach, obowiązkach i marzeniach oraz o zabawach i dzieciach z innych krajów. Przedszkolaki dowiedziały się, że mają prawo do zabawy, nauki i rozwoju, poznały pojęcie mieć prawo. Rozmawialiśmy o tym, czym jest obowiązek, o obowiązkach domowych i przedszkolnych takich jak słuchanie poleceń nauczyciela czy sprzątanie po zakończonej zabawie. Ćwiczyliśmy też dzielenie się zabawkami, czekanie na swoją kolej i ustępowanie innym. Maluchy opowiadały o swoich marzeniach i starały się uważnie słuchać wypowiedzi koleżanek i kolegów. Słuchały opowiadania „Nowa koleżanka” T. Kruczka i wiersza „Dyzio marzyciel” Juliana Tuwima. Ćwiczyliśmy również podział elementów na kategorie według jednej i dwóch cech. Przedszkolaki poznały wybrane zwyczaje i zabawy swoich rówieśników z różnych części świata i próbowały się bawić tak samo. Dzięki temu uczyły się szacunku dla osób, które wyglądają i zachowują się inaczej.
W drugim tygodniu dzieci zapoznawały się z pracą rolnika: czynnościami, jakie wykonuje i potrzebnymi mu narzędziami i pojazdami. Dowiedziały się, czym jest kłos i jak z ziarenka wyrasta roślina, a na podstawie wiersza „Pieczywo” B. Szuta poznały proces powstawania mąki. Słuchały wierszy: „Rolnik” Z. Dmitrocy, „Awantura w Rym, cym, cym” M.Strzałkowskiej, „Rodzinka z podwórka” D. Augsburg, „Traktor” C. P. Tarkowskiego i „Tylko nic nie mówcie krowie” H. Szayerowej, poznawały produkty, które powstają z mleka: masło, mleko, sery, śmietana, jogurt. Bawiły się przy piosenkach „Rolnik sam w dolinie”, „Mało nas” i” Stary Donald farmę miał”. Poznawały zwierzęta, które wykluwają się z jaj, ćwiczyły zmysł dotyku poszukując jajek wśród innych przedmiotów. Dzieci ćwiczyły układanie obrazków w kolejności na podstawie usłyszanego wiersza, a także opowiadanie historyjek z użyciem określeń: na początku, potem, na końcu. W tym tygodniu odbyły się również zajęcia z cyklu „Drzewo w mieście” Fundacji Szkatułka p.t. „Lot nietoperzy”. Dzięki nim dzieci mogły trochę poznać te tajemnicze zwierzęta. Poza tym brały udział w niezwykłym pokazie baniek mydlanych w przedszkolnym ogrodzie oraz bawiły się na pikniku muzycznym.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach wiejskich. Przedszkolaki bawiły się przy piosence „ Trzy kurki”, poznały zabawę „Wszystko zwierzę, co ma pierze”. Rozpoznawaliśmy nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka i odróżnialiśmy je od innych zwierząt (domowych, egzotycznych czy dzikich). Staraliśmy się odgadywać ich nazwy na podstawie wydawanych odgłosów. Ćwiczyliśmy buzię i język, naśladując to, w jaki sposób poruszają pyskiem i jakie wydają odgłosy, oraz rozwijaliśmy sprawność fizyczną, imitując ich sposób chodzenia. Dzieci poznały określenia „domów” poszczególnych zwierząt: budy, stajni, kurnika. Uczyły się też łączyć w pary dorosłe zwierzęta z młodymi (koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak) i podawać ich nazwy. Dowiedziały się, co jedzą poszczególne zwierzęta. Bawiły się w zabawy ruchowe „Koniki”, „Bieg koników”, poznały wiersze „W gospodarstwie” T. M. Massalskiej, „Co słychać na wsi?” Wandy Chotomskiej, „ Jak kotek zwierzęta mlekiem” częstował Haliny Bechlerowej. Ćwiczyły umiejętności matematyczne - przeliczanie elementów, tworzenie zbiorów równolicznych. Na zajęciach o teatrze Fundacji Szkatułka oglądały i przymierzały różne maski, wykonały makijaż sceniczny. Zapoznawały się z pojęciem bryły oraz różnymi kształtami brył z profesorem Labolkiem na zajęciach „Labo Odkrywcy”.
W czwartym tygodniu mówiliśmy o lecie. Poznaliśmy wiersze: „Wąż” Elżbiety Małgorzaty Skorek,” Przepis na tęczę” Agnieszki Frączek i „Truskawka” Doroty Strzemińskiej-Więckowiak. Obserwowaliśmy, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie. Rozmawialiśmy o pogodzie: takiej, którą lubią dzieci i tej niebezpiecznej. Rozpoznawaliśmy po dźwiękach wietrzyk, ulewę, wichurę, deszcz, grad i burzę. Poznaliśmy zjawiska atmosferyczne występujące w czasie burzy (ciemne chmury, deszcz, wiatr, pioruny) oraz zasady bezpiecznego zachowania się: ukrycie się w budynku, przykucnięcie. Rysowaliśmy błyskawice. Poznaliśmy piosenkę „Razem z latem”. Przedszkolaki dowiedziały się, że po burzy na niebie może pojawić się tęcza, tańczyły z tęczowymi paskami krepiny, szukały tęczy w bańkach. Próbowaliśmy odkryć tajemnice światła słonecznego – przez kręcenie kolorowego bączka. Przyglądaliśmy się różnym ziarenkom, mówiliśmy o tym, jak rosną rośliny, oraz że do wzrostu potrzebują słońca i deszczu. Dzieci brały udział w różnych zabawach związanych z pogodą i z latem „Omiń kałuże”, „Piłka”, „Jaka to pogoda?”.
Ostatni tydzień tego roku przedszkolnego spędziliśmy na rozmowach o wakacjach – poznawaliśmy polskie krajobrazy (morze, góry, las), oglądaliśmy przedstawiające je obrazki i opowiadaliśmy o swoich wakacyjnych planach. Badaliśmy właściwości piasku: dotykaliśmy mokrego i suchego, próbowaliśmy rozpuścić go w wodzie, rysować na nim patykiem i lepić babki, a także bawiliśmy się razem w piaskownicy. Uczyliśmy się przygotowywać do górskich wędrówek. Dzieci dowiedziały się, że należy ze sobą zabrać plecak, kanapki, ciepłe i zimne picie, wygodne buty przeznaczone do górskich wędrówek, mapę i kompas oraz mieć siłę do wędrówki. Rozmawialiśmy o tym, co zrobić, by podczas letnich wyjazdów być bezpiecznym – między innymi trzeba chronić się przed słońcem, gdzie można się kąpać, jak się zachować na łące, w lesie, placu zabaw, gdy zaczepia nas ktoś nieznajomy. Dzieci przypomniały sobie numery alarmowe. Zapoznały się z różnymi formami teatralnymi, bawiły się w teatrzyk cieni, przyglądały się z bliska życiu drzew w naszym ogrodzie.

MAJ

W pierwszym tygodniu maja rozmawialiśmy o uczuciach. Dzieci uczyły się rozumieć swoje emocje, mówić o nich i radzić sobie z nimi. Zastanawiały się, w jakich sytuacjach są smutne, w jakich wesołe i dlaczego wszyscy przeżywamy takie uczucia. Rozpoznawały nastrój w muzyce (wesołej i smutnej) i próbowały wyrażać go tańcem. Słuchały opowiadania „Co się wydarzyło w Pluszątkowie” M. Rosińskiej i wierszy „Gdy ci smutno” D. Niemiec oraz „Przytul stracha” M. Strzałkowskiej. Starały się odgadywać, co i z jakich powodów odczuwają osoby przedstawione na zdjęciach, ucząc się w ten sposób dostrzegania, rozpoznawania i określania emocji u innych. Były zachęcane do wspierania innych w trudnych sytuacjach. Uczyły się, jak radzić sobie ze smutkiem i jak można pocieszyć przyjaciela: powiedzieć coś miłego, przytulić. Rozmawialiśmy też o tym, czym jest strach, czy jest nam do czegoś potrzebny i czego się boimy. Dzieci próbowały pokazywać różne emocje za pomocą wyrazu twarzy i sposobu poruszania się. Bawiły się w zabawy: „Labada”, „Pająk i muchy”, „Boogie woogie”.
Tematem drugiego tygodnia była muzyka. Poznawaliśmy różne instrumenty, słuchaliśmy muzyki klasycznej. Dzieci próbowały ilustrować ruchem treść piosenki, bawiły się instrumentami i brały udział w zabawach słuchowych – rozpoznawały po melodii poznane wcześniej piosenki. Grały na dzwonkach: wymyślały i prezentowały własną melodię, słuchały utworów innych dzieci. Starały się dopasować tempo i sposób poruszania się do instrumentu, który słyszały (bębenka, trójkąta, kołatki), grać głośno i cicho, liczyły, ile dźwięków wydawanych przez instrument usłyszały. Mówiliśmy o tym, kim jest dyrygent i bawiliśmy się w orkiestrę grającą za pomocą stóp i dłoni. Dzieci uczyły się w ten sposób właściwego reagowania na umówione gesty. Robiły instrumenty z różnych przedmiotów , oglądały książeczki związane z muzyką. Po wysłuchaniu opowiadań „Leśne dźwięki” Tomasza Kruczka i „Księżycowy koncert” Adama Bahdaja rozmawialiśmy o słuchaniu dźwięków lasu i przyrody. Przedszkolaki poznały słowa leśniczy i leśniczówka. Śpiewaliśmy piosenkę „Kto się boi smoka?”. Dzieci poznały wiersze „Wesoła gama” Dominiki Niemiec, „Dziwny zegar” Ewy Skorek i „Orkiestra” Agnieszki Frączek oraz rymowankę „Przez tropiki”. Bawiliśmy się przy piosenkach „Stoi różyczka” i „Jestem muzykantem konszabelantem”.
Tematem w trzecim tygodniu były zwierzęta dzikie i mieszkające w zoo. Rozmawialiśmy o mieszkańcach polskich lasów: dziku, zającu, lisie, sarnie, sowie, dzięciole. Dzieci naśladowały ptaki i rozwiązywały zagadki. Bawiliśmy się w wycieczkę do lasu i przypomnieliśmy sobie, że trzeba tam zachowywać się spokojnie, bo mieszkają tam różne zwierzęta. Uczyliśmy się, że są drapieżniki oraz zwierzęta roślinożerne. Poznaliśmy wiersz „Może zobaczymy” Heleny Bechlerowej. Byliśmy z wirtualną wizytą w zoo,ćwiczyliśmy rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt tam mieszkających , oglądaliśmy ich zdjęcia i poznawaliśmy ciekawostki na temat ich życia – zwyczajów, pokarmu, wielkości, historii. Bawiliśmy się w wybieranie dyrektora ogrodu zoologicznego i naśladowaliśmy jego mieszkańców. Dzieci poznały masażyk ZOO (wg Bolesława Kołodziejskiego) oraz wiersze „Papuga” Jana Brzechwy i „Wąż” Ludwika Jerzego Kerna, bawiły się w pląs „Pingwin”. Próbowały rozpoznawać różne zwierzęta na podstawie fragmentów zdjęć i pytań pomocniczych oraz naśladować je za pomocą ruchów. Dzieci poznały zasady zachowania w sytuacji spotkania nieznajomego lub dzikiego zwierzęcia. Uczyły się dzielić zwierzęta na różne grupy, biorąc pod uwagę na przykład ich wygląd, miejsce zamieszkania lub zachowanie, dzieliły nazwy zwierząt na sylaby. Przypomniały sobie nazwy kolorów podstawowych, układały elementy od najmniejszego do największego i odwrotnie. Brały udział w różnych zabawach związanych ze zwierzętami dzikimi i mieszkającymi w ogrodzie zoologicznym. Oglądaliśmy też zdjęcia różnych papug, zwracając uwagę na ich wygląd, miejsce zamieszkania, pożywienie i zdolność mówienia, a następnie malowaliśmy je z użyciem kolorów podstawowych. Dzieci bawiły się w zabawy „Kot i myszki”, „Wesołe powitanie jeża”, „Gąski, gąski do domu”.
Ostatni tydzień maja upłynął nam pod hasłem Święta Mamy i Taty. Dzieci poznały piosenkę „Tralala dla mamy i taty” oraz wiersze „ Kredki siostrzyczki” i „Krasnal z ciocią” Doroty Gellner,” Jajo” Agnieszki Frączek. Opowiadały innym o Was (imionach, upodobaniach, zawodach i ulubionych zabawach), bawiły się w mamy i dzieci. Przypominały sobie i poznawały określenia bliższych i dalszych członków rodziny: mama, tata, ciocia, wujek. Naśladowały czynności wykonywane przez rodziców. Przygotowały dla Was laurki i codziennie ćwiczyły piosenki i wierszyki na występ dla swoich Mam i Tatusiów. Rozmawialiśmy o codziennych obowiązkach wykonywanych w rodzinie i o tym, jak ważna jest pomoc w domu. Porządkowaliśmy naszą salę. Maluchy rozwiązywały zagadki dotyczące przedmiotów do czyszczenia i sprzątania i naśladowały czynności związane ze sprzątaniem. Poznały pojęcie być podobnym do kogoś. Uczyły się zauważać podobieństwa i dzielić przedmioty na grupy w tym samym kształcie lub kolorze. Ćwiczyły dostrzeganie i określanie przeciwieństw (cicho – głośno, szybko – wolno, do przodu – do tyłu, gruby – chudy, niski – wysoki, mokry – suchy, smutny – wesoły, porządek – bałagan).
Poza tym bawiły się razem w sali i ogrodzie, podnosiły swoją kondycję fizyczną na zajęciach z gimnastyki. Oglądały przedstawienia „W zaczarowanym lesie”, „Przygody bociana Klekosława”, robiły mozaiki i rysowały ilustracje do słuchowiska „Pchła Szachrajka” w ramach programu „Wielki mały człowiek” realizowanego w naszym przedszkolu przez fundację Szkatułka oraz szukały odpowiedzi na pytanie Jak to się dzieje, że ptaki latają? podczas zajęć z animatorami tej fundacji.