KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Krasnale

Październik

  1. Dary jesieni

Rozmawialiśmy na temat darów jesieni. Rozwiązywaliśmy zagadki na ich temat i se­gregowaliśmy je na kategorie: owoce, warzywa, grzyby, owoce drzew liściastych. Ćwiczyliśmy rozróżnianie i nazywanie różnych owoców i warzyw.               

Uczyliśmy się rozpoznawać liście i łączyć je z odpowiednim owocem (liść kasztanowca i kasztan, liść dębu i żołądź, liść jarzębiny i jej owoc).

Dowiedzieliśmy się, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące oraz poznaliśmy nazwy niektórych okazów (maślak, borowik, kurka, muchomor).

Uczyliśmy się piosenki „Zbieramy grzyby”; inscenizowaliśmy ruchem treść piosenki.

Ćwiczyliśmy przeliczanie elementów (kasztanów) i porównywanie zbiorów: w którym  z nich jest mniej elementów niż w innym, w którym więcej, a w którym tyle samo.

Wykonaliśmy pracę plastyczną „Jabłko” - malowaliśmy farbami oraz pracę przestrzenną „Grzybek” - sklejaliśmy gotowe elementy.

  1. Dbamy o zdrowie

Rozmawialiśmy o różnych aspektach dbania o zdrowie. Dowiedzieliśmy się co oznacza zdrowe odżywianie. Poznaliśmy piramidę zdrowego żywienia, produkty, które warto jeść często (te zawierające witaminy, sole mineralne, błonnik), a jakie rzadziej. Dowiedzieliśmy się, że należy pić duże ilości wody, że powinno się jeść 4–5 posiłków dziennie, a ostatni z nich 2 godziny przed snem, że należy dokładnie gryźć i przeżuwać jedzenie, a także starać się spożywać mało cukru i soli.

Uczyliśmy się planować posiłek, poprawnie trzymać łyżkę i widelec w czasie jedzenia. Samodzielnie przygotowaliśmy sałatkę owocową. Kroiliśmy owoce nożem plastikowym i zjadaliśmy je.

Dowiedzieliśmy się, że korzystny dla zdrowia jest ruch i pobyt na świeżym powietrzu. Braliśmy aktywny udział w zabawach ruchowych.

Ćwiczyliśmy umiejętność samodzielnego ubierania się i dobierania stroju adekwatnego do pogody.

Słuchaliśmy opowiadań poruszających te tematy. Poznaliśmy „Piosenkę na chłodne dni” oraz wiersz „Mam cztery lata”.

Poznaliśmy pracę lekarza i pielęgniarki, a także słowa określające lekarzy specjalistów (okulista, laryngolog, pediatra, stomatolog).

Staraliśmy się zrozumieć konieczność przyjmowania leków i wizyty u doktora  w razie choroby oraz przełamywania lęku przed nią. 

  1. Jesienią w parku i w lesie

Utrwalaliśmy umiejętność rozpoznawania pór roku i ich charakterystycznych cech. Szczególną uwagę zwróciliśmy na cechy obecnej pory roku – jesieni.

Dowiedzieliśmy się, jak wygląda jesień w parku i w lesie (liście stają się kolorowe i spadają z drzew, można znaleźć też owoce jarzębiny, kasztany, żołędzie, orzechy).

Podczas pobytu w ogrodzie obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie, zbieraliśmy kasztany, żołędzie i liście. Utrwalaliśmy umiejętność przyporządkowywania liści drzew ich owocom. Porównywaliśmy i określaliśmy wysokość drzew za pomocą określeń: wysokie, niskie. Poznawaliśmy nazwy drzew liściastych i iglastych.

Uczyliśmy się piosenki „Farby” i interpretowaliśmy utwór za pomocą ruchu. Wykonaliśmy pracę plastyczną na temat „Kolorowa jesień” - malowaliśmy farbami akwarelowymi jesienny pejzaż. 

Poznaliśmy zimowe zwyczaje niektórych zwierząt /wiewiórka, borsuk/ na podstawie wysłuchanego opowiadania „Czy dam radę ci pomóc?”.

Wzięliśmy udział w quizie przyrodniczym „Zwierzęta i rośliny jesienią”. Rozpoznawaliśmy zdania prawdziwe lub fałszywe i potwierdzaliśmy lub zaprzeczaliśmy przez użycie słów: tak, nie.

Uczyliśmy się rozpoznawać stany emocjonalne po wyrazie twarzy.

 

Wrzesień

1.W przedszkolu.

Przypominaliśmy sobie imiona kolegów i osób pracujących  w przedszkolu, zwiedzaliśmy budynek. Zwracaliśmy uwagę na mówienie dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję i przepraszam. Wspólnie przypomnieliśmy sobie „Kodeks grupowy”, w którym  umieszczone zostały zasady zachowania. Śpiewaliśmy i uczyliśmy się piosenek: „Misiowata hulajnoga”, „W przedszkolu”. Uczyliśmy się także podawania imienia, nazwiska i adresu zamieszkania. Ćwiczyliśmy prawidłowe trzymanie kredki.

  1. Wakacyjne wspomnienia.

Wspominaliśmy nasze wakacyjne podróże. Dzieci miały możliwość opowiedzieć, gdzie były i co robiły w czasie wakacji. Przypomnieliśmy sobie nazwy różnych pojazdów, dzieliliśmy je na lądowe, powietrzne i wodne. Rozmawialiśmy też o tym, jak bezpiecznie z nich korzystać. Rozmawialiśmy też o tym, jak rozpoznać, że jest lato i co kojarzy się nam z tą porą roku. Przypominaliśmy sobie nazwy pór roku. Podczas zabaw uczyliśmy się rozpoznawać stronę lewą i prawą.

  1. Razem jest wesoło.

Bawiliśmy się w zabawy integrujące grupę, rysowaliśmy, śpiewaliśmy i dużo przebywaliśmy na świeżym powietrzu. Staraliśmy się zachowywać uprzejmie – cierpliwie czekać na swoją kolej, nie przepychać się, dzielić się zabawkami.

  1. Dbam o siebie i o środowisko.

Rozmawialiśmy o częściach ciała i zmysłach, dbaniu o czystość i porządek oraz ochronie środowiska. Śpiewaliśmy piosenki: „Głowa, ramiona, kolana, pięty”, „Mydło lubi zabawę”. Poznaliśmy też wiersze: „Brudas” Jana Brzechwy, „Okulary” Juliana Tuwima i „Bałagan” Hanny Niewiadomskiej. Uczyliśmy się odróżniania prawej strony od lewej, wskazywaliśmy swoje części ciała i rozmawialiśmy o tym, do czego służą i dlaczego powinniśmy się myć. Przypomnieliśmy sobie kolejne etapy prawidłowego mycia rąk. Uczyliśmy się, że w przedszkolu wszyscy muszą sprzątać, żeby w sali był porządek. Rozmawialiśmy o segregowaniu śmieci (plastik, papier, szkło).

  1. Jesteśmy bezpieczni.

Rozmawialiśmy także o bezpieczeństwie. Rozmawialiśmy o tym, jak czujemy się   w domu, kto w nim mieszka i jakie są rodzaje domów. Przypominaliśmy sobie, gdzie mieszkamy i zastanawialiśmy się, czy każdemu można podać swój adres zamieszkania oraz jak zachować się, kiedy spotykamy nieznajomą osobę. Uczyliśmy się, jak bezpiecznie zachowywać się na ulicy, na drodze, na placu zabaw i w zetknięciu ze zwierzętami. Rozmawialiśmy o tym, po której stronie chodnika chodzimy, do czego służą światła, jak wygląda przejście dla pieszych  i dlaczego trzeba rozejrzeć się przed przejściem przez jezdnię. Poznaliśmy też numer alarmowy (112).