Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Krasnale

GRUDZIEŃ

Nadchodzi zima”

W tym tygodniu rozpoczęliśmy poznawanie nowej wartości – troskliwości. Omawialiśmy ją w kontekście opieki nad zwierzętami, dbania o ich los (szczególnie ptaków) w związku z nadchodzącą porą roku – zimą.

Słuchaliśmy opowiadań, rozwiązywaliśmy zagadki o zwierzętach. Zauważyliśmy, że pogoda naprawdę im nie sprzyja i nie ułatwia życia – brak domu, pokarmu, deszcze, wiatr, czasem mróz, zimne i ciemne już dni – to oznaki zbliżającej się wielkimi krokami zimy. Szukaliśmy w pamięci nazwy zwierząt rozpoczynających się na głoskę „k”, czytaliśmy globalnie wyraz „kot”. Robiliśmy i ozdabialiśmy maski kocie. Poznaliśmy liczbę 4. Mierzyliśmy długość stopami, krokami, patykiem, sznurkiem. Zimowa pogoda spowodowała, że zainteresowaliśmy się stanami skupienia różnej materii, w tym wody.

Dzieliliśmy wyrazy na sylaby, składaliśmy sylaby w wyrazy (analiza i synteza); odszukiwaliśmy znane litery w różnych książkach.; podawaliśmy wyrazy rozpoczynające się głoskami: m, l, t, i, d, e, u, k. Doliczaliśmy i odliczaliśmy przedmioty, zabawki, podawaliśmy wynik dodawania i odejmowania. Ubraliśmy naszą grupową choinkę. Oglądaliśmy występy artystów „Cyrk Pomponii”.

Skąd się biorą produkty ekologiczne

W tym tygodniu realizowaliśmy Ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany wspólnie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Państwową Inspekcję Sanitarną. Oglądaliśmy film „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” Rozmawialiśmy na temat filmu i wyjaśnialiśmy jakie produkty nazywamy ekologicznymi; w jaki sposób jest produkowana żywność ekologiczna; gdzie możemy ją kupić. Poznaliśmy symbol EKO – żywności produkowanej ekologicznie. Wyjaśnialiśmy, że Euroliść to logo wykorzystywane w Unii Europejskiej dla oznakowania produktów ekologicznych. Słuchaliśmy wiersza „Dla każdego coś zdrowego”
i omawialiśmy jego treść ze zwróceniem szczególnej uwagi na produkty zdrowe i niezdrowe. Poznaliśmy „Piramidę zdrowego żywienia i stylu życia”, analizowaliśmy jej zawartość, wskazywaliśmy na wartości odżywcze niektórych produktów. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Piramida zdrowego żywienia”. Rozwiązywaliśmy zagadki o owocach i warzywach, a także matematyczne zagadki z marchewkami – dodawaliśmy i odejmowaliśmy ustalając wynik. Tworzyliśmy kompozycje z marchewek pokrojonych w plasterki i paseczki oraz z mandarynek i winogron i spożywaliśmy je. Słuchaliśmy bajki ,,O księżniczce Alince i rycerzu Witaminku” i rozmawialiśmy na temat witamin znajdujących się w żywności. Przypomnieliśmy sobie kolejne etapy prawidłowego mycia rąk. Braliśmy udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Abstrakcja geometryczna”
w ramach programu Wielki Mały Człowiek Fundacji Szkatułka.

Świąteczne przygotowania”

W tym tygodniu poświęciliśmy czas tematyce przygotowań świątecznych, nie tylko w zakresie porządków domowych, lecz także jako okazji do budowania współpracy między członkami rodziny czy grupy przedszkolnej.

Zaczęliśmy, jak nakazuje tradycja świąteczna, od pierwszej gwiazdki – mówiliśmy o własnych marzeniach, potrzebach. Nie zapomnieliśmy o zwyczaju składania sobie życzeń – przygotowaliśmy świąteczne kartki pocztowe. Nie omieszkaliśmy wspomnieć, że dzisiaj coraz częściej przekazujemy je drogą elektroniczną poprzez portale społecznościowe czy e-maile.

Poznawaliśmy zwyczaje i tradycje świąteczne. Nauczyliśmy się, że trudno byłoby stworzyć świąteczną atmosferę bez pięknych polskich kolęd i pastorałek oraz zwyczaju rodzinnego kolędowania. Rozpoznawaliśmy różne głoski poprzez ćwiczenia słuchowe, tworzyliśmy liczbę mnogą rzeczowników poprzez dodanie głoski y. Utrwalaliśmy liczby od 1 do 5. Braliśmy udział w spotkaniu przy choince z Mikołajem. Robiliśmy prace plastyczne: „Choinki”, „Świąteczne pocztówki”. Najwięcej radości sprawiło dzieciom robienie pierników i ich ozdabianie. Uczestniczyliśmy w zajęciach z programu „Labo- Odkrywcy” i „Drzewo w dużym mieście”.

Wesołych Świąt!

W tym tygodniu kontynuowaliśmy tematykę świąteczną, poznawaliśmy tradycje i zwyczaje związane ze świętami Bożego Narodzenia. Rozwijaliśmy umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi poprzez tworzenie opowiadania o Bożym Narodzeniu na podstawie ilustracji. Rysowaliśmy kredkami obrazek o Bożym Narodzeniu według własnego pomysłu. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Renifer i Mikołaj” - wycinaliśmy poszczególne elementy
i sklejaliśmy je według wzoru. Słuchaliśmy tekstu o wartościach wychowawczych „Bajka o puszystym i puchatym”. Rozmawialiśmy na jego temat, mówiliśmy w jaki sposób możemy dzielić się dobrem z innymi. Ubieraliśmy choinkę w ogrodzie przedszkolnym.

LISTOPAD

Nasza mała ojczyzna.”

W pierwszym tygodniu listopada rozmawialiśmy o miłości do ojczyzny w kontekście lokalnym – naszej miejscowości i regionu. Oglądaliśmy różne rodzaje domów: dom wiejski, jednorodzinny, miejski, igloo, wigwam, domek japoński. Porównywaliśmy ich wyglądy. Przypominaliśmy sobie adresy zamieszkania oraz zasady podawania ich obcym osobom. Byliśmy na spacerze w okolicach przedszkola. Rozmawialiśmy na temat lokalnych urzędów oraz miejsc użyteczności publicznej. Poznawaliśmy nazwy ulic. Wspólnie obserwowaliśmy przyrodę w okolicy, w tym w ogrodzie przedszkolnym. Rozmawialiśmy o miłości do ojczyznyna podstawie opowiadania Macieja Mazan „Ernesta i szlachetna propozycja”. Utrwalaliśmy nazwę kraju, miejscowości, wyglądu godła i flagi. Słuchaliśmy i śpiewaliśmy Hymn Narodowy. Odgadywaliśmy zagadki „Znane i nieznane miejsca”. Rozpoznawaliśmy na ilustracjach miejsca charakterystyczne dla Warszawy. Rysowaliśmy kredkami na podstawie wiersza Danuty Wawiłow „Moja ojczyzna”. Uczyliśmy się wiersza „Kto Ty jesteś?”. Poznaliśmy literę d, D. Dzieci wyszukiwały ją w podanych wyrazach. Czytały globalnie wyraz dom. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby, składaliśmy sylaby w wyraz; dzieliliśmy proste wyrazy na głoski (analiza i synteza). Odczytywaliśmy znane wyrazy – mama, las, tata, igła, osa, aparat. Podawaliśmy wyrazy rozpoczynające się głoskami: m, l, t, i, o, a, d. Poznaliśmy cyfrę 3 i utrwalaliśmy cyfry: 0, 1, 2. Przeliczaliśmy elementy, dodawaliśmy i odejmowaliśmy. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Moja ojczyzna”. Braliśmy udział w zajęciach sportowych z trenerem, z klubu Varsowia. Sadziliśmy cebulki żonkili w ramach akcji „Pola nadziei”.

Temat: Mój dom Polska

W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy o Polsce. Poznaliśmy historię powstania państwa oraz jego pierwszego władcę – Mieszka I. Przypominaliśmy sobie jak wyglądają symbole narodowe: godło, Hymn, flaga; jak należy się zachować podczas słuchania Hymnu narodowego. Przyglądaliśmy się Warszawie, jej zabytkom, wymienialiśmy miejsca, które znamy. Wykonaliśmy pracę plastyczną przedstawiającą Godło Polski. Czytaliśmy globalnie wyrazy: godło, flaga, Polska. Wykonaliśmy kotyliony z papieru. Uczestniczyliśmy
w uroczystości przedszkolnej z okazji Święta Niepodległości, podczas której recytowaliśmy wiersze i śpiewaliśmy piosenki o tematyce patriotycznej. Wzięliśmy udział we wspólnym śpiewaniu Hymnu przez społeczność przedszkolną w ramach akcji MEiN „Szkoła do hymnu”. Braliśmy udział w warsztatach pt. Martwa natura” w ramach programu Wielki Mały Człowiek Fundacji Szkatułka.

 

Więcej wiem, mniej choruję”. Program Profilaktyki Chorób Zakaźnych, Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej m. st. Warszawy.

W ramach tego programu realizowaliśmy takie tematy: „Niewidzialne zarazki”, „Nie chcemy chorować”, „Jak działa szczepionka?”, „Stop chorobom zakaźnym!”, „Zarazki. Jak się przenoszą?”. Rozmawialiśmy na temat występowania czynników chorobotwórczych w życiu codziennym. Oglądaliśmy na ilustracjach zarazki, bakterie i wirusy, które są niewidzialne gołym okiem i można je spotkać w każdym środowisku (w domu, w przedszkolu, na placu zabaw, w parku, w autobusie). Dzieci wypowiadały się na temat ich wyglądu. Poznawaliśmy w jaki sposób rozprzestrzeniają się czynniki zakaźne (drogą kropelkową, pokarmową, bezpośrednią). Słuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy „Katar”. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Bakterie i wirusy” - dzieci odrysowywały kontury swoich dłoni i rysowały na nich zarazki, bakterie, wirusy. Omawialiśmy rysunki dzieci, podkreślaliśmy, że nasze dłonie mają stałą styczność z czynnikami chorobotwórczymi, których nie widzimy. „ Jak wyobrażam sobie bakterie i wirusy” praca plastyczna z różnorodnych materiałów plastycznych. Zrobiliśmy doświadczenie „Jak roznoszą się zarazki?” (wybrane dziecko, zwilżyło rękę w wodzie i włożyło do tacki z konfetti. Wyciągnęło rękę pokrytą kolorowym konfetti. Następnie podawało rękę każdemu dziecku. Kolorowe kropki roznosiły się po dłoniach wszystkich dzieci i całej sali. Porównywaliśmy konfetti do niewidzialnych zarazków). Zorganizowaliśmy kącik lekarsko – pielęgniarski „Nasza przychodnia”. Rozmawialiśmy na temat jak zachować się, żeby nie chorować. Utrwalaliśmy kolejne etapy mycia rąk oraz poznawaliśmy sytuacje, w jakich należy bezwzględnie przestrzegać zasady mycia rąk. Dzieci poznawały podstawowe metody profilaktyki chorób zakaźnych - higiena rąk i szczepienia. Słuchały wiersza „Zarazków się nie boimy” i uczyliśmy się na pamięć fragmentu „Aby zdrowym zawsze być, trzeba często ręce myć”. Rozmawialiśmy o prawidłowym myciu rąk i przedstawialiśmy scenki, na podstawie instrukcji mycia rąk, wyjaśnialiśmy jak należy myć ręce. Rozwiązywaliśmy zagadki (woda, mydło, ręcznik, ręce, zarazki, szczepienie ochronne). Mieliśmy pogadankę na temat wiersza „Dzielny Przedszkolak” – uświadomienie dzieciom znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych; poznawaliśmy znaczenie słowa szczepionka oraz role szczepień ochronnych w zapobieganiu chorobom. Dzieci słuchały opowiadania „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana” I. File-Redlińskiej, wypowiadały się na temat opowiadania i przełamywały strach przed szczepieniami. Kolorowały obrazki związane z opowiadaniem. Oglądaliśmy filmy edukacyjne „Chorobo, idź sobie”, „A-psik”. Słuchaliśmy i śpiewaliśmy piosenki po angielsku „Myj ręce!”, „Piosenka o zdrowiu”. Rozmawialiśmy na temat znaczenia roli układu odpornościowego (prowadzenia zdrowego stylu życia). Wymienialiśmy sposoby wzmacniające układ odpornościowy (odpowiednia dieta - regularne posiłki, zbilansowana dieta, świeże warzywa i owoce, zdrowe przekąski np. orzechy, nasiona; aktywność fizyczna; wypoczynek (odpowiednia ilość snu); unikanie zatłoczonych miejsc w czasie chorób sezonowych (przeziębienie, grypa, covid-19); odpowiedni ubiór; higiena rąk; szczepienia ochronne. Omawialiśmy „Piramidę żywienia” produkty korzystne i niekorzystne dla zdrowia. Bawiliśmy się w zabawę ruchową z elementem biegu i łapania „Obrona przed zarazkami”. Poznaliśmy literę E, e. Dzieci wyszukiwały ją w podanych wyrazach. Czytały globalnie wyraz ekran. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby, składaliśmy sylaby w wyraz; dzieliliśmy proste wyrazy na głoski (analiza i synteza). Odczytywaliśmy znane wyrazy – mama, las, tata, igła, osa, aparat, ekran. Podawaliśmy wyrazy rozpoczynające się głoskami: m, l, t, i, o, a, d, e. Poznaliśmy cyfrę 3.

Temat: Prawa dziecka.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o prawach dziecka. Omawialiśmy prawa i obowiązki dzieci, zwracając uwagę na to, że istnieje równowaga między prawami i obowiązkami. Dowiedzieliśmy się czym jest Konwencja o Prawach Dziecka - dokument opisujący prawa dziecka. Słuchaliśmy wiersza i piosenki pt. „Prawa dziecka”. Wykonaliśmy wspólną pracę plastyczną na temat „Prawa dziecka”. W ramach obchodów Dnia Pluszowego Misia odbyły się warsztaty plastyczne, podczas których każde dziecko wykonało pracę plastyczną „Mój miś” z wykorzystaniem różnych materiałów. Uczyliśmy się piosenki „Niedźwiadki niejadki”. Oglądaliśmy prezentacje multimedialne na temat „Prawa dziecka” i „Obchody Dnia Pluszowego Misia” oraz bajkę o Misiu Uszatku. Wyszukiwaliśmy wyrazów rozpoczynających się głoską u, czytaliśmy globalnie wyraz ul. Braliśmy udział w warsztatach pt. „Portret autoportret” w ramach programu Wielki Mały Człowiek i warsztatach pt. „Minerały i skały” w ramach programu Drzewo Fundacji Szkatułka oraz w zajęciach z cyklu Labo odkrywcy pt. „Zobaczyć dźwięk”.

PAŹDZIERNIK

Idzie jesień przez świat.”

W tym tygodniu podziwialiśmy piękno przyrody. Ustaliliśmy, że każdy z nas może inaczej odbierać piękno, a to, co podoba się jednej osobie, niekoniecznie musi podobać się innej.

Poznawaliśmy elementy ekosystemów lasu i parku. Uwagę skierowaliśmy na gatunki drzew – rozpoznawaliśmy ich liście i owoce, podziwialiśmy jesienne barwy. Dzieci dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor i co to jest chlorofil. Przedszkolaki poznały głoskę m. Podczas zabaw wyszukiwały głoskę w podanych słowach. Dzieci utrwaliły także liczbę 1. Przeliczały elementy w zbiorach i odnajdywały zbiory 1-elementowe. Śpiewały piosenkę „Malowała jesień”, wykonały pracę plastyczną „Jesienny park”.

 

Jesienna przyroda

W tym tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach mieszkających w parku i w lesie. Dzieci poznały ich cechy charakterystyczne, warunki życia, rodzaje pokarmu oraz sposoby,
w jakie zwierzęta przygotowują się do zimy. Dowiedziały się o ptakach, które odlatują
z Polski na zimę. Obserwowały jesienną przyrodę w ogrodzie przedszkolnym. Śpiewały piosenkę „Malowała jesień”. Doskonaliły umiejętność przeliczania elementów w zbiorach,
o jeden więcej, o jeden mniej, utrwalały liczbę 1. Dzieci układały rytmy z kasztanów
i realizowały je ruchem. Wykonały pracę plastyczną „Jesienny lis”. Podczas zabaw językowych podawały wyrazy rozpoczynające się głoską
l, wyszukiwały ją w podanych wyrazach dzieliły słowa na sylaby.

 

Koszyk Pani Jesieni

W tym tygodniu rozmawialiśmy o pracowitości, w tym pracowitości zwierząt, np. mrówek. Dzieci poznawały cechy różnych owoców – ich smak, zapach, kolor, zastosowanie. Dowiedziały się też, jak są zbudowane niektóre owoce. Tworzyły kompozycję z owoców
i spożywały je. Przeliczały elementy w zbiorach, utrwalały pojęcia: mniej, więcej, tyle samo. Wykonały pracę plastyczną na temat „Koszyk Pani Jesieni”. Podczas pobytu w ogrodzie zbierały liście, szyszki, żołędzie, igły, patyki i układały z nich jesienne obrazki. Dzieci poznały głoskę
t wyszukiwały ją w podanych wyrazach i nazwach przedmiotów. Czytały globalnie wyraz tata. Dzieci uczestniczyły w warsztatach przyrodniczych pt. „Gleba”
w ramach programu „Drzewo” Fundacji Szkatułka, a także w zajęciach z cyklu Labo odkrywcy pt. „Tajemniczy kosmos”.

 

Szkolne przygody Swojaków – realizacja programu. Jesteśmy przyjaciółmi Ziemi, szukamy skarbów wokół nas. O tym, że pomoc ma moc.”

W tym tygodniu nawiązywaliśmy i budowaliśmy pozytywne relacje z rówieśnikami w trakcie podejmowania różnych aktywności, okazywaliśmy sobie życzliwość, serdeczność

, pomoc, uprzejmość. Odczytywaliśmy imiona z wizytówek. Słuchaliśmy opowiadań z książki „Gang Swojaków”.Poznaliśmy grupę zwierząt, która tworzy gang- grupę zaprzyjaźnionych ze sobą osób- swojaków. Uczyliśmy się piosenki „Gang Swojaków”. Dzieci oglądały prezentację o zagrożonych gatunkach zwierząt: sóweczce, wilku, rysiu, żubrze, morświnie, jeżu. Słuchały ciekawostek dotyczących ich życia. Poznały tereny występowania poszczególnych zwierząt. Zrobiły wspólną pracę plastyczną „Nasz jeżyk”. Poznały literę I oraz wyrazy zaczynające się na tę głoskę. Wyszukiwały ją w podanych wyrazach i nazwach przedmiotów. Czytały globalnie wyraz igła. Poznały liczbę 2. Przeliczały elementy w zbiorach i odnajdywały zbiory 1-, 2-elementowe i większe. W ogrodzie przedszkolnym robiły schronienie dla jeża. Obserwowały przyrodę, zbierały liście, szyszki, patyki i układały z nich jesienne obrazki.

 

 

 

WRZESIEŃ

W przedszkolu.”

 

W tym tygodniu, przypominaliśmy sobie, co to oznacza koleżeńskość i na czym polega, jak pomóc nowemu koledze w nowej sytuacji. Wspólnie przypominaliśmy sobie na czym polegają przedszkolne zasady i stworzyliśmy kodeks dobrego zachowania, który każdy podpisał. Podczas zabaw dzieci określały położenie przedmiotów z własnego punktu widzenia i z punktu widzenia drugiej osoby, stosowały określenia: na, pod, obok, pod, z prawej, z lewej, za itp. Dzieliły słowa i wyrazy na sylaby za pomocą klaskania. Wyszukiwały słowa na podane głoski i określały głoski w podanych słowach. Doskonaliliśmy umiejętności przeliczania licząc na konkretach i na palcach. Poznaliśmy piosenki: „ Sprzątamy”, „Cisza”, „Do przedszkola idę sam”.

Nasze przedszkole.”

 

W tym tygodniu, w dalszym ciągu uczyliśmy się, jak być koleżeńskim, jak żyć w zgodzie, bez konfliktów i sporów. Dzieci przypominały sobie rozmieszczenie pomieszczeń w przedszkolu i teren wokół niego. Rozmawialiśmy o tym, jakie osoby pracują w przedszkolu i czym się zajmują. Wspólnie stworzyliśmy w sali kąciki tematyczne. Omówiliśmy, czym zajmują się architekt i urbanista. Podczas zabaw dzieci określały miejsca położenia różnych przedmiotów w przestrzeni – w stosunku do różnych innych przedmiotów. Przedszkolaki szukały wyrazów i słów zaczynających się podaną głoską. Układały rytmy, ciągi obrazków, przedmiotów, a następnie tworzyły nowe układy według określonego kodu. Dzieci poznały piosenkę „Planeta dzieci”, uczestniczyły w zabawach muzycznych i muzyczno-ruchowych do piosenki. Przygotowały pracę plastyczną „Moje przedszkole i moje osiedle”.

 

Jestem bezpieczny

W tym tygodniu rozmawialiśmy o bezpieczeństwie, w tym przede wszystkim bezpieczeństwie pieszych i innych użytkowników ruchu drogowego. Dzieci poznawały i przypominały sobie podstawowe zasady ruchu drogowego, zachowania się podczas przechodzenia na drugą stronę ulicy, zachowania się podczas jazdy rowerem, samochodem itp. Poznawały znaki drogowe, określały ich znaczenie, podawały kolory i kształty znaków drogowych. Podczas zabaw językowych dzieci podawały wyrazy rozpoczynające się głoską o, dzieliły słowa na sylaby, składały sylaby w wyrazy (analiza i synteza), wykonywały ćwiczenia usprawniające aparat mowy, słuchały wierszy i opowiadań. Słuchały piosenki „Bezpieczeństwo to jest przecież ważna sprawa”, uczestniczyły w zabawach muzycznych i ruchowych. Wykonały wspólną pracę plastyczną „Makietę skrzyżowania” i rysowały na temat „Bezpieczna ulica”. Dzieci brały udział w warsztatach z cyklu Labo odkrywcy na temat „Wyjątkowi Polscy Naukowcy”.

 

Pomocna dłoń

W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy na temat bezpieczeństwa. Dzieci uczyły się, jak być asertywnym w różnych sytuacjach – w kontaktach ze znajomymi i nieznajomymi. Poznawały instytucje, które zajmują się udzielaniem pomocy – pogotowie, policję, straż pożarną. Uczyły się numerów alarmowych i prawidłowego sposobu wzywania pomocy. Dzieci dowiedziały się, że w takich sytuacjach niezwykle ważna jest znajomość własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania, ale nie można tych informacji przekazywać każdej napotkanej osobie. Podczas zabaw językowych dzieci podawały wyrazy rozpoczynające się głoską a, dzieliły słowa na sylaby, składały sylaby w wyrazy (analiza
i synteza).
Rysowały kredkami symbol @, utrwalały wiedzę o niebezpieczeństwach związanych z korzystaniem z komputera. Wykonały pracę plastyczne na temat „Samochody ratunkowe” i „Portret wybranego ratownika” – strażaka, policjanta, ratownika medycznego.

 

 

CZERWIEC

Dzień Dziecka

W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu rozmawialiśmy o dzieciach. Słuchaliśmy wiersza Prawa dziecka Janusza Korczaka i fragmentu opowiadania Baśń o ziemnych ludkach Juliana Ejsmonda. Rozmawialiśmy na temat praw i obowiązków dzieci. Wyjaśnialiśmy co oznaczają te pojęcia i omawialiśmy niektóre z nich. Rysowaliśmy pracę plastyczną na temat „Moja rodzina”. Uczestniczyliśmy w zabawach sportowych zorganizowanych z okazji Dnia Dziecka na terenie ogrodu. Po wykonaniu wszystkich sportowych zadań otrzymaliśmy medale. Zjedliśmy słodki poczęstunek przygotowany przez nasze panie kucharki.

Zwierzęta duże i małe.”

 

Tematem tego tygodnia były zwierzęta. Poznawaliśmy ich nazwy, wygląd, środowisko życia i sposób zachowania poprzez różne zabawy: ruchowe, paluszkowe, rysowanie, rozwiązywanie zagadek, robienie żmii z rolek po papierze toaletowym. Śpiewaliśmy piosenki o zwierzętach i czytaliśmy opowiadania o nich, np. fragment opowiadania Zofii Staneckiej „Basia i wyprawa do lasu”. Przypominaliśmy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności (niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie „dzikiego zwierzęcia”, mówiliśmy też o mieszkańcach lasu. Szukaliśmy podobieństw i różnic pomiędzy omawianymi zwierzętami. Dzieci starały się też naśladować odgłosy wydawane przez różne zwierzęta. Dzieci poznały proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj) oraz dowiedziały się, że w lesie należy zachowywać się cicho, bo jest on mieszkaniem różnych stworzeń, między innymi lisów, niedźwiedzi, saren, rysiów, dzików, żmij, sów, wilków, dzięciołów, borsuków.

Uczyliśmy się piosenki „Zoo” oraz rysować różne zwierzęta. Uczestniczyliśmy w pokazie „czarodziejskich baniek”.

Lato.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o lecie. Słuchaliśmy opowiadań z cyklu „Letnich opowieści”: „Rośliny na mojej działce”, „Burza na Mazurach”, „Tęcza nad morzem”, „Zwariowana pogoda” i „W ogrodzie botanicznym”. Poznawaliśmy wybrane gatunki roślin rosnących w Polsce: kwiat i liść lipy, liść brzozy, kwiat i liść akacji, liść i owoc maliny, liść i owoc aronii, igły i owoc jałowca, liście mięty, babki lancetowatej, mniszka lekarskiego. Rozmawialiśmy o tym, do czego mogą się przydać. Dowiedzieliśmy się, że dotykając i używając roślin, należy zachować ostrożność, i że nie wolno dotykać tych nieznanych. Poszukiwaliśmy też roślin leczniczych na terenie ogrodu. Rozmawialiśmy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla lata (słońce, deszcz, burza, tęcza). Poznaliśmy sposoby bezpiecznego zachowania w trudnych sytuacjach (silne słońce, burza). Za pomocą wierszyka o żółwiku staraliśmy się zapamiętać kolejność kolorów tęczy od góry do dołu – pierwsze litery lub sylaby kolejnych wyrazów odpowiadają początkom słów oznaczających kolory w tęczy: (Człapie powoli żółwik Ziemowit, niesie grającą fujarkę). Układaliśmy tęczę z elementów, mieszaliśmy barwy. Zapoznaliśmy się z pracą artystów: malarza, rzeźbiarza, poety, muzyka. Bawiąc się w małych artystów, wykonaliśmy pracę plastyczną według własnego pomysłu na temat „Letnie inspiracje”. Braliśmy udział w warsztatach Labo odkrywcy pt. „Bańki mydlane”, w warsztatach pt. „Teatr” w ramach programu „Wielki Mały Człowiek” Fundacji Szkatułka oraz w koncercie muzycznym z cyklu „Filharmonia przedszkolaka”.

Wakacje.”

Ostatni tydzień zajęć w tym roku przedszkolnym upłynął nam na rozmowach o wakacjach: zastanawialiśmy się, gdzie można pojechać, jak być bezpiecznym podczas wyjazdów. Słuchaliśmy drugiej części „Letnich opowieści”Małgorzaty Szczęsnej – opowiadań: „Echo w Tatrach”, „Zabawy w wodzie”, „Na plaży”, „Na zamku” oraz „Listy i pocztówki”. Bawiliśmy się do piosenek: „Jadę pociągiem prawdziwym” i „Zoo”. Zastanawialiśmy się, jakimi środkami transportu można podróżować w trakcie wakacji, bawiliśmy się w przygotowywanie rzeczy i pakowanie walizki. Przedszkolaki brały udział w różnych zajęciach związanych z górami, rzekami, jeziorami i morzami. Zastanawialiśmy się, co można znaleźć w lesie, a co w parku. Dzieci dowiedziały się, co zrobić, gdyby się zgubiły podczas wyjazdu, i uczyły się bezpiecznie posługiwać swoimi danymi (imię, nazwisko, imiona rodziców, adres). Mówiliśmy też o ostrożności w kontaktach z obcymi zwierzętami i podczas aktywności nad wodą.

Rozmawialiśmy o tym, czym są pocztówki i w jaki sposób się je wysyła – trzeba napisać adres, nakleić znaczek i wrzucić do skrzynki. Kartki, które zaczęliśmy robić – zachęcamy do uzupełnienia ich w czasie wakacji i przysłania do przedszkola. Będzie to okazja do wizyty na poczcie i przypomnienia, jak ona funkcjonuje, oraz do wysłania innych kartek, np. do członków rodziny. Każdy z przedszkolaków otrzymał dyplom.