KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Krasnale

CZERWIEC

Dzień Dziecka

W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu rozmawialiśmy o dzieciach. Słuchaliśmy wiersza Prawa dziecka Janusza Korczaka i fragmentu opowiadania Baśń o ziemnych ludkach Juliana Ejsmonda. Rozmawialiśmy na temat praw i obowiązków dzieci. Wyjaśnialiśmy co oznaczają te pojęcia i omawialiśmy niektóre z nich. Rysowaliśmy pracę plastyczną na temat „Moja rodzina”. Uczestniczyliśmy w zabawach sportowych zorganizowanych z okazji Dnia Dziecka na terenie ogrodu. Po wykonaniu wszystkich sportowych zadań otrzymaliśmy medale. Zjedliśmy słodki poczęstunek przygotowany przez nasze panie kucharki.

Zwierzęta duże i małe.”

 

Tematem tego tygodnia były zwierzęta. Poznawaliśmy ich nazwy, wygląd, środowisko życia i sposób zachowania poprzez różne zabawy: ruchowe, paluszkowe, rysowanie, rozwiązywanie zagadek, robienie żmii z rolek po papierze toaletowym. Śpiewaliśmy piosenki o zwierzętach i czytaliśmy opowiadania o nich, np. fragment opowiadania Zofii Staneckiej „Basia i wyprawa do lasu”. Przypominaliśmy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności (niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie „dzikiego zwierzęcia”, mówiliśmy też o mieszkańcach lasu. Szukaliśmy podobieństw i różnic pomiędzy omawianymi zwierzętami. Dzieci starały się też naśladować odgłosy wydawane przez różne zwierzęta. Dzieci poznały proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie (nie podchodź, nie dotykaj, nie uciekaj) oraz dowiedziały się, że w lesie należy zachowywać się cicho, bo jest on mieszkaniem różnych stworzeń, między innymi lisów, niedźwiedzi, saren, rysiów, dzików, żmij, sów, wilków, dzięciołów, borsuków.

Uczyliśmy się piosenki „Zoo” oraz rysować różne zwierzęta. Uczestniczyliśmy w pokazie „czarodziejskich baniek”.

Lato.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o lecie. Słuchaliśmy opowiadań z cyklu „Letnich opowieści”: „Rośliny na mojej działce”, „Burza na Mazurach”, „Tęcza nad morzem”, „Zwariowana pogoda” i „W ogrodzie botanicznym”. Poznawaliśmy wybrane gatunki roślin rosnących w Polsce: kwiat i liść lipy, liść brzozy, kwiat i liść akacji, liść i owoc maliny, liść i owoc aronii, igły i owoc jałowca, liście mięty, babki lancetowatej, mniszka lekarskiego. Rozmawialiśmy o tym, do czego mogą się przydać. Dowiedzieliśmy się, że dotykając i używając roślin, należy zachować ostrożność, i że nie wolno dotykać tych nieznanych. Poszukiwaliśmy też roślin leczniczych na terenie ogrodu. Rozmawialiśmy o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla lata (słońce, deszcz, burza, tęcza). Poznaliśmy sposoby bezpiecznego zachowania w trudnych sytuacjach (silne słońce, burza). Za pomocą wierszyka o żółwiku staraliśmy się zapamiętać kolejność kolorów tęczy od góry do dołu – pierwsze litery lub sylaby kolejnych wyrazów odpowiadają początkom słów oznaczających kolory w tęczy: (Człapie powoli żółwik Ziemowit, niesie grającą fujarkę). Układaliśmy tęczę z elementów, mieszaliśmy barwy. Zapoznaliśmy się z pracą artystów: malarza, rzeźbiarza, poety, muzyka. Bawiąc się w małych artystów, wykonaliśmy pracę plastyczną według własnego pomysłu na temat „Letnie inspiracje”. Braliśmy udział w warsztatach Labo odkrywcy pt. „Bańki mydlane”, w warsztatach pt. „Teatr” w ramach programu „Wielki Mały Człowiek” Fundacji Szkatułka oraz w koncercie muzycznym z cyklu „Filharmonia przedszkolaka”.

Wakacje.”

Ostatni tydzień zajęć w tym roku przedszkolnym upłynął nam na rozmowach o wakacjach: zastanawialiśmy się, gdzie można pojechać, jak być bezpiecznym podczas wyjazdów. Słuchaliśmy drugiej części „Letnich opowieści”Małgorzaty Szczęsnej – opowiadań: „Echo w Tatrach”, „Zabawy w wodzie”, „Na plaży”, „Na zamku” oraz „Listy i pocztówki”. Bawiliśmy się do piosenek: „Jadę pociągiem prawdziwym” i „Zoo”. Zastanawialiśmy się, jakimi środkami transportu można podróżować w trakcie wakacji, bawiliśmy się w przygotowywanie rzeczy i pakowanie walizki. Przedszkolaki brały udział w różnych zajęciach związanych z górami, rzekami, jeziorami i morzami. Zastanawialiśmy się, co można znaleźć w lesie, a co w parku. Dzieci dowiedziały się, co zrobić, gdyby się zgubiły podczas wyjazdu, i uczyły się bezpiecznie posługiwać swoimi danymi (imię, nazwisko, imiona rodziców, adres). Mówiliśmy też o ostrożności w kontaktach z obcymi zwierzętami i podczas aktywności nad wodą.

Rozmawialiśmy o tym, czym są pocztówki i w jaki sposób się je wysyła – trzeba napisać adres, nakleić znaczek i wrzucić do skrzynki. Kartki, które zaczęliśmy robić – zachęcamy do uzupełnienia ich w czasie wakacji i przysłania do przedszkola. Będzie to okazja do wizyty na poczcie i przypomnienia, jak ona funkcjonuje, oraz do wysłania innych kartek, np. do członków rodziny. Każdy z przedszkolaków otrzymał dyplom.

MAJ

W krainie muzyki
W tym tygodniu udaliśmy się do krainy muzyki. Śpiewaliśmy piosenkę „Na muzyce
w przedszkolu” i czytaliśmy wiersz Doroty Gellner „Mysia orkiestra”. Poznawaliśmy różne instrumenty: fortepian, skrzypce, trąbkę, bęben, harfę, trójkąt oraz ich cechy. Próbowaliśmy naśladować ich dźwięki oraz ruchy wykonywane przez muzyka podczas gry. Bawiliśmy się w zabawę „Dyrygent” oraz w „Przedszkolną orkiestrę” – wspólne muzykowanie, dzięki czemu uczyliśmy się współpracy i współdziałania, a także koncentracji uwagi. Rozmawialiśmy też o Fryderyku Chopinie i słuchaliśmy jego utworów. Rysowaliśmy ilustrację do piosenki „Na łące”. Rozwijaliśmy wyobraźnię tworząc „Muzyczne ludziki” z fortepianu i wiolonczeli.
Rozmawialiśmy również o tym, jak dbać o uszy, jak szkodliwy jest hałas i jakie dźwięki są przyjemne, a jakie nie oraz o potrzebie wyciszenia, uspokojenia i odpoczynku przez pewien czas w ciągu dnia, co wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Oglądaliśmy teatrzyk pt. „Niezwykła podróż”.

„Wrażenia i uczucia.”
W tym tygodniu rozmawialiśmy o wrażeniach i uczuciach – uczyliśmy się je nazywać, odczytywać, co czują inni (nawet, jeśli o tym nie mówią) i szukaliśmy sposobów, by radzić sobie, kiedy odczuwamy trudne, nieprzyjemne emocje. Dzieci oglądały obrazki i starały się odgadywać emocje przedstawionych na nich postaci, rozmawialiśmy o tym, jakie sytuacje mogą wywołać dane uczucia. Próbowaliśmy robić różne miny: smutną, wesołą, zdziwioną, przestraszoną i poznawaliśmy znaki przedstawiające uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach. W ogrodzie staraliśmy się odczuwać otoczenie wszystkimi zmysłami, a potem mówiliśmy, jakie emocje to w nas wywołało. Rozmawialiśmy o smutku, co miało na celu uświadomienie dzieciom, że czasem jest on potrzebny, i pokazywaliśmy różne sposoby na poradzenie sobie w przygnębiających chwilach: pocieszenie poprzez zabawę z piosenką, uśmiechanie się, przytulenie się do ulubionej zabawki, poproszenie o pomoc i uzyskanie jej w trudnej sytuacji, bliskość mamy, taty, siostry, brata, babci, dziadka, rozśmieszenie.
Wspólnie staraliśmy się zmniejszyć strach przed ciemnością – rozmawialiśmy o tym, jak dzieci się czują, gdy jest ciemno i co wzbudza ich obawy, rysowaliśmy Straszydła i mówiliśmy o tym, że po ciemku można sobie wyobrazić coś miłego. Szukaliśmy też innych sposobów na radzenie sobie ze strachem (przytulanie się do poduszki, pluszaka, wyobrażanie sobie czegoś miłego, powiedzenie komuś bliskiemu o swoich emocjach, przytulenie się do rodziców, oglądanie ciekawej książki, sprawdzanie, co kryje się w ciemności). Uczyły się wypowiadać się na temat „historii” usłyszanej podczas trwania utworu muzyki klasycznej i brały udział w różnych zabawach z muzyką: rysowaniu, malowaniu, opowiadaniu, tańcu do utworów muzycznych, wsłuchiwały się również w odgłosy przyrody. Poznaliśmy utwór „Piosenka o beksie” i wiersz „Ciemnego pokoju nie trzeba się bać” Ewy Szelburg-Zarembiny. Słuchaliśmy też opowiadania „Zły sen” Renaty Piątkowskiej.

Święto Mamy i Taty
W tym tygodniu rozmawialiśmy o rodzinie. Braliśmy udział w próbach przedstawienia „Zabawa w żaby i bociany”, które przygotowywaliśmy dla rodziców. Wykonaliśmy laurki dla mamy i taty. Uczyliśmy się, w jaki sposób okazywać najbliższym miłość i szacunek, przypominaliśmy sobie, jak nazywają się poszczególni członkowie rodziny. Rozmawialiśmy na temat zawodów naszych rodziców i rodzeństwa. Rysowaliśmy mamę i tatę. Braliśmy udział w zajęciach z cyklu Labo odkrywcy pt. „Jak powstaje tęcza”. Uczestniczyliśmy także w warsztatach edukacyjnych w ramach programu „Wielki mały człowiek” – pt. „Ilustracja” oraz „Drzewo w mieście” - pt. „Powietrze i życie”.

„Co wiemy o owocach i warzywach?.”

Ten temat realizowaliśmy w oparciu o: Program edukacji żywieniowej The EIT Food School Network „Krecik i warzywa” opracowany przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Głównym jego celem jest zwiększenie akceptacji warzyw i owoców w diecie przez najmłodszych.
Oglądaliśmy i nazywaliśmy warzywa i owoce. Rozpoznawaliśmy warzywa i owoce korzystając wyłącznie ze zmysłu dotyku. Próbowaliśmy warzywa surowe i gotowane. Bawiliśmy się w zabawę ruchową „Sałatka warzywna i owocowa”. Poznawaliśmy
„Piramidę zdrowia” wzbogacaliśmy wiedzę dzieci w wiadomości o cechach i specyfice warzyw i owoców jako podstawowego filaru optymalnej diety. Poznawaliśmy 10 zasad zdrowego żywienia. Układaliśmy zdrowe jadłospisy. Dzieci bawiły się w kąciku kuchennym, przygotowywując posiłki. Uczyliśmy się rysować warzywa i owoce. Zorganizowaliśmy kącik zabaw – sklep warzywno – owocowy. Umieściliśmy napis – SKLEP. Dzieci wypowiadały się na temat „Aktywnie wypoczywamy – to znaczy jak?”. Bawiliśmy się w zabawę rozwijającą umiejętność opisywania i analizowania „Zgadnij, jakie to warzywo lub owoc?”; zadawania pytań, na które można odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”. Słuchaliśmy bajki
„O Łakomczuchu Wielkim i Zielnej Wróżce”, aby zachęcić dzieci do zaakceptowania większej ilości warzyw i owoców w codziennej diecie. Robiliśmy sałatkę owocową. Słuchaliśmy piosenek: „Na straganie” na podstawie wiersza J. Brzechwy, „Jarzynowy wóz”, „Olimpiada w Jarzynowie”, „Owocowa piosenka”, „Owoce, warzywa”, „Witaminki”.
Oglądaliśmy filmy edukacyjne „Podstawy zdrowego odżywiania”: warzywa i owoce, produkty zbożowe, nabiał i jajka, mięso i ryby, zdrowe tłuszcze.

 

KWIECIEŃ

1. Tajemnice książek
W tym tygodniu odkrywaliśmy tajemnice książek – dowiedzieliśmy się, jak powstaje papier i skąd się biorą książki, co to są księgarnia i biblioteka, rozmawialiśmy też o swoich ulubionych książkach. Powtórzyliśmy piosenkę „Bajeczki” i słuchaliśmy fragmentu książki Zofii Staneckiej „Basia i biblioteka”. Ćwiczyliśmy umiejętność wypowiadania się na temat ulubionej książki, zastanawialiśmy się, jakie uczucia wywołuje czytanie książek, poznawaliśmy różne rodzaje książek: zawierające opowiadania i napisane wierszem. Ćwiczyliśmy porządkowanie książek według cech (wygląd, treść). Malowaliśmy ilustrację do ulubionej książki. Poznaliśmy nazwy zawodów związanych z tworzeniem książek (grafik, redaktor, drukarz). Układaliśmy wspólnie bajkę, która zaczynała się od słów: „Dawno, dawno temu……. Rozwijaliśmy w ten sposób kreatywność i wyobraźnię. Tworzyliśmy własną książeczkę obrazkową i nadawaliśmy jej tytuł. Uczyliśmy się zasad zachowania w księgarni
i posługiwania się pieniędzmi, bawiąc się w sklep, w którym można było płacić monetami
i banknotami. Poznaliśmy także zasady działania biblioteki. Wzięliśmy udział w dwóch warsztatach edukacyjnych „Architektura i urbanistyka” oraz „Witraż” w ramach programu „Wielki mały człowiek” Fundacji Szkatułka. Uczestniczyliśmy w zajęciach z cyklu Labo odkrywcy pt. „Czarodziejskie lustro”.

„Polska to mój dom”

W ostatnim tygodniu kwietnia rozmawialiśmy o Polsce. Dzieci dowiedziały się, jakie są polskie symbole narodowe oraz co to oznacza, że należy je szanować. Stojąc na baczność, słuchały polskiego hymnu – „Mazurka Dąbrowskiego”, zrobiły małą flagę i godło, oraz poznały słowo „patriota”. Mówiliśmy o tym, czym jest „mała ojczyzna”, wspólnie wymienialiśmy jej elementy (charakterystyczne miejsca, piosenka, taniec…) i zaznaczyliśmy ją na mapie. Uczyliśmy się wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” i czytaliśmy wiersz „Budujemy mosty” Zofii Bronikowskiej. Dzieci poznawały informacje o Warszawie – stolicy Polski. Słuchały legendy „Wars i Sawa”, oglądały herb Warszawy. Próbowały śpiewać w różny sposób: ciszej, głośniej, wolniej, szybciej, cienkim głosikiem, grubym głosem. Dzieci oglądały mapę fizyczną Polski i dowiedziały się, co oznaczają zaznaczone na niej kolory (niebieski – morze, rzeki i jeziora; brązowy – góry; zielone – niziny). Bawiły się w jeżdżenie pociągiem po Polsce i malowały farbami obraz wybranego krajobrazu Polski. Rozmawialiśmy o znaczeniu wody dla ludzi, zwierząt i roślin, o rzekach i o budowaniu mostów.

 

MARZEC

Miesiąc marzec był w przedszkolu czasem oczekiwania i witania wiosny. Śpiewaliśmy piosenki: „Jestem wiosna”, „Ptak nijaki” i „Gdzie się schowała zima”, poznawaliśmy wiersze: „Krokusy” Danuty Gellnerowej i „Topienie Marzanny” Józefa Ratajczaka, bawiliśmy się w „Dudkowe zgadywanie” (wierszyki – zagadki Anny Sójki). „Jaka jest wiosna?” – rozmawialiśmy na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki „Jestem wiosna”. Wzbogacaliśmy zasób słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę. Doskonaliliśmy umiejętności klasyfikowania przedmiotów oraz umiejętności manualne, robiąc panią Wiosnę. Uczyliśmy się wiersza „Wiosenne słoneczko” i „Wiosna” Magdaleny Frątczak. Śpiewaliśmy piosenkę „Witaj wiosno”. Przypomnieliśmy sobie, jak wyglądają ptaki: bocian, kos, kukułka, jaskółka, czapla, skowronek. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki wracają do nas wiosną. Doskonaliliśmy umiejętności rozpoznawania popularnych gatunków ptaków występujących w Polsce. Na podstawie opowiadania Hanny Łochockiej „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?” mówiliśmy o tym, w jaki sposób można domowymi sposobami zapobiegać chorobom i jak je leczyć. Uczyliśmy się, co należy jeść, by być zdrowym; próbowaliśmy rozpoznawać wybrane owoce i warzywa za pomocą smaku. Wykonywaliśmy ćwiczenia ogólnorozwojowe - „Ruch to zdrowie” Uświadamiałyśmy dzieciom potrzebę ruchu dla utrzymania zdrowia. Rozmawialiśmy na temat „Co to znaczy ubierać się odpowiednio do pogody?”. Składaliśmy parasole z kół. Doskonaliliśmy umiejętności naśladowcze i manualne. Podczas opowieści ruchowej „Kwiaty” kształtowaliśmy wyobraźnię i umiejętność dostosowania swoich ruchów do słów nauczyciela. Rozmawialiśmy na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą zimą na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Józefa Ratajczaka „Topienie Marzanny”. Wzbogacaliśmy wiedzę na temat polskich zwyczajów ludowych. Rozmawialiśmy na temat kwiatów w sztuce, oglądaliśmy obrazy. Wykonaliśmy „Wiosenną gałązkę” i malowaliśmy własne obrazy.

 

Co słychać na wsi?
W tym tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach wiejskich. Przypomnieliśmy sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie wiejskim: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt). Rozmawialiśmy o tym, co jedzą poszczególne zwierzęta żyjące na wsi. Naśladowaliśmy odgłosy zwierząt i bawiliśmy się w zgadywanki. Metodą globalną uczyliśmy się czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot. Uczyliśmy się również rozpoznawać, jaką głoską rozpoczyna się dane słowo. Rozmawialiśmy o produktach, które pochodzą od zwierząt gospodarskich: jajka od kury, mleko od krowy. Kolorowaliśmy obrazki przedstawiające zwierzęta wiejskie. Wykonaliśmy dwie prace przestrzenne: „Stajnia i koń” oraz „Traktor”. Słuchaliśmy piosenki „Ptak Nijaki”. Zasialiśmy rzeżuchę by obserwować jej wzrost. Powitaliśmy wiosnę w ogrodzie przedszkolnym.

Przedwiośnie
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o nadchodzącej wiośnie i zmianach zachodzących
w przyrodzie podczas przedwiośnia (ocieplenie, pojawienie się pierwszych wiosennych kwiatów, budzenie się zwierząt ze snu zimowego, przylot ptaków). Obserwowaliśmy zjawiska pogodowe (deszcz, śnieg, grad, słońce, wiatr) i dowiedzieliśmy się, co to jest prognoza pogody. Budowaliśmy wiedzę na temat obiegu wody w przyrodzie bawiąc się
w kropelki wody, które przemieniają się w gaz i parują, a następnie skraplają się i spadają jako deszcz. Słuchaliśmy opowiadań: „W lesie” i „Prognoza pogody” oraz wierszy „Przebiśnieg” i „Przyjście wiosny”. Poznaliśmy pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśnieg, krokus, żonkil, hiacynt). Poznaliśmy piosenkę „Gdzie się chowa zima?”. Bawiliśmy się
w budzenie niedźwiedzia, w „ Zabawę, odpoczynek, sen” przy piosenkach „Zabawa
w parach”, „Dwóm tańczyć się zachciało” i utworze „Marzenie” Roberta Szumana oraz zabawę paluszkową „Ptaki”. Rozwiązywaliśmy i wymyślaliśmy zagadki o zwierzętach. Układaliśmy historyjkę obrazkową o narodzinach bociana. Założyliśmy „Zielony kącik” - uprawę fasoli i szczypioru z cebuli, żeby obserwować wzrost roślin. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Marcowa pogoda” (rysownie, malowanie) oraz „Pierwsze oznaki wiosny” (wycinanie, wylepianie).

 

LUTY

Zimowe mistrzostwa sportowe.
Tematem tygodnia były zimowe mistrzostwa sportowe. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób bezpiecznie bawić się na lodzie i śniegu, jakie figury można wykonać na łyżwach, jak można zrobić piruet, jak używa się sanek i nart.
Zrobiliśmy eksperyment „Śnieżny słoik”– zimowy śnieg w słoiku, za pomocą wody, farby, płynu do mycia naczyń i wodoodpornego konfetti.
Na podstawie opowiadania „Dlaczego przegraliśmy?” mówiliśmy o tym, że w rozgrywkach sportowych najważniejsza jest dobra zabawa, a nie wygrana. Dzieci ćwiczyły rzucanie do celu, zręczność i zwinność, a także wspólnie tańczyły. Poznały słowa start i meta. Przeprowadziliśmy eksperyment, żeby sprawdzić, co się stanie, gdy lód posypiemy solą. Ćwiczyliśmy dzielenie słów na sylaby, używanie pojęć bliżej i dalej i poznawaliśmy znaczenie pojęć związanych z zimowymi dyscyplinami sportowymi. Bawiliśmy się na śniegu. Dzieci poznały zimową piosenkę „Zimowe sporty” i wiersz „Zabawa zimą” Weroniki Kosteckiej.
Baśnie, bajki i legendy.
Słuchaliśmy baśni: „Kopciuszek”, „Królowa śniegu”, „Królewna Śnieżka’, „Kot w butach”. Rozmawialiśmy na ich temat, wymienialiśmy cechy złych i dobrych bohaterów. Przedstawialiśmy scenki pantomimiczne z bajki „Kopciuszek” za pomocą ruchu i gestu. Wykonaliśmy ilustrację do bajki „Kopciuszek” (rysowanie, malowanie) i pacynkę „Kot w butach”. Dopasowywaliśmy rekwizyty występujące w bajkach do ich bohaterów. Poznaliśmy legendę o Bazyliszku. Uczyliśmy się odróżniać rzeczywiste elementy legendy od fikcyjnych. Układaliśmy historyjkę obrazkową zgodnie z chronologią wydarzeń. Rozmawialiśmy o tym, jak należy zachowywać się w kinie i w teatrze. Bawiliśmy się w teatr – robiliśmy krótkie przedstawienia z użyciem pacynek, ćwicząc wyobraźnię, odwagę i umiejętność współpracy. Ćwiczyliśmy mówienie w różny sposób (głośno, ciszej, szeptem). Uczyliśmy się piosenki „Bajeczki” i graliśmy na grzechotkach w rytm piosenki.
Wzięliśmy udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Światło i życie” w ramach programu przyrodniczego „Drzewo” Fundacji Szkatułka.
Zachęcamy Rodziców do czytania dzieciom baśni, gdyż ich rola w rozwoju dziecka jest przeogromna i niezastąpiona. Baśnie są pomocą w trudnym i długotrwałym procesie wychowania. Pokazują, że w życiu istnieją różne wartości, uczą rozróżniać dobro od zła, porządkują dziecięcy świat wartości. Zakończenia baśni, dobre i szczęśliwe, pokazują zwycięstwo wartości pozytywnych. Baśnie czy bajki od dawna nazywano „literaturą pocieszenia”, ponieważ, dzięki nim można pokrzepić serce oraz uczynić świat bardziej zrozumiałym.

W dawnych czasach .
W tym tygodniu rozmawialiśmy o dinozaurach, wulkanach, pochodzeniu węgla, życiem ludzi pierwotnych. Dzieci dowiedziały się, że nie jest oczywiste, dlaczego dinozaury wyginęły, ale że są różne teorie na ten temat, i słuchały wiersza Aleksandry Wojtyły „Dinozaury”. Poznawaliśmy cechy charakterystyczne diplodoka. Czytaliśmy, że latem musiałby codziennie zjadać ok. 100 dużych worków liści – doszliśmy do wniosku, że biorąc pod uwagę wielkość naszych współczesnych roślin, nie starczyłoby mu jedzenia w naszym ogrodzie. Dzieci dowiedziały się też, skąd wziął się węgiel i jakie ma właściwości (brudzi ręce, nie rozpuszcza się w wodzie, można nim rysować).
Za pomocą węgla rysowaliśmy na kartce. Słuchaliśmy piosenki „Hej,
w kopalni” i opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki”. Dzieci dowiedziały się, że nasi przodkowie mieszkali w jaskiniach, szałasach, ziemiankach lub domach z drewna na wodzie i zajmowali się zbieractwem, połowem ryb, polowaniem. Podczas zabawy dużą chustą i piłkami – sprawdzaliśmy też, jak wybucha wulkan. Razem wykonaliśmy model wulkanu
i przeprowadziliśmy eksperyment z wypływającą lawą. Dowiedziały się, co uległo skamienieniu oraz że dawne organizmy lub ich odciski dobrze zachowały się w torfie, lodzie, bursztynie, węglu kamiennym i skałach.

Więcej wiem, mniej choruję.
Rozmawialiśmy o niewidzialnych zarazkach przy ilustracji przedstawiającej wirusy i bakterie, niewidziane gołym okiem. Podawaliśmy przykłady ich występowania /klamki, dłonie itp./. Wykonaliśmy doświadczenie pokazujące jak roznoszą się zarazki znajdujące się na dłoni
z użyciem konfetti. Słuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy „Katar”. Poznaliśmy drogi zarażenia: kropelkową – kaszel, kichanie; pokarmową – zanieczyszczona żywność lub nie mycie rąk przed jedzeniem; bezpośrednią – bezpośredni kontakt z zarażoną osobą, zwierzęciem. Odrysowywaliśmy swoją dłoń na kartce i rysowaliśmy na niej wirusy i bakterie. Zapoznaliśmy się z podstawowymi metodami profilaktyki chorób zakaźnych – higieną rąk
i szczepieniami. Omówiliśmy kolejne etapy prawidłowego mycia rąk i sytuacje, w których należy je myć. Rozwiązywaliśmy zagadki o przyborach higienicznych. Słuchaliśmy opowiadania „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana” i rozmawialiśmy o znaczeniu szczepień ochronnych. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Wirusy i bakterie” z wykorzystaniem papieru kolorowego, bibuły i plasteliny. Bawiliśmy się w lekarza i pielęgniarkę. Słuchaliśmy wiersza pt. „Grypa”. Wyjaśnialiśmy czym jest grypa, jakie są jej objawy i drogi zarażenia. Poznaliśmy metody zapobiegania grypie i sposoby postępowania w przypadku zachorowania. Podawaliśmy czynniki, które wpływają na nasz układ odpornościowy: odpowiedni ubiór do pogody, aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpowiednia ilość snu
i odpoczynku. W tym tygodniu obejrzeliśmy przedstawienie teatralne pt. „Niezwykła podróż”.