KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Krasnale

MARZEC

Miesiąc marzec był w przedszkolu czasem oczekiwania i witania wiosny. Śpiewaliśmy piosenki: „Jestem wiosna”, „Ptak nijaki” i „Gdzie się schowała zima”, poznawaliśmy wiersze: „Krokusy” Danuty Gellnerowej i „Topienie Marzanny” Józefa Ratajczaka, bawiliśmy się w „Dudkowe zgadywanie” (wierszyki – zagadki Anny Sójki). „Jaka jest wiosna?” – rozmawialiśmy na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków na podstawie doświadczeń dzieci oraz treści piosenki „Jestem wiosna”. Wzbogacaliśmy zasób słownictwa o określenia charakteryzujące wiosnę. Doskonaliliśmy umiejętności klasyfikowania przedmiotów oraz umiejętności manualne, robiąc panią Wiosnę. Uczyliśmy się wiersza „Wiosenne słoneczko” i „Wiosna” Magdaleny Frątczak. Śpiewaliśmy piosenkę „Witaj wiosno”. Przypomnieliśmy sobie, jak wyglądają ptaki: bocian, kos, kukułka, jaskółka, czapla, skowronek. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki wracają do nas wiosną. Doskonaliliśmy umiejętności rozpoznawania popularnych gatunków ptaków występujących w Polsce. Na podstawie opowiadania Hanny Łochockiej „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?” mówiliśmy o tym, w jaki sposób można domowymi sposobami zapobiegać chorobom i jak je leczyć. Uczyliśmy się, co należy jeść, by być zdrowym; próbowaliśmy rozpoznawać wybrane owoce i warzywa za pomocą smaku. Wykonywaliśmy ćwiczenia ogólnorozwojowe - „Ruch to zdrowie” Uświadamiałyśmy dzieciom potrzebę ruchu dla utrzymania zdrowia. Rozmawialiśmy na temat „Co to znaczy ubierać się odpowiednio do pogody?”. Składaliśmy parasole z kół. Doskonaliliśmy umiejętności naśladowcze i manualne. Podczas opowieści ruchowej „Kwiaty” kształtowaliśmy wyobraźnię i umiejętność dostosowania swoich ruchów do słów nauczyciela. Rozmawialiśmy na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą zimą na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Józefa Ratajczaka „Topienie Marzanny”. Wzbogacaliśmy wiedzę na temat polskich zwyczajów ludowych. Rozmawialiśmy na temat kwiatów w sztuce, oglądaliśmy obrazy. Wykonaliśmy „Wiosenną gałązkę” i malowaliśmy własne obrazy.

 

Co słychać na wsi?
W tym tygodniu rozmawialiśmy o zwierzętach wiejskich. Przypomnieliśmy sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie wiejskim: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt). Rozmawialiśmy o tym, co jedzą poszczególne zwierzęta żyjące na wsi. Naśladowaliśmy odgłosy zwierząt i bawiliśmy się w zgadywanki. Metodą globalną uczyliśmy się czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot. Uczyliśmy się również rozpoznawać, jaką głoską rozpoczyna się dane słowo. Rozmawialiśmy o produktach, które pochodzą od zwierząt gospodarskich: jajka od kury, mleko od krowy. Kolorowaliśmy obrazki przedstawiające zwierzęta wiejskie. Wykonaliśmy dwie prace przestrzenne: „Stajnia i koń” oraz „Traktor”. Słuchaliśmy piosenki „Ptak Nijaki”. Zasialiśmy rzeżuchę by obserwować jej wzrost. Powitaliśmy wiosnę w ogrodzie przedszkolnym.

Przedwiośnie
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o nadchodzącej wiośnie i zmianach zachodzących
w przyrodzie podczas przedwiośnia (ocieplenie, pojawienie się pierwszych wiosennych kwiatów, budzenie się zwierząt ze snu zimowego, przylot ptaków). Obserwowaliśmy zjawiska pogodowe (deszcz, śnieg, grad, słońce, wiatr) i dowiedzieliśmy się, co to jest prognoza pogody. Budowaliśmy wiedzę na temat obiegu wody w przyrodzie bawiąc się
w kropelki wody, które przemieniają się w gaz i parują, a następnie skraplają się i spadają jako deszcz. Słuchaliśmy opowiadań: „W lesie” i „Prognoza pogody” oraz wierszy „Przebiśnieg” i „Przyjście wiosny”. Poznaliśmy pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśnieg, krokus, żonkil, hiacynt). Poznaliśmy piosenkę „Gdzie się chowa zima?”. Bawiliśmy się
w budzenie niedźwiedzia, w „ Zabawę, odpoczynek, sen” przy piosenkach „Zabawa
w parach”, „Dwóm tańczyć się zachciało” i utworze „Marzenie” Roberta Szumana oraz zabawę paluszkową „Ptaki”. Rozwiązywaliśmy i wymyślaliśmy zagadki o zwierzętach. Układaliśmy historyjkę obrazkową o narodzinach bociana. Założyliśmy „Zielony kącik” - uprawę fasoli i szczypioru z cebuli, żeby obserwować wzrost roślin. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Marcowa pogoda” (rysownie, malowanie) oraz „Pierwsze oznaki wiosny” (wycinanie, wylepianie).

 

LUTY

Zimowe mistrzostwa sportowe.
Tematem tygodnia były zimowe mistrzostwa sportowe. Zastanawialiśmy się, w jaki sposób bezpiecznie bawić się na lodzie i śniegu, jakie figury można wykonać na łyżwach, jak można zrobić piruet, jak używa się sanek i nart.
Zrobiliśmy eksperyment „Śnieżny słoik”– zimowy śnieg w słoiku, za pomocą wody, farby, płynu do mycia naczyń i wodoodpornego konfetti.
Na podstawie opowiadania „Dlaczego przegraliśmy?” mówiliśmy o tym, że w rozgrywkach sportowych najważniejsza jest dobra zabawa, a nie wygrana. Dzieci ćwiczyły rzucanie do celu, zręczność i zwinność, a także wspólnie tańczyły. Poznały słowa start i meta. Przeprowadziliśmy eksperyment, żeby sprawdzić, co się stanie, gdy lód posypiemy solą. Ćwiczyliśmy dzielenie słów na sylaby, używanie pojęć bliżej i dalej i poznawaliśmy znaczenie pojęć związanych z zimowymi dyscyplinami sportowymi. Bawiliśmy się na śniegu. Dzieci poznały zimową piosenkę „Zimowe sporty” i wiersz „Zabawa zimą” Weroniki Kosteckiej.
Baśnie, bajki i legendy.
Słuchaliśmy baśni: „Kopciuszek”, „Królowa śniegu”, „Królewna Śnieżka’, „Kot w butach”. Rozmawialiśmy na ich temat, wymienialiśmy cechy złych i dobrych bohaterów. Przedstawialiśmy scenki pantomimiczne z bajki „Kopciuszek” za pomocą ruchu i gestu. Wykonaliśmy ilustrację do bajki „Kopciuszek” (rysowanie, malowanie) i pacynkę „Kot w butach”. Dopasowywaliśmy rekwizyty występujące w bajkach do ich bohaterów. Poznaliśmy legendę o Bazyliszku. Uczyliśmy się odróżniać rzeczywiste elementy legendy od fikcyjnych. Układaliśmy historyjkę obrazkową zgodnie z chronologią wydarzeń. Rozmawialiśmy o tym, jak należy zachowywać się w kinie i w teatrze. Bawiliśmy się w teatr – robiliśmy krótkie przedstawienia z użyciem pacynek, ćwicząc wyobraźnię, odwagę i umiejętność współpracy. Ćwiczyliśmy mówienie w różny sposób (głośno, ciszej, szeptem). Uczyliśmy się piosenki „Bajeczki” i graliśmy na grzechotkach w rytm piosenki.
Wzięliśmy udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Światło i życie” w ramach programu przyrodniczego „Drzewo” Fundacji Szkatułka.
Zachęcamy Rodziców do czytania dzieciom baśni, gdyż ich rola w rozwoju dziecka jest przeogromna i niezastąpiona. Baśnie są pomocą w trudnym i długotrwałym procesie wychowania. Pokazują, że w życiu istnieją różne wartości, uczą rozróżniać dobro od zła, porządkują dziecięcy świat wartości. Zakończenia baśni, dobre i szczęśliwe, pokazują zwycięstwo wartości pozytywnych. Baśnie czy bajki od dawna nazywano „literaturą pocieszenia”, ponieważ, dzięki nim można pokrzepić serce oraz uczynić świat bardziej zrozumiałym.

W dawnych czasach .
W tym tygodniu rozmawialiśmy o dinozaurach, wulkanach, pochodzeniu węgla, życiem ludzi pierwotnych. Dzieci dowiedziały się, że nie jest oczywiste, dlaczego dinozaury wyginęły, ale że są różne teorie na ten temat, i słuchały wiersza Aleksandry Wojtyły „Dinozaury”. Poznawaliśmy cechy charakterystyczne diplodoka. Czytaliśmy, że latem musiałby codziennie zjadać ok. 100 dużych worków liści – doszliśmy do wniosku, że biorąc pod uwagę wielkość naszych współczesnych roślin, nie starczyłoby mu jedzenia w naszym ogrodzie. Dzieci dowiedziały się też, skąd wziął się węgiel i jakie ma właściwości (brudzi ręce, nie rozpuszcza się w wodzie, można nim rysować).
Za pomocą węgla rysowaliśmy na kartce. Słuchaliśmy piosenki „Hej,
w kopalni” i opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „O czym szeptały iskierki”. Dzieci dowiedziały się, że nasi przodkowie mieszkali w jaskiniach, szałasach, ziemiankach lub domach z drewna na wodzie i zajmowali się zbieractwem, połowem ryb, polowaniem. Podczas zabawy dużą chustą i piłkami – sprawdzaliśmy też, jak wybucha wulkan. Razem wykonaliśmy model wulkanu
i przeprowadziliśmy eksperyment z wypływającą lawą. Dowiedziały się, co uległo skamienieniu oraz że dawne organizmy lub ich odciski dobrze zachowały się w torfie, lodzie, bursztynie, węglu kamiennym i skałach.

Więcej wiem, mniej choruję.
Rozmawialiśmy o niewidzialnych zarazkach przy ilustracji przedstawiającej wirusy i bakterie, niewidziane gołym okiem. Podawaliśmy przykłady ich występowania /klamki, dłonie itp./. Wykonaliśmy doświadczenie pokazujące jak roznoszą się zarazki znajdujące się na dłoni
z użyciem konfetti. Słuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy „Katar”. Poznaliśmy drogi zarażenia: kropelkową – kaszel, kichanie; pokarmową – zanieczyszczona żywność lub nie mycie rąk przed jedzeniem; bezpośrednią – bezpośredni kontakt z zarażoną osobą, zwierzęciem. Odrysowywaliśmy swoją dłoń na kartce i rysowaliśmy na niej wirusy i bakterie. Zapoznaliśmy się z podstawowymi metodami profilaktyki chorób zakaźnych – higieną rąk
i szczepieniami. Omówiliśmy kolejne etapy prawidłowego mycia rąk i sytuacje, w których należy je myć. Rozwiązywaliśmy zagadki o przyborach higienicznych. Słuchaliśmy opowiadania „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana” i rozmawialiśmy o znaczeniu szczepień ochronnych. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Wirusy i bakterie” z wykorzystaniem papieru kolorowego, bibuły i plasteliny. Bawiliśmy się w lekarza i pielęgniarkę. Słuchaliśmy wiersza pt. „Grypa”. Wyjaśnialiśmy czym jest grypa, jakie są jej objawy i drogi zarażenia. Poznaliśmy metody zapobiegania grypie i sposoby postępowania w przypadku zachorowania. Podawaliśmy czynniki, które wpływają na nasz układ odpornościowy: odpowiedni ubiór do pogody, aktywność fizyczna, zdrowe odżywianie, higiena osobista, odpowiednia ilość snu
i odpoczynku. W tym tygodniu obejrzeliśmy przedstawienie teatralne pt. „Niezwykła podróż”.

 

STYCZEŃ

„Witamy Nowy Rok”
W tym tygodniu witaliśmy Nowy Rok. Rozmawialiśmy o postanowieniach noworocznych i sposobach mierzenia czasu. Przypominaliśmy sobie
i poznawaliśmy nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia. W związku z tym uczyliśmy się piosenki „Tydzień ma siedem dni” i wierszy: „Muzyka zegara” Agnieszki Karcz, „Znów minął rok” Agnieszki Galicy i „Tydzień” Jana Brzechwy.
Przedszkolaki dowiedziały się, czym są postanowienia noworoczne i mogły powiedzieć, co chciałyby w nowym roku zrobić lub zmienić, próbując w ten sposób planować swoją przyszłość. Uczyły się globalnego czytania wyrazu „zegar” i mówiły o tym, do czego służy, jakie są rodzaje zegarów i jakie dźwięki wydają, dlaczego zegar ma wskazówki, czy wszystkie zegary je mają oraz czy istnieją od zawsze. Dzieci przypominały sobie nazwy i cechy charakterystyczne pór roku i oglądały zegar pór roku. Zapoznawały się z zasadami układania rytmów.

Co można robić zimą?
Poznawaliśmy zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy (mróz, śnieg, lód). Badaliśmy cechy i właściwości lodu za pomocą eksperymentu z wodą i lodem (zamarzanie, co jest lżejsze – woda czy lód, rozpuszczanie lodu). Uczyliśmy się rozpoznawać tropy zwierząt na śniegu. Nauczyliśmy się piosenki „Tupu tup po śniegu”. Słuchaliśmy wierszy „Śnieżek”, „Zaczarowany ogród” oraz opowiadania „Idziemy na górkę”. Zastanawialiśmy się co można zrobić ze śniegu i sprawdziliśmy jego właściwości doświadczalnie podczas zabaw w ogrodzie. Bawiliśmy się w zabawę paluszkową „Bałwanek”. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Zimowy obrazek” – tworzyliśmy własne kompozycje z figur geometrycznych w białym kolorze; „Płatek śniegu” – malowaliśmy z użyciem szablonu; „Bałwanek” – lepiliśmy płaskorzeźbę z masy solnej; „Tropy” – rysowaliśmy na kartce tropy dowolnego zwierzątka.

„Święto Babci i Dziadka”
Miniony tydzień spędziliśmy na przygotowaniach do Dnia Babci i Dziadka. Uczyliśmy się wierszy i piosenek, formułować życzenia, przygotowywaliśmy prezenty – zakładki i wachlarze. Uczyliśmy się wypowiadać na temat babć
i dziadków oraz rysować ich. Rozmawialiśmy na temat: w jaki sposób okazywać szacunek wobec osób starszych, okazywać uczucia i wzmacniać więzi rodzinne. Dzieci wypowiadały się na temat zainteresowań i hobby ich dziadków. Wymyślały różne możliwości aktywnego spędzania czasu z dziadkami na podstawie swoich doświadczeń oraz historyjek obrazkowych.
Rozwijaliśmy poczucie rytmu, wyobraźnię muzyczną i ekspresję ruchową. Dzieci poznały piosenki: „Dla Babci i Dziadka”, „Hej babciu, hej dziadku”, „Dwa aniołki w niebie”, wiersze: „Moja Babcia”, „Mój Dziadek”.
Rozmawialiśmy o emocjach – jak radzić sobie z emocjami podczas rozgrywania gier: wygrana – przegrana, na podstawie wiersza „Warcaby z moim dziadkiem” Dominiki Niemiec.

"Poznajemy internet"
Dowiedzieliśmy się czym jest internet i do czego służy. Obejrzeliśmy bajkę pt. „Mój przyjaciel Necio”. Po rozmowie na temat bajki rysowaliśmy wybranego bohatera: robocika Necia lub Jasia. Bawiliśmy się kłębkiem wełny, który rzucaliśmy do siebie i wypowiadaliśmy imię osoby, do której trafiał. W ten sposób stworzyliśmy internetową sieć, która łączy różne komputery. Omawialiśmy i pokazywaliśmy ruchem czynności, które można robić
w internecie np. oglądanie bajek, słuchanie muzyki, zamawianie jedzenia itp. Poznaliśmy zagrożenia związane z używaniem urządzeń ekranowych oraz internetu. Rozmawialiśmy
o sytuacjach, które związane są ze złą bądź dobrą tajemnicą oraz o konieczności zgłaszania wszelkich niepokojących sytuacji dorosłym, zaufanym osobom (mama, tata, babcia, dziadek itd.) . Układaliśmy i opowiadaliśmy historyjki obrazkowe przedstawiające za długie (Historia Asi) i rozsądne używanie urządzeń ekranowych i internetu (Historia Julki). Omawialiśmy różne sposoby na spędzanie wolnego czasu zamiast korzystania z komputera. Rysowaliśmy na temat „Moje zabawy” – przedstawialiśmy nasze pomysły na spędzanie wolnego czasu. Braliśmy udział w warsztatach edukacyjnych „W pracowni malarskiej”
w ramach projektu „Wielki mały człowiek” organizowanego przez Fundację Szkatułka. Zachęcamy rodziców do odwiedzenia wspólnie z dzieckiem strony www.necio.pl
i skorzystania z zasobów serwisu edukacyjnego.

 

GRUDZIEŃ

Tydzień 1

Poznaliśmy zimowe zwyczaje zwierząt: wiewiórek, niedźwiedzi, jeży, bobrów i borsuków. Dzieliliśmy zwierzęta na te, które zapadają w sen zimowy (niedźwiedź, suseł, borsuk, jeż, nietoperz, świstak) i te, które tego nie robią (sarna, dzik, sowa, wilk). Poznaliśmy nazwy kilku gatunków ptaków zimujących w Polsce (gołąb, sikora, wrona, wróbel, gil). Rozpoznawaliśmy głosy ptaków (gołąb, sikorka, wrona) nagrane na płycie CD. Rozmawialiśmy o dokarmianiu ptaków odpowiednim pożywieniem (ziarna). Mówiliśmy też o pomaganiu zwierzętom leśnym w czasie zimy – dokarmianiu przez leśnika.
Obejrzeliśmy przedstawienie teatralne pt. „Na jesiennym liściu”.

Słuchaliśmy wiersza „Zapasy na zimę”. Uczyliśmy się piosenki „Ptaszki zimową porą”. Wykonaliśmy eksperyment „Dlaczego kaczka nie moknie?” sprawdzający, co zapobiega wchłanianiu się wody w pióra kaczki.

Kształtowaliśmy umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi
w zakresie 1–3 oraz przeliczania na konkretach w zakresie 1 – 6.

Wykonaliśmy prace plastyczne „Jeż” – rysowaliśmy i malowaliśmy oraz „Wróbelek” – wycinaliśmy sylwetę wróbla i naklejaliśmy na kartonie.

Obejrzeliśmy film w formie kabaretu edukacyjnego pt. „Wycieczka do niewidzialnego świata” w ramach realizacji projektu „Przez śmiech do wiedzy – pokonaj wirusa”.  Poznaliśmy wirusy i bakterie niewidzialne gołym okiem oraz podstawowe zasady profilaktyki antywirusowej.

Tydzień 2

Ten tydzień był czasem oczekiwania na Mikołaja. Słuchaliśmy piosenki „Kochany Panie Mikołaju”. Dzieci uczyły się mówić o swoich pragnieniach i ćwiczyły używa­nie zwrotów grzecznościowych. Miały możliwość wykonania koperty i napisania listu do Świętego Mikołaja
(w formie obrazkowej). Dowiedziały się, co trzeba zrobić, aby list
 i paczka dotarły do adresata: przypomniały sobie, czym jest i do czego służy adres, oglądały na ilustracjach pocztę. Przypomnieliśmy sobie, jak wygląda Mikołaj. Mieliśmy zabawę integrującą grupę z okazji „Mikołajek”. Dzieci bawiły się przy piosenkach: „Mikołaj jedzie samochodem”, „Podróż do Św. Mikołaja”, „Śniegowa zabawa”, „Pada śnieg”. Recytowały wiersz pt. „Mikołaj”. Odgadywały nazwy przedmiotów za pomocą dotyku. Bawiliśmy się w zabawy integrujące grupę: „Pomagamy Mikołajowi”, „Pakujemy prezenty”. Był Quiz o św. Mikołaju, taniec z tiulowymi chusteczkami do muzyki, zabawa z chustą animacyjną. Rozmawialiśmy na temat domu, w którym mieszka Mikołaj, na podstawie wyobraźni dzieci oraz opowiadania Danuty Zawadzkiej „Kto skradł sanie Świętego Mikołaja?”. Rozmawialiśmy na temat możliwości pomocy innym na podstawia doświadczeń dzieci oraz wiersza Artura Janickiego „Jak święty Mikołaj zgubił prezenty”. Wymyślaliśmy sposoby jak można pomagać innym. Wspólnie robiliśmy pierniki: poznawaliśmy składniki potrzebne do ciasta, wyrabialiśmy, wałkowaliśmy, wycinaliśmy za pomocą foremek pierniki. Zanieśliśmy do kuchni uformowane pierniki, do upieczenia.

Tydzień 3

W związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia rozmawialiśmy o świątecznych

porządkach na podstawie opowiadania pt. „Wizyta Porządnickich”. Kształtowaliśmy umiejętność oraz nawyk sprzątania po sobie. Poznaliśmy tradycję ubierania choinki. Podczas warsztatów plastycznych pod hasłem „Drzewko Bożonarodzeniowe” wykonaliśmy ozdoby: bombki i łańcuch, którymi przystroiliśmy choinkę z kartonu. Dowiedzieliśmy się, co znajduje się na wigilijnym stole, nazywaliśmy i wskazywaliśmy ulubione potrawy. Rozmawialiśmy
na temat magii świąt Bożego Narodzenia na podstawie doświadczeń i wysłuchanych świątecznych opowieści  - „Julcia i gość wigilijny” oraz „Gwiazdkowy prezent”.

Uczestniczyliśmy w kolędowaniu przy choince. Śpiewaliśmy kolędy: „Przybieżeli do

Betlejem”, „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, „Dzisiaj w Betlejem”, „Lulajże Jezuniu”.

W tym tygodniu odwiedził nas Chichotek - wzięliśmy udział w wydarzeniu teatralnym online zorganizowanym przez Teatr MŁYN. Oglądaliśmy spektakl i wykonywaliśmy różne zadania.

Uczestniczyliśmy w warsztatach przyrodniczych na temat „Woda i życie” w ramach programu  „Drzewo w mieście” Fundacji Szkatułka oraz w warsztatach z cyklu „Labo Odkrywcy”.

Wykonaliśmy prace plastyczne na temat „Co ja mogę robić każdego dnia by pokonać wirusa?” w ramach realizacji projektu „Przez śmiech do wiedzy – pokonaj wirusa”.

Tydzień 4

W tym tygodniu rozmawialiśmy na temat „Jakie są zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem? ”, kształtowaliśmy u dzieci umiejętność słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi. Powtarzaliśmy poznane kolędy, utrwalaliśmy wiedzę na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych. Rozwijaliśmy zmysł węchu „Tak pachną święta!”, staraliśmy się rozpoznawać zapachy świąteczne (cytrusowe: mandarynka, pomarańcza; korzenne: cynamon, wanilia, goździki; związane z choinką: świerk, sosna). Eksperymentowaliśmy,
rozwijaliśmy ciekawość świata i umiejętność wnioskowania - „Jak zatrzymać zapach świąt?”. Dzieci uczyły się składać życzenia i tworzyły aniołki z papieru, które mogły podarować rodzicom. Wspólnie śpiewaliśmy kolędy. Doświadczaliśmy poczucia jedności z kolegami i koleżankami z grupy.

Listopad

Tydzień 1

Zabawy na jesienne wieczory.
Mówiliśmy o pomysłach na aktywności podczas jesiennych wieczorów, zabawach
i miejscach, do których można się wybrać, kiedy pada deszcz.
Słuchaliśmy piosenki „Gdy dzieci tańczą” i w czasie jej trwania tańczyliśmy swobodnie
z chustkami. Rozmawialiśmy na temat różnych gatunków tańców ( balet, taniec towarzyski, taniec współczesny, taniec ludowy). Dzieci mówiły, czy lubią tańczyć i dlaczego.
Słuchaliśmy wiersza „Krowa w kinie” i opowiadania „Obudzona królewna”.
Przypominaliśmy sobie, jak należy zachowywać się w teatrze i kinie, co to jest teatr i kino. Wymienialiśmy różne rodzaje przedstawień teatralnych: przedstawienie z aktorami, teatr lalkowy. Rozmawialiśmy o tym, gdzie można oglądać filmy i jakie filmy lubią dzieci. Zauważyliśmy też, że czasem sztuka może sprawić, że czujemy przeciwstawne emocje,
na przykład smutek i radość. Bawiliśmy się w aktorów wspólnie recytując wiersz „Kotek” Juliana Tuwima. Bawiliśmy się w zabawy ruchowe i parateatralne.
Wykonaliśmy pracę plastyczną „Stemplowanie ziemniakami”, rysowaliśmy na temat ulubionej bajki filmowej, kolorowaliśmy obrazki.

Tydzień 2

„Jesienna pogoda”
W tym tygodniu mówiliśmy o jesiennej pogodzie. Dzieci słuchały i tańczyły do piosenki „Kałużowy deszcz” i „Piosenka na chłodne dni”. Rozmawialiśmy na temat zmian zachodzących jesienią w przyrodzie na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny „Dzikie gęsi”. Rozmawialiśmy o cykliczności dnia i nocy, o tym, co się robi dniem, a co nocą. Przypomnieliśmy sobie, jakie są cechy charakterystyczne pór roku
i nazywaliśmy zjawiska atmosferyczne. Mówiliśmy o tym, że pogoda jest zmienna
w ciągu dnia, tygodnia, roku. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego czasem robi się smutno, że to bywa związane z pogodą i co można wtedy zrobić. Układaliśmy historyjkę obrazkową, rysowaliśmy i malowaliśmy farbami jesienną pogodę.
Rozmawialiśmy na temat Święta Niepodległości. Utrwalaliśmy wygląd godła i flagi Polski, nazwę miasta i kraju. Śpiewaliśmy Hymn Narodowy. Każde dziecko wykonało pracę plastyczną „ Flaga Polski”.
Odbyło się spotkanie integracyjne w ogrodzie z okazji 11-go listopada – Święta Niepodległości. Wspólnie śpiewaliśmy Hymn Narodowy i razem marszerowaliśmy alejkami ogrodowymi machając flagami.