Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Krasnale

CZERWIEC

Lato - czas zabawy

W tym tygodniu poznawaliśmy wartość, jaką jest akceptacja rozumiana przez nas jako szacunek do samego siebie i drugiej osoby. Akceptację traktowaliśmy jako przyjaźń, polubienie siebie i innych. Słuchaliśmy opowiadań: „Beza i placek” M. Mazan, „Nowa w przedszkolu” K. Pruchnickiej.  Poznawaliśmy wygląd dzieci pochodzących z różnych stron świata. Poznaliśmy prawa dziecka, mówiliśmy, na czym polega ich przestrzeganie oraz u kogo dzieci mogą szukać pomocy w trudnych sytuacjach. Bawiliśmy się z wykorzystaniem nominałów 1, 2, 5, 10 zł. Doskonaliliśmy umiejętności liczenia i przeliczania. Uczyliśmy się piosenki „Mogę też powiedzieć nie”, „Leniwa ósemka”. Uczestniczyliśmy w zabawach sportowych z okazji Dnia Dziecka na terenie ogrodu przedszkolnego. Byliśmy w Mazowieckim Instytucie Kultury na spektaklu teatralnym pt. „Czarne i białe” oraz uczestniczyliśmy w animacjach pt. „Kolorowa zabawa”. Dzieci zostały poczęstowane cukrową watą. Dzieci brały udział w warsztatach „Poszukiwanie obrazów” w ramach programu „Wielki mały człowiek” – II edycja realizowanego przez Fundację Szkatułka. Byliśmy w restauracji OTTO POMPIERI na warsztatach „ŚWIAT PIZZY”. Kreatywnie bawiliśmy się z mąką i ciastem. Każde dziecko zrobiło  własną pizzę.

Kolorowa łąka

W tym tygodniu poznawaliśmy rośliny i zwierzęta charakterystyczne dla środowiska przyrodniczego - łąki. Słuchaliśmy tekstu „O żabkach w czerwonych czapkach”.  Rysowaliśmy ilustrację do wysłuchanego tekstu. Czytaliśmy  globalnie wyrazy: żaba, trawa, tatarak, beret, krawat, mak, muchomor, rosa, staw, kapelusz. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby i przeliczaliśmy ich ilość. Podczas zajęć rozwijaliśmy myślenie twórcze, ekspresję ruchową i wyobraźnię plastyczną - tworzyliśmy listę atrybutów motyla i kwiatu, naśladowaliśmy taniec motyli i kwiatów, rysowaliśmy na temat  „Przygoda motylka” i wyklejaliśmy z plasteliny „Czarodziejski kwiat”.  Podczas Pleneru Malarskiego Przedszkolaków malowaliśmy na terenie ogrodu wspólnie z rodzicami „Wiosnę w naszym ogrodzie”.

Kolorowe lato i żegnamy przedszkole

W tym tygodniu poznawaliśmy różne środowiska przyrodnicze. Naszą uwagę skoncentrowaliśmy głównie na łące, ogrodzie, stawie – poznawaliśmy warunki życia, charakterystyczne rośliny i zwierzęta. Podawaliśmy cechy pogody i zjawiska typowe dla lata – od słońca i gorąca, poprzez deszcz, ulewę, burzę po kolorową tęczę. Słuchaliśmy piosenki „O czym marzy lato”. Bawiliśmy się w zabawy językowe i matematyczne. Tworzyliśmy liczbę mnogą wyrazów i rymów. Słuchaliśmy opowiadania „Aleksander Wielki i wakacjomat” M. Mazan. Zastanawialiśmy się, co zabieramy na wakacje?. Braliśmy udział w warsztacie edukacyjno – przyrodniczym „Kochajmy pszczoły”. W ramach programu Labo Odkrywcy - doświadczanie przez eksperymentowanie: "Jak z robaka zrobić ślimaka?". Uczestniczyliśmy w warsztatach w ramach programu Drzewo "Ekologia drzewa. Pająki", "Ekologia drzewa. Dźwięki" oraz w warsztatach w ramach programu Wielki Mały Człowiek "Nieme kino". Braliśmy udział w zajęciach z ceramiki – lepiliśmy co chcieliśmy. Oglądaliśmy w ogrodzie „Teatr baniek”. Autokarem pojechaliśmy do Muzeum Narodowego, na warsztaty „Pory roku, pory dnia”.

MAJ

Nasze ulubione książki – bajki, baśnie i legendy

Podczas realizacji tego tematu kształtowaliśmy wartość dotyczącą szanowania książek. Rozmawialiśmy o roli książki w życiu codziennym. Poznaliśmy różne rodzaje książek oraz zasady obchodzenia się z nimi. Wiemy jak nazywają się miejsca, gdzie można kupić książki i je wypożyczyć. Czytaliśmy globalnie wyrazy: książka, księgarnia, biblioteka. Omawialiśmy etapy powstawania książki, poznaliśmy zawody: grafik, pisarz, ilustrator, drukarz. Rysowaliśmy projekt okładki do ulubionej książki. Wykonaliśmy zakładkę do książki. Opowiadaliśmy o swoich ulubionych książkach - bajkach, baśniach i legendach. Dowiedzieliśmy się czym jest morał na podstawie baśni „Czerwony Kapturek”
i „O rybaku i złotej rybce”. Poznaliśmy legendę „O smoku wawelskim”
i omawialiśmy różnice między baśnią i legendą. Bawiliśmy się w zabawę „Raz, dwa, trzy, smok patrzy”. Lepiliśmy zwierzątka występujące w wysłuchanym wierszu „Stefek Burczymucha”. Czytaliśmy globalnie wyraz łapa. Podawaliśmy nazwy przedmiotów rozpoczynających się głoską ł. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby i głoski. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Złota rybka”, wypowiadaliśmy własne życzenia do Złotej rybki. Bawiliśmy się w teatr wykorzystując pacynki. W zabawach matematycznych liczyliśmy książki, dokładaliśmy i odkładaliśmy liczmany w zakresie 10. Poznaliśmy liczbę 0 i 10. Uczestniczyliśmy w warsztatach pt. „Architektura etniczna 2” w ramach programu Wielki Mały Człowiek oraz w warsztatach „Komunikacja. Porozumiewanie się zwierząt i roślin” w ramach programu „Drzewo” fundacji Szkatułka. Braliśmy udział w zajęciach z ceramiki – lepiliśmy upominki dla rodziców.

Ja i moi bliscy

Przez ten tydzień nadal kształtowaliśmy wartość dotyczącą wyrażania miłości do członków swojej rodziny. Szczególną uwagę zwróciliśmy na relacje pomiędzy dziećmi a rodzicami. Rozmawialiśmy o obowiązkach, które każdy ma w rodzinie. Rysowaliśmy członków rodziny w drzewie genealogicznym. Odczytywaliśmy globalnie wyrazy: mama, tata, Kasia. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski. Rozwijaliśmy  umiejętność rozpoznawania monet i banknotów. W tym tygodniu odbył się występ z okazji Dnia Mamy i Taty, a także Piknik Rodzinny z udziałem Rodziców na terenie ogrodu przedszkolnego.

 Rodzina razem się trzyma

Przez ten tydzień rozmawialiśmy o wyrażaniu miłości do członków rodziny. Szczególną uwagę zwróciliśmy na relacje między dziećmi a rodzicami.

Poznaliśmy głoskę h. Potrafimy globalnie odczytać wyraz hak. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach). Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 10, liczyliśmy w zakresie 10, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Poznaliśmy cyfrę 10. Sami robiliśmy prace plastyczno-techniczne – prezenty dla mamy        i taty. Uczyliśmy się wierszy i piosenek, które zaprezentowaliśmy Rodzicom     z okazji ich święta. Dzieci brały udział w warsztatach „Labirynty” w ramach programu „Wielki mały człowiek” – II edycja realizowanego przez Fundację Szkatułka.

KWIECIEŃ

Święta Wielkanocne tuż, tuż.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o radości z nadchodzących Świąt Wielkanocnych i spotkań w gronie rodziny. Dzieci poznały wielkanocne tradycje, dowiedziały się, że okres przedświąteczny to czas wielkich porządków. Poznały zwierzęta, które kojarzą się z Wielkanocą i zrobiły wielkanocne dekoracje. Dowiedziały się, jak rozpoznać, czy jajko jest świeże. Szukały przedmiotów i obrazków, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski, a chętne dzieci wyszukiwały w nich litery. Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 8, liczyły w zakresie 8, porównywały liczebności zbiorów. Bawiły się figurami geometrycznymi i utrwalały znajomość ich nazw. Rysowały po śladzie i liczyły figury geometryczne. Wyszukiwały różnice między wielkanocnymi obrazkami. Stworzyły prace plastyczne pt. „Wielkanocne zajączki na sznurku”, „Kurczątka”. Słuchały opowiadania Maciejki Mazan „Ślady wiosny”. Założyły hodowlę rzeżuchy w skorupkach po jajkach. Kilkoro dzieci z naszej grupy wzięło udział w wystawie książeczek robionych wspólnie z Rodzicami w domu. Otrzymały w nagrodę dyplomy i książki.

Wielkanoc

W tym tygodniu rozmawialiśmy o radości z nadchodzących Świąt i spotkań
w rodzinie. Poznaliśmy tradycje związane z Wielkanocą: malowanie pisanek,  koszyczek wielkanocny, śmigus – dyngus. Słuchaliśmy wierszy „Pisanki”, „Wielkanocny stół”, „Śmigus”. Lepiliśmy z gliny „Kurczaka”. Ozdabialiśmy pisanki ze styropianu, a także z kolorowego papieru. Słuchaliśmy piosenki „Śmigus-dyngus”. Wyróżnialiśmy sylaby w podanych wyrazach i dzieliliśmy je na głoski. Uczestniczyliśmy w przedstawieniu teatralnym pt. „Grające drzewo”.

Dbamy o środowisko. Kubusiowi Przyjaciele Natury.

 

W tym tygodniu zastanawiały się dzieci „Czym oddychamy?”. Słuchały „Listu Jastrzębia Plamiste Pióro” – od Jastrzębia do dzieci oraz „Listu Bobra Twardego Ząbka”. Szukały przyczyn złego samopoczucia jastrzębia, bobra i mieszkańców rzeki. Rozwiązywały zagadki o smogu; szukały odpowiedzi na pytanie – co to jest smog? i z czego się bierze?; czy smog jest szkodliwy?; dlaczego smog szkodzi zdrowiu?; jak przegonić smog?; jak zmniejszyć powstawanie smogu?. Porównywały dwie części miasta. Na jednej widoczny był krajobraz bez smogu, na drugiej ze smogiem. Odszukiwały różnice w obrazkach. Dzieci wypowiadały się na temat ich najlepszego pobytu nad wodą (jeziorem, rzeką, strumykiem, morzem), rysowały krajobraz, jaki zapamiętały – co najbardziej im się podobało, co było najładniejsze. Kolejnego dnia zastanawiały się, nad pytaniem „Co to jest woda?” Określały właściwości wody i miejsca gdzie można ją znaleźć. Oglądały ilustrację przedstawiającą „Krążenie wody w przyrodzie”. Zastanawiały się nad pytaniem „Skąd się bierze woda w kranie?” rozwiązywały labirynty, oglądały oczyszczalnię. Szukały odpowiedzi na pytanie „Co to znaczy być ekokulturalnym?”.

 Słuchały wiersza „Mali strażnicy przyrody”. Rozmawiały na temat jak kształtować postawy proekologiczne. Poznawały zasady dbania o przyrodę. Segregowały odpady zgodnie z zasadami. Oglądały filmy edukacyjne: „Dlaczego potrzebujemy tlenu?”, „Straszna zadyma” „Środki transportu”, Bajka nad wodą”, „To powinieneś wiedzieć o wodzie!”, „Naturalnie najważniejsza natura”. Poznały literę F, f i cyfrę 9. Bawiły się na „Magicznym dywanie”. Dzieci brały udział w zabawach z trenerem piłki nożnej „Varsowia”.

Z kulturą za pan brat

W tym tygodniu kształtowaliśmy wartość dotyczącą szeroko rozumianej kultury. Rozmawialiśmy o kulturze na podstawie wysłuchanego opowiadania „Kulturalny wieczór”. Wiemy, co to znaczy być kulturalnym. Przypomnieliśmy sobie sytuacje, w których używamy zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam. Nabywaliśmy wiedzę dotyczącą właściwego zachowania się w miejscach publicznych takich jak kino, teatr, filharmonia, muzeum.

Poznaliśmy pojęcia związane z kinem (reżyser, scenariusz, kamera, klaps), teatrem (scena, widownia, kurtyna, aktor, kukiełka, marionetka), filharmonią (koncert, dyrygent, orkiestra) i muzeum (eksponat, wystawa). Rysowaliśmy „Plakat do ulubionego filmu”. W zaaranżowanym w sali teatrze odszukiwaliśmy swoje miejsce na widowni – odczytując rząd i numer miejsca z biletu. Obejrzeliśmy spektakl teatralny online pt. „Calineczka”. Zorganizowaliśmy koncert, bawiliśmy się w muzyków grając na instrumentach. Nazywaliśmy instrumenty na obrazkach, dzieliliśmy ich nazwy na sylaby. Zwiedzaliśmy online muzea: Zamek Królewski w Warszawie i Kopalnię Soli w Wieliczce. Lepiliśmy z plasteliny „Posągi”. W tym tygodniu uczestniczyliśmy także w warsztatach ekologicznych „Mini wysypisko” organizowanych przez MPO.

 

 

 

 

MARZEC

Odkrywamy kosmos

W tym tygodniu rozmawialiśmy o wiedzy na podstawie wysłuchanego opowiadania „Wynalazek”, a także o zmysłach, które pomagają nam ją zdobywać. Poznawaliśmy kosmos. Oglądaliśmy film edukacyjny pt. „Układ Słoneczny”. Poznaliśmy nazwy planet. Dzieliliśmy ich nazwy na sylaby, wysłuchiwaliśmy głoski na początku i na końcu wyrazu. Czytaliśmy globalnie nazwy planet. Wyszukiwaliśmy wyrazy na głoskę p. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Kosmos”. Oglądaliśmy film pt. „ Historia Mikołaja Kopernika”. Poznaliśmy sylwetkę polskiego astronoma. Dowiedzieliśmy się, co służy do obserwacji nieba i czym zajmuje się astronom. Słuchaliśmy wiersza „Dzieci pana Astronoma”. Robiliśmy „Lunety” z papieru, które posłużyły do zabawy
w astronomów. Bawiliśmy się w „Loty w kosmos”. Budowaliśmy rakiety
z klocków. Wykonaliśmy pracę plastyczno – techniczną „Rakieta”. Rozwiązywaliśmy zagadki słowne dotyczące kosmosu. Ćwiczyliśmy umiejętność liczenia w zakresie 7, używając podczas liczenia liczebników porządkowych, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Rozwijaliśmy twórcze myślenie poprzez tworzenie listy atrybutów i porównań do wyrazów: balon
i kamień. Twórcze pomysły przedstawiliśmy w pracy plastycznej „Przekształcenie balonika w „coś”.

 

Tajemnice świata

Przez cały tydzień dzieci poznawały wybrane wynalazki i sposoby korzystania  z nich. Oglądały prezentacje multimedialne: „Wynalazki, które zmieniły świat”. „Historia Telefonu”, „Jak zbudowany jest komputer?”, „Byli Sobie Wynalazcy”, „5 niesamowitych wynalazków, stworzonych przez dzieci”. Wypowiadały się na temat, który wynalazek uważają za najważniejszy. Tworzyły swoje wynalazki z klocków, robiły komputery i telefon. Poznały wiersz „Robotek” Joanny Papuzińskiej i rozmawiały na temat wartości, jaką jest dążenie do wiedzy; wiersz „Żarówka” Krzysztofa Roguskiego; wiersz „Rozmowa” Małgorzaty Strzałkowskiej. Śpiewały piosenkę „Mali wynalazcy”, uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych. . W tym tygodniu dzieci poznały głoskę w. Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały literę w w książkach. Dzieci dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 7, liczyły w zakresie 7, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Układały przedmioty od najmniejszego do największego. Podczas zabaw plastyczno-technicznych tworzyły swoje wynalazki z dostępnych materiałów oraz brały udział w warsztatach lepienia z gliny.

Wiosna w lesie

W tym tygodniu poznawaliśmy oznaki nadchodzącej wiosny. Rozpoznawaliśmy pierwsze wiosenne kwiaty. Słuchaliśmy opowiadania „O żółtym tulipanie”.  Założyliśmy hodowlę szczypioru z cebuli, obserwowaliśmy kwiaty cebulowe: narcyz i hiacynt. Operowaliśmy pojęciami: cebule jadalne i kwiatowe. Rozmawialiśmy o zmianach zachodzących wiosną w lesie. Zwróciliśmy uwagę na ptaki, które wiosną wracają z ciepłych krajów oraz zwierzęta, które budzą się ze snu zimowego. Bawiliśmy się przy piosence „Przyszła wiosna do niedźwiedzia”, ilustrowaliśmy ruchem treść piosenki „Maszeruje wiosna”. Słuchaliśmy opowiadań: „Niedźwiedź” i „Puszczyk” z serii Przyjaciele z lasu. Uczestniczyliśmy w spotkaniu z żywymi sowami na terenie przedszkola. Poznaliśmy zwyczaje sów. Wykonaliśmy wspólną pracę plastyczną „Wiosenny las”, rysowaliśmy na temat „Zwierzęta leśne”. Obejrzeliśmy filmy edukacyjne „Poznaj tajemnice świata przyrody - mieszkańcy lasu”  oraz „Najciekawsze chronione zwierzęta żyjące w Polsce”. Rozmawialiśmy na temat roślin i zwierząt objętych ochroną. Rozwiązywaliśmy zagadki o zwierzętach leśnych. Odczytywaliśmy globalnie wyrazy z nazwami zwierząt, dzieliliśmy je na sylaby i głoski. Poznaliśmy głoskę c. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się tą głoską. Kształtowaliśmy umiejętność przeliczania w zakresie 8 w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Poznaliśmy liczbę 8. W tym tygodniu uczestniczyliśmy w zajęciach z cyklu Labo odkrywcy na temat „Czy cukier jest zdrowy?" oraz oglądaliśmy teatrzyk pt. „Kosmiczne przygody".

 

Wiosna - poznajemy pracę rolnika producenta żywności

Ten tydzień  dzieci  rozpoczęły od powitania wiosny w ogrodzie przedszkolnym. Słuchały listu od Pani Wiosny; przywoływały wiosnę; prezentowały wiersze i piosenki o wiośnie; rozwiązywały zagadki wiosenne; maszerowały dookoła ogródka przy wiosennych piosenkach; siały nasiona kwiatów do skrzynek. Przez cały tydzień rozmawiały o wytrwałości w dążeniu do celu, w szczególności nawiązując do pracy rolnika. Dzieci szukały odpowiedzi m.in. na pytania: Kto to jest rolnik? Czym zajmuje się rolnik? Jak wygląda dzień rolnika? Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Jak wygląda uprawa warzyw i owoców? Jak wygląda praca rolnika obecnie, a jak wyglądała dawniej? Dzieci dobierały zwierzęta gospodarskie w pary – osobniki dorosłe i ich potomstwo. Słuchały wiersza „W zagrodzie” Bożeny Formy. Oglądały prezentację multimedialną „Rolnik – producent żywności”. Dzieci poznały obowiązki rolnika i rytm pracy dnia. W tym tygodniu dzieci poznały głoskę j. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci szukały litery j w książkach. Rozwijały umiejętność logicznego myślenia w dyskusji na temat tego, co było pierwsze: jajko czy kura. Słuchały opowiadania „Co było pierwsze?” Grzegorza Kasdepke. Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 8, liczyły w zakresie 8, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Dzieci uczestniczyły w warsztatach „Wędrówki wiosenne ptaków” w ramach programu „Drzewo w mieście” realizowanego przez Fundację Szkatułka.

Dbamy o zdrowie i przyrodę. Kubusiowi Przyjaciele Natury.

W tym tygodniu realizowaliśmy zajęcia w ramach programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Dotyczyły one szacunku do roślin i zwierząt,
a także dbałości o właściwe odżywianie oraz aktywne spędzanie czasu i życie
w zgodzie z naturą. Czytaliśmy „List od Kubusia”, który zachęcał do pomocy zwierzętom mieszkającym w lesie, nawet tym najmniejszym. Słuchaliśmy wiersza „W lesie”, opisywaliśmy czym jest las i jakie zwierzęta i rośliny w nim występują , wymienialiśmy działania człowieka, które zagrażają lasom. Ustaliliśmy zasady dobrego zachowania w lesie oraz dbania o rośliny i zwierzęta. Obejrzeliśmy na ten temat bajki: „W lesie” i „Bajkę o roślinach”. Rozwiązywaliśmy zagadki o małych zwierzętach mieszkających w lesie. Naśladowaliśmy ruchem zwierzęta ilustrując opowieść „Wycieczka przedszkolaków”. Rysowaliśmy na temat „Mieszkańcy lasu”. Do aktywnego spędzania czasu zaprosiła nas wiewiórka Ruda Kitka, która wyjaśniła, do czego potrzebny jest ruch. Ćwiczyliśmy z Kubusiem przy piosence „Ruch to zdrowie”, a także wykonywaliśmy ćwiczenia, które wskazywała nam wyrzucana  „Kostka ruchu”. Oglądaliśmy film edukacyjny pt. „Dbaj o ruch i odżywianie. Bo bieganie i skakanie to energii wyzwalanie”, a także bajkę „Sport” na temat bezpiecznego uprawiania sportu. Wymienialiśmy produkty, które powinno się spożywać dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym owoce i warzywa. Obejrzeliśmy bajkę o witaminach zawartych w żywności. W zabawie plastycznej „5 porcji dziennie codziennie” rysowaliśmy warzywa i owoce na palcach odrysowanej dłoni. Analizowaliśmy problem głodu trzmiela i innych zapylaczy przedstawiony w formie historyjki obrazkowej „Wiadomość trzmiela Kosmatego Brzuszka”. Słuchaliśmy opowiadania pt. „Pszczoły potrzebują empatii”. Rozmawialiśmy na temat roli zapylaczy we wzroście roślin i jak można pomóc pszczołom i innym owadom, by nie były głodne. Bawiliśmy się w pszczółki zbierające nektar z kwiatków. Malowaliśmy farbami „Łąkę kwietną ”. Zdobyliśmy Kubusiowe odznaki – ekoempatii, zwinności i pracowitości.

 

 

LUTY

Siły przyrody

W tym tygodniu rozmawialiśmy o szacunku wobec sił przyrody i o tym, że życie w zgodzie z naturą jest korzystne dla człowieka. Poznaliśmy odnawialne
i nieodnawialne źródła energii. Obejrzeliśmy film pt. „Alternatywne źródła energii”. Rozmawialiśmy na temat „Jak można oszczędzać energię elektryczną w domu?”. Poznaliśmy skarby Ziemi. Operowaliśmy pojęciami skały i minerały. Oglądaliśmy niektóre z nich. Poznaliśmy właściwości soli. Wykonaliśmy doświadczenie krystalizacji soli, którego efektem były kryształki soli na nitce. Rozmawialiśmy o wodzie, bez której nie byłoby życia. Uczyliśmy się piosenki „Woda”. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Akwarium” i lepiliśmy rybki z masy solnej, które potem pomalowaliśmy farbami. Rozmawialiśmy o wietrze, wczuwaliśmy się w wiatr o różnej sile i  rysowaliśmy na temat „Jakim jestem wiatrem”. Wyróżnialiśmy głoski i sylaby w podanych wyrazach. Liczyliśmy
w zakresie 6 oraz rysowaliśmy „Korale” według podanego rytmu.

 

Cztery żywioły

Przez cały tydzień kontynuowaliśmy rozmowy o siłach przyrody. Dużo miejsca poświęciliśmy dwóm żywiołom: powietrzu i ogniowi. Poznały numer alarmowy: 112. Dzieci próbowały określić, co to jest powietrze? Badały właściwości powietrza poprzez doświadczenia i eksperymenty. Szukały odpowiedzi na pytania: Czy powietrze widać? (doświadczenie ze słomką i plastikowym kubkiem z wodą); Czy powietrze ma zapach? (dzieci wąchały unoszące się z ich wnętrz zapachy); Czy powietrze można złapać? (dzieci łapały powietrze w torebki);  Czy powietrze można dotknąć? (dzieci dmuchały na piórka i kule). Zastanawiały się nad pytaniem „Kiedy ogień jest pożyteczny?”. Bawiły się w zabawę „Powódź”, „Wyspa”, „Wiatr”. Oglądały prezentacje multimedialne „Żywioły” oraz ilustracje w okularach trójwymiarowych. Dzieci słuchały wierszy: Beaty Gawrońskiej i Emilii Raczek „Cztery żywioły”, Jana Brzechwy „Pali się!”  . Dobierały zjawiska przyrodnicze do właściwego żywiołu, czytały wyrazy globalnie: powietrze, woda, ogień, ziemia. Śpiewały piosenkę pt. „Woda”. Stworzyły prace plastyczno-techniczne pt. „Ognisko” i „Powietrzem malowane”. Liczyły i porównywały liczebności zbiorów. Nauczyły się szacować wagę różnych przedmiotów i określać, co jest lekkie co ciężkie. Sprawdzały  co tonie, a co pływa, a co można poruszyć dmuchając. Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską wskazaną przez nauczyciela. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski,  a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dzieci brały udział w warsztatach „Lampiony” w ramach programu „Wielki mały człowiek” realizowanego przez Fundację Szkatułka.

Wielka wyprawa

W tym tygodniu rozmawialiśmy o otwartości na podróże i odkrywanie nowych krain. Słuchaliśmy opowiadania „Wielka wyprawa Ali i Aleksandra”. Dowiedzieliśmy się, że można podróżować na wiele sposobów, wykorzystując różne środki transportu. Rozwiązywaliśmy zagadki  dotyczące różnych środków lokomocji. W zabawach „Pociąg”. „Samolot”, „Samochód”, „Rower”, „Statek” naśladowaliśmy różne sposoby podróżowania. Rysowaliśmy i malowaliśmy pojazdy. Wykonaliśmy pracę plastyczno-techniczną pt. „Balon”. Układaliśmy historyjkę obrazkową „Podróż” we właściwej kolejności. Uczyliśmy się „Piosenki o podróżach”. Podawaliśmy skojarzenia do wyrazów „samochód”, „samolot”, „statek”.  Opowieść ruchowa „Niezwykła podróż” była inspiracją do rysowania z wyobraźni pracy na temat „Dziwna planeta”. Poznaliśmy głoskę r. Szukaliśmy przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżnialiśmy sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliliśmy je na głoski. Odczytywaliśmy globalnie nazwy pojazdów. Poznaliśmy liczbę i cyfrę 7. Liczyliśmy w zakresie 7, dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty tak, żeby było ich 7. Podczas zabawy w „Pociąg ” używaliśmy liczebników porządkowych . W tym tygodniu uczestniczyliśmy w warsztatach z cyklu Labo odkrywcy na temat „Wahadło” oraz w warsztatach pt. „Panorama” w ramach programu Wielki Mały Człowiek Fundacji Szkatułka.

 

Nasze podróże

Przez cały tydzień dzieci rozmawiały o podróżach i odkrywaniu nowych krain. Poznały globus, zaznaczyły miejsce Polski; przy pomocy lup odczytywały nazwy państw. Poznały mapę polityczną świata, nazwy poszczególnych państw oraz ich flagi. Rozmawiały na temat mieszkańców ciepłych krajów i Dalekiej Północy – ich zwyczajach oraz zwierzętach zamieszkujących te regiony. Wspólnie słuchały „Piosenki o podróżach” i „W podróży do Afryki” ; wykorzystały je do zabaw tanecznych i muzyczno-ruchowych. Poznały wiersz Jana Brzechwy „Globus”. Rozwiązywały zagadki o zwierzętach z ciepłych krajów. Przedszkolaki stworzyły pracę plastyczno-techniczne pt. „Balon”, „Palma”, „Żyrafa”.  Nauczyły się przewidywać pogodę z wykorzystaniem szyszek. Bawiły się w zabawy: „Tratwa”, „Ogon tygrysa”, „Ogon geparda”, „Kto się schował w igloo” zabawa z chustą animacyjną, „Reniferowe zaprzęgi”.

 Oglądały prezentacje multimedialne „Tam, gdzie zawsze jest biało”. Ćwiczyliśmy umiejętność kodowania i dekodowania. W tym tygodniu dzieci poznały głoskę „g”. Szukały wyrazów i przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby w wybranych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dokładały i odkładały przedmioty, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Liczyły w zabawie matematycznej „Ryby dla foki”. Dzieci brały udział w warsztatach „Rośliny zimą” w ramach programu „Drzewo w mieście” realizowanego przez Fundację Szkatułka oraz w  zabawach z piłką nożną prowadzonych przez trenera MKS Polonia Warszawa.