KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Skrzaty

Październik

  1.  Dary jesieni 

Dzieci rozwiązywały zagadki dotyczące darów jesieni, segregowały je na kategorie: owoce, warzywa, grzyby, owoce drzew liściastych. 

Uczyły się rozpoznawać liście i łączyć je z odpowiednim owocem( liść kasztanowca i kasztan, liść dębu i żołądź, liść jarzębiny i jej owoc).

Dowiedzieliśmy się, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące oraz poznały nazwy niektórych okazów.

Nauczyliśmy się piosenki „Zbieramy grzyby”.

  1. Jesień w parku i w lesie

Dzieci dowiedziały się jak wygląda jesień w parku i w lesie.

Poznały piosenkę „Farby” i zabawę paluszkową „Deszczowy spacerek”.

Podczas pobytu w ogrodzie obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie i zbieraliśmy jesienne skarby.

Poznaliśmy zimowe zwyczaje niektórych zwierząt. 

Dzieci wzięły udział w quizie przyrodniczym.

Rozmawialiśmy również o tym, kim jest artysta. 

Wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „ Jeżyk”- wyklejanie krepiną. 

Braliśmy udział w zajęciach z cyklu „Miasto dla zwierząt i ludzi”- Zagrożenia dla zwierząt ze strony człowieka.

  1. Dbamy o siebie i środowisko

Mówiliśmy o częściach ciała i zmysłach, dbaniu o czystość i porządek oraz ochronie środowiska. Dlatego śpiewaliśmy poruszające te tematy piosenki: Głowa, ramiona, kolana, pięty (Head, shoulders, knees and toes), Pingwin i Mydło lubi zabawę.

Poznaliśmy też wiersze: „Brudas” Jana Brzechwy, „Okulary” Juliana Tuwima i „Bałagan” Hanny Niewiadomskiej.

Dzieci były odrysowywane  na dużym papierze i dorysowywały brakujące części ciała.

Uczyliśmy się odróżniania prawej strony od lewej, wskazywaliśmy swoje części ciała i rozmawialiśmy o tym, do czego służą i dlaczego powinniśmy się myć. Uczyliśmy się prawidłowego mycia rąk.

Uczyliśmy się, że w przedszkolu wszyscy muszą sprzątać, żeby w sali był porządek. Dowiadywaliśmy się, jak dzieli się śmieci (plastik, papier, szkło) i jak oszczędzać wodę.

Uczyliśmy się czynności samoobsługowych: zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł. Zachęcanie dzieci do wspólnych, kulturalnych  i bezpiecznych zabaw w ogrodzie.

Klasyfikowaliśmy  przedmioty pod względem przeznaczenia i wielkości.

Wykonaliśmy pracę plastyczną „Kosz z owocami”.

 

Dbamy o zdrowie, z elementami programu profilaktyki chorób zakaźnych Państwowej Inspekcji Sanitarnej  „Więcej wiem, mniej choruję”

Rozmawialiśmy o tym, jak dbać o zdrowie – mówiliśmy o zdrowym odżywianiu, o ubraniu odpowiednim do pogody, o ruchu, o wizytach u lekarza i dentysty.

Słuchaliśmy opowiadań poruszających te tematy. Poznaliśmy „Piosenkę na chłodne dni” oraz wiersze: „Mam cztery lata” i „Aby nasze ząbki się błyszczały”.

Sprawdziliśmy, jak wygląda piramida żywienia. Mówiliśmy o tym, co oznacza zdrowe odżywianie, jakie produkty warto jeść często (te zawierające witaminy, sole mineralne, błonnik), a jakie rzadziej. Dzieci dowiedziały się, że najważniejsze są: ruch i picie dużej ilości wody, że powinno się jeść 4–5 posiłków dziennie.

Przedszkolaki uczyły się planować posiłek, poprawnie trzymać łyżkę    i widelec w czasie jedzenia.

Dzieci ćwiczyły umiejętność samodzielnego ubierania się i dobierania stroju adekwatnego do pogody.

Przypominaliśmy sobie słowa związane z pracą lekarza, staraliśmy się zrozumieć konieczność przyjmowania leków i wizyty u doktora  w razie choroby oraz przełamywać lęk przed nią. Rozmawialiśmy o tym, czym jest strach. Poznawaliśmy słowa określające lekarzy specjalistów (okulista, laryngolog, pediatra).

Dowiedzieliśmy się, że zarazki są niewidzialne gołym okiem, wymienialiśmy czynniki chorobotwórcze oraz jak rozprzestrzeniają się zarazki.

Mówiliśmy o tym,  jak zapobiegać chorobom- dokładne mycie rąk oraz szczepienia.

Wykonaliśmy pracę plastyczną „Sowa” z kasztanów, liści i plasteliny.

Braliśmy udział w zajęciach z cyklu „Miasto dla zwierząt i ludzi”- dzieciństwo i zabawy zwierząt.
Braliśmy udział w akcji sadzenia żonkili „Pola nadziei”. Celem akcji jest  pozyskiwanie środków finansowych potrzebnych dla bieżącego funkcjonowania Ośrodka Hospicjum Domowe, edukacja dotycząca metod pracy z nieuleczalnie chorymi ludźmi oraz z osobami w żałobie, propagowanie w społeczeństwie postaw altruistycznych, otwartych na drugiego, zwłaszcza cierpiącego człowieka. Szczególnie zachęcanie młodzieży do praktycznego zaangażowania w pomoc dla ludzi cierpiących.

 

Wrzesień

  1. „W przedszkolu”

Rozmawialiśmy o wspólnym funkcjonowaniu w przedszkolu.

Przypomnieliśmy sobie imiona kolegów i koleżanek.

Zwracaliśmy uwagę na mówienie słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.

Wspólnie przygotowywaliśmy „Kodeks grupowy”, w którym umieszczone są zasady zachowania.

Śpiewaliśmy i uczyliśmy się piosenek i zabaw „Baloniku nasz malutki”, „Mało nas…”, Idzie zuch”, W przedszkolu”.

  1. „Nasza grupa”

Staraliśmy się współtworzyć przyjazna atmosferę w grupie.

Utrwalaliśmy imiona kolegów i koleżanek w czasie zabaw w grupie.

Staraliśmy się przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i umów regulujących życie w grupie.

Rozwijaliśmy umiejętność liczenia- w zakresie czterech i więcej.

Kształtowaliśmy poczucie rytmu podczas zabaw z piosenką „Jestem sobie przedszkolaczek”.

Rozwijaliśmy sprawność manualną poprzez wycinanie i malowanie palcami.

Uczyliśmy się, jak korzystać z kącików zabaw i zainteresowań.

  1. Jestem przedszkolakiem”

Uczyliśmy się wypowiadać na temat ulubionych zabaw w przedszkolu.

Rozwijaliśmy orientację przestrzenną, wskazywaliśmy u siebie wymienione części ciała.

Rozwijaliśmy umiejętności wokalne podczas nauki śpiewania piosenek „Myszka Franciszka”, „Idzie jesień”.

Rozwijaliśmy umiejętność malowania podczas pracy nad obrazkiem „Jabłoń”.

Staraliśmy się przestrzegać ustalonych zasad obowiązujących w przedszkolu.

Rozmawialiśmy o emocjach, mówiliśmy o przyczynach niektórych nastrojów.

Wykonywaliśmy ćwiczenia kształtujące postawę ciała.

  1. „Wakacyjne wspomnienia”

Wspominaliśmy nasze wakacyjne przygody, zapoznaliśmy się z mapą Polski
i przypominaliśmy sobie nazwy różnych środków transportu.

Dzieci miały możliwość opowiedzieć, gdzie były i co robiły w czasie wakacji
i uczyły się uważnie słuchać wypowiedzi koleżanek i kolegów.

Rozmawialiśmy też o tym, jak rozpoznać, że jest lato i co kojarzy się nam z tą porą roku. Przyglądaliśmy się, jak wygląda wyraz lato oraz przypominaliśmy sobie nazwy innych pór roku.

Bawiliśmy się razem i śpiewaliśmy piosenki: „Jadę pociągiem prawdziwym”, „Kółko graniaste”, „Stary niedźwiedź mocno śpi”, „Boogie woogie”, „Dwóm tańczyć się zachciało”.

Słuchaliśmy też wiersza „Lokomotywa” Juliana Tuwima.

Dowiedzieliśmy, gdzie na mapie Polski znajduje się morze, a gdzie góry i jakim kolorem się je zaznacza.

Dzieliliśmy elementy krajobrazu na te pasujące do gór i te pasujące do morza.

Poznawaliśmy pojęcia: przód, tył, prawa i lewa.

Przypomnieliśmy sobie nazwy różnych pojazdów i dzieliliśmy je na lądowe, powietrzne i wodne. Rozmawialiśmy też o tym, jak bezpiecznie z nich korzystać.

 

  1. „Jesteśmy bezpieczni”

Uczyliśmy się, jak bezpiecznie zachowywać się na ulicy, na drodze, na placu zabaw i w zetknięciu ze zwierzętami.

Rozmawialiśmy o tym, po której stronie chodnika czy szosy chodzimy, do czego służą światła, jak wygląda przejście dla pieszych i dlaczego trzeba rozejrzeć się przed przejściem przed jezdnię.

Poznawaliśmy znaczenie znaków nakazu i zakazu na placu zabaw

Staraliśmy się zachowywać uprzejmie- cierpliwie czekać na swoją kolej,
nie przepychać się, dzielić się zabawkami.

Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób należy zachowywać się, kiedy spotkamy zwierzę, którego nie znamy.

Poznaliśmy też numery alarmowe (112) i ćwiczyliśmy rozmowę z dyspozytorem.

Poznaliśmy numery na pogotowie (999), straż pożarną (998)  i policję (997).