KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Skrzaty

MARZEC

W marcu jak w garncu 

Dzieci poznały piosenkę „Gdzie się chowa zima?” i dowiedziały się, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie podczas przedwiośnia (ocieplenie, opady deszczu, większa aktywność zwierząt , budowanie gniazd, budzenie się owadów budzenie się zwierząt, które przespały zimę, pojawienie się pierwszych wiosennych kwiatów).Zrobiliśmy eksperyment, żeby sprawdzić , jak woda krąży w przyrodzie, udawaliśmy kropelki wody, które przemieniają się w gaz i parują, a następnie skraplają sięi spadają jako deszcz. Dzieci rozwiązywały zagadki o wiośnie i zwierzętach. 

 Witaj, wiosno! 

Śpiewaliśmy piosenki: ”Jestem wiosna” , „ Gdzie  się schowała zima”, poznaliśmy wiersze ”Krokusy”, D .Gellnerowej i „Topienie Marzanny” Józefa Ratajczaka. Przypomnieliśmy sobie , jak  wyglądają ptaki; bocian, kos, kukułka, jaskółka, czapla, skowronek, naśladowaliśmy odgłosy oraz sposób poruszania się niektórych z nich. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki wracają do nas wiosną. Na podstawie opowiadania  Haliny Łochockiej „ Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?Mówiliśmy o tym, w jaki sposób można domowymi sposobami zapobiegać chorobom i jak je leczyć. Uczyliśmy się co należy jeść, by być zdrowym. 

Porządki w ogrodzie 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o wiosennych porządkach w ogrodzie. Obserwując przyrodę, przypomnieliśmy sobie, jakie zmiany zachodzą na wiosnę – przylatują ptaki, rosną wiosenne kwiaty, trawa, małe liście i pączki na gałęziach, świeci słońce, niebo jest błękitne. Mówiliśmy o tym, jak zadbać o ogród i kwiaty po zimie – trzeba poodkrywać rośliny, które były zabezpieczone przed mrozem i zgrabić liście pozostałe po jesieni. Przedszkolaki były zachęcane, by również po skończonej zabawie i nauce utrzymywać porządek. Dzieci poznały pierwsze wiosenne kwiaty i uczyły się czytania globalnego nazw niektórych z nich (tulipan, krokus, przebiśnieg, zawilec). Słuchały wiosennych wierszy: “Przebiśnieg” Haliny Szayerowej i “Przyjście wiosny” Jana Brzechwy. Żeby obserwować wzrost roślin i uczyć się je pielęgnować, założyliśmy uprawę fasoli i zasialiśmy kwiatki w doniczkach. Dzieci poznały piosenkę Krasnoludki i groszek (sł. Małgorzata Twardowska muz. Halina Sokołowska) i zabawę paluszkową Ptaszki. Przypomnieliśmy sobie nazwy różnych ptaków, próbowaliśmy naśladować wydawane przez nie dźwięki i obserwowaliśmy na zdjęciach, jakie jajka składają. Mówiliśmy o różnicach w ich wielkości i kolorze. Do bieżącego tematu zostały włączone treści z Programu Edukacji Ekologicznej m. st. Warszawy “Ochrona wód i racjonalne gospodarowanie wodą”. Zrobiliśmy doświadczenie- podlewaliśmy nasiona wodą czystą, wodą z solą oraz wodą z mydłem. Rozmawialiśmy o właściwościach wody i jej roli w przyrodzie. Przeprowadziliśmy doświadczenie, jaki rodzaj podłoża najlepiej przepuszcza wodę i nadaje się do sadzenia i siania roślin. 

 

Zwierzęta na wiejskim podwórku 

Tematem minionego tygodnia były zwierzęta wiejskie. Rozmawialiśmy o pracy rolnika – o uprawie ziemi (sadzeniu, sianiu, nawożeniu, zbieraniu) i hodowli zwierząt (karmieniu, doglądaniu). Śpiewaliśmy piosenki “Stary Donald farmę miał” i “Na podwórku koło bramy”. Przypomnieliśmy sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt). Próbowaliśmy naśladować odgłosy, które wydają i bawiliśmy się w zgadywanki. Metodą globalną uczyliśmy się czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot. Z różnych zdjęć wybieraliśmy te, które pasują do wsi. Przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego poszczególne zwierzęta żyją w gospodarstwie – krowa, owca i koza dają mleko, kura znosi jajka, koń czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies broni gospodarstwa, kot przegania myszy z domu gospodarza. Układaliśmy jaja od najmniejszego do największego: przepiórcze, kurze, indycze, kacze, gęsie, strusie, i sprawdzaliśmy, jakie jeszcze są między nimi różnice. Rozmawialiśmy o tym, jakie produkty spożywcze pochodzą od zwierząt gospodarskich. Zajęcia miały między innymi na celu wzbudzenie życzliwości i troski wobec zwierząt gospodarskich. Uczyliśmy się również rozpoznawać, jaką głoską rozpoczyna się dane słowo, ćwiczyliśmy klasyfikowanie przedmiotów i naśladowanie ruchów. 

 

 

LUTY

Karnawał
Miniony tydzień był czasem poznawania zwyczajów karnawałowych. Przedszkolaki robiły dla siebie maski na bal karnawałowy – każdy mógł zdecydować, jak ozdobić własną. Rozmawiali­śmy o tym, kto był już kiedyś na balu przebierańców, za co dzieci chciałyby się przebrać. Mówiliśmy też o wizycie u fryzjera – czym zajmuje się fryzjer i dlaczego się do niego chodzi, jakie emocje wzbudza i jak poradzić sobie, jeśli ktoś boi się obcinania włosów. Dzieci ćwiczyły prawidłowe posługiwanie się nożyczkami. Uczy­liśmy się mówić o własnych emocjach i ćwiczyliśmy rozpoznawanie różnych emocji u innych osób, zastanawialiśmy się, czym jest smutek, kto i jak może pocieszyć smutną osobę.
W tym tygodniu dzieci miały okazję tańczyć i wykonywać ćwiczenia gimnastyczne oraz „zmie­niać się” w różne postacie. Bawiliśmy się przy piosenkach "Panny śnieżynki" i "Przedszkolna sam­ba". Aby poznać tradycję przebierania się w czasie karnawału, przedszkolaki słuchały opowiadania o Cudaczku-Cytryniaczku. Przypomnieliśmy sobie, że w zależności od sytuacji ubieramy się w róż­ny sposób i rozmawialiśmy o tym, jaki strój można włożyć na bal karnawałowy. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach.

Baśnie, bajki, legendy
W pierwszym tygodniu lutego rozmawialiśmy o baśniach, bajach i legendach. Dzieci brały udział w różnych zajęciach związanych z książkami, baśniami i legendami oraz z kinem i teatrem. Ćwiczyły słuchanie ze zrozumieniem. Poznały legendy o Bazyliszku i o Smoku Wawelskim, piosenkę „Bajeczki”. Poprzez zabawę i rozmowę dowiedziały się, kim jest mól książkowy, Rozmawialiśmy o tym, czym jest legenda i uczyliśmy się rozróżniać elementy prawdziwe od zmyślonych oraz ćwiczyliśmy układanie historyjek obrazkowych. Rozmawialiśmy o tym, jak należy zachowywać się w kinie
i w teatrze – w szatni na widowni w czasie przedstawienia lub filmu, w czasie przerwy. Dzieci dowiedziały się, gdzie i kiedy można klaskać, śmiać się, wstawać.
W dawnych czasach
Przedszkolaki brały udział w różnych zajęciach związanych z historią Ziemi – dinozaurami, wulkanami, pochodzeniem węgla, życiem ludzi pierwotnych. Dzieci dowiedziały się, że nie jest oczywiste, dlaczego dinozaury wyginęły, ale że są różne teorie na ten temat, i słuchały wiersza Aleksandry Wojtyły
„Dinozaury”. Poznawaliśmy cechy charakterystyczne diplodoka. Dzieci odkrywały też, skąd wziął się węgiel i jakie ma właściwości. Śpiewały piosenki „Hej, w kopalni”, słuchały opowiadania Hanny Zdzitowieckiej
„O czym szeptały iskierki” i „Opowieści o drzewie” Małgorzaty Szczęsnej.

Wynalazki
Dzieci poznawały dawne i współczesne środki transportu (samochód, autobus, nowoczesny pociąg, tramwaj, trolejbus, samolot, statek, dorożka, koń, balon, dawny model roweru, stara lokomotywa z wagonami) oraz nowe słowa związane z podróżowaniem. Brały udział w zabawach ruchowych związanych ze środkami transportu, wyobrażały sobie podróż kosmiczną.

 

STYCZEŃ

Witamy Nowy Rok
W pierwszym tygodniu stycznia witaliśmy Nowy Rok. Rozmawialiśmy
o postanowieniach noworocznych i sposobach mierzenia czasu. Przypominaliśmy sobie i poznawaliśmy nazwy pór roku, miesięcy i dni tygodnia. Przedszkolaki dowiedziały się czym są postanowienia noworoczne. Rozmawialiśmy o zegarach jakie są rodzaje zegarów i jakie dźwięki wydają, dlaczego zegar ma wskazówki, czy wszystkie zegary je mają oraz czy istnieją
od zawsze. Dzieci przypominały sobie nazwy i cechy charakterystyczne pór roku i tworzyły zegar pór roku. Uczyły się nazw miesięcy i przypominały sobie nazwy dni tygodnia.
„Dzieciaki mleczaki”- program edukacyjny
Podczas zajęć, dzieci dowiedziały się jak powstaje mleko i dlaczego jest ważne w naszej diecie. Poznały nowe terminy, choćby takie jakie witaminy występują w mleku czyli D, A, E, B, K, dowiedziały się ile mleka powinny pić dziennie
i jakie posiłki zawierają najwięcej tego produktu. Dzieci wzbogaciły słownictwo: zdrowa dieta, witaminy, minerały. Poznały piramidę zdrowego odżywiania oraz dowiedziały się jak dbać o zęby żeby były zdrowe.

Święto Babci i Dziadka
Miniony tydzień spędziliśmy na przygotowaniach do Dnia Babci i Dziadka. Zajmowaliśmy się organizacją przedstawienia, sami szykowaliśmy prezenty, uczyliśmy się formułować życzenia. Dzieci uczyły się wypowiadać na temat babci i dziadka, rysowały obydwoje dziadków. Dowiedziały się, w jaki sposób okazywać szacunek wobec osób starszych, okazywać uczucia i wzmacniać więzi rodzinne. Rozwijaliśmy poczucie rytmu, wyobraźnię muzyczną i ekspresję ruchową. Dzieci poznały piosenki Dla Babci i Dziadka oraz wiersze: “Moja Babcia” Bożeny Formy i “Dziadek” Henryka Livor-Piotrowskiego. W tym tygodniu spadł śnieg, więc lepiliśmy bałwany i bawiliśmy się białym puchem. Odbył się również bal karnawałowy. Dzieci uczestniczyły w zajęciach z cyklu Laboodkrywcy “Tajemniczy atrament”.

Necio.pl
W tym tygodniu realizowaliśmy program NECIO.PL - poznajemy internet. Celem programu jest zapoznanie dzieci z pojęciem internetu oraz omówienie do czego można wykorzystywać urządzenia ekranowe. Podczas zajęć dzieci zapoznały się z zagrożeniami związanymi z używaniem urządzeń ekranowych oraz internetu. Celem zajęć jest uwrażliwienie dzieci na konieczność zgłaszania wszelkich niepokojących sytuacji dorosłym, zaufanym osobom oraz uświadomienie, czym są zła i dobra tajemnica i czym się od siebie różnią. Dodatkowo dzieci zapoznały się z zagrożeniami, jakie niesie ze sobą nadużywanie urządzeń ekranowych i internetu (zbyt długie lub/i zbyt częste korzystanie), ale także rezygnowanie z innych aktywności na rzecz korzystania z urządzeń ekranowych i internetu). Projekt Necio.pl wykorzystuje fabułę i zasoby serwisu edukacyjnego www.necio.pl, którego celem jest nauka bezpieczeństwa w internecie. Bohaterem serwisu jest robocik Necio, który zaprasza najmłodszych do wspólnej „zabawy w internet”. Portal www.necio.pl prowadzony jest w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę we współpracy z Fundacją Orange. W ramach projektu odbyły się następujące zajęcia: Bajka „Mój przyjaciel Necio” , “Co to jest internet i do czego służy?” , “Zagrożenia w sieci”, “ Mów, jeśli coś jest nie tak”, “Za dużo internetu – za długie używanie i jego konsekwencje”.
Dzieci uczestniczyły w zajęciach z cyklu “Wielki mały człowiek - w pracowni malarskiej”, ponadto oglądały przedstawienie teatralne pt."Magiczny płatek śniegu".

GRUDZIEŃ

Tydzień 1

Dzieci rozwiązywały zagadki o zwierzętach i ptakach.
Zapoznały się z warunkami życia zwierząt leśnych i ptakach.
Kształtowały postawę przyjaciela zwierząt.
Układały zdania o wybranych ptakach.
Poznały pracę leśnika- jego obowiązki w różnych portach roku- sadzenie lasu, ochrona zwierząt, dokarmianie.
Zwróciliśmy szczególną uwagę jak możemy pomoc zwierzętom zimą.
„Przysmak dla ptaków”- wykonaliśmy masę ze smalcu i różnych nasion.
„Przyjaciel ze schroniska”- rozmawialiśmy również o porzuconych zwierzętach, które czekają na nowy dom.

Tydzień 2

We wprowadzaniu  w mikołajkową atmosferę pomogła nam piosenka „Mikołaju Święty” i „Chyba już go widzę…”. Poprzez zajęcia z rytmiki kształtowaliśmy poczucie rytmu, wyobraźnię muzyczną i ekspresję ruchową. Graliśmy również na instrumentach, bawiliśmy się w renifery i tańczyliśmy.

Dzieci uczyły się mówić o swoich pragnieniach i ćwiczyły używanie zwrotów grzecznościowych. Miały możliwość wykonania koperty i napisania listu do Świętego Mikołaja (w formie obrazkowej). Zastanawiały się, o czym mogą marzyć ich rodzice. Dowiedziały się, co trzeba zrobić, aby list i paczka dotarły do adresata: przypomniały sobie, czym jest i do czego służy adres, rozmawialiśmy o funkcjach poczty.

Dzieci wymyślały, jak może chodzić Mikołaj i uczyły się rozpoznawać różne kroki, budowały dom Św. Mikołaja z wybranych elementów( krzesła, chusta animacyjna, klamerki do bielizny).

Przypomnieliśmy sobie, jak wygląda Mikołaj,  jak wyglądają jego pomocnicy, i czego używa w swojej pracy. Przedszkolaki dowiedziały się też, w jaki sposób mogą stać się pomocnikami Mikołaja: zbieranie darów dla  potrzebujących dzieci. Miały okazję bawić się na zabawie  Mikołajkowej i dostały małe upominki z tej okazji. Wspólnie ubieraliśmy choinki w przedszkolnym ogrodzie. Aby poczuć atmosferę i klimat nadchodzących świąt Bożego Narodzenia sami robiliśmy pierniczki na choinkę: wyrabialiśmy ciasto, wałkowaliśmy, wycinaliśmy formy i ozdabialiśmy nasze ciasteczka.

Tydzień 3

W okresie przedświątecznym uczyliśmy się kolęd „Przybieżeli do Betlejem”, „Cicha noc”. Utrwalaliśmy wiedzę na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych,
wspólnie układaliśmy życzenia, dzieci zrobiły piękna kartkę świąteczna w postaci albumu
dla Pani Ali. Lepiły z masy solnej bałwanki i Mikołaja.
Na warsztatach zrobiliśmy łańcuchy na choinkę.
 Podczas wspólnego kolędowania dzieci zaśpiewały piosenkę pt. „ Zagraj dziecku najpiękniejszą kołysankę” oraz kolędy „Bóg się rodzi”, „Przybieżeli do Betlejem”,
„ Cicha Noc”.

Listopad

Tydzień 1

Listopadowe wspomnienia

 

Rozmawialiśmy o zmarłych członkach rodziny, o tym, w jaki sposób możemy ich wspominać i dlaczego odwiedzamy ich groby

Dzieci robiły książeczkę i opowiadały o swojej rodzinie. Tworzyły też drzewo genealogiczne, rysowały mamę, tatę, rodzeństwo oraz dziadków.

Uczyliśmy się globalnego czytania wyrazów mama, tata, brat, siostra i prawidłowego nazywania innych krewnych.

Przedszkolaki dowiedziały się, jakich przedmiotów używali na co dzień ich dziadkowie i przypominały sobie nazwy współczesnych urządzeń. Poznały zasady korzystania z urządzeń elektrycznych, dowiedziały się, że dzieciom wolno posługiwać się nimi wyłącznie pod opieką dorosłych, że mają zakaz dotykania urządzeń elektrycznych mokrymi rękami, wkładania do gniazdka elektrycznego przedmiotów innych niż wtyczka, dotykania uszkodzonych wtyczek, gniazdek i włączników, trzymania za kabel, a nie za wtyczkę podczas wyciągania z gniazdka. Dowiedziały się także, że o każdej awarii muszą poinformować dorosłych. W ramach ćwiczeń robiliśmy bułki, z pomocą robota kuchennego.

Dzieci nauczyły się tańczyć polkę, poznały zabawę do piosenki „Mam chusteczkę haftowaną” oraz wiersz „Fotografie” Joanny Papuzińskiej.

Bawiły się w „Chodzi lisek”, „Głuchy telefon”, „Pomidor” i „Ojciec Wirgiliusz”

Utrwalaliśmy figury geometryczne, bawiąc się kostką do gry.

Tydzień 2

 

Zabawy na jesienne wieczory.

W tym tygodniu mówiliśmy o pomysłach na aktywności podczas jesiennych wieczorów, zabawach i miejscach, do których można się wybrać, kiedy pada deszcz. Poznaliśmy piosenkę „Gdy dzieci tańczą” (sł. i muz. M. Grechuta) oraz wiersze „Krowa w kinie” Juliusza Wasilewskiego i „Kotek” Juliana Tuwima. Dzieci słuchały opowiadań o zabawach w domu, właściwym zachowaniu w kinie i w teatrze. Wymyślaliśmy i rozwiązywaliśmy zagadki. Przypominaliśmy sobie, jak należy zachowywać się w miejscach publicznych (szczególnie w kinie i w teatrze), co to jest teatr i kino. Bawiliśmy się w aktorów, w teatralne kalambury. Zauważyliśmy też, że czasem sztuka może sprawić, że czujemy przeciwstawne emocje, na przykład smutek i radość.

Tydzień 3

 

Jesienna pogoda

Poznawaliśmy różne zjawiska przyrodnicze – dzieci dowiedziały się, dlaczego jesienią ubywa dnia (Słońce później wschodzi i wcześniej zachodzi),

na czym polega obieg wody w przyrodzie – bawiły się w chmury, kałuże, krople wody, parę wodną. Sprawdzały wyporność przedmiotów i obserwowały, jak paruje woda.

Zastanawialiśmy się, do czego potrzebny jest ludziom, zwierzętom i roślinom deszcz.

Rozmawialiśmy o cykliczności dnia i nocy, o tym, co się robi dniem, a co nocą i wykonaliśmy „koronę dnia i nocy”.

Przypomnieliśmy sobie, jakie są cechy charakterystyczne pór roku, uczyliśmy się obserwować pogodę i nazywać zjawiska atmosferyczne oraz zapisywać je za pomocą symboli. Mówiliśmy o tym, że pogoda jest zmienna w ciągu dnia, tygodnia, roku.

Ćwiczyliśmy zapamiętywanie leżących przedmiotów za pomocą mnemotechniki (sposobu ułatwiającego zapamiętywanie) i przeliczanie w zakresie 1–5.

Dzieci uczyły się piosenki „Kałużowy deszcz”.

 Słuchały wierszy „Dzikie gęsi” Ewy Szelburg-Zarembiny i „Dzień dobry! Dobranoc…” Małgorzaty Strzałkowskiej.

Rozmawialiśmy o tym, dlaczego czasem robi się smutno, że to bywa związane z pogodą i co można wtedy zrobić (na przykład przytulić się do kogoś).

Tydzień 4

 

Miś przyjacielem dzieci.

 Pluszowy Miś hucznie świętował swoje urodziny w naszym Przedszkolu. Dzieci zapoznały się z historią powstania Pluszowego Misia. „Misiowe smaczki” – odgadywały przysmaki misiowe-  miód, orzechy, jabłka.  „Zgaduj – zgadula” – odgadywały zagadki obrazkowe i  słowne o znanych misiach. Rozmawialiśmy na temat  miodu, kto robi miód i jak miód wygląda itp. Badaliśmy zjawiska rozpuszczalności  substancji: miodu, wody i oleju.  Rozwiązywaliśmy Quiz wiedzy o niedźwiedziach. Na cześć wszystkich pluszaków powstały piękne prace plastyczne portretujące misie. Bawiliśmy się przy piosence „Jadą, jadą misie”.