Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Skrzaty

GRUDZIEŃ

Więcej wiem, mniej choruję”. Program Profilaktyki Chorób Zakaźnych, Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej m. st. Warszawy.

Drodzy Rodzice!

W ramach tego programu realizowaliśmy takie tematy: „Niewidzialne zarazki”, „Nie chcemy chorować”, „Jak działa szczepionka?”, „Stop chorobom zakaźnym!”, „Zarazki. Jak się przenoszą?”. Rozmawialiśmy na temat występowania czynników chorobotwórczych w życiu codziennym. Oglądaliśmy na ilustracjach zarazki, bakterie i wirusy, które są niewidzialne gołym okiem i można je spotkać w każdym środowisku (w domu, w przedszkolu, na placu zabaw, w parku, w autobusie). Dzieci wypowiadały się na temat ich wyglądu. Poznawaliśmy w jaki sposób rozprzestrzeniają się czynniki zakaźne (drogą kropelkową, pokarmową, bezpośrednią). Słuchaliśmy wiersza Jana Brzechwy „Katar”. Wykonaliśmy prace plastyczne: „Bakterie i wirusy” - dzieci odrysowywały kontury swoich dłoni i rysowały na nich zarazki, bakterie, wirusy. Omawialiśmy rysunki dzieci, podkreślaliśmy, że nasze dłonie mają stałą styczność z czynnikami chorobotwórczymi, których nie widzimy. „ Jak wyobrażam sobie bakterie i wirusy” praca plastyczna z różnorodnych materiałów plastycznych. Zrobiliśmy doświadczenie „Jak roznoszą się zarazki?” (wybrane dziecko, zwilżyło rękę w wodzie i włożyło do tacki z konfetti. Wyciągnęło rękę pokrytą kolorowym konfetti. Następnie podawało rękę każdemu dziecku. Kolorowe kropki roznosiły się po dłoniach wszystkich dzieci i całej sali. Porównywaliśmy konfetti do niewidzialnych zarazków). Zorganizowaliśmy kącik lekarsko – pielęgniarski „Nasza przychodnia”. Rozmawialiśmy na temat jak zachować się, żeby nie chorować. Utrwalaliśmy kolejne etapy mycia rąk oraz poznawaliśmy sytuacje, w jakich należy bezwzględnie przestrzegać zasady mycia rąk. Dzieci poznawały podstawowe metody profilaktyki chorób zakaźnych - higiena rąk i szczepienia. Słuchały wiersza „Zarazków się nie boimy” i uczyliśmy się na pamięć fragmentu „Aby zdrowym zawsze być, trzeba często ręce myć”. Rozmawialiśmy o prawidłowym myciu rąk i przedstawialiśmy scenki, na podstawie instrukcji mycia rąk, wyjaśnialiśmy jak należy myć ręce. Rozwiązywaliśmy zagadki (woda, mydło, ręcznik, ręce, zarazki, szczepienie ochronne). Mieliśmy pogadankę na temat wiersza „Dzielny Przedszkolak” – uświadomienie dzieciom znaczenia szczepień ochronnych w profilaktyce chorób zakaźnych; poznawaliśmy znaczenie słowa szczepionka oraz role szczepień ochronnych w zapobieganiu chorobom. Dzieci słuchały opowiadania „Przygody dzielnego niedźwiadka Szczepana” I. File-Redlińskiej, wypowiadały się na temat opowiadania i przełamywały strach przed szczepieniami. Kolorowały obrazki związane z opowiadaniem. Oglądaliśmy filmy edukacyjne „Chorobo, idź sobie”, „A-psik”. Słuchaliśmy i śpiewaliśmy piosenki po angielsku „Myj ręce!”, „Piosenka o zdrowiu”. Rozmawialiśmy na temat znaczenia roli układu odpornościowego (prowadzenia zdrowego stylu życia). Wymienialiśmy sposoby wzmacniające układ odpornościowy(odpowiednia dieta - regularne posiłki, zbilansowana dieta, świeże warzywa i owoce, zdrowe przekąski np. orzechy, nasiona; aktywność fizyczna; wypoczynek (odpowiednia ilość snu); unikanie zatłoczonych miejsc w czasie chorób sezonowych (przeziębienie, grypa, covid-19); odpowiedni ubiór; higiena rąk; szczepienia ochronne. Omawialiśmy „Piramidę żywienia” produkty korzystne i niekorzystne dla zdrowia. Bawiliśmy się w zabawę ruchową z elementem biegu i łapania „Obrona przed zarazkami”.

Świąteczne tradycje

Drodzy Rodzice!

Miniony tydzień był poświęcony tradycjom bożonarodzeniowym. Dzieci przypomniały sobie polskie i światowe obrzędy i tradycje związane z tymi świętami. Przypomnieliśmy sobie także kilka popularnych kolęd, takich jak Cicha noc oraz Do szopy, hej pasterze. Jak w każdym tygodniu – doskonaliliśmy motorykę małą poprzez zadania grafomotoryczne i zabawy plastyczne. Dzieci bardzo chętnie opowiadały o ich sposobach spędzania czasu w święta, dzięki czemu rozwijały ekspresję słowną. Bardzo ciekawym tematem był dla dzieci savoir vivre, a dzięki przystępnemu podaniu go w formie zabawnych tekstów zaczerpniętych z książki G. Kasdepke Bon czy ton… savoir-vivre dla dzieci przedszkolaki przypomniały sobie najważniejsze zasady dobrego zachowania, np. przy stole.
Aby tradycji stało się zadość oraz by w naszym Przedszkolu zagościła świąteczna atmosfera, zorganizowaliśmy Bożonarodzeniowe warsztaty plastyczne. Podczas warsztatów powstały pełne uroku, piękne i niepowtarzalne ozdoby świąteczne. Dzieci robiły aniołki i choinki z patyczków po lodach, malowały farbami i dekorowały brokatem drewniane bombki na choinkę. Piekliśmy pierniczki i je ozdabialiśmy słuchając kolęd.

 

Skąd się biorą produkty ekologiczne

W tym tygodniu realizowaliśmy Ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany wspólnie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Państwową Inspekcję Sanitarną. Oglądaliśmy film „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” Rozmawialiśmy na temat filmu i wyjaśnialiśmy jakie produkty nazywamy ekologicznymi; w jaki sposób jest produkowana żywność ekologiczna; gdzie możemy ją kupić. Poznaliśmy symbol EKO – żywności produkowanej ekologicznie. Wyjaśnialiśmy, że Euroliść to logo wykorzystywane w Unii Europejskiej dla oznakowania produktów ekologicznych. Słuchaliśmy wiersza „Dla każdego coś zdrowego”
i omawialiśmy jego treść ze zwróceniem szczególnej uwagi na produkty zdrowe i niezdrowe. Poznaliśmy „Piramidę zdrowego żywienia i stylu życia”, analizowaliśmy jej zawartość, wskazywaliśmy na wartości odżywcze niektórych produktów. Wykonaliśmy pracę plastyczną „Piramida zdrowego żywienia”. Rozwiązywaliśmy zagadki o owocach i warzywach, a także matematyczne zagadki z marchewkami – dodawaliśmy i odejmowaliśmy ustalając wynik. Słuchaliśmy bajki ,,O księżniczce Alince i rycerzu Witaminku” i rozmawialiśmy na temat witamin znajdujących się w żywności. Przypomnieliśmy sobie kolejne etapy prawidłowego mycia rąk. Braliśmy udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Abstrakcja geometryczna” w ramach programu Wielki Mały Człowiek Fundacji Szkatułka.

 

Nadchodzi zima

 

W minionym tygodniu rozpoczęliśmy poznawanie nowej wartości – troskliwości. Omawialiśmy ją w kontekście opieki nad zwierzętami, dbania o ich los (szczególnie ptaków) w związku z nadchodzącą porą roku – zimą.

Byliśmy pochłonięci słuchaniem opowiadań, rozwiązywaniem zagadek o zwierzętach oraz organizowaniem pomocy dla zwierząt. Zauważyliśmy, że pogoda naprawdę im nie sprzyja i nie ułatwia życia – brak domu, pokarmu, deszcze, wiatr, czasem mróz, zimne i ciemne już dni – to oznaki zbliżającej się wielkimi krokami zimy.

Nie lada wyzwaniem okazało się poszukiwanie w pamięci nazw zwierząt rozpoczynających się na głoskę k, ale za to czytanie globalne wyrazu kot było proste i nie wymagało od nas większego wysiłku. Podobnie rzecz się miała z liczbą 4 – wiemy doskonale, że wśród wielu zwierząt czworonożnych to właśnie kot spada na 4 łapy. Przy okazji mierzyliśmy długość stopami, krokami, patykiem, sznurkiem.

Bawiliśmy się wyśmienicie przy melodii Mozarta tłumaczonej jako bułka, chleb z masłem – „Das Butterbrot”. Akcentowanie metrum i liczenie „na raz” okazało się dla nas bułką z masłem.

Słuchanie opowiadania o kamizelce wróbelka Elemelka sprowokowało do myślenia o bezpieczeństwie. Zimowa pogoda spowodowała, że zainteresowaliśmy się stanami skupienia różnej materii, w tym wody.

LISTOPAD

Nasza mała ojczyzna”

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o miłości do ojczyzny w kontekście lokalnym – naszej miejscowości i regionu. Omawialiśmy sposoby budowania domów, porównywaliśmy domy wiejskie i miejskie dawniej i dziś; przypominaliśmy sobie adresy oraz zasady podawania ich obcym osobom. Dzieci poznały kilka strojów i tańców ludowych z różnych regionów Polski.

Wspólnie obserwowaliśmy przyrodę w okolicy, w tym w ogrodzie przedszkolnym.

Dzieci poznały głoskę „D”. Wyszukiwały ją w podanych wyrazach.
Czytały globalnie wyraz dom. Przeliczały elementy, dodawały je i odejmowały.
Grały w gry dydaktyczne. Bawiły się przy melodii walczyka, poleczki i krakowiaka. Każdego roku jesienią sadzone są cebulki żonkili i w tym roku dzieci brały udział w akcji „Pola Nadziei” – inicjatywa ta ma na celu szerzenie idei opieki hospicyjnej wśród dzieci i młodzieży oraz wsparcie dla organizacji, które tą opiekę zapewniają.
Dzieci brały także udział w zajęciach sportowych z udziałem trenera klubu Varsovii.

Mój dom – Polska”

W minionym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy o miłości do ojczyzny. Dzieci poznały historię powstania państwa oraz jego pierwszego władcę – Mieszka I. Wysłuchały legendy o białym orle. Przypominaliśmy sobie jak wyglądają symbole narodowe, godło, Hymn, flaga; jak należy się zachować podczas słuchania Hymnu narodowego.

Przyglądaliśmy się Warszawie, jej zabytkom, wymienialiśmy miejsca, które znamy, w których dzieci były; poznaliśmy stara i nowoczesną Warszawę z drapaczami chmur, z metrem itd.

Interesowaliśmy się sławnymi Polakami; obejrzeliśmy obraz Jana Matejki, improwizowaliśmy ruchem do mazurka Fryderyka Chopina. Obserwowaliśmy niebo podczas rozmów o Koperniku, nieobca była nam też rozgrzewka Kamila Stocha.

Poznawaliśmy mapę Polski. Śpiewaliśmy piosenki o Polsce.

Czytaliśmy globalnie wyrazy: godło, flaga, Polska; przeliczaliśmy, dodawaliśmy i odejmowaliśmy, graliśmy w gry dydaktyczne.

 

Mój przyjaciel Miś”

Dzieci uroczyście świętowały urodziny Misia. Poznały historie o powstaniu Pluszowego Misia- prezentacja multimedialna. Uczestniczyły w warsztatach plastycznych gdzie powstały przepiękne Misie. Rozmawialiśmy o Prawach dziecka – pogadanka na temat praw dziecka i obowiązków - prezentacja wiersza  M. Brykczyńskiego „ O prawach dziecka” Słuchanie wierszy o Misiach czytanych przez nauczycielki. Wspólne śpiewanie piosenek .Zgaduj-zgadula”- odgadywanie zagadek obrazkowych. Misiowe smakołyki- odgadywanie misiowych smakołyków. Miś z bajek- Quiz wiedzy o misiach.
A na koniec Miś przygotował słodką niespodziankę dla dzieci .

 

Moje hobby”

Działania edukacyjne minionego tygodnia prowadziły do poznawania sposobów spędzania wolnego czasu. Zapoznaliśmy się z określeniem hobby. Omawialiśmy czynności, których wykonywanie sprawia radość, daje odprężenie i zapewnia relaks, a także dzięki którym dowiadujemy się więcej o otaczającym nas świecie, zdobywamy nowe umiejętności.

Poznaliśmy kolejną wartość – pomysłowość. W ciągu całego tygodnia szukaliśmy ciekawych pomysłów i rozwiązań w różnych dziedzinach: kultury, sztuki, sportu itp.

Przypominaliśmy zasady korzystania z Internetu przez dzieci oraz właściwego zachowania się w kinie i teatrze. Czytaliśmy globalnie wyraz ekran, szukaliśmy głoski e. Klasyfikowaliśmy obiekty, tworzyliśmy kolekcje, przeliczaliśmy przedmioty, poznaliśmy liczbę 3, szukaliśmy kolekcji w przyrodzie.

Śpiewaliśmy piosenkę o hobby, bawiliśmy się w echo rytmiczne, przypominaliśmy budowę piosenki: zwrotki i refren. Wykonaliśmy prace plastyczne, wykorzystując różne techniki plastyczne. Graliśmy w gry stolikowe i planszowe.

Poznawaliśmy nasze zainteresowania i talenty. Dzieci omówiły i prezentowały swoje zainteresowania i talenty na forum grupy.

 

 

PAŹDZIERNIK

Temat: Idzie jesień przez świat.

 

W tym tygodniu podziwialiśmy piękno przyrody. Ustaliliśmy, że każdy z nas może inaczej odbierać piękno, a to, co podoba się jednej sobie, niekoniecznie musi podobać się innej. Poznawaliśmy elementy ekosystemów lasu i parku. Uwagę skierowaliśmy na gatunki drzew – rozpoznawaliśmy ich liście i owoce, podziwialiśmy jesienne barwy. Dzieci dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor i co to jest chlorofil. Przedszkolaki poznały głoskę m. Podczas zabaw wyszukiwały głoskę w podanych słowach. Dzieci poznały także liczbę 1. Przeliczały elementy w zbiorach i odnajdywały zbiory 1-elementowe.

Śpiewały piosenkę „Malowała jesień”, wykonały pracę plastyczną „Jesień i liście”.

 

Temat : Jesienna przyroda

 

Kontynuowaliśmy rozmowy o pięknie przyrody. Dzieci poznawały kolejne elementy elementów lasu i parku – tym razem uwagę skierowaliśmy na zwierzęta. Poznawaliśmy ich gatunki, cechy charakterystyczne, warunki życia, rodzaje pokarmu oraz sposoby, w jakie zwierzęta przygotowują się do zimy i dlaczego niektórym zwierzętom zimą zmienia się kolor i gęstość sierści. Rozmawialiśmy o gatunkach ptaków, które odlatują z Polski na zimę. Dzieci obserwowały przyrodę w ogrodzie przedszkolnym. Przedszkolaki poznały głoskę Ll, wyszukiwały ją w podanych wyrazach. Przeliczały elementy
w zbiorach i odnajdywały zbiory 1- i 2-elementowe.

 

Temat : Koszyk Pani Jesieni

W tym tygodniu rozmawialiśmy o pracowitości, w tym pracowitości zwierząt, np. mrówek. Poznawaliśmy cechy różnych owoców – ich smak, zapach, kolor, zastosowanie. Dowiedzieliśmy się też, jak są zbudowane niektóre owoce
i grzyby, poznaliśmy grzyby jadalne i trujące. Obserwowaliśmy przyrodę
w ogrodzie przedszkolnym, zbieraliśmy liście, szyszki, patyki i układaliśmy z nich jesienne kompozycje w słoikach.

Dzieci poznały głoskę Tt. wyszukiwały ją w podanych wyrazach i nazwach przedmiotów. Czytały globalnie wyraz tata. Przeliczały elementy w zbiorach
i odnajdywały zbiory 1-, 2-elementowe i większe.

 

Temat: Skarby jesieni.

 

W tym tygodniu kontynuowaliśmy rozmowy na temat pracowitości. Skoncentrowaliśmy na przygotowaniach człowieka do zimy – sposobach przetwarzania i przechowywania owoców, warzyw, grzybów i innych darów jesieni. Dzieci poznały pracę pszczelarza. Szukały w najbliższym otoczeniu postaci oraz bohaterów opowiadań charakteryzujących się pracowitością.

Wspólnie obserwowaliśmy przyrodę w parku i w ogrodzie przedszkolnym. Zbieraliśmy materiał przyrodniczy – patyki, liście, szyszki – i układaliśmy z niego jesienne obrazki. Dzieci grały w „kółko-krzyżyk” na placu zabaw i w piaskownicy.

Przedszkolaki poznały głoskę i. Wyszukiwały głoski w wyrazach o nazwach przedmiotów. Czytały globalnie wyraz igła. Przeliczały elementy w zbiorach, dodawały je i odejmowały. Poznały liczbę 2.

Wspólnie graliśmy w gry dydaktyczne, słuchaliśmy utworu „Czardasz” Vittorio Monti’ego , dzieci uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych.

Dzieci wykonały prace plastyczne: „Jesienne leśnodinozaury” i „Skarby jesieni”.

WRZESIEŃ

W przedszkolu

 

W pierwszym tygodniu zajmowaliśmy się koleżeńskością - Koleżeńskość to rodzaj relacji między ludźmi oparty na życzliwości i wyrozumiałości. Najczęściej dotyczy grupy formalnej, w której przebywają dzieci. Z taką sytuacją mamy do czynienia właśnie w przedszkolu. Dzieci uczęszczające do grupy 5-latków najczęściej znają się od kilku lat. Jedne lubią się bardziej, inne mniej, co nie zwalnia ich z obowiązku bycia życzliwymi dla wszystkich. Dzieci miały okazję do poznawania sposobów pomocy nowym koleżankom i kolegom; rozwijania umiejętności nazywania emocji i mówienia o nich; rozwijania umiejętności pozytywnego reagowania na nowe sytuacje i osoby; budzenia postaw zainteresowania drugą osobą.

Dzieci w tym tygodniu poznały sposoby spędzenia wakacji przez koleżanki i kolegów z grupy; rozpoznawały oznaczenia i charakterystyczne miejsca na mapie Polski i Europy; doskonaliły umiejętność dokonywania analizy sylabowej wyrazów; czytały globalnie wyrazy: Polska, Europa. Poznaliśmy i ustaliliśmy zasady i normy obowiązujące w grupie; określaliśmy miejsca położenia obiektów wobec siebie i innych; stosowaliśmy pojęcia dotyczące położenia w przestrzeni; rozwijaliśmy umiejętności dokonywania oceny swoich zachowań w stosunku do przyjętych zasad i norm.

Dzieci miały okazję poznać słowa i melodię piosenki „Planeta dzieci”; rozwijały spostrzegawczość wzrokową poprzez czytanie globalne wyrazów oraz słuchową w trakcie zabaw muzyczno-ruchowych.

Wdrażaliśmy się do stosowania zasad kulturalnego zachowania i używania słów: proszę, przepraszam, dziękuję. Poznawaliśmy portret jako dziedzinę sztuki; rozróżnialiśmy elementy postaci i przedstawianie jej różnymi technikami plastycznymi; poznawaliśmy schemat własnego ciała, wyróżnialiśmy i nazywaliśmy części ciała.

Zaczęliśmy bawić się kodowaniem- na początek odczytywaliśmy informacje zapisane za pomocą kolorów i kształtów, odnajdywaliśmy odpowiednie "figuraki".

 

Nasze przedszkole

 

W drugim tygodniu września poznawaliśmy i organizowaliśmy kąciki tematyczne; rozwijaliśmy umiejętności opisywania i charakteryzowania kącików tematycznych poprzez wypowiedzi i klasyfikowanie przedmiotów; rozbudzaliśmy zainteresowania i ciekawość poznawczą; przestrzegaliśmy zasad zgodnej zabawy i praw do korzystania z kącików przez kolegów i koleżanki. Poznaliśmy pracę architekta i urbanisty; rozwijaliśmy umiejętności dokonywania analizy dźwiękowej i sylabowej wyrazów z głoskami a, k; kształtowaliśmy umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi orientacji w przestrzeni; rozwijaliśmy poczucie bezpieczeństwa wynikającego ze znajomości okolicy i terenu wokół przedszkola.

Doskonaliliśmy umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni poprzez stosowanie określeń na, nad, pod, obok, za, po lewej, po prawej itp. Nazywaliśmy narzędzia i przybory codziennego

użytku, rozwijaliśmy poczucie rytmu poprzez grę na instrumentach perkusyjnych i innych przedmiotach.

Słuchaliśmy wiersza "Przedszkolaki rozwijają talenty" Anny Urszuli Kamińskiej oraz "Architekt i urbanista" Iwony Jabłońskiej - Gabrysiak.

Wykonaliśmy rysunek stemplami „Smakowite dania w przedszkolu mamy” – dodatkowo każdy mógł występlować swoje imię.

 

Jestem bezpieczny

 

W trzecim tygodniu września rozmawialiśmy o bezpieczeństwie, w tym przede wszystkim bezpieczeństwie pieszych i innych użytkowników ruchu drogowego. Dzieci poznawały i przypominały sobie podstawowe zasady ruchu drogowego, zachowania się podczas przechodzenia na drugą stronę ulicy, zachowania się podczas jazdy rowerem, samochodem itp. Przedszkolaki poznawały znaki drogowe, określały ich znaczenie, podawały kolory i kształty znaków drogowych, wykonywały dużo ćwiczeń z użyciem kolorowych figur geometrycznych.

Podczas zabaw językowych dzieci podawały wyrazy rozpoczynające się głoską o, dzieliły słowa na sylaby, składały sylaby w wyrazy (analiza i synteza), wykonywały ćwiczenia usprawniające aparat mowy, słuchały wierszy i opowiadań.

Nauczyły się piosenki „Bezpieczeństwo to jest przecież ważna sprawa”, uczestniczyły w zabawach muzycznych i ruchowych, grały na wybranych instrumentach.

 

Pomocna dłoń

 

W czwartym tygodniu września kontynuowaliśmy rozmowy na temat bezpieczeństwa. Dzieci uczyły się, jak być asertywnym w różnych sytuacjach – w kontaktach ze znajomymi i nieznajomymi. Poznawały instytucje, które zajmują się udzielaniem pomocy – pogotowie, policję, straż pożarną. Uczyły się numerów alarmowych i prawidłowego sposobu wzywania pomocy. Dzieci dowiedziały się, że w takich sytuacjach niezwykle ważna jest znajomość własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania, ale nie można tych informacji przekazywać każdej napotkanej osobie. Podczas zabaw dzieci przypominały wygląd i nazwy figur geometrycznych, układały z nich rytmy, które następnie odtwarzały za pomocą ruchu. Przedszkolaki śpiewały piosenkę o bezpieczeństwie i tańczyły walczyka.



CZERWIEC

DZIEŃ DZIECKA

W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu rozmawialiśmy o dzieciach. Zastanawialiśmy się, jakie są ich prawa i obowiązki oraz co oznaczają te pojęcia i dlaczego są ważne. Przedszkolaki dostały list od Josepha – kolegi z Ugandy (postać chłopca jest autentyczna, w liście informacje – prawdziwe). Z listu dowiedziały się, jak wygląda dzień w jego kraju, dostały różne zadania do wykonania oraz poznały afrykańskie opowiadanie o rybaku i białym człowieku. Wymyślały, z czego można zrobić zabawki. Przedszkolaki ćwiczyły właściwe zachowanie podczas wizyt u kolegów i koleżanek, dowiedziały się, co należy robić, będąc gościem, a co – będąc gospodarzem. Warto zapraszać do domu inne dzieci, ucząc dziecko utrzymywania kontaktów społecznych, gościnności, grzecznego zachowania i szukania kompromisów. W tym tygodniu czytaliśmy razem wiersze „Prawa dziecka” Janusza Korczaka, „Kwoka” Jana Brzechwy i „Baśni o ziemnych ludkach” (fragmentu opowiadania Juliana Ejsmonda). Tańczyliśmy, śpiewaliśmy i bawiliśmy się, poznaliśmy między innymi zabawę „Szymon mówi”. Dzieci rysowały swoje marzenia, a następnie malowały kartki farbą, uczyły się o nich opowiadać i uważnie słuchać wypowiedzi innych .

LATO

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o lecie. Słuchaliśmy pierwszej części „Letnich opowieści” Małgorzaty Szczęsnej – opowiadań: „Rośliny na mojej działce”, „Burza na Mazurach”, „Tęcza nad morzem”, „Zwariowana pogoda” i „W ogrodzie botanicznym”. Rozmawialiśmy o cechach charakterystycznych lata: letnich zapachach, kwiatach, owocach, młodych zwierzątkach, wakacjach, dłuższych wyjazdach z rodzicami. Poznawaliśmy wybrane gatunki roślin rosnących w Polsce: kwiat i liść lipy, liść brzozy brodawkowatej, kwiat i liść akacji, liść i owoc maliny, liście mięty, babka lancetowata, mniszek lekarski. Rozmawialiśmy o tym, do czego mogą się przydać. Dzieci dowiedziały się, że dotykając i używając roślin, należy zachować ostrożność, i że nie wolno dotykać tych nieznanych.

W tym tygodniu przedszkolaki były też zachęcane do obserwowania pogody. Wybieraliśmy ubrania odpowiednie do pogody. Poznawaliśmy sposoby bezpiecznego zachowania w trudnych sytuacjach (silne słońce, burza). Dzieci dowiedziały się, jak powstają pewne zjawiska atmosferyczne i jakie mogą być ich skutki – mówiliśmy o suszy, powodzi, bardzo silnym wietrze oraz tęczy. Rysowaliśmy obrazki w kolorach tęczy, mieszaliśmy barwy, uczyliśmy się odróżniać kolory ciepłe od zimnych. Dzieci zapoznały się z pracą artysty: malarza, rzeźbiarza, poety, muzyka.

 

CO WIEMY O OWOCACH I WARZYWACH?

Ten temat realizowaliśmy w oparciu o: Program edukacji żywieniowej The EIT Food School Network „Krecik i warzywa” opracowany przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Głównym jego celem jest zwiększenie akceptacji warzyw i owoców w diecie przez najmłodszych.
Oglądaliśmy i nazywaliśmy warzywa i owoce. Bawiliśmy się w zabawę ruchową „Sałatka warzywna i owocowa”. Poznawaliśmy „Piramidę zdrowia” wzbogacaliśmy wiedzę dzieci
w wiadomości o cechach i specyfice warzyw i owoców jako podstawowego filaru optymalnej diety. Poznawaliśmy 10 zasad zdrowego żywienia. Układaliśmy zdrowe jadłospisy. Dzieci bawiły się w kąciku kuchennym, przygotowując posiłki. Uczyliśmy się rysować warzywa i owoce. Zorganizowaliśmy kącik zabaw – sklep warzywno – owocowy. Umieściliśmy napis – SKLEP. Dzieci wypowiadały się na temat „Aktywnie wypoczywamy – to znaczy jak?”. Bawiliśmy się w zabawę rozwijającą umiejętność opisywania i analizowania „Zgadnij, jakie to warzywo lub owoc?”; zadawania pytań, na które można odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”. Słuchaliśmy bajki „O Łakomczuchu Wielkim i Zielnej Wróżce”, aby zachęcić dzieci do zaakceptowania większej ilości warzyw i owoców w codziennej diecie. Robiliśmy sałatkę owocową. Słuchaliśmy piosenek: „Na straganie” na podstawie wiersza J. Brzechwy, „Jarzynowy wóz”, „Olimpiada w Jarzynowie”, „Owocowa piosenka”, „Owoce, warzywa”, „Witaminki”.
Oglądaliśmy filmy edukacyjne „Podstawy zdrowego odżywiania”: warzywa i owoce, produkty zbożowe, nabiał i jajka, mięso i ryby, zdrowe tłuszcze.