Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Skrzaty

MAJ

Jestem kulturalny

Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą szeroko rozumianej kultury. Wiemy, co to znaczy być kulturalnym przy stole. Wiemy, jak należy zachować się w miejscach publicznych (sklep). Wiemy, że kultura to też nasze zachowania proekologiczne. W codziennych sytuacjach wykorzystujemy zwroty grzecznościowe. Poprzez różnego rodzaju zabawy pobudzające zmysły nauczyliśmy się określać, gdzie kupuje się określone produkty.

Potrafimy globalnie odczytać wyrazy: sklep spożywczy, sklep odzieżowy, sklep obuwniczy. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Poznaliśmy liczbę 9. Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 9, liczyliśmy w zakresie 9, porównywaliśmy liczebność zbiorów.

Śpiewaliśmy piosenkę „Grzeczne słówka”, tańczyliśmy układ choreograficzny do piosenki „Siała baba mak”. Rozpoznawaliśmy brzmienie instrumentów w orkiestrze.

Samodzielnie robiliśmy pracę plastyczno-techniczną: „Na półkach w sklepie”.

Rodzina razem się trzyma

Przez miniony tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą wyrażania miłości do członków swojej rodziny. Szczególną uwagę zwróciliśmy na relacje między dziećmi a rodzicami. Wiemy, że rodzice najmocniej kochają swoje dzieci, dlatego w dniu ich święta należą im się podarki. Sami zadbaliśmy o to, aby były one najpiękniejsze na świecie.

Poznaliśmy głoskę h. Potrafimy globalnie odczytać wyraz hak. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 10, liczyliśmy w zakresie 10, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Bawiliśmy się w sklep, używaliśmy „zabawkowych” monet i banknotów.

Nasze zmysły pobudziła piosenka „Tańczy mama, tańczy tata”, której bardzo szybko się nauczyliśmy, akcentując metrum. Bawiliśmy się przy muzyce poważnej Bacha „Koncert na dwoje skrzypiec d-moll”.

Sami robiliśmy prace plastyczno-techniczne – prezenty dla mamy i taty.

Ja i moi bliscy

Przez ten tydzień nadal kształtowaliśmy wartość dotyczącą wyrażania miłości do członków swojej rodziny. Szczególna uwagę zwróciliśmy na relacje pomiędzy dziećmi a rodzicami. Wiemy, że każdy w rodzinie ma nie tylko prawa, lecz również obowiązki. Znamy swoją bliższą i dalszą rodzinę. Umiemy umieścić jej członków w drzewie genealogicznym.

Potrafimy globalnie odczytać wyrazy: mama, tata, Kasia. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 10, liczyliśmy w zakresie 10, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Bawiliśmy się w sklep, używaliśmy „zabawkowych” monet i banknotów.

Nasze zmysły pobudziła piosenka „Tańczy mama, tańczy tata”, przy której bawiliśmy się przez cały tydzień. Nauczyliśmy się tańczyć walczyka. Przygotowaliśmy przedstawienie dla Rodziców “Kuchareczki”.

Sami robiliśmy prace plastyczno-techniczne – „Moja rodzina”, „Rodzinna girlanda”.

Emocje małe i duże

Baśnie, bajki, legendy

 

Drodzy Rodzice!

Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą szacunku do książek. Poznawaliśmy rolę książki w życiu codziennym. Opowiadaliśmy o swoich ulubionych bajkach, legendach. Znamy postacie z książek dla dzieci. Wiemy, co to jest morał i dlaczego jest on taki ważny.

Poznaliśmy głoskę ł. Potrafimy globalnie odczytać wyraz łapa. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Poznaliśmy liczbę 10. Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 10, liczyliśmy w zakresie 10, porównywaliśmy liczebność zbiorów.

Nasze zmysły pobudziła „Piosenka o książeczce”.

Mówiliśmy  także bardzo dużo o emocjach, jak rozpoznawać emocje, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach, jak być dla siebie miłym, jak radzić sobie ze złością, rozmawialiśmy jak być koleżeńskim dla siebie.

Zrobiliśmy „Drzewo emocji” – ewaluacjaJeśli dziecku podobało się zajęcie i miał po nim dobry nastrój, rysował wesołą buzie ,a w przypadku, gdy dziecko miało zły nastrój rysował smutną minę.

Lato – czas zabawy

 

Drodzy Rodzice!

„Lato – czas zabawy” to dla nas bardzo ważny temat kompleksowy, ponieważ w tym tygodniu poznawaliśmy wartość, jaką jest akceptacja rozumiana przez nas jako szacunek do samego siebie i drugiej osoby – takiej, jaką ona jest, bez względu na to, jak wygląda i skąd pochodzi. Akceptację traktowaliśmy także po trosze jako przyjaźń, polubienie siebie i innych.

W zrozumieniu tej wartości pomogli nam bohaterowie opowiadań – Jacuś Placuś, Julian Tuwim, Zuri i ich koleżanki i koledzy. Dzięki nim oraz ich przygodom dowiedzieliśmy się, na czym polega akceptacja.

Poznawaliśmy dzieci pochodzące z różnych stron świata, ich zabawy, przysmaki, zwyczaje. Pierwszy raz usłyszeliśmy wiele słów, brzmiących dla nas bardzo tajemniczo: djembe, mbue, tipi, howgh!, pilolo, trigon.

Poznaliśmy prawa dziecka, mówiliśmy, na czym polega ich przestrzeganie oraz u kogo dzieci mogą szukać pomocy w trudnych sytuacjach.

Przekonaliśmy się również, że mimo tego, iż jesteśmy tacy sami, to jednak inni – przeprowadziliśmy doświadczenia, które wykazały, że nasze linie papilarne są wyjątkowe i niepowtarzalne.

Bawiliśmy się w targowisko – prowadziliśmy handel najpierw bez użycia pieniędzy, na zasadzie wymiany towaru, a później z wykorzystaniem nominałów 1, 2, 5, 10 zł.

Nauczyliśmy się piosenki „Mogę też powiedzieć nie!”, przedstawialiśmy nasze spostrzeżenia w formie wypowiedzi słownej oraz plastyczno-technicznej, w tym cyfrowej, wykonując fotografię naszej grupy.

W tym tygodniu również mieliśmy zabawy sportowe w ogrodzie z okazji Dnia Dziecka.
Wyszliśmy Do Mazowieckiego Instytutu Kultury, a także odbył się Plener Malarski Przedszkolaków  w ogrodzie dla dzieci i rodziców pod tytułem „ Wiosna w naszym ogrodzie”.

 

Propozycje zabaw i form spędzania czasu w gronie rodzinnym:

  • Rozmowy o tym, co wydarzyło się w przedszkolu, o prawach dzieci, różnicach między ludźmi.
  • Zabawy w dzielenie wyrazów na sylaby, głoski, składanie sylab i głosek w wyraz (analiza i synteza) oraz wyklaskiwanie rytmu.
  • Przeliczanie przedmiotów według określonych cech, koloru, wielkości itp., dodawanie i odejmowanie, np. w trakcie pobytu w parku czy na placu zabaw z wykorzystaniem kamieni, patyków, liści, kwiatów.
  • Kontynuowanie zabaw z rytmami, układanie rytmów, przekładanie ich na ruch itp.
  • Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
  • Aktywny wypoczynek – spacery, zabawy na świeżym powietrzu, jazda na rowerze, rolkach.


 

KWIECIEŃ

Realizacja Ogólnopolskiego projektu "Polska Folklorem malowana- poznajemy regiony Polski"

 

Nasza grupa brała udział w II edycji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego
 " Polska Folklorem malowania- poznajemy regiony etnograficzne Polski. Stworzyliśmy prezentacje multimedialną o naszym regionie "Mirów"
Dzieci uczestniczyły w cyklu zajęć dt. regionów etnograficznych Polski,
z wykorzystaniem materiałów  stworzonych przez pozostałych uczestników projektu.  Dzieci poznały Podhale, Tatry, Kraków i Brzeg.

Realizacja programu "Kubusiowi Przyjaciele Natury"

 Jest to ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej. Nasza grupa przystąpiła do jego realizacji. Bohater programu Kubuś zaprosił dzieci do wspólnej zabawy i nauki. Dzieci uczyły się jak dbać o rośliny i zwierzęta, czystość powietrza, jak segregować śmieci, oszczędzać energię i wodę, dlaczego warto jeść warzywa i owoce, jak żyć w zgodzie z naturą. 

Dbam o rośliny i zwierzęta nawet te najmniejsze.

Dzieci miały możliwość poznania różnych gatunków roślin i zwierząt występujących w różnych ekosystemach- las, łąka, pole a także w akwenach wodnych. Dowiedziały się co jest potrzebne do prawidłowego wzrostu i rozwoju roślin. Poznały pojęcia: rośliny i zwierzęta chronione a także rolę pszczół w przyrodzie i życiu człowieka .Poznały zasady postępowania warunkujące ochronę przyrody, wpływu działalności człowieka na jej stan.

Dbam o powietrze. W ramach realizacji tego tematu starano się uświadomić dzieciom, jakie niebezpieczeństwa grożą środowisku naturalnemu ze strony człowieka – m. in. zatruwanie powietrza. Dzieci poznały różne źródła dymów, również jak zatrute powietrze wpływa na życie i zdrowie ludzi, zwierząt , roślin. Uczono dzieci jak należy chronić powietrze którym oddychamy.

Dbam o segregację odpadów.
Dzieci poznały ekologiczny sposób wyrzucania śmieci. Poprzez praktyczne działanie uczyły się sposobów segregacji odpadów – znają rodzaje odpadów
i kolory pojemników. Poznały znaczenie pojęć: śmieci, odpady, segregacja, makulatura, recykling. Uświadomiono dzieciom potrzebę ograniczenia śmieci. Ponadto omawiano temat związany z oszczędzaniem wody i energii. Dzieci wiedzą, iż woda jest źródłem życia dla człowieka, roślin, zwierząt. Pokazano jak na co dzień wykorzystujemy wodę w gospodarstwie domowym i co się dzieje gdy jej zabraknie. Podjęto również temat energii – jej źródeł i wykorzystania. Zwrócono uwagę na konieczność oszczędzania wody i energii.

Poprzez realizację w/w programu kształtujemy u dzieci proekologiczne nawyki w codziennym życiu, wyrabiamy właściwy stosunek do ochrony środowiska, umiejętności podejmowania konkretnych działań, opanowania elementów wiedzy przyrodniczo – ekologicznej. Dzieci były zaangażowane, chętnie współpracowały. Realizowane zajęcia budziły postawy proekologiczne i prozdrowotne.

Książka – mój przyjaciel

Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą szanowania książek. Znamy rolę książki w życiu codziennym. Opowiadaliśmy o swoich ulubionych książkach. Wiemy, że książki mogą wyglądać bardzo różnie. Wiemy, gdzie można kupić książki oraz jak nazywa się miejsce, gdzie można wypożyczyć książki. Znamy zasady obchodzenia się z książkami i je stosujemy.

Potrafimy globalnie odczytać wyraz książka. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyraz na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 9, liczyliśmy w zakresie 9, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Poznaliśmy liczbę 0. Wiemy, że zero znaczy nic.

Nasze zmysły pobudziła „Piosenka o książeczce”, której bardzo szybko się nauczyliśmy, akcentując metrum. Rozpoznawaliśmy brzmienie instrumentów w orkiestrze. Rozwiązywaliśmy zagadki słuchowe.

Sami robiliśmy prace plastyczno-techniczne: „Okładka ulubionej książki”, malowaliśmy na własnoręcznie zrobionym papierze. Wiemy, jak powstaje książka, znamy zawody: grafik, pisarz, ilustrator, drukarz.

Umiemy robić papier czerpany.

 

Święta, święta, coraz bliżej

W tym tygodniu rozmawialiśmy o radości z nadchodzących Świąt i spotkań w gronie rodziny. Dzieci poznały wielkanocne tradycje, dowiedziały się, że okres przedświąteczny to czas wielkich porządków. Poznały zwierzęta, które kojarzą się z Wielkanocą i zrobiły wielkanocne dekoracje. Dowiedziały się, jak rozpoznać, czy jajko jest świeże.

Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski, a chętne dzieci wyszukiwały w nich litery.

Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 8, liczyły w zakresie 8, porównywały liczebności zbiorów. Bawiły się figurami geometrycznymi i utrwalały znajomość ich nazw.

Przedszkolaki nauczyły się piosenki „Śmigus-dyngus” i brały udział w zabawach ruchowych. Stworzyły prace plastyczno-techniczne pt. „Wielkanocne kartki”, „Kurczątka w skorupkach”, „Wielkanocny bukiet – dekoracja stołu wielkanocnego” i „Palma wielkanocna”.

 

W świecie kultury

Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą szeroko rozumianej kultury. Wiemy, co to znaczy być kulturalnym. Wiemy, jak należy zachować się w miejscach publicznych takich jak kino, teatr, muzeum. Wiemy, jak należy zachować się na koncercie zarówno muzyki rozrywkowej, jak i poważnej. W codziennych sytuacjach wykorzystujemy zwroty grzecznościowe.

Poznaliśmy głoskę f. Potrafimy globalnie odczytać wyraz fotel. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską f, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 8, liczyliśmy w zakresie 8, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Potrafimy zapłacić za pomocą liczmanów za bilety w teatrze. Potrafimy odszukać swoje miejsce na widowni – znajdujemy rząd i fotel (odczytujemy informacje z biletu).

Nasze zmysły pobudziła piosenka „Grzeczne słówka”, której bardzo szybko się nauczyliśmy, akcentując metrum. Rozpoznawaliśmy brzmienie instrumentów w orkiestrze. Uczyliśmy się używać noża i widelca podczas posiłków.

Wykonaliśmy animację obrazkową, obserwowaliśmy ożywione obrazy.

On- line odwiedziliśmy kopalnię soli w Wieliczce, Zamek Królewski w Warszawie oraz obejrzeliśmy przedstawienie teatralne „Calineczka”.

MARZEC

Lubimy patrzeć w niebo

Przez cały tydzień rozmawialiśmy o wiedzy. Dzieci dowiedziały się, co służy do obserwacji nieba, czym zajmuje się astronom oraz czym można polecieć w kosmos. Poznały nazwy planet w Układzie Słonecznym. Przedszkolaki poznały postać Mikołaja Kopernika oraz jego największe odkrycia i osiągnięcia. Oglądaliśmy filmy edukacyjne dotyczące kosmosu. Wykonaliśmy doświadczenie “Balon - rakieta” ze sprężonym powietrzem.

W tym tygodniu przedszkolaki poznały głoskę p. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach oraz dzieliły je na głoski. Chętne dzieci odszukiwały w nich poznane litery.

Dzieci dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 7, liczyły w zakresie 7, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych.  Uczyliśmy się kodowania drogi od punktu do punktu- odczytywaliśmy zakodowane informacje i rozwiązywaliśmy zagadki wymyślane przez kolegów i koleżanki.

Wspólnie słuchaliśmy piosenki „Mali wynalazcy”, dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych i muzycznych. Stworzyły prace plastyczno-techniczne pt. „Układ Słoneczny” i „Rakieta”.

 

 Tajemnice świata

Przez cały tydzień rozmawialiśmy o zdobywaniu wiedzy. Dzieci poznały wybrane wynalazki i sposoby korzystania z nich. Dowiedziały się, że niektóre wynalazki powstały przez przypadek.

W tym tygodniu dzieci poznały głoskę w. Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery.

Dzieci dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 7, liczyły w zakresie 7, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Układały przedmioty od najmniejszego do największego.

Przedszkolaki śpiewały piosenkę „Mali wynalazcy”, uczestniczyły w zabawach muzyczno-ruchowych. Uczyły się rozróżniać rejestry muzyczne – kiedy ktoś śpiewa nisko, średnio lub wysoko. Podczas zabaw plastyczno-technicznych stworzyły zabawki z dostępnych materiałów, a także prace pt. „Esy – floresy” i „Sowa”. Do przedszkola zawitali wyjątkowi goście- sowy. Dzieci miały okazję poznać zwyczaje i upodobania tych wyjątkowych zwierząt. Największą atrakcją było głaskanie i podziwianie ich na żywo.

W tym tygodniu dzieci uczestniczyły w warsztatach z ceramiki.

 

Nadchodzi wiosna

Przez cały tydzień rozmawialiśmy o wytrwałości w dążeniu do osiągnięcia celu. Dzieci dowiedziały się, dlaczego jest coraz cieplej, poznały oznaki nadchodzącej wiosny. Rozpoznawały pierwsze wiosenne kwiaty i podawały ich nazwy. Zwróciły uwagę na ptaki, które wiosną wracają z ciepłych krajów, poznały ich nazwy. Wykorzystaliśmy latarkę i globus, żeby dowiedzieć się, dlaczego na Ziemi istnieją strefy ciepłe i zimne.

W tym tygodniu przedszkolaki poznały głoskę c. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci szukały e nich liter.

Dzieci poznały liczbę 8. Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 8, liczyły w zakresie 8, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych.

Dzieci poznały piosenkę „Przyszła wiosna do niedźwiedzia”, uczestniczyły w zabawach z muzyką, utrwalały znajomość pojęć cicho – głośno. Stworzyły prace plastyczne pt. „Wiosna”, “Zwierzęta egzotyczne”.

 

Praca rolnika – producent żywności

Przez cały tydzień rozmawialiśmy o wytrwałości w dążeniu do celu, w szczególności nawiązując do pracy rolnika. Dzieci szukały odpowiedzi m.in. na pytania: Kto to jest rolnik? Czym zajmuje się rolnik? Jak wygląda dzień rolnika? Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Jak wygląda uprawa warzyw i owoców? Jak wygląda praca rolnika obecnie, a jak wyglądała dawniej? 

Braliśmy udział w zajęciach z cyklu “Drzewo w mieście”, dowiedzieliśmy się co to takiego jest zanieczyszczenie światłem, oglądaliśmy pod mikroskopem pióro sroki i malowaliśmy zorzę polarną.

W tym tygodniu dzieci poznały głoskę j. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci szukały w nich liter. Rozwijały umiejętność logicznego myślenia w dyskusji na temat tego, co było pierwsze: jajko czy kura.

Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 8, liczyły w zakresie 8, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Liczyły także ukryte przedmioty.

Brały udział w zabawach tanecznych do piosenki „Była babuleńka” i uczyły się nowego układu choreograficznego. Stworzyły pracę plastyczno-techniczną pt. „Wiejskie podwórko”.

 

Książka mój przyjaciel

Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą szanowania książek. Znamy rolę książki w życiu codziennym. Opowiadaliśmy o swoich ulubionych książkach. Wiemy, że książki mogą wyglądać bardzo różnie. Wiemy, gdzie można kupić książki oraz jak nazywa się miejsce, gdzie można wypożyczyć książki. Znamy zasady obchodzenia się z książkami i je stosujemy.

Potrafimy globalnie odczytać wyraz książka. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się wskazaną głoską, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyraz na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach). W starych gazetach szukaliśmy liter, z których układaliśmy swoje imiona.

Dokładaliśmy i odkładaliśmy przedmioty do 9, liczyliśmy w zakresie 9, porównywaliśmy liczebność zbiorów. Potrafimy zapłacić przy użyciu liczmanów za bilety w teatrze. Poznaliśmy liczbę 0. Wiemy, że zero znaczy nic.

Pierwszy raz bawiliśmy się dużym zestawem do nauki kodowania “ABCD kodowania” - programowanie i edukacja dla przedszkolaków.

Nasze zmysły pobudziła „Piosenka o książeczce”, której bardzo szybko się nauczyliśmy, akcentując metrum. Rozpoznawaliśmy brzmienie instrumentów w orkiestrze. Rozwiązywaliśmy zagadki słuchowe.

Sami robiliśmy prace plastyczno-techniczne: „ Moja książeczka”, „Wiosenne kwiaty na papierze czerpanym”.

Wiemy, jak powstaje książka, znamy zawody: grafik, pisarz, ilustrator, drukarz. Oglądaliśmy film “Od tabliczki do tabletu”.

Umiemy robić papier czerpany- sami przygotowywaliśmy pulpę, dodawaliśmy płatki suszonych kwiatów i brokat, formowaliśmy i suszyliśmy arkusze.

LUTY

Wielka wyprawa

Szanowni Rodzice!

Przez cały tydzień rozmawialiśmy o otwartości na podróże i odkrywanie nowych krain. Dzieci dowiedziały się, że można podróżować na wiele sposobów, wykorzystując różne środki transportu. Dowiedziały się także, kto wynalazł samolot, co składa się na ekwipunek podróżnika i jakie jest jego przeznaczenie.

W tym tygodniu przedszkolaki poznały głoskę r. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby we wskazanych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odnajdywały w nich litery.

Dzieci poznały liczbę 7 – dokładały i odkładały przedmioty tak, żeby było ich 7, liczyły w zakresie 7 oraz porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych. Dzieci uczestniczyły w zabawach matematycznych z wykorzystaniem wiatraka matematycznego.
- „Liczy krupa”- przeliczanie elementów zbioru w czasie zabawy, posługiwanie
się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozpoznawanie cyfr i liczby od 0 do 10, dodawanie i odejmowanie, liczenie liczmanów.

-„Skacz”- klasyfikacja przedmiotów według wielkości, kształtu i koloru. Układanie przedmiotów w szeregi i  rytmy. Rozróżnienie podstawowych figur geometrycznych ( koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt).

-„Która godzina”- Rozpoznawanie cyfr  i liczby od 0 do 10 , wysłuchiwanie
 i przeliczanie do 10.

Nauczyły się „Piosenki o podróżach” i uczestniczyły w zabawach muzyczno-tanecznych. Stworzyły prace plastyczno-techniczne „ Pojazdy”

 

Cztery żywioły

Przez cały tydzień prowadziliśmy rozmowy o szacunku wobec sił przyrody i o tym, że życie w zgodzie z naturą jest korzystne dla człowieka. Dużo miejsca poświęciliśmy dwóm żywiołom: powietrzu i ogniowi. Dzieci dowiedziały się, że bez powietrza, a w szczególności tlenu, nie byłoby życia, i że ogień jest bardzo groźny, ale też potrzebny i użyteczny. Poznały numer alarmowy: 112, którego należy użyć także wtedy, gdy zauważy się skutek działania żywiołu: pożar, powódź, trąbę powietrzną, osunięcie ziemi itp.

Dzieci badały właściwości powietrza. Szukały odpowiedzi na pytania: Czy powietrze widać? Czy powietrze ma zapach? Czy powietrze można złapać? Czy powietrza można dotknąć? Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską wskazaną przez nauczyciela. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery.

Dzieci dobierały przedmioty według kształtu i koloru. Liczyły w zakresie sześciu i porównywały liczebności zbiorów. Klasyfikowały przedmioty według 2–3 cech. Nauczyły się szacować wagę różnych przedmiotów – określać, czy coś jest lekkie czy ciężkie.

Wspólnie bawiliśmy się muzyką w oparciu o utwór Vittorio Monti „Czardasz”. Stworzyliśmy prace plastyczno-techniczne pt. „Ognisko” i „Powietrzem malowane”. Bawiliśmy się w kodowanie, dzieci poznały znaczenie słowa „symetria”.

 

Nasze podróże

Rozmawialiśmy o otwartości na podróże i odkrywaniu nowych krain. Dzieci dowiedziały się, że można podróżować w różne regiony świata. Poznały globus – dowiedziały się, że przedstawia on kulę ziemską. Rozmawialiśmy na temat mieszkańców ciepłych krajów i Dalekiej Północy – ich zwyczajach oraz zwierzętach zamieszkujących te regiony. Robiliśmy doświadczenie z latarką, aby dowiedzieć się dlaczego istnieją ciepłe i zimne strefy na ziemi. Na mapie szukaliśmy równika. Oglądaliśmy film edukacyjny „Zycie na dalekiej północy” oraz „Las równikowy”. Dzieci dowiedziały się, co to znaczy „zwierzę egzotyczne” oraz kilka nowych nazw zwierząt.

W tym tygodniu dzieci poznały głoskę g. Szukały przedmiotów, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wyróżniały sylaby w wybranych wyrazach, dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dokładały i odkładały przedmioty tak, aby było ich 7, liczyły w zakresie 7, porównywały liczebności zbiorów. Ustawiały przedmioty po kolei, używając podczas liczenia liczebników porządkowych.

Wspólnie słuchaliśmy „Piosenki o podróżach” i wykorzystaliśmy ją do zabaw tanecznych i muzyczno-ruchowych. Przedszkolaki stworzyły pracę plastyczną „Zwierzęta egzotyczne”.  W tym tygodniu dzieci miały okazję wziąć udział w treningu prowadzonym przez trenerów klubu sportowego „Polonia”.

STYCZEŃ

Witamy Nowy Rok

W tym tygodniu zajęliśmy się tematem kalendarza. Skupiliśmy się na porach roku, miesiącach, dniach tygodnia, a także różnych innych sposobach pomiaru czasu. Dzieci chętnie porównywały różne rodzaje kalendarzy, informacje, jakie są w nich zawarte, a także ich wygląd. Utrwaliliśmy kolejność pór roku, a przy tym doskonaliliśmy umiejętności matematyczne takie jak dostrzeganie rytmu, sekwencji. Usystematyzowaliśmy wiedzę dzieci na temat miesięcy, poznaliśmy ich kolejność, a także przyporządkowanie do pór roku.
Nasz grupowy urodzinowy kalendarz wzbogacił się właśnie o nazwy miesięcy i pory roku. Dzięki częstemu utrwalaniu, nazwy dni tygodnia i ich kolejność nie sprawiają w większości problemów przedszkolakom.
Upływający czas mierzyliśmy za pomocą zegarów – poznaliśmy różne ich rodzaje. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską z, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyrazy na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

 

Dbam o zdrowie

Za nami kolejny tydzień, w którym w kręgu naszych zainteresowań była sprawność fizyczna. Naszą uwagę i działania edukacyjne skierowaliśmy na poznawanie zasad racjonalnego żywienia i prowadzenia zdrowego stylu życia.

Poznaliśmy nieco historię igrzysk olimpijskich oraz gatunki dyscyplin sportowych charakterystycznych dla aktualnej pory roku – zimy. Przypomnieliśmy sobie, jak należy dbać o swoje zdrowie zimą. Pamiętaliśmy
o ciepłych strojach oraz ubraniach dla ludzi aktywnych. Dużo czasu poświęciliśmy piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Rozpoznawaliśmy, co jest zdrowe, a co niekorzystnie wpływa na nasze organizmy. Rozpoznawaliśmy głoskę
s poprzez ćwiczenia słuchowe, utrwalaliśmy liczby od 1 do 5; poznaliśmy liczbę 6, przeliczaliśmy, klasyfikowaliśmy przedmioty.

Młodsi i starsi

Przez cały tydzień kształtowaliśmy wartość dotyczącą poczucia szacunku wobec ludzi starszych, uczyliśmy się właściwych zachowań w stosunku do nich.

Dzieci szukały odpowiedzi na pytania: Dlaczego babcia i dziadek są ważnymi osobami w życiu dziecka?; Kim są dla was babcia i dziadek?; Gdzie jest ich miejsce w drzewie genealogicznym?; Skąd wiemy, że dziadkowie też byli małymi dziećmi?; W co można bawić się z babcią i dziadkiem?; Co robicie najczęściej, będąc z babcią lub dziadkiem?; Jaka jest wasza ulubiona zabawa, w którą się bawicie z babcią lub dziadkiem?; Dlaczego szacunek dla osób starszych, w tym dla babci i dziadka, jest taki ważny?

W tym tygodniu poznaliśmy nową głoskę – b. Potrafimy globalnie odczytać wyraz but. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską b, wyróżnialiśmy sylaby w wyrazach oraz dzieliliśmy wyraz na głoski (niektórzy tropili litery w wyrazach).

Dobieraliśmy przedmioty według kształtu, koloru, wielkości, liczyliśmy w zakresie 5, porównywaliśmy liczebność zbiorów.

Nasze zmysły pobudziły również piosenki „Cza-cza dla babci” i „Piosenka dla dziadka, który się nie śpieszy”. Przygotowaliśmy przedstawienie dla Babci i Dziadka.

Sami robiliśmy prezenty dla naszych babć i dziadków- kalendarze na rok 2022 z podobizną dziadków.

 

Siły przyrody

Przez cały tydzień rozmawialiśmy o szacunku wobec sił przyrody i o tym, że życie w zgodzie z naturą jest korzystne dla człowieka. Dużo miejsca poświęciliśmy dwóm żywiołom: ziemi i wodzie. Dzieci poznały skarby Ziemi i ich wielką moc. Dowiedziały się, że bez wody nie byłoby życia. Badaliśmy stany skupienia wody, dzięki czemu dzieci potrafią je nazwać. Przeprowadziliśmy doświadczenia z wodą: co pływa a co tonie, co się rozpuszcza i jak szybko, itp. Oglądaliśmy przez lupę różne minerały. Dodatkowo przy użyciu okularów 3D, mogliśmy zobaczyć, jak wygląda kopalnia soli lub węgla. Przygotowaliśmy plakaty na temat „Odnawialne źródła energii”.

Wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską wskazaną przez nauczyciela. Wyróżniały sylaby w podanych wyrazach i dzieliły je na głoski, a chętne dzieci odszukiwały w nich litery. Dobierały przedmioty według kształtu i koloru. Liczyły w zakresie 6 i porównywały liczebności zbiorów.