KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Skrzaty

CZERWIEC

DZIEŃ DZIECKA

W związku z Dniem Dziecka w tym tygodniu rozmawialiśmy o dzieciach. Zastanawialiśmy się, jakie są ich prawa i obowiązki oraz co oznaczają te pojęcia i dlaczego są ważne. Przedszkolaki dostały list od Josepha – kolegi z Ugandy (postać chłopca jest autentyczna, w liście informacje – prawdziwe). Z listu dowiedziały się, jak wygląda dzień w jego kraju, dostały różne zadania do wykonania oraz poznały afrykańskie opowiadanie o rybaku i białym człowieku. Wymyślały, z czego można zrobić zabawki. Przedszkolaki ćwiczyły właściwe zachowanie podczas wizyt u kolegów i koleżanek, dowiedziały się, co należy robić, będąc gościem, a co – będąc gospodarzem. Warto zapraszać do domu inne dzieci, ucząc dziecko utrzymywania kontaktów społecznych, gościnności, grzecznego zachowania i szukania kompromisów. W tym tygodniu czytaliśmy razem wiersze „Prawa dziecka” Janusza Korczaka, „Kwoka” Jana Brzechwy i „Baśni o ziemnych ludkach” (fragmentu opowiadania Juliana Ejsmonda). Tańczyliśmy, śpiewaliśmy i bawiliśmy się, poznaliśmy między innymi zabawę „Szymon mówi”. Dzieci rysowały swoje marzenia, a następnie malowały kartki farbą, uczyły się o nich opowiadać i uważnie słuchać wypowiedzi innych .

LATO

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o lecie. Słuchaliśmy pierwszej części „Letnich opowieści” Małgorzaty Szczęsnej – opowiadań: „Rośliny na mojej działce”, „Burza na Mazurach”, „Tęcza nad morzem”, „Zwariowana pogoda” i „W ogrodzie botanicznym”. Rozmawialiśmy o cechach charakterystycznych lata: letnich zapachach, kwiatach, owocach, młodych zwierzątkach, wakacjach, dłuższych wyjazdach z rodzicami. Poznawaliśmy wybrane gatunki roślin rosnących w Polsce: kwiat i liść lipy, liść brzozy brodawkowatej, kwiat i liść akacji, liść i owoc maliny, liście mięty, babka lancetowata, mniszek lekarski. Rozmawialiśmy o tym, do czego mogą się przydać. Dzieci dowiedziały się, że dotykając i używając roślin, należy zachować ostrożność, i że nie wolno dotykać tych nieznanych.

W tym tygodniu przedszkolaki były też zachęcane do obserwowania pogody. Wybieraliśmy ubrania odpowiednie do pogody. Poznawaliśmy sposoby bezpiecznego zachowania w trudnych sytuacjach (silne słońce, burza). Dzieci dowiedziały się, jak powstają pewne zjawiska atmosferyczne i jakie mogą być ich skutki – mówiliśmy o suszy, powodzi, bardzo silnym wietrze oraz tęczy. Rysowaliśmy obrazki w kolorach tęczy, mieszaliśmy barwy, uczyliśmy się odróżniać kolory ciepłe od zimnych. Dzieci zapoznały się z pracą artysty: malarza, rzeźbiarza, poety, muzyka.

 

CO WIEMY O OWOCACH I WARZYWACH?

Ten temat realizowaliśmy w oparciu o: Program edukacji żywieniowej The EIT Food School Network „Krecik i warzywa” opracowany przez Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Głównym jego celem jest zwiększenie akceptacji warzyw i owoców w diecie przez najmłodszych.
Oglądaliśmy i nazywaliśmy warzywa i owoce. Bawiliśmy się w zabawę ruchową „Sałatka warzywna i owocowa”. Poznawaliśmy „Piramidę zdrowia” wzbogacaliśmy wiedzę dzieci
w wiadomości o cechach i specyfice warzyw i owoców jako podstawowego filaru optymalnej diety. Poznawaliśmy 10 zasad zdrowego żywienia. Układaliśmy zdrowe jadłospisy. Dzieci bawiły się w kąciku kuchennym, przygotowując posiłki. Uczyliśmy się rysować warzywa i owoce. Zorganizowaliśmy kącik zabaw – sklep warzywno – owocowy. Umieściliśmy napis – SKLEP. Dzieci wypowiadały się na temat „Aktywnie wypoczywamy – to znaczy jak?”. Bawiliśmy się w zabawę rozwijającą umiejętność opisywania i analizowania „Zgadnij, jakie to warzywo lub owoc?”; zadawania pytań, na które można odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”. Słuchaliśmy bajki „O Łakomczuchu Wielkim i Zielnej Wróżce”, aby zachęcić dzieci do zaakceptowania większej ilości warzyw i owoców w codziennej diecie. Robiliśmy sałatkę owocową. Słuchaliśmy piosenek: „Na straganie” na podstawie wiersza J. Brzechwy, „Jarzynowy wóz”, „Olimpiada w Jarzynowie”, „Owocowa piosenka”, „Owoce, warzywa”, „Witaminki”.
Oglądaliśmy filmy edukacyjne „Podstawy zdrowego odżywiania”: warzywa i owoce, produkty zbożowe, nabiał i jajka, mięso i ryby, zdrowe tłuszcze.

 

MAJ

Wrażenia i uczucia

Rozmawialiśmy o wrażeniach i uczuciach – uczyliśmy się je nazywać, odczytywać, co czują inni (nawet, jeśli o tym nie mówią) i szukaliśmy sposobów, by radzić sobie, kiedy odczuwamy trudne, nieprzyjemne emocje. Dzieci oglądały obrazki i starały się odgadywać emocje przedstawionych na nich postaci, rozmawialiśmy o tym, jakie sytuacje mogą wywołać dane uczucia. Próbowaliśmy robić do lusterka różne miny: smutną, wesołą, zdziwioną, przestraszoną i poznawaliśmy znaki przedstawiające uczucia: radość, smutek, zdziwienie, strach. W ogrodzie staraliśmy się odczuwać otoczenie wszystkimi zmysłami,
a potem mówiliśmy, jakie emocje to w nas wywołało. Rozmawialiśmy o smutku, co miało na celu uświadomienie dzieciom, że czasem jest on potrzebny, i pokazywaliśmy różne sposoby na poradzenie sobie w przygnębiających chwilach: pocieszenie poprzez zabawę z piosenką, uśmiechanie się, przytulenie się do ulubionej zabawki, poproszenie o pomoc i uzyskanie jej w trudnej sytuacji, bliskość mamy, taty, siostry, brata, babci, dziadka, rozśmieszenie. Wspólnie staraliśmy się zmniejszyć strach przed ciemnością – rozmawialiśmy o tym, jak dzieci się czują, gdy jest ciemno i co wzbudza ich obawy, szukaliśmy ciemności. Poznaliśmy utwór Piosenka o beksie (sł. Jerzy Dąbrowski, muz. Jarosław Kukulski) i wiersz "Ciemnego pokoju nie trzeba się bać" Ewy Szelburg-Zarembiny . Słuchaliśmy też opowiadania "Zły sen" Renaty Piątkowskiej.

Święto Mamy i Taty

Czas minął nam na rozmowach o rodzinie i przygotowaniach do przedstawienia dla rodziców. Uczyły się, w jaki sposób okazywać najbliższym miłość i szacunek, przypominały sobie, jak nazywają się poszczególni członkowie rodziny. Rozmawialiśmy na temat rodzeństwa, a chętne przedszkolaki opowiadały o swoich braciach i siostrach. Próbowaliśmy malować emocje – dzieci tworzyły obraz kojarzący się im z mamą i tatą. Ćwiczyły umiejętność składania życzeń. Podczas tygodnia przedszkolaki miały również możliwość rozwijania sprawności manualnej i ćwiczenia umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami. Dzieci wykonały piękne portrety rodziców i laurki.
POLSKA TO MÓJ DOM
Rozmawialiśmy o Polsce. Przedszkolaki dowiedziały się, jakie są polskie symbole narodowe oraz co to oznacza, że należy je szanować. Stojąc na baczność, słuchały polskiego hymnu – Mazurka Dąbrowskiego, zrobiły małą flagę i godło, szukały symboli narodowych w okolicach przedszkola i poznały słowo patriota. Mówiliśmy o tym, czym jest mała ojczyzna, wspólnie wymienialiśmy jej elementy (charakterystyczne miejsca, piosenka, taniec…) i zaznaczyliśmy ją na mapie. Uczyliśmy się wiersza Władysława Bełzy Katechizm polskiego dziecka i czytaliśmy wiersz Budujemy mosty Zofii Bronikowskiej. Dzieci poznawały informacje o Warszawie – stolicy Polski. Słuchały legendy Wars i Sawa, oglądały herb Warszawy i lepiły warszawską Syrenkę z plasteliny. Próbowały śpiewać w różny sposób: ciszej, głośniej, wolniej, szybciej, cienkim głosikiem, grubym głosem. Przedszkolaki oglądały mapę fizyczną Polski i dowiedziały się, co oznaczają zaznaczone na niej kolory (niebieski – morze, rzeki i jeziora; brązowy – góry;zielone – niziny). Bawiły się w jeżdżenie pociągiem po Polsce i malowały farbami obraz wybranego krajobrazu Polski. Rozmawialiśmy o znaczeniu wody dla ludzi, zwierząt i roślin, o rzekach i o budowaniu mostów.
ŁĄKA I JEJ MIESZKAŃCY
W tym tygodniu dzieci dowiedziały się, jakie zwierzęta mieszkają na łące i jakie rośliny można tam spotkać. Słuchaliśmy wiersza “Łąka” M. Buczkówny, dzieci wypowiadały się na temat wiersz własnymi słowami. Tworzyliśmy pracę plastyczną o tym samym tytule. Bawiliśmy się opowieścią ruchową “Spacerkiem po łące”- ilustrowaliśmy ruchem i głosem opowiadanie nauczyciela. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego są potrzebne barwy ochronne. Doskonaliliśmy przeliczanie z użyciem papierowych żabek, biedronek, motyli i kwiatów. Rozwiązywaliśmy zagadki słowne dotyczące zwierząt i roślin. Oglądaliśmy film edukacyjny o mrowisku i życiu mrówek. Szukaliśmy owadów w naszym ogrodzie, próbowaliśmy je nazywać.

 

KWIECIEŃ

Zwierzęta małe i duże
Tematem tygodnia były zwierzęta. Poznaliśmy ich nazwy, wygląd, środowisko życia i sposób zachowania poprzez różne zabawy ruchowe, rysowanie, rozwiązywanie zagadek. Śpiewaliśmy piosenki o zwierzętach i czytaliśmy opowiadania o nich, np. Fragment opowiadania Zofii Staneckiej „Basia i wyprawa do lasu”. Przypominaliśmy sobie, jakie zwierzęta żyją w Polsce na wolności ( niedźwiedź, żmija, wilk, dzik, sarna, łoś, bielik) i co oznacza pojęcie dzikiego zwierzęcia, mówiliśmy tez o mieszkańcach lasu. Dzieci rysowały zwierzęta i malowały farbami akwarelowymi . Szukaliśmy podobieństw i różnic pomiędzy omawianymi zwierzętami . Dzieci poznały proste zasady bezpieczeństwa w kontaktach ze zwierzętami spotkanymi w lesie.
W ostatnio dniu dzieci rozmawiały o Polsce. Obejrzały film edukacyjny o polskich symbolach narodowych „Polak mały”. Zapoznały się  z barwami narodowymi, godłem i hymnem narodowym.

Dbamy o naszą planetę- z elementami Programu Edukacji Ekologicznej m. st. Warszawy dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Uczyliśmy się, jak możemy dbać o naszą planetę. Przedszkolaki zasta­nawiały się, kim jest przyjaciel przyrody, czy one same dbają o rośliny i zwierzęta, zrobiły znaczki "Jestem przyjacielem przyrody". Przypominaliśmy sobie nazwy owadów i poznawaliśmy nowe: bie­dronka, chrząszcz – jelonek rogacz, pająk, pszczoła, osa, nartnik, mrówka. Ćwiczyliśmy umiejętność orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak można dbać o środowisko (oszczędzając wodę i prąd, sadząc i pielęgnując rośliny, troszcząc się o zwierzęta, segregując odpady. Dzieci poznały pojęcie recyklingu i sposób, w jaki się go na produktach oznacza, uczyły się prawidłowej segregacji śmieci (dzielenie odpadów na przetwarzalne i nieprzetwarzalne, a przetwarzalnych na odpowied­nie kategorie). Dzieci dowiedziały się również, czym jest prąd i do czego służy, jakie urządzenia potrzebują go do działania i jak można go oszczędzać. Przed­szkolaki brały udział w grze dydaktycznej, dowiedziały się, dlaczego trzeba chronić lasy.

Tajemnice książek
Dowiedzieliśmy się, jak powstaje pa­pier i skąd się biorą książki, co to są księgarnia i biblioteka, rozmawialiśmy też o swoich ulubionych książkach. Słuchaliśmy fragmentu książki Zofii Staneckiej "Basia i biblioteka". Dzieci ćwiczyły umiejętność wypowiadania się na temat ulubionej książki, zastanawia­ły się, jakie uczucia wywołuje czytanie jej i poznawały różne rodzaje książek: zawierające krótkie opowiadania, opowiadające długą historię, napisane wierszem. Poznawaliśmy recykling w praktyce, robiąc papier czerpany z niepotrzebnych kartek – makulatury – oraz barwników, brokatu i suszo­nych roślin. Poznaliśmy nowe nazwy zawodów, związane z tworzeniem książek (grafik, redaktor, drukarz).
Próbowaliśmy wspólnie stworzyć opowiadanie – każdy po kolei opowiadał część bajki. W ten sposób nie tylko zachęcamy dziecko do dalszego ćwiczenia wyobraźni, ale również pokazu­jemy mu, jakie postawy są właściwe i pomocne w życiu.
Dzieci uczyły się zasad zachowania w księgarni i posługiwania się pieniędzmi, bawiąc się w sklep, w którym można było płacić różnymi rodzajami monet i banknotów.
Przedszkolaki poznały też nazwy innych sklepów: sklep spożywczy, cukiernia, kwiaciarnia. Wiedzą, co to jest biblioteka i zapoznały się z zasadami jej działania.

MARZEC

W marcu jak w garncu 

Dzieci poznały piosenkę „Gdzie się chowa zima?” i dowiedziały się, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie podczas przedwiośnia (ocieplenie, opady deszczu, większa aktywność zwierząt , budowanie gniazd, budzenie się owadów budzenie się zwierząt, które przespały zimę, pojawienie się pierwszych wiosennych kwiatów).Zrobiliśmy eksperyment, żeby sprawdzić , jak woda krąży w przyrodzie, udawaliśmy kropelki wody, które przemieniają się w gaz i parują, a następnie skraplają sięi spadają jako deszcz. Dzieci rozwiązywały zagadki o wiośnie i zwierzętach. 

 Witaj, wiosno! 

Śpiewaliśmy piosenki: ”Jestem wiosna” , „ Gdzie  się schowała zima”, poznaliśmy wiersze ”Krokusy”, D .Gellnerowej i „Topienie Marzanny” Józefa Ratajczaka. Przypomnieliśmy sobie , jak  wyglądają ptaki; bocian, kos, kukułka, jaskółka, czapla, skowronek, naśladowaliśmy odgłosy oraz sposób poruszania się niektórych z nich. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki wracają do nas wiosną. Na podstawie opowiadania  Haliny Łochockiej „ Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?Mówiliśmy o tym, w jaki sposób można domowymi sposobami zapobiegać chorobom i jak je leczyć. Uczyliśmy się co należy jeść, by być zdrowym. 

Porządki w ogrodzie 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o wiosennych porządkach w ogrodzie. Obserwując przyrodę, przypomnieliśmy sobie, jakie zmiany zachodzą na wiosnę – przylatują ptaki, rosną wiosenne kwiaty, trawa, małe liście i pączki na gałęziach, świeci słońce, niebo jest błękitne. Mówiliśmy o tym, jak zadbać o ogród i kwiaty po zimie – trzeba poodkrywać rośliny, które były zabezpieczone przed mrozem i zgrabić liście pozostałe po jesieni. Przedszkolaki były zachęcane, by również po skończonej zabawie i nauce utrzymywać porządek. Dzieci poznały pierwsze wiosenne kwiaty i uczyły się czytania globalnego nazw niektórych z nich (tulipan, krokus, przebiśnieg, zawilec). Słuchały wiosennych wierszy: “Przebiśnieg” Haliny Szayerowej i “Przyjście wiosny” Jana Brzechwy. Żeby obserwować wzrost roślin i uczyć się je pielęgnować, założyliśmy uprawę fasoli i zasialiśmy kwiatki w doniczkach. Dzieci poznały piosenkę Krasnoludki i groszek (sł. Małgorzata Twardowska muz. Halina Sokołowska) i zabawę paluszkową Ptaszki. Przypomnieliśmy sobie nazwy różnych ptaków, próbowaliśmy naśladować wydawane przez nie dźwięki i obserwowaliśmy na zdjęciach, jakie jajka składają. Mówiliśmy o różnicach w ich wielkości i kolorze. Do bieżącego tematu zostały włączone treści z Programu Edukacji Ekologicznej m. st. Warszawy “Ochrona wód i racjonalne gospodarowanie wodą”. Zrobiliśmy doświadczenie- podlewaliśmy nasiona wodą czystą, wodą z solą oraz wodą z mydłem. Rozmawialiśmy o właściwościach wody i jej roli w przyrodzie. Przeprowadziliśmy doświadczenie, jaki rodzaj podłoża najlepiej przepuszcza wodę i nadaje się do sadzenia i siania roślin. 

 

Zwierzęta na wiejskim podwórku 

Tematem minionego tygodnia były zwierzęta wiejskie. Rozmawialiśmy o pracy rolnika – o uprawie ziemi (sadzeniu, sianiu, nawożeniu, zbieraniu) i hodowli zwierząt (karmieniu, doglądaniu). Śpiewaliśmy piosenki “Stary Donald farmę miał” i “Na podwórku koło bramy”. Przypomnieliśmy sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt). Próbowaliśmy naśladować odgłosy, które wydają i bawiliśmy się w zgadywanki. Metodą globalną uczyliśmy się czytania wyrazów: kaczka, indyk, koza, pies, kot. Z różnych zdjęć wybieraliśmy te, które pasują do wsi. Przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego poszczególne zwierzęta żyją w gospodarstwie – krowa, owca i koza dają mleko, kura znosi jajka, koń czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies broni gospodarstwa, kot przegania myszy z domu gospodarza. Układaliśmy jaja od najmniejszego do największego: przepiórcze, kurze, indycze, kacze, gęsie, strusie, i sprawdzaliśmy, jakie jeszcze są między nimi różnice. Rozmawialiśmy o tym, jakie produkty spożywcze pochodzą od zwierząt gospodarskich. Zajęcia miały między innymi na celu wzbudzenie życzliwości i troski wobec zwierząt gospodarskich. Uczyliśmy się również rozpoznawać, jaką głoską rozpoczyna się dane słowo, ćwiczyliśmy klasyfikowanie przedmiotów i naśladowanie ruchów. 

 

 

LUTY

Karnawał
Miniony tydzień był czasem poznawania zwyczajów karnawałowych. Przedszkolaki robiły dla siebie maski na bal karnawałowy – każdy mógł zdecydować, jak ozdobić własną. Rozmawiali­śmy o tym, kto był już kiedyś na balu przebierańców, za co dzieci chciałyby się przebrać. Mówiliśmy też o wizycie u fryzjera – czym zajmuje się fryzjer i dlaczego się do niego chodzi, jakie emocje wzbudza i jak poradzić sobie, jeśli ktoś boi się obcinania włosów. Dzieci ćwiczyły prawidłowe posługiwanie się nożyczkami. Uczy­liśmy się mówić o własnych emocjach i ćwiczyliśmy rozpoznawanie różnych emocji u innych osób, zastanawialiśmy się, czym jest smutek, kto i jak może pocieszyć smutną osobę.
W tym tygodniu dzieci miały okazję tańczyć i wykonywać ćwiczenia gimnastyczne oraz „zmie­niać się” w różne postacie. Bawiliśmy się przy piosenkach "Panny śnieżynki" i "Przedszkolna sam­ba". Aby poznać tradycję przebierania się w czasie karnawału, przedszkolaki słuchały opowiadania o Cudaczku-Cytryniaczku. Przypomnieliśmy sobie, że w zależności od sytuacji ubieramy się w róż­ny sposób i rozmawialiśmy o tym, jaki strój można włożyć na bal karnawałowy. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach.

Baśnie, bajki, legendy
W pierwszym tygodniu lutego rozmawialiśmy o baśniach, bajach i legendach. Dzieci brały udział w różnych zajęciach związanych z książkami, baśniami i legendami oraz z kinem i teatrem. Ćwiczyły słuchanie ze zrozumieniem. Poznały legendy o Bazyliszku i o Smoku Wawelskim, piosenkę „Bajeczki”. Poprzez zabawę i rozmowę dowiedziały się, kim jest mól książkowy, Rozmawialiśmy o tym, czym jest legenda i uczyliśmy się rozróżniać elementy prawdziwe od zmyślonych oraz ćwiczyliśmy układanie historyjek obrazkowych. Rozmawialiśmy o tym, jak należy zachowywać się w kinie
i w teatrze – w szatni na widowni w czasie przedstawienia lub filmu, w czasie przerwy. Dzieci dowiedziały się, gdzie i kiedy można klaskać, śmiać się, wstawać.
W dawnych czasach
Przedszkolaki brały udział w różnych zajęciach związanych z historią Ziemi – dinozaurami, wulkanami, pochodzeniem węgla, życiem ludzi pierwotnych. Dzieci dowiedziały się, że nie jest oczywiste, dlaczego dinozaury wyginęły, ale że są różne teorie na ten temat, i słuchały wiersza Aleksandry Wojtyły
„Dinozaury”. Poznawaliśmy cechy charakterystyczne diplodoka. Dzieci odkrywały też, skąd wziął się węgiel i jakie ma właściwości. Śpiewały piosenki „Hej, w kopalni”, słuchały opowiadania Hanny Zdzitowieckiej
„O czym szeptały iskierki” i „Opowieści o drzewie” Małgorzaty Szczęsnej.

Wynalazki
Dzieci poznawały dawne i współczesne środki transportu (samochód, autobus, nowoczesny pociąg, tramwaj, trolejbus, samolot, statek, dorożka, koń, balon, dawny model roweru, stara lokomotywa z wagonami) oraz nowe słowa związane z podróżowaniem. Brały udział w zabawach ruchowych związanych ze środkami transportu, wyobrażały sobie podróż kosmiczną.