Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Plastusie

KWIECIEŃ

 „Święta, Święta, biją dzwony”
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o TRADYCJI. Wiemy, co oznacza to słowo. Poznaliśmy tradycyjne zabawy, znamy tradycje świąteczne związane z regionem, w którym mieszkamy. Rozumiemy, że my też możemy tworzyć tradycję. Nadchodzące święta to też tradycja. Rozumiemy, dlaczego symbolami Wielkanocy są kurczaczek, jajko i baranek
i dlaczego niesie się do poświęcenia pokarmy w koszyku.
Poznaliśmy nową figurę geometryczną – owal. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, -, =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać. Znamy bardzo dużo liter i całkiem dobrze czytamy. Potrafimy też kreślić litery na kartkach. Próbujemy to robić w liniaturze.
Nauczyliśmy się nowej piosenki Święta Wielkanocne. W tym tygodniu odbyły się także Warsztaty Wielkanocne podczas których wykonaliśmy świąteczne kartki pt. „Wielkanocne jajko” z różnorodnych materiałów (cekiny, kolorowy papier, tasiemki, guziki ozdobne, bibuła, piórka) oraz „Wielkanocne zające na patyku” z wykorzystaniem bibuły.
 „Książka-mój przyjaciel”
W minionym tygodniu zaczęliśmy poznawać nową wartość – WIEDZĘ. Rozumiemy, co znaczy wiedzieć i do czego wiedza jest potrzebna. Dowiadujemy się, skąd można czerpać wiedzę i że bardzo ważnym jej źródłem są książki – dlatego należy o nie dbać. Przez cały tydzień szukaliśmy miejsc z książkami –stworzyliśmy własną biblioteczkę w naszej sali. Znamy miejsca, gdzie można kupić książki. I najważniejsze – chcemy jak najszybciej nauczyć się czytać, bo wtedy sami będziemy mogli zdobywać wiedzę. Niektórzy z nas potrafią już dobrze czytać i czytają innym. To dlatego, że przez cały rok poznawaliśmy litery – znamy prawie wszystkie.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy. Doskonalimy tę umiejętność przy każdej okazji, np. bawiąc się w sklep. Używaliśmy monet, kupując książki – oczywiście w zabawie.
Bawiliśmy się przy nowej piosence, która opowiada o bibliotece. Potrafimy ją pięknie zaśpiewać.
Najbliższe są nam książki papierowe, chociaż bardzo spodobały nam się również audiobooki i ebooki. Oglądaliśmy urządzenie, dzięki któremu możemy czytać elektroniczne książki. Okazało się, że niektórzy z nas mają taki sprzęt w domu!

 "Wielkanoc"

W minionym tygodniu dalej rozmawialiśmy na temat tradycji. Tym razem poznawaliśmy różne tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Wiemy i rozumiemy, dlaczego święci się palmy, a do koszyczka wkłada baranka, chleb, kiełbasę, babkę, sól i oczywiście jajka. Rozumiemy, że oblewanie się wodą w poniedziałek wielkanocny to tradycja, ale nie wolno z tym przesadzać. Wielkanoc to czas radości. Przygotowywaliśmy się do niej także w przedszkolu. Dlatego zrobiliśmy wiele ozdób i dzięki temu w naszej sali zrobiło się pięknie, wesoło i świątecznie.
Znamy już bardzo dużo liter i potrafimy przeczytać wiele słów. Niektórzy z nas starają się pisać. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, , =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać.

"Z kulturą za pan brat"

W minionym tygodniu uczyliśmy się, co to jest SZACUNEK. Dowiedzieliśmy się, że należy szanować nie tylko ludzi czy zwierzęta, ale także przedmioty, ponieważ są efektem pracy człowieka. Szczególnie powinniśmy szanować dzieła sztuki, czyli, obrazy, muzykę, rzeźby, ale także przedmioty codziennego użytku, które są człowiekowi potrzebne. Rozumiemy, że szacunek to także to, jak się zachowujemy w różnych miejscach – na wystawie czy na koncercie. Widzieliśmy wiele zdjęć obrazów. Wiemy też, kto to jest Jan Matejko. Sami malowaliśmy i komponowaliśmy obrazy. Poznaliśmy nową literę f, F. Dzięki temu potrafimy przeczytać jeszcze więcej słów, a nawet całych zdań. Niektórzy z nas starają się już pisać. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na fasolkach czy palcach, a niektórzy w pamięci. Poznawaliśmy figury geometryczne, podawaliśmy ich nazwy, porównywaliśmy i oglądaliśmy ich odbicia w lusterku. Bardzo lubimy muzykę. Próbowaliśmy grać jak orkiestra i tańczyć jak grupa baletowa, czyli wszyscy razem.

 

MARZEC

  1. „ Tajemnice świata”.

W tym tygodniu dzieci zadawały i odpowiadały na ważne pytania. Poszerzyły swoje słownictwo o dawne pojęcia: kleks, kajet, łokieć jako jednostka miary. Budowały dłuższe wypowiedzi . Oglądały przedmioty zasilane prądem, podawały nazwy przedmiotów. Dowiedziały się skąd bierze się prąd w naszych domach. Poznały literę w, W małą i wielką, drukowaną i pisaną, określały miejsce głoski w wyrazach, kreśliły literę w, W w liniaturze, układały z drucików kreatywnych kształt litery w,W. Dzieci oglądały zdjęcia telefonów, porządkowały zdjęcia od najstarszego do najnowszego rodzaju telefonu, przyporządkowując im cyfry od 1 do 6, szukały różnic i podobieństw między telefonami. Podawały nazwy urządzeń: komputer stacjonarny, laptop, tablet, nawigacja GPS, smartfon, określały ich przeznaczenie i dobierały do nich etykiety z nazwami. Poznały znaczenie pojęcia sieć internetowa oraz sposoby bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych. Poznały niebezpieczeństwa wiążące się z Internetem. Własnoręcznie wykonały „ Laptop” z tektury. Rozmawiały o wynalazcach i wynalazkach, poznały znaczenie pojęć wynalazca, wynalazek. Stworzyły z surowców wtórnych robota ułatwiającego pracę ludzkości. Uczestniczyły w zajęciach z cyklu Labo Odkrywcy na temat „Czy cukier jest zdrowy?”.

  1. „Nadchodzi wiosna”

    W minionym tygodniu rozmawialiśmy o tym, jak ważna jest praca i jej efekty, które dają nam powody do dumy. Poznaliśmy wartość, jaką jest DUMA Z PRACY. Wiemy, że każdy rodzaj pracy zasługuje na szacunek. Dzięki pracy człowiek zaspokaja swoje potrzeby i potrzeby innych ludzi. Dzieci także pracują – ucząc się czy pomagając w obowiązkach domowych. Nadchodzi wiosna i wszystko zaczyna budzić się do życia – powracają ptaki, widać pierwsze rośliny, jest coraz cieplej; umiemy to dostrzec i nazwać. Wiosna to czas porządków w szafie, w domu i na podwórku czy w ogrodzie. My też wykonaliśmy wiele prac, z których jesteśmy dumni. Poznaliśmy nową literę c, C – umiemy ją nazwać, znaleźć, kreślić w powietrzu i w liniaturze. Możemy przeczytać nowe słowa, a nawet całe zdania lub ułożyć podpis pod obrazkiem. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, =. Układamy zadania z treścią do obrazków.

 

  1. „ Wiosna tuż, tuż”

W tym tygodniu dzieci poznały zawód rolnika, podawały nazwy narzędzi i maszyn wykorzystywanych przez rolnika do pracy. Wypowiadały się na temat pracy rolnika dawniej i dziś na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Poznały literę j, J małą i wielką, drukowaną i pisaną, wskazywały miejsce głoski j w wyrazach, układały wyrazy z sylab, czytały krótki tekst, odszukiwały litery j, J wśród innych liter, kreśliły kształt liter w liniaturze i równoważniki zdań po śladzie. Dzieci poznały znak odjąć, przeliczały, uzupełniały działania, pisały cyfry w kratce. Utrwaliły znak odejmowania, układały zadania do obrazków, dopisywały brakujące cyfry i znaki, kreśliły znak odjąć w kratkach. Wypowiadały się na temat wiosennego krajobrazu, budowały dłuższe  wypowiedzi. Dzieci zapoznały się z pojęciami: sianie, sadzenie. Wykonały pracę przestrzenną  na temat „ Doniczka”. Porządkowały sekwencje czasowe: najpierw, potem, na końcu. Rozwiązywały proste zadania tekstowe. Uczestniczyły w warsztatach pt. „ Światło” w ramach programu „ Drzewo w mieście”.

4. „Z kulturą za pan brat”

W minionym tygodniu uczyliśmy się, co to jest SZACUNEK. Dowiedzieliśmy się, że należy szanować nie tylko ludzi czy zwierzęta, ale także przedmioty, ponieważ są efektem pracy człowieka. Szczególnie powinniśmy szanować dzieła sztuki, czyli, obrazy, muzykę, rzeźby, ale także przedmioty codziennego użytku, które są człowiekowi potrzebne. Rozumiemy, że szacunek to także to, jak się zachowujemy w różnych miejscach – na wystawie czy na koncercie, a nawet w stosunku do siebie ponieważ w ostatnim czasie pojawiły się w naszej grupie nowe dzieci.

Widzieliśmy wiele zdjęć obrazów. Wiemy też, kto to jest Jan Matejko. Sami malowaliśmy i komponowaliśmy obrazy.

Poznaliśmy nową literę f, F. Dzięki temu potrafimy przeczytać jeszcze więcej słów, a nawet całych zdań. Niektórzy z nas starają się już pisać.

Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na fasolkach czy palcach, a niektórzy w pamięci. Poznawaliśmy figury geometryczne, podawaliśmy ich nazwy, porównywaliśmy i oglądaliśmy ich odbicia w lusterku.

Bardzo lubimy muzykę. Próbowaliśmy grać jak orkiestra i tańczyć jak grupa baletowa, czyli wszyscy razem. Ci, którzy chcieli, grali na dzwonkach.

Dodatkowo w tym tygodniu zrealizowaliśmy drugi etap realizacji ogólnopolskiego projektu pt. „Polska folklorem malowana – poznajemy regiony etnograficzne Polski”. Podczas zajęć obejrzeliśmy dwie prezentacje multimedialne. Pierwsza to Szkoła Podstawowa w Bielsku Podlaskim oraz stworzona przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Bielsko-Białej. Poznaliśmy kulturę, stroje, zwyczaje na danych regionach po czym wymieniliśmy się własnymi spostrzeżeniami, skojarzeniami oraz własnymi doświadczeniami. Na zakończenie stworzyliśmy prace plastyczną pt. „Charakterystyczne elementy etnograficzne regionów”. Powstały przepiękne prace w których można było zobaczyć stroje regionalne lub krajobraz.

 

 

 

LUTY

"Siły przyrody"

Podczas tego tygodnia rozmawialiśmy na temat OCHRONY ŚRODOWISKA NATURALNEGO. Poznaliśmy Ziemię – naszą planetę, miejsce, gdzie występuje życie. Wiemy, że istnieją 4 żywioły: ziemia, woda, powietrze i ogień. Bez nich nie byłoby życia na Ziemi. Wiemy też, że potrafią zagrażać zdrowiu i życiu człowieka. Znamy niszczycielskie skutki żywiołów: trzęsienia ziemi, powodzie, pożary, erupcje wulkanów. Ziemia to nasza planeta – wiemy, w jaki sposób powinniśmy o nią dbać – opracowaliśmy Kodeks ekologa. Ziemia to również nasza żywicielka – dzięki niej mamy rośliny, owoce i warzywa. Omawialiśmy właściwości ziemi – gleby: dowiedzieliśmy się, które materiały naturalne przepuszczają wodę. Ziemia nosi w sobie skarby – są to minerały. Poznaliśmy zawód geologa, jego narzędzia pracy. Wiemy, co to są minerały, podziwiamy ich piękno. Rozmawialiśmy o tym, skąd się bierze woda, komu jest potrzebna i ile jest na świecie wody słodkiej, a ile słonej. Rozumiemy, że musimy oszczędzać wodę. Dowiedzieliśmy się, jak woda krąży w przyrodzie, rozumiemy, że śnieg, lód i para wodna to też woda. Stosując zróżnicowane metody pracy i pomoce dydaktyczne, rozwijaliśmy umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, ćwiczyliśmy analityczne myślenie i wnioskowanie. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, porównywania liczebności zbiorów. Poznaliśmy znaki matematyczne <, >. Potrafimy zapisać działanie i poprawnie je odczytać.

„ Cztery żywioły”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o żywiołach. Dzieci poznały cztery żywioły: powietrze, woda, ogień, ziemia. Dowiedziały się. że żywioły są potrzebne i jednocześnie stwarzają zagrożenie dla ludzi. Poznały pozytywne i negatywne skutki oddziaływania powietrza – wiatru. Wykonały doświadczenie „ Badamy czystość powietrza”. Poznały też sposoby wykorzystania powietrza przez człowieka oraz niektóre właściwości powietrza podczas eksperymentowania. Dowiedziały się jakie zagrożenia i korzyści niesie ogień oraz zrozumiały, że nie wolno bawić się zapałkami. Doskonaliły umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach.

" Wielka wyprawa"

W tym tygodniu byliśmy odkrywcami i rozmawialiśmy o ODKRYWNIU. Dowiedzieliśmy się, że aby odkrywać, poznawać, należy podróżować – ważne są nie tylko dalekie podróże, ale również te bliskie, podczas których uważny obserwator ma możliwość odkrycia wielu fascynujących zjawisk. Poznaliśmy globus, kontynenty; rozmawialiśmy o różnych sposobach podróżowania. Wiemy, które pojazdy poruszają się w powietrzu, a które po lądzie i w wodzie. Znamy akcesoria ułatwiające podróżnikom przebywanie w różnych warunkach, takie jak namiot, mapa, termos, kompas czy latarka. Poznaliśmy kolejną literę r, R, wysłuchiwaliśmy głoskę r na początku, na końcu i w środku wyrazów, kreśliliśmy w liniaturze. Odczytywaliśmy wyrazy i zdania. Poprzez działania na liczmanach doskonalimy umiejętność przeliczania, dokładania, odkładania, porównywania liczebności zbiorów. Poznaliśmy cyfrę 7. Wiemy, że podróże uczą nas, inspirują, wzbogacają o nowe doznania. Z podróży (tych bliskich i tych odległych) przywozimy pamiątki. Doskonaliliśmy posługiwanie się nożyczkami, komponowanie, klejenie. W naszych pracach łączyliśmy materiały plastyczne z przyrodniczymi. W minionym tygodniu odkryliśmy, że wspólna zabawa daje nam radość i szczęście.

„ Nasze podróże”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o podróżach. Dzieci oglądały zdjęcia ukazujące różnorodność klimatyczną , faunę, florę i zabytki świata. Poznały przedmioty używane przez podróżnika. Stworzyły wspólnie z nauczycielką „ Kodeks dobrego podróżnika”, ustaliły zasady zachowania w podróży. Poznały literę g, G małą i wielką drukowaną i pisaną. Dokonywały analizy i syntezy sylabowej i głoskowej. Omawiały kształt liter. Wyszukiwały przedmioty w nazwie, których głoska g występuje w nagłosie i wygłosie .Tworzyły sylaby, odczytywały nazwy obrazków. Utrwaliły literę g w ćwiczeniach i w Kartach Pracy. Dzieci pracowały z globusem i mapą – poznały położenie biegunów północnego i południowego oraz środowisko życia Inuitów( zwanych Eskimosami ), sposób ich ubierania się, przemieszczania, budowania domów. Zapoznały się z terminem polarnik, czytały globalnie wyrazy: polarnik, igloo, Inuita. Rozwiązywały proste zadania tekstowe, samodzielnie układały zadania do sytuacji na obrazku. Dodawały i odejmowały w zakresie 7. Poznały zwierzęta zamieszkujące Arktykę i Antarktydę. Osłuchały się z piosenką „ Mroźne marzenia”. Zapoznały się z położeniem równika, wzbogaciły słownictwo o wyrażenia: równik, Sahara, Afryka, Brazylia. Poznały nazwy i wygląd zwierząt żyjących w ciepłych regionach świata. Uczestniczyły w warsztatach z cyklu „Drzewo w mieście” na temat…?.

STYCZEŃ

Sport to zdrowie”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o uczciwości. Dzieci poznały znaczenie pojęcia „ uczciwość” na podstawie wiersza „ Zawody czystej wody” B. Pierga oraz opowiadania „ Pięć złotych’ J. M. Chmielewskiej. Analizowały scenki dramowe „ Zachowam się uczciwie”. Rozpoznawały monety 1-, 2 – i 5 złotowe. Poznały literę n, N małą i wielką, drukowaną i pisaną. Dokonywały analizy i syntezy sylabowej i głoskowej, rozwiązywały rebusy, odczytywały sylaby i krótkie wyrazy. Poznały nazwy sportów zimowych, w których wykorzystuje się narty,sanki, łyżwy. Odczytywały globalnie wyrazy: narty, sanki, łyżwy oraz zdania: „ To sporty zimowe”, „ To zabawy zimowe”. Wypowiadały się na temat ulubionych zabaw zimowych na śniegu i lodzie. Doskonaliły umiejętność klasyfikowania figur geometrycznych według kilku cech. Śpiewały piosenkę „Sypie śnieżek”, grały na instrumentach perkusyjnych.

Dbam o zdrowie”

W tym tygodniu dzieci poznały zasady zdrowego stylu życia. Kształtowały postawy prozdrowotne. Rozwijały świadomość istnienia zależności między prawidłowym odżywianiem, aktywnym stylem życia a zdrowiem. Wzbogaciły swój słownik o nowe pojęcia: hartowanie, morsowanie. Poznały literę s, S. dokonywały analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej. Wyszukiwały litery s, S, odczytywały plątaninki literowe, rysowały po kropkach. Odczytywały wyrazy i krótkie zdania. Budowały dłuższe wypowiedzi na określony temat. Poznały cyfrę 6, przeliczały w zakresie 6, kreśliły cyfrę 6 w kratownicy. Utrwaliły cyfrę 6 w ćwiczeniach i w Kartach Pracy. Uczestniczyły w balu karnawałowym zorganizowanym w przedszkolu.

 

"Płynie czas"

Spotkaliśmy się w nowym roku. W tym tygodniu mówiliśmy o upływie i następstwach czasu. Poznaliśmy różne przedmioty służące do pomiaru czasu: zegary, klepsydry, stopery, minutniki, sekundniki i wiemy, które z nich mierzą czas najdokładniej. Dowiedzieliśmy się, dlaczego ludzie mierzą czas, w jaki sposób mierzono go dawniej, a jak robi się to współcześnie. Wiemy, że pomiar czasu jest potrzebny w różnych sytuacjach życiowych. Umiemy odczytywać pełne godziny na tarczy zegara.
Poznaliśmy różne rodzaje kalendarzy (dzienne, roczne, tygodniowe itp.). Wiemy, że rok ma 365 dni i jest to czas obiegu Ziemi dookoła Słońca. Poznaliśmy też nazwy 12 miesięcy. Staramy się je zapamiętać według kolejności występowania. Przypomnieliśmy sobie dni tygodnia – wiemy, że tydzień ma 7 dni, potrafimy wymienić je w kolejności, zaczynając od dowolnego dnia. Znamy pojęcia:
dzisiaj, jutro, wczoraj, przedwczoraj, pojutrze i umiemy ich używać. Dowiedzieliśmy się, że czas płynie, a my z każdym dniem stajemy się starsi – najbardziej jest to widoczne na naszych starych zdjęciach.
W czasie zabaw ruchowych sprawnie reagujemy na zmiany tempa i dynamiki oraz na pauzę w muzyce.
Z zakresu pojęć matematycznych poznaliśmy znak
+, potrafimy go zapisać i odczytać działanie matematyczne, w którym występuje. Sprawnie dodajemy na konkretach w zakresie 5.
Poznaliśmy kolejną literę
z, Z, uczyliśmy się wysłuchiwać, jakie głoski znajdują się na początku, w środku i na końcu wyrazów. Potrafimy odczytać sylaby, wyrazy i zdania z poznanych liter.

"Młodsi i starsi"

W styczniu obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Szanujemy rodziców mamy i taty, czyli naszych dziadków, dlatego dziękujemy im, że się nami opiekują, spędzają z nami czas i martwią się o nasze zdrowie.

W kalendarzu zaznaczaliśmy ważne uroczystości – wiemy, że Dzień Babci i Dzień Dziadka obchodzimy odpowiednio: 21 i 22 stycznia. Rozmawiamy o ważnej wartości, jaką jest POMOC. Nauczyliśmy się, w jaki sposób możemy pomagać ludziom starszym, znamy zasady kulturalnego zachowania się w stosunku do naszych babć i dziadków oraz innych starszych osób.

Przygotowaliśmy dla dziadków nagranie uroczystości oraz własnoręcznie wykonaliśmy dla nich prezenty i portrety które można było podziwiań w przedszkolnym hollu. W tym dniu bawiliśmy się wesoło, tańcząc i śpiewając znane piosenki.
Następnego dnia odbył się Bal Karnawałowy podczas którego każdy był przebrany za swojego ulubionego bohatera. Braliśmy udział w konkursach i ciekawych zabawach, a także tańczyliśmy do muzyki.

Poznaliśmy nową literę b, B. Wyodrębnialiśmy głoskę b w nagłosie i wygłosie. Potrafimy odczytywać wyrazy i zdania z nowo poznaną literą, próbowaliśmy też układać wyrazy z rozsypanki literowej.

Ćwiczyliśmy spostrzegawczość i pamięć wzrokową – utrwaliliśmy cyfry od 1 do 5. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, a także rozumienia poleceń: tyle samo, więcej o…, mniej o… Umiemy klasyfikować, odkładać, dokładać. Potrafimy zmierzyć długość przedmiotów, ustalić, który jest najdłuższy, a który najkrótszy.

 

 

 

GRUDZIEŃ

Skąd się biorą produkty ekologiczne?”

W pierwszym tygodniu grudnia dzieci realizowałyogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli opracowany przez Główny Inspektorat Sanitarny wspólnie z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi pt. „Skąd się biorą produkty ekologiczne?”.
Okres przedszkolny jest niezmiernie ważnym etapem kształtowania się postaw determinujących aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Dlatego też istotne jest edukowanie dzieci w zakresie prawidłowego żywienia już od najmłodszych lat. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia zdrowotne i nawyki decydują o późniejszym stylu życia. Dodatkowo z badań wynika także, że żywność ekologiczna może mieć związek ze zdrowszym stylem życia. Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane były poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”.

Świąteczne przygotowania”

Kształtowaliśmy uczucia życzliwości i chęci pomagania innym; rozwijaliśmy umiejętności językowe, budowanie wypowiedzi poprawnej pod względem stylistycznym; wzbogacaliśmy słownik dzieci o nazwy przedmiotów towarzyszących podczas świąt jak lampiony, girlandy , wyrażenia życzliwość i dobro.

Dzieci zapoznały się ze zwyczajami świąt Bożego Narodzenia i rolą Świętego Mikołaja, rozbudzaliśmy świąteczny nastrój w grupie, rozwijaliśmy poczucie współgospodarza sali, odpowiedzialność za świąteczny wystrój; rozwijanie pamięci, sprawności manualnej oraz pomysłowości i inwencji twórczej dzieci.

Rozwijaliśmy wrażliwość, czerpanie radości z możliwości obdarowania bliskich osób własnoręcznie wykonanym prezentem.

Podtrzymywaliśmy tradycje bożonarodzeniowe – kolędowanie, poszerzenie słownictwa dzieci o pojęcia: kolęda, pastorałka.

Dzieci poznały zwyczaje bożonarodzeniowe: przygotowanie 12 potraw na Wigilię, dzielenie się opłatkiem, przygotowanie dodatkowego nakrycia dla niespodziewanego gościa, układanie sianka pod obrusem; podawanie nazw niektórych potraw.

Więcej wiem, mniej choruję”

Program Profilaktyki Chorób Zakaźnych, Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej m. st. Warszawy.

W tym tygodniu rozmawialiśmy na temat bakterii i wirusów. Dzieci dowiedziały się, że bakterie i wirusy są czynnikami chorobotwórczymi, niewidzialnymi gołym okiem, występującymi wszędzie. Podawały przykłady występowania bakterii i wirusów. Wypowiadały się na temat ich wyglądu. Poznały sposoby rozprzestrzeniania się czynników chorobotwórczych. Odgrywały scenki przedstawiające drogi zakażenia. Wykonały pracę plastyczną na temat „ Bakterie i wirusy”. Brały udział w doświadczeniu „ Jak roznoszą się zarazki”. Utrwaliły etapy mycia rąk. Dowiedziały się, że częste mycie rąk i szczepienia są podstawą w zapobieganiu chorobom zakaźnym. Poznały znaczenie szczepień w profilaktyce chorób zakaźnych oraz znaczenie układu odpornościowego. Podawały sposoby wzmacniające układ odpornościowy. Wykonały plakat przedstawiający tarczę chroniącą przed zarazkami. Oglądały film edukacyjny „ A – psik”. Słuchały i śpiewały po angielsku piosenkę „Piosenka o zdrowiu”. Oglądały bajkę animowaną „ Bajka o wirusie”. Wypowiadały się na temat aktualnej sytuacji związanej z pandemią COVID 19 na podstawie bajki „ Bajka o koronawirusie”. Poznały produkty korzystne i niekorzystne dla zdrowia na podstawie „ Piramidy zdrowia”. Poznały literę k, K małą i wielką, drukowaną i pisaną, dokonywały analizy i syntezy słuchowej wyrazów zawierających głoskę k, wyszukiwały litery k, K, czytały ze zrozumieniem tekst słowno – obrazkowy. Poznały zapis graficzny cyfry 4, kreśliły cyfrę 4. Dodawały i odejmowały w zakresie 4.

Coraz zimniej”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o ogrzewaniu mieszkań w okresie zimy. Dzieci poznały różne sposoby ogrzewania mieszkań oraz ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła. Globalnie odczytywały wyrazy: kaloryfer, kominek,piec, drewno, kotłownia, solary. Utrwaliły dni tygodnia oraz ich kolejność. Poznały literę y,Y małą i wielką, drukowaną i pisaną. Dokonywały analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, odczytywały krótkie wyrazy. Poznały sposób pomiaru ciepła – zapoznały się z działaniem termometru. Poznały zapis graficzny liczby 5, doskonaliły umiejętność dokładnego przeliczania, kreśliły cyfrę 5 w zwiększonej liniaturze. Malowały farbą na folii aluminiowej. Poznały znaczenie hodowli owiec, sposobu wykorzystania wełny. Pogłębiały swoją wiedzę na temat przystosowania się zwierząt do warunków atmosferycznych. Dzieci uczestniczyły w spotkaniu z Mikołajem. Uczestniczyły też w warsztatach Bożonarodzeniowych – wykonały pracę plastyczną na temat „ „Mikołaj” techniką collage.

Wesołych Świąt”

W tym tygodniu dzieci wypowiadały się na temat przygotowań przedświątecznych, dzieliły się wrażeniami z minionych Świąt Bożego Narodzenia. Wykonały kredkami i pastelami pracę plastyczną na temat; „Prezent od Mikołaja”. Doskonaliły umiejętność przeliczania, porównywały , gdzie jest więcej, a gdzie mniej elementów w zbiorze. Przeliczały w zakresie 5, posługiwały się pojęciami: najdłuższa, najkrótsza, o 1 mniej, o 1 więcej. Dzieci osłuchały się z piosenką „ Kolędujemy”. Śpiewały indywidualnie i grupowo utwory o tematyce świątecznej. Mierzyły długość przedmiotów wybraną przez siebie odpowiednią miarą.