KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Plastusie

MAJ

1. „W krainie muzyki”
Nie od dziś wiadomo, że dzieci bardzo lubią muzykę i zabawy z nią związane – śpiewanie, taniec i grę na instrumentach. W tym tygodniu skupiliśmy się jednak nie tylko na zabawie, lecz także na poznawaniu instrumentów i gatunków muzycznych. Na początku tygodnia poznaliśmy najdawniejsze instrumenty, takie jak grzechotki, bębny i… ciało człowieka (klaskanie, tupanie, wydawanie dźwięków). Potem przeszliśmy do tych współczesnych. Przypomnieliśmy sobie nazwy kilku z nich, inne poznaliśmy. Dzieci dowiedziały się, czym różnią się instrumenty dęte i strunowe oraz które instrumenty należą do danej grupy. Poznały także różne gatunki muzyczne, co jest niezwykle ważne dla ich rozwoju muzycznego. Nie powinny słuchać jedynie muzyki klasycznej i piosenek dla dzieci, równie ważna jest wiedza na temat pozostałych gatunków – zwłaszcza tych najpopularniejszych. Podczas tego tygodnia przedszkolaki bawiły się w rytm rapu, disco, rocka, jazzu oraz muzyki elektronicznej. Repertuar dobraliśmy bardzo starannie, tak by nie zawierał treści nieodpowiednich dla dzieci. Podczas tego tygodnia dzieci wykonały kilka prac plastycznych – między innymi malowały palcami podczas słuchania muzyki, a także stworzyły własne gitary. Nie zabrakło tematów związanych z muzyką klasyczną. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedzę na temat orkiestry. Dowiedziały się, kim jest dyrygent oraz do czego służy batuta. Poznały również inne trudne słowa, np. opera, filharmonia czy partytura. Dzieci doskonaliły też umiejętności matematyczne, takie jak przeliczanie, klasyfikowanie, tworzenie i kontynuowanie rytmów, kodowanie i dekodowanie. W tym tygodniu poznały także ostatnią w tym roku literę – H, h. Jest ona trudna – nie tyle ze względu na wygląd, ile na swoją bezdźwięczność, przez co dzieciom trudno ją usłyszeć w niektórych słowach. Zachęcamy do przeprowadzania w domu różnego rodzaju zabaw wspomagających rozwój słuchu fonemowego. Proponujemy np. grę „Kto więcej”, polegającą na wyszukiwaniu słów rozpoczynających się daną głoską – wygrywa ten, kto znajdzie ich więcej. Miniony tydzień był pełen zabaw z instrumentami, a nawet z pięciolinią. Dzieci dowiedziały się, na czym polega zapis muzyki w formie nut i nauczyły się śpiewać gamę.


2. „ Wrażenia i uczucia”
W tym tygodniu poruszyliśmy bardzo trudny temat dotyczący emocji, niezwykle ważny dla nas wszystkich, a zwłaszcza dla dzieci. Głównym jego celem było utrwalenie nazw i cech charakterystycznych różnych uczuć, ale również pomoc dzieciom w przeżywaniu emocji w odpowiedni sposób. Dzieci uczyły się rozpoznawać nie tylko emocje własne , lecz także cudze, oraz podchodzić do nich z szacunkiem. Nauczyły się rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne, a także poznały nowe strategie radzenia sobie z tymi złymi. Oddawały różne emocje mimiką i gestamii zastanawiały się, jak na nie zareagować. Dużo czasu poświęciliśmy dwóm ważnym, ale trudnym emocjom – złości i lękowi. Dzieci próbowały określić swoje lęki i znaleźć wspólnie sposób na ich pokonanie. W tym tygodniu ciekawą formą plastyczną była praca przedstawiająca lęki dzieci oraz sposoby ich eliminowania wykonana z wykorzystaniem różnorodnego materiału plastycznego. Nie zabrakło także innych prac mających na celu rozwijanie sprawności rąk, tak potrzebnej przy późniejszej nauce pisania.

3. „Święto mamy i taty”

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o Was Drodzy Rodzice, przygotowując dzieci do świętowania Dnia Mamy i Taty. Dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy o Waszych zawodach, wykonywanych czynnościach, pełnionych obowiązkach. Dzieci wypowiadały się o Was pełne emocji. Kochają Was najbardziej na świecie! Z radością chwaliły się czasem spędzonym z Wami, opowiadały o Waszych upodobaniach. W tym tygodniu staraliśmy się też uwrażliwić dzieci na potrzeby i emocje innych. Rozmawialiśmy o nietypowych rodzinach, np. składających się tylko z jednego rodzica. Poruszyliśmy temat dzieci wychowywanych przez dziadków, rodzin patchworkowych oraz adopcji. Dzieci podeszły do dyskusji bardzo dojrzale. Przeczytaliśmy fragment bajki Katarzyny Kotowskiej „Jeż”. Zachęcamy, byście sięgnęli w domu po całość. Rozmowa na trudne tematy jest dla dzieci bardzo ważna – buduje wrażliwość, otwartość, chroni przed stereotypowym postrzeganiem świata.
26 maja miało miejsce nagranie występu Waszych pociech z okazji Waszego święta, tym samym mamy nadzieję że przysporzy wielu wzruszeń, radości i dumy, ponieważ dzieci długo i z pełnym zaangażowaniem przygotowywały się aby wypaść jak najlepiej. Dzieci stworzyły dla Was także laurki, które przygotowywały z przejęciem.
Tydzień zakończyliśmy rozmowami o miłości. Dzieci podawały swoje skojarzenia do tego słowa. Co ciekawe, nie wymieniły jedynie osób, lecz także rzeczy, miejsca czy kolory. Doceńcie ich trud. Jak najczęściej mówcie im, ile dla Was znaczą i że je kochacie. To bardzo ważne dla poczucia ich bezpieczeństwa i budowania relacji z otoczeniem
4. „ Zwierzęta duże i małe”
W tym tygodniu zgłębialiśmy wiedzę na temat zwierząt. Dzieci są już specjalistami w tej dziedzinie. Wiedzą, gdzie żyją różne zwierzęta na świecie, potrafią umieścić ich zdjęcia w odpowiednich miejscach na mapie, przyporządkować do odpowiednich środowisk, takich jak sawanna, ocean czy lasy tropikalne. Ponadto dzieci poznały zwierzęta mieszkające w zoo, umieją je rozpoznawać nawet na ilustracjach przedstawiających fragmenty skóry. Stworzyły piękne prace plastyczne z wizerunkami zwierząt, słuchały ciekawostek na temat narysowanych zwierząt. Potrafią wymienić nazwy największych polskich parków narodowych, przyporządkować je do odpowiednich miejsc na mapie i wymienić zwierzęta, które w nich żyją. Wiedzą, jak się zachować podczas pobytu w parku narodowym oraz czego nie wolno tam robić. Wiedzą też , jak zachowywać się w lesie. Na zajęciach rozmawialiśmy o ewentualnym spotkaniu z wilkiem. Przedszkolaki poznały wiele przysłów zwiazanych z tym zwierzęciem. Tworzyły łańcuchy pokarmowe. Dzieliły zwierzęta na aktywne za dnia i w nocy. Ze szczególnym zainteresowaniem zgłębiły temat dotyczący nietoperzy. Dowiedziały się , na czym polega zjawisko echolokacji, a nawet ... przećwiczyły zasadę jego działania na sobie.

KWIECIEŃ

Książki były dla nas przez ostatnie dni głównym tematem. Staraliśmy się rozbudzić w przedszkolakach zainteresowania czytelnicze i mamy nadzieję, że nam się to udało. Dzieci miały w tym temacie dużo pytań, ale posiadały też sporo wiedzy. Przedszkolaki dowiedziały się choćby jak powstaje książka i papier, zapoznały się z różnymi rodzajami książek, porównywały je ze sobą pod względem wysokości, grubości, a nawet wagi. Te umiejętności szacowania i prostego porównywania będą dzieciom pomocne w codziennym życiu. Zajęcia w tym tygodniu miały również na celu nauczenie szacunku do książek.
Celem wielu zajęć było rozwinięcie umiejętności językowych dzieci poprzez budowanie dłuższych wypowiedzi, obdarzanie uwagą innych rozmówców, płynne, wyraźne i zrozumiałe wypowiadanie się.
Dzieci poznały nową literę – F, f. Potrafią już rozpoznawać większość liter alfabetu, znajdować konkretne z nich wśród innych. Wiele dzieci jest zainteresowanych czytaniem i świetnie sobie radzi z rozpoznawaniem liter. Zachęcamy do wspólnego z dziećmi rozwiązywania rebusów i czytania książek z obrazkami zamiast niektórych wyrazów. Z pewnością rozbudzi to zainteresowania dzieci czytelnictwem. Jednym z najciekawszych zadań w tym tygodniu było zaprojektowanie okładki do własnej książki i narysowanie do niej ilustracji. Przy okazji tego zadania dzieci zapoznały się z budową książki i jej elementami. W tym tygodniu dzieci doskonaliły także umiejętności społeczne poprzez pracę w grupach i przestrzeganie ustalonych zasad. Zachęcamy Państwa do grania z dziećmi w gry planszowe, dzięki takim aktywnościom dzieci przyzwyczają się do ponoszenia porażki i radzenia sobie z tak trudnymi emocjami. Przyszły tydzień poświęcimy na kształtowanie postaw patriotycznych

„ Polska to mój dom”
W tym tygodniu rozmawialiśmy na temat „ Polska to mój dom”. Dzieci podczas symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Nauczyły się wiersza ważnego dla każdego Polaka „ Katechizm polskiego dziecka” Władysława Bełzy. Wysłuchały i zaspiewały hymn Polski. Przyjrzały się bliżej monetom i banknotom, na których również podobnie jak na godle widnieje wizerunek orła w koronie. Przedszkolaki poszerzyły także wiedzę na temat polskich miast oraz stolicy. Przypomniały sobie i poznały nowe legendy, takie jak o poznańskich koziołkach czy warszawskiej Syrence. Przy okazji rozwinęły umiejętności posługiwania się mapą. Znają nazwy największych polskich miast i potrafią je wskazać na mapie Polski. Wiedzą, która rzeka to Wisła i które miasta nad nią leżą. Poznały legendę o powstaniu Wisły. Dzieci poznały też pojęcie patriotyzm, dowiedziały się, na czym taka postawa polega, czym dzisiejszy patriotyzm różni się od tego sprzed 100 lat. Wymyśliły różne propozycje, jak same mogą wykazywać postawy patriotyczne. Poznały kolejną literę alfabetu – J,j, którą utrwaliły w zabawach słownych i ćwiczeniach w KP. Podczas zabaw doskonaliły umiejętności matematyczne, np. pomiar i porównywanie długości w sytuacjach codziennych. Uczestniczyły w warsztatach: „ Witraż” „ Rzeźba”, podczas których samodzielnie wykonały witraże i rzeźby.

 

MARZEC

1. „ W marcu jak w garncu”

Ten tydzień poświęciliśmy folklorowi. Przedszkolaki podjęły próby zrozumienia metaforycznych mądrości ludowych – przysłów związanych z marcem, wiosną
i wodą. Pomogła im w tym książka Z przysłowiami za pan brat Renaty Piątkowskiej, w której dzięki krótkim, zabawnym opowiadaniom autorka przedstawiła sens różnych przysłów. Pamiętajmy, że wiele potocznie używanych zwrotów, dla nas prostych i zrozumiałych, dla dzieci jest zupełnie niejasnych, np. „bierz nogi zapas” czy „robić z igły widły”. Warto zachęcać dzieci, by nie bały się pytać o niezrozumiałe zwroty.
W minionym tygodniu dzieci wzięły aktywny udział w zabawach badawczych
z wodą, stawiały hipotezy i je weryfikowały. Doświadczenia dotyczyły rozpuszczalności w wodzie różnych substancji znanych dzieciom.
Dzieci poznały kolejną literę – W, w – i wykonały różne ćwiczenia utrwalające jej kształt.
W temacie folkloru nie mogło zabraknąć strojów ludowych z różnych regionów Polski oraz sztuki ludowej. Przedszkolaki poznały stroje góralskie, krakowskie czy łowickie. Wyruszyliśmy w wirtualna wycieczkę do muzeum etnograficznego, by poszerzyć wiedzę na temat tego miejsca.
Nie zabrakło także ćwiczeń doskonalących umiejętności matematyczne, takich jak kodowanie, czytanie instrukcji, rozpoznawanie liczb, porównywanie.
Dowiedzieliśmy się, z czego słynie nasz region i jak wyglądają jego stroje ludowe. Rozbudzanie poczucia przynależności do „małej ojczyzny” jest niezwykle ważne, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne od najmłodszych lat.

2. „ Witaj, wiosno!”
W tym tygodniu dzieci rozpoznawały i nazywały odgłosy wiosny. Stworzyły wiosenną orkiestrę z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Doskonaliły umiejętności klasyfikowania, porządkowania i przeliczania. Omówiliśmy temat nowalijek. Dzieci miały okazję posmakować wiosennych warzyw. Rozpoznawały je po smaku, zapachu, opisywały ich wygląd. Przygotowywały
i komponowały sobie zdrowe kanapki podczas śniadania wykorzystując podane przez Panią kucharkę nowalijki. Wiedzą już, że najsmaczniejsze i najzdrowsze są warzywa surowe, niepoddane obróbce cieplnej. Podczas realizacji tematu wiosennych warzyw przeprowadziliśmy eksperyment pokazujący transport wody w roślinie. Pomógł on wytłumaczyć i zrozumieć przedszkolakom, dlaczego rośliny są zielone. Wykonaliśmy grupową pracę plastyczna na temat „Pani Wiosna” z wykorzystaniem ozdób i różnorodnego materiału plastycznego, która posłużyła do dekoracji naszej sali. Zajmowaliśmy się także wiosennymi zwierzętami – motylem i ślimakiem. Dzieci poznały cykl życia gąsienicy, wiedzą, w jaki sposób przeobraża się w motyla. Obaliliśmy też mit mówiący
że ślimak zjada pierogi. Uczestniczyliśmy w zajęciach teatralno – muzycznych,
w zajęciach z języka angielskiego online.

3. „Zwierzęta na wiejskim podwórku”

W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat zwierząt mieszkających na wsi. Przedszkolaki potrafią już rozpoznać niemal wszystkie zwierzęta hodowlane, nie mają też problemu z identyfikacją i podawaniem nazw ich młodych. Przez kolejne dni zgłębialiśmy wiedzę na temat świń, krów, owiec, baranów i kur.
Dzieci dowiedziały się, co oznaczają liczby na jajkach. Znają także budowę jajka, skąd się ono bierze, jak wygląda pisklę. Stworzyły prace plastyczną pt. „Moja ulubiona jajeczna potrawa”.
Przedszkolaki wiedzą także, skąd się bierze wełna. Potrafią odróżnić owcę od barana. Podczas zabawy w zaganianie owiec do zagrody ćwiczyły motorykę małą – przenosiły kulki z waty za pomocą pęsety i klamerek do bielizny, dodatkowo wykonały prace plastyczną pt. „Moja owieczka” z wykorzystaniem waty.
Dzieci nauczyły się rozróżniać produkty mleczne i bezmleczne.
Doskonaliły też umiejętność odróżniania fikcji od rzeczywistości.

 

LUTY

„ Baśnie, bajki,legendy”
W tym tygodniu odbyliśmy podróż do krainy baśni, bajek i legend. Dowiedzieliśmy się, czym różnią się bajki od baśni. Poznaliśmy najbardziej znane bajki Jeana de La Fontainea, w których dzieci poszukiwały morału. Same również tworzyły krótkie bajki, doskonaląc słuch i tworząc rymy. Przypomnieliśmy sobie kilka baśni, m. in. „ Trzy małe świnki”. Analizowaliśmy zachowania bohaterów, próbowaliśmy wymyślać inne zakończenia oraz to, jak inaczej mogłyby postąpić postacie. Dzieci próbowały odróżniać rzeczywistość od fikcji. Zapoznały się z kształtem litery b,B małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Utrwaliliśmy kształt litery b w zabawach słownych i ćwiczeniach. Do świata legend zabrali nas w tym tygodniu bazyliszek i Smok Wawelski, których historie poznawaliśmy. Dzieci odpowiadały na pytanie: „ Czego uczą nas bajki, baśnie, legendy?”. Oceniały postępowanie bohaterów i klasyfikowały ich jako dobrych lub złych. Dzieci rozwijały twórcze myślenie i kreatywność – tworzyły własnych bohaterów i wymyślały swoje opowieści, co sprawiało im ogromną radość.
„ Bale, bale w karnawale”
W tym tygodniu poruszaliśmy temat wzbudzający wiele emocji wśród dzieci – bal karnawałowy. Wykorzystując ich zainteresowanie, poszerzaliśmy wiedzę i umiejętności.
Dzieci dowiedziały się, czym jest karnawał i jak obchodzi się go w różnych częściach naszej planety, a także poznały tańce pochodzące z całego świata.
Dzięki wyrazowi „bal” dzieci poznały homonimy, czyli wyrazy brzmiące tak samo, ale oznaczające coś zupełnie innego, np. zamek do drzwi i zamek jako budowla.
Przedszkolaki wypowiadały się na temat wymarzonych strojów karnawałowych oraz je rysowały. Wykonały maskę z papieru. Doskonaliły spostrzegawczość w wielu zadaniach, np. wyszukiwały różnice i podobieństwa między strojami.
Ponad to poznaliśmy literę N, n oraz liczbę 0. Doskonaliliśmy rozpoznawanie nowej litery i nowej liczby wśród innych znaków oraz ćwiczyliśmy sprawność rąk, przygotowując się do pisania w szkole. Przy wprowadzeniu litery N, n szczególną uwagę zwróciliśmy na
jej podobieństwo do litery M, m, tak by dzieci w przyszłości nie miały problemu z ich rozróżnianiem.
Dodatkowo w tym tygodniu obchodziliśmy dzień pizzy podczas którego dzieci dowiedziały się co to jest pizza, skąd pochodzi ta potrawa oraz dzieliły się swoimi ulubionymi smakami.
Kolejnym ważnym dniem był Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego. Dzieci utrwalały poznany wcześniej numer 112 podczas wspólnie oglądanej prezentacji multimedialnej. Przypomnieliśmy sobie zasady korzystania z numeru alarmowego podczas trudnych sytuacji. Odgrywając scenki dzieci dodatkowo ćwiczyły właściwe zachowania. Dodatkowo tego dnia obchodziliśmy ostatki, co było kolejnym ważnym elementem poznania przez dzieci znaczenia tego dnia w Polskiej kulturze. Dzieci dowiedziały się co oznacza Tłusty Czwartek, kiedy i dlaczego ten dzień się obchodzi. Na zakończenie dnia czekał na dzieci słodki poczęstunek w postaci pączków.

„ W dawnych czasach”
W tym tygodniu tematyka dotyczyła zamierzchłych czasów i bardzo przypadła przedszkolakom do gustu. Dzieci poszerzały wiedzę na temat śladów przeszłości, takich jak skamieliny. Zdobyły informacje dotyczące dinozaurów, przodków człowieka i starożytnych cywilizacji. Podczas zajęć stawiały pytania, na które wspólnie szukaliśmy odpowiedzi w różnych źródłach. Próbowały dowiedzieć się na przykład, dlaczego dinozaury wyginęły. Ponadto poznały najpopularniejsze gatunki dinozaurów, ich wygląd, sposób poruszania się i odżywiania. Wspólnie bawiliśmy się w paleontologów przy wykopaliskach i składaliśmy szkielet dinozaura na podłodze w sali. Dzieci poszerzały wiedzę na temat przodków człowieka i stylu ich życia – rozmawialiśmy o tym, czym się zajmowali, gdzie mieszkali, jak wyglądali. Dowiedziały się też, jak funkcjonowały starożytne cywilizacje Egiptu i Grecji. Budowały piramidy z klocków. Dzieci podczas zajęć doskonaliły umiejętności matematyczne, takie jak porównywanie liczebności zbiorów i wielkości, szeregowanie od elementu najmniejszego do największego i odwrotnie. Poznały zapis graficzny liczby 10, przeliczały w zakresie dziesięciu, posługiwały się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Wykonały pracę plastyczną w grupach na temat „ Wesołe dinozaury” z wykorzystaniem ozdób i różnorodnego materiału plastycznego; nadawały imiona wykonanym przez siebie dinozaurom. Wspólnie zorganizowaliśmy wystawę prac w naszej sali.


„ Wynalazki”

Kolejny interesujący temat tygodnia – wynalazki. Dla dzieci istnienie wielu urządzeń czy przedmiotów, których używają na co dzień, jest oczywiste i nie myślą, jak mogłoby wyglądać życie bez nich. My – dorośli – przypominamy sobie o tym głównie podczas przerw w dostawie prądu. W ostatnich dniach przedszkolaki zastanawiały się, jak wyglądałby świat bez najważniejszych odkryć i wynalazków, np. bez elektryczności czy koła. Poznały również dawne
odpowiedniki współczesnych urządzeń – pralki, czajnika czy tramwaju. Zadaniem, które sprawiło im ogromną radość, było rozpoznawanie urządzeń gospodarstwa domowego i środków transportu jedynie po wydawanych odgłosach.
Nieco więcej czasu poświęciliśmy dwóm współczesnym wynalazkom: telefonowi i komputerowi. Rozmawialiśmy nie tylko o ich funkcjonalności, lecz także o zagrożeniach, jakie mogą powodować. Uwagę dzieci skierowaliśmy na bezpieczeństwo w internecie: niepewne strony, znajomości, uzależnienie od gier. Uczulaliśmy, że nie wolno podawać w sieci żadnych danych osobowych. Ważne jednak, by dzieci wiedziały, że telefon czy komputer nie służą tylko do
zabawy i nie są też jedynie źródłem niebezpieczeństwa, lecz – właściwie wykorzystywane – mogą pomagać w nauce. Zachęcamy do poszukiwania stron internetowych, gier i aplikacji dedykowanych dzieciom w wieku przedszkolnym, dzięki którym mogą utrwalać liczby i litery poznane w przedszkolu, a także ćwiczyć inne umiejętności, np. pisanie na klawiaturze czy liczenie.

STYCZEŃ

"Witamy Nowy Rok"
W tym tygodniu zajęliśmy się tematem kalendarza. Skupiliśmy się na porach roku, miesiącach, dniach tygodnia, a także różnych innych sposobach pomiaru czasu. Dzieci chętnie porównywały różne rodzaje kalendarzy, informacje, jakie są w nich zawarte, a także ich wygląd. Utrwaliliśmy kolejność pór roku, a przy tym doskonaliliśmy umiejętności matematyczne takie jak dostrzeganie rytmu, sekwencji. Usystematyzowaliśmy wiedzę dzieci na temat miesięcy, poznaliśmy ich kolejność, a także przyporządkowanie do pór roku. Dzięki częstemu utrwalaniu, nazwy dni tygodnia i ich kolejność nie sprawiają w większości problemów przedszkolakom. Najciekawszym dla dzieci tematem był ten dotyczący sposobów pomiaru czasu. Dzieci mogły zobaczyć różnego rodzaju zegary, a także ich wnętrza. Próbowały też rozróżniać pojęcia takie jak sekunda, minuta oraz godzina.
"Co można robić zimą?"
Ten tydzień wzbudzał wśród dzieci wiele emocji, gdyż dotyczył odległej krainy – obszarów polarnych. Był to czas, kiedy dzieci wykonywały doświadczenia związane z lodem i śniegiem, a także ochroną przed zimnem oraz rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu - hartowanie. Chętnie stawiały hipotezy i formułowały wnioski, próbując odpowiedzieć na pytania takie jak np. „Jaki jest lód?”, „Co to jest śnieg?”. Dzieci poszerzały wiedzę na temat obszarów polarnych a także zwierząt żyjących na północnym i południowym kole podbiegunowym.
Przedszkolaki doskonaliły kompetencje matematycznych – lateralizacje, kodowanie. W tym tygodniu dzieci poznały także literę U, u oraz liczbę 8. Zachęcamy do zabaw utrwalających m.in. wygląd tej liczby i litery, np. poprzez poszukiwanie ich w przestrzeni otaczającej dziecko (w gazetach, na szyldach sklepów, w książkach). Ważnym ćwiczeniem może być także wspólna gra w poszukiwanie jak największej liczby słów rozpoczynających się na daną głoskę.
"Święto Babci i Dziadka"
Ten tydzień w całości był poświęcony obchodom Dni Babci i Dziadka. Dzieci próbowały znaleźć jak najwięcej pomysłów dotyczących tego, jak mogą uczcić te święta. Przedszkolaki szukały także rozwiązań, co można, zrobić gdy nie ma się dziadków lub mieszkają daleko. Dzieci doskonaliły kompetencje językowe, np. opisując wygląd czy upodobania dziadków oraz matematyczne – w sytuacjach realistycznych takich jak przygotowanie przyjęcia ( przeliczanie, dzielenie ). Zapoznały się z kształtem litery s,S małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Utrwaliły poznaną literę w zabawach słownych oraz podczas wykonywania ćwiczeń w KP. Dzieci wykonały piękne serduszka dla babć i dziadków, które osobiście wręczyły z okazji ich święta. Stworzyły reż portrety swoich babć i dziadków. Przygotowały program artystyczny na Dzień Babci i Dziadka.
"Zimowe mistrzostwa sportowe"
W tym tygodniu naszym tematem były zimowe mistrzostwa sportowe. Dzieci zapoznały się z dyscyplinami sportowymi takimi jak np. saneczkarstwo, bobsleje, jazda figurowa, łyżwiarstwo szybkie, slalom czy biegi narciarskie. Okazało się, że posiadają już częściowo wiedzę wynikającą zapewne z oglądania tych sportów w telewizji, lecz potrzebne było jej usystematyzowanie.
Poza ogólnym zapoznaniem z tymi dyscyplinami dzieci przeprowadziły szereg doświadczeń pomagających zrozumieć: dlaczego krążek hokejowy ślizga się na lodzie, a sanki i narty zjeżdżają dobrze po śniegu, a po trawie nie.
Przedszkolaki poznały kolejną liczbę – 9 i podczas różnych zabawa doskonaliły jej zrozumienie w aspekcie kardynalnym i porządkowym. W wielu różnorodnych zadaniach dzieci ćwiczyły także motorykę małą (choćby w zabawach imitujących slalom).