Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Plastusie

CZERWIEC

 Lato czas zabawy

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o SZCZĘŚCIU; wiemy co to znaczy mieć szczęście i być szczęśliwym. Rozumiemy, że każdy może i chce być szczęśliwy – ludzie i zwierzęta. Należy pokazywać, kiedy jest się szczęśliwym. Wybraliśmy się myślami na łąkę – poznaliśmy rośliny łąkowe oraz wielu jej mieszkańców.
Na łące jesteśmy tylko gośćmi, a goście zachowują się grzecznie, tzn. dbają
o miejsce, w którym są – nie niszczą, nie śmiecą i szanują mieszkańców. Niedługo nadejdzie lato i będziemy dużo przebywać na świeżym powietrzu, bawiąc się
i ucząc, bo dla nas nauka to świetna zabawa.

Znamy wszystkie ważne litery i dobrze czytamy. Znamy też liczby, znaki
i doskonale potrafimy dodawać i odejmować czy mierzyć. Niektórzy z nas robią to w pamięci, a inni potrzebują jeszcze palców. Z cyfr układamy działania matematyczne.

W tym tygodniu odbył się także plener malarski w naszym ogrodzie z udziałem rodziców. Dzieci brały udział także w międzyprzedszkolnym turnieju piłki nożnej na stadionie Polonii – każdy z nas był wygranym i otrzymał piękny złoty medal! – możecie być z nas dumni!

 

Żegnamy przedszkole

 

W minionym tygodniu poznaliśmy nową wartość, jaką jest ROZWAGA. Niedługo będziemy spędzać czas nad wodą, w górach, w lesie. Poznanie właściwych i bezpiecznych zasad zachowania w tych miejscach to gwarancja radosnego spędzenia wspólnych chwil. Rozwaga w działaniu to coś, co zapewni, że nic złego nam się nie stanie.

Poznaliśmy też wiele regionów i związanych z nimi krajobrazów – rozumiemy, co to znaczy krajobraz górski, nadmorski czy jezior. Odwiedziliśmy nawet morskie głębiny i poznaliśmy ich mieszkańców.

Znamy już wszystkie litery, czytamy je i piszemy po śladzie; niektórzy z nas piszą samodzielnie. Świetnie też liczymy – to znak, że czas już iść do szkoły.

W tym tygodniu odwiedziliśmy Muzeum Narodowe, gdzie odbyła się lekcja muzealna w ramach programu Wielki mały człowiek – II edycja, warsztaty pt. „Pory roku, pory dnia”.

 

Kolorowe lato

 

W tym tygodniu dalej dowiadywaliśmy się, co to znaczy być szczęśliwym – wiemy, że zwierzęta też chcą być szczęśliwe; możemy im w tym pomóc, dbając o nie, np. umieszczając w ogrodzie domki dla owadów i poidełka dla nich. Dowiedzieliśmy się, kto zamieszkuje staw– dlatego musimy dbać o to, żeby go nie zaśmiecać. Rozumiemy, jak ważna jest praca pszczół– dzięki nim możemy cieszyć się pysznymi owocami oraz słodkim i zdrowym miodem. Poznaliśmy też pracę pszczelarza. Uczestniczyliśmy w warsztatach z pszczołami – poznaliśmy pszczołę miodną, murarkę, jej życie i zwyczaje. Rozwijaliśmy umiejętność dodawania i odejmowania, porządkowania zgodnie z rosnącą liczbą elementów. Utrwaliliśmy nazwy dni tygodnia, miesięcy, pór roku oraz pojęcia: dzisiaj, wczoraj, jutro, rano, południe, wieczór, noc. Bardzo lubimy lato – możemy bawić się do woli na świeżym powietrzu i obserwować zjawiska przyrodnicze związane z pogodą. Coraz lepiej czytamy i liczymy. Niektórzy z nas potrafią też czytać i pisać. Znamy wiele zabaw, piosenek i tańców– dzięki nim możemy bawić się razem.

 

Do widzenia

 

To był już ostatni tydzień w przedszkolu. Po wakacjach będziemy uczniami w szkole. W tym tygodniu rozmawialiśmy o rozwadze. Podsumowaliśmy naszą wiedzę na temat wszystkich poznanych wartości i przekonaliśmy się, że każdy z nas ma taką, którą ceni najbardziej.

Pożegnaliśmy się z przedszkolem. I chociaż niektórzy z nas będą przychodzić tu jeszcze w wakacje, to czekamy już na pierwsze spotkanie w szkole. Znamy już wszystkie litery, czytamy je i piszemy po śladzie; niektórzy z nas piszą samodzielnie. Świetnie też liczymy. Posługujemy się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Rozwiązujemy zadania tekstowe. Znamy i potrafimy stosować znaki matematyczne: mniejszości, większości, równa się. Śpiewaliśmy wszystkie piosenki, które poznawaliśmy przez cały rok. Obserwowaliśmy, jak zachowują się pojazdy napędzane wiatrem. Wiemy, że im większy żagiel, tym szybciej pojazd się porusza. Jeśli chcecie, opowiemy Wam o tym. Uczestniczyliśmy w warsztatach pt. „ Nieme kino” w ramach programu „ Wielki, mały człowiek”.

 

MAJ

  1. „ Baśnie, bajki, legendy”

 

W tym tygodniu mieliśmy bardzo dużo pracy– tworzyliśmy bajkę; najpierw ją wymyśliliśmy, potem rysowaliśmy, odgrywaliśmy, a nawet układaliśmy do niej muzykę. Wiemy, ile trudu trzeba włożyć, by wydać książkę papierową oraz jak dużo osób pracuje, by książka mogła powstać. Opowiedzieliśmy, jak powstawała nasza książka. Było to bardzo ważne, bo nauczyło nas współpracować. Rozumiemy też, jak ważna jest wiedza ta dawna i ta nowa. Wiemy też, że książka może być nie tylko papierowa.  Poznaliśmy kolejną literę ł, Ł. Niektórzy z nas umieją już dobrze czytać i czytają innym dzieciom. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy w pamięci. Ćwiczyliśmy płacenie, kupując książki – oczywiście w zabawie.

 

  1. „Rodzina razem się trzyma”

 

W minionym tygodniu rozmawialiśmy o naszych rodzinach. Okazało się że dzieci dużo wiedzą na temat swoich dziadków i rodziców. Rozmawialiśmy i okazało się że wiemy, jacy byli nasi rodzice, gdy mieli sześć lub siedem lat – co lubili, a czego nie, jak się zachowywali i czy chodzili do przedszkola tak jak my. Dowiedzieliśmy się, gdzie pracują i co robią w swojej pracy. Staramy się zrozumieć, jak wielką wartością jest RODZINA – daje poczucie bezpieczeństwa, a wszyscy jej członkowie wzajemnie sobie pomagają.

Poznaliśmy już wszystkie litery – potrafimy czytać nie tylko proste wyrazy, lecz także zdania. Niektórzy z nas czytają innym dzieciom.

Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na palcach, a niektórzy z nas w pamięci. Ćwiczyliśmy płacenie, kupując prezenty dla rodziców – oczywiście w zabawie.

 

  1. „ Ja i moi bliscy”

 

W tym tygodniu dalej rozmawialiśmy o naszych rodzinach. Rozumiemy, że dom to miejsce, w którym jesteśmy wszyscy razem, kochamy się i wspieramy i każdy z nas jest tak samo ważny. Nauczyliśmy się też, że mamy dużą rodzinę – są nią ciocie, wujkowie i kuzyni. Poznaliśmy już wszystkie litery – potrafimy czytać nie tylko proste wyrazy, lecz także zdania. Niektórzy z nas czytają innym dzieciom. Jesteśmy świetnymi matematykami, świetnie liczymy, posługujemy się liczebnikami głównymi i porządkowymi, dodajemy, odejmujemy i doskonale się przy tym bawimy. Potrafimy mierzyć miarką; tę umiejętność wykorzystujemy przy konstruowaniu zabaw.

Wiemy, co zrobić, żeby balon leciał szybko jak rakieta – jeśli chcecie, nauczymy Was tego.

Znamy wiele tańców i piosenek, które chętnie tańczymy i śpiewamy.

 

  1. „Święto mamy i taty”

 

Dany tydzień także był poświęcony rodzinie. Wzmacnialiśmy poczucie przynależności do rodziny poprzez opisywanie osób słowami, ruchem, gestem, a także odgrywając scenki z życia rodzinnego. Dzieci utrwalały znajomość nazw związanych z relacjami w rodzinie: rodzice, rodzeństwo, dziadkowie, krewni itp. Rozwijały kompetencje językowe poprzez analizę i syntezę głosek i sylab w słowach. Usprawniały słuch rozwiązując zagadki słuchowe. Dzieci rozwijały umiejętności matematyczne poprzez określanie lewej i prawej strony w przestrzeni w odniesieniu do własnego ciała i innych obiektów. Ćwiczyły przeliczanie obiektów, dodawanie w zakresie 10, kontynuowały rytmy. Uczestniczyły w zabawach ruchowych do piosenek, tworzyły do nich akompaniamenty i ilustrowały je ruchem. To właśnie w tym tygodniu powstały przepiękne upominki dla rodziców własnoręcznie wykonane od początku do końca przez dzieci – ceramiczne, malowane filiżanki do picia porannej kawy.

 

 

  1. „ Dzień Dziecka”

 

W tym tygodniu udało nam się lepiej poznać samych siebie. Rozmawialiśmy o sobie, o swoim wyglądzie i naszych zainteresowaniach. Szukaliśmy różnic i podobieństw między nami. Dowiedzieliśmy się, że choć na zewnątrz się różnimy, w środku często jesteśmy do siebie podobni. Uczyliśmy się o dzieciach z różnych stron świata, o ich wyglądzie, strojach, obyczajach, a także o muzyce charakterystycznej dla kontynentów, na których żyją. Jak się okazało, mimo że mieszkamy w odległych krajach, podobnie się bawimy i spędzamy wolny czas. Dzieci dowiedziały się także, że na świecie niektórzy ich rówieśnicy żyją w trudnych warunkach, muszą pracować, cierpią z powodu głodu, braku dostępu do wody czy wojen. Dzieci przypomniały swoje prawa. Wiedzą już, co im się należy i co zrobić, gdy ktoś łamie ich prawa. Przedszkolaki dowiedziały się, że nie wszystkie dzieci na świecie obchodzą Dzień Dziecka 1 czerwca. Niektóre spędzają go też zupełnie inaczej niż w Polsce, np. udając się do parlamentu.

Dzieci uczestniczyły w warsztatach „ Świat pizzy” zorganizowanych w restauracji Otto Pompierii przy Placu Bankowym 1. Z okazji Dnia Dziecka brały udział w zabawach sportowych zorganizowanych na terenie ogrodu przedszkolnego oraz  oglądały spektakl teatralny pt. „ Czarne i białe”, animacje pt. „ Kolorowe zabawy” w Mazowieckim Instytucie Kultury.

 

KWIECIEŃ

 „Święta, Święta, biją dzwony”
W minionym tygodniu rozmawialiśmy o TRADYCJI. Wiemy, co oznacza to słowo. Poznaliśmy tradycyjne zabawy, znamy tradycje świąteczne związane z regionem, w którym mieszkamy. Rozumiemy, że my też możemy tworzyć tradycję. Nadchodzące święta to też tradycja. Rozumiemy, dlaczego symbolami Wielkanocy są kurczaczek, jajko i baranek
i dlaczego niesie się do poświęcenia pokarmy w koszyku.
Poznaliśmy nową figurę geometryczną – owal. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, -, =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać. Znamy bardzo dużo liter i całkiem dobrze czytamy. Potrafimy też kreślić litery na kartkach. Próbujemy to robić w liniaturze.
Nauczyliśmy się nowej piosenki Święta Wielkanocne. W tym tygodniu odbyły się także Warsztaty Wielkanocne podczas których wykonaliśmy świąteczne kartki pt. „Wielkanocne jajko” z różnorodnych materiałów (cekiny, kolorowy papier, tasiemki, guziki ozdobne, bibuła, piórka) oraz „Wielkanocne zające na patyku” z wykorzystaniem bibuły.
 „Książka-mój przyjaciel”
W minionym tygodniu zaczęliśmy poznawać nową wartość – WIEDZĘ. Rozumiemy, co znaczy wiedzieć i do czego wiedza jest potrzebna. Dowiadujemy się, skąd można czerpać wiedzę i że bardzo ważnym jej źródłem są książki – dlatego należy o nie dbać. Przez cały tydzień szukaliśmy miejsc z książkami –stworzyliśmy własną biblioteczkę w naszej sali. Znamy miejsca, gdzie można kupić książki. I najważniejsze – chcemy jak najszybciej nauczyć się czytać, bo wtedy sami będziemy mogli zdobywać wiedzę. Niektórzy z nas potrafią już dobrze czytać i czytają innym. To dlatego, że przez cały rok poznawaliśmy litery – znamy prawie wszystkie.
Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy. Doskonalimy tę umiejętność przy każdej okazji, np. bawiąc się w sklep. Używaliśmy monet, kupując książki – oczywiście w zabawie.
Bawiliśmy się przy nowej piosence, która opowiada o bibliotece. Potrafimy ją pięknie zaśpiewać.
Najbliższe są nam książki papierowe, chociaż bardzo spodobały nam się również audiobooki i ebooki. Oglądaliśmy urządzenie, dzięki któremu możemy czytać elektroniczne książki. Okazało się, że niektórzy z nas mają taki sprzęt w domu!

 "Wielkanoc"

W minionym tygodniu dalej rozmawialiśmy na temat tradycji. Tym razem poznawaliśmy różne tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Wiemy i rozumiemy, dlaczego święci się palmy, a do koszyczka wkłada baranka, chleb, kiełbasę, babkę, sól i oczywiście jajka. Rozumiemy, że oblewanie się wodą w poniedziałek wielkanocny to tradycja, ale nie wolno z tym przesadzać. Wielkanoc to czas radości. Przygotowywaliśmy się do niej także w przedszkolu. Dlatego zrobiliśmy wiele ozdób i dzięki temu w naszej sali zrobiło się pięknie, wesoło i świątecznie.
Znamy już bardzo dużo liter i potrafimy przeczytać wiele słów. Niektórzy z nas starają się pisać. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, , =. Całkiem sprawnie układamy zadania z treścią i potrafimy je rozwiązywać.

"Z kulturą za pan brat"

W minionym tygodniu uczyliśmy się, co to jest SZACUNEK. Dowiedzieliśmy się, że należy szanować nie tylko ludzi czy zwierzęta, ale także przedmioty, ponieważ są efektem pracy człowieka. Szczególnie powinniśmy szanować dzieła sztuki, czyli, obrazy, muzykę, rzeźby, ale także przedmioty codziennego użytku, które są człowiekowi potrzebne. Rozumiemy, że szacunek to także to, jak się zachowujemy w różnych miejscach – na wystawie czy na koncercie. Widzieliśmy wiele zdjęć obrazów. Wiemy też, kto to jest Jan Matejko. Sami malowaliśmy i komponowaliśmy obrazy. Poznaliśmy nową literę f, F. Dzięki temu potrafimy przeczytać jeszcze więcej słów, a nawet całych zdań. Niektórzy z nas starają się już pisać. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na fasolkach czy palcach, a niektórzy w pamięci. Poznawaliśmy figury geometryczne, podawaliśmy ich nazwy, porównywaliśmy i oglądaliśmy ich odbicia w lusterku. Bardzo lubimy muzykę. Próbowaliśmy grać jak orkiestra i tańczyć jak grupa baletowa, czyli wszyscy razem.

 

MARZEC

  1. „ Tajemnice świata”.

W tym tygodniu dzieci zadawały i odpowiadały na ważne pytania. Poszerzyły swoje słownictwo o dawne pojęcia: kleks, kajet, łokieć jako jednostka miary. Budowały dłuższe wypowiedzi . Oglądały przedmioty zasilane prądem, podawały nazwy przedmiotów. Dowiedziały się skąd bierze się prąd w naszych domach. Poznały literę w, W małą i wielką, drukowaną i pisaną, określały miejsce głoski w wyrazach, kreśliły literę w, W w liniaturze, układały z drucików kreatywnych kształt litery w,W. Dzieci oglądały zdjęcia telefonów, porządkowały zdjęcia od najstarszego do najnowszego rodzaju telefonu, przyporządkowując im cyfry od 1 do 6, szukały różnic i podobieństw między telefonami. Podawały nazwy urządzeń: komputer stacjonarny, laptop, tablet, nawigacja GPS, smartfon, określały ich przeznaczenie i dobierały do nich etykiety z nazwami. Poznały znaczenie pojęcia sieć internetowa oraz sposoby bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych. Poznały niebezpieczeństwa wiążące się z Internetem. Własnoręcznie wykonały „ Laptop” z tektury. Rozmawiały o wynalazcach i wynalazkach, poznały znaczenie pojęć wynalazca, wynalazek. Stworzyły z surowców wtórnych robota ułatwiającego pracę ludzkości. Uczestniczyły w zajęciach z cyklu Labo Odkrywcy na temat „Czy cukier jest zdrowy?”.

  1. „Nadchodzi wiosna”

    W minionym tygodniu rozmawialiśmy o tym, jak ważna jest praca i jej efekty, które dają nam powody do dumy. Poznaliśmy wartość, jaką jest DUMA Z PRACY. Wiemy, że każdy rodzaj pracy zasługuje na szacunek. Dzięki pracy człowiek zaspokaja swoje potrzeby i potrzeby innych ludzi. Dzieci także pracują – ucząc się czy pomagając w obowiązkach domowych. Nadchodzi wiosna i wszystko zaczyna budzić się do życia – powracają ptaki, widać pierwsze rośliny, jest coraz cieplej; umiemy to dostrzec i nazwać. Wiosna to czas porządków w szafie, w domu i na podwórku czy w ogrodzie. My też wykonaliśmy wiele prac, z których jesteśmy dumni. Poznaliśmy nową literę c, C – umiemy ją nazwać, znaleźć, kreślić w powietrzu i w liniaturze. Możemy przeczytać nowe słowa, a nawet całe zdania lub ułożyć podpis pod obrazkiem. Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na kasztanach, fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci. To, co policzymy, potrafimy ułożyć z liczb i znaków +, =. Układamy zadania z treścią do obrazków.

 

  1. „ Wiosna tuż, tuż”

W tym tygodniu dzieci poznały zawód rolnika, podawały nazwy narzędzi i maszyn wykorzystywanych przez rolnika do pracy. Wypowiadały się na temat pracy rolnika dawniej i dziś na podstawie ilustracji i własnych doświadczeń. Poznały literę j, J małą i wielką, drukowaną i pisaną, wskazywały miejsce głoski j w wyrazach, układały wyrazy z sylab, czytały krótki tekst, odszukiwały litery j, J wśród innych liter, kreśliły kształt liter w liniaturze i równoważniki zdań po śladzie. Dzieci poznały znak odjąć, przeliczały, uzupełniały działania, pisały cyfry w kratce. Utrwaliły znak odejmowania, układały zadania do obrazków, dopisywały brakujące cyfry i znaki, kreśliły znak odjąć w kratkach. Wypowiadały się na temat wiosennego krajobrazu, budowały dłuższe  wypowiedzi. Dzieci zapoznały się z pojęciami: sianie, sadzenie. Wykonały pracę przestrzenną  na temat „ Doniczka”. Porządkowały sekwencje czasowe: najpierw, potem, na końcu. Rozwiązywały proste zadania tekstowe. Uczestniczyły w warsztatach pt. „ Światło” w ramach programu „ Drzewo w mieście”.

4. „Z kulturą za pan brat”

W minionym tygodniu uczyliśmy się, co to jest SZACUNEK. Dowiedzieliśmy się, że należy szanować nie tylko ludzi czy zwierzęta, ale także przedmioty, ponieważ są efektem pracy człowieka. Szczególnie powinniśmy szanować dzieła sztuki, czyli, obrazy, muzykę, rzeźby, ale także przedmioty codziennego użytku, które są człowiekowi potrzebne. Rozumiemy, że szacunek to także to, jak się zachowujemy w różnych miejscach – na wystawie czy na koncercie, a nawet w stosunku do siebie ponieważ w ostatnim czasie pojawiły się w naszej grupie nowe dzieci.

Widzieliśmy wiele zdjęć obrazów. Wiemy też, kto to jest Jan Matejko. Sami malowaliśmy i komponowaliśmy obrazy.

Poznaliśmy nową literę f, F. Dzięki temu potrafimy przeczytać jeszcze więcej słów, a nawet całych zdań. Niektórzy z nas starają się już pisać.

Coraz lepiej dodajemy i odejmujemy na fasolkach czy palcach, a niektórzy w pamięci. Poznawaliśmy figury geometryczne, podawaliśmy ich nazwy, porównywaliśmy i oglądaliśmy ich odbicia w lusterku.

Bardzo lubimy muzykę. Próbowaliśmy grać jak orkiestra i tańczyć jak grupa baletowa, czyli wszyscy razem. Ci, którzy chcieli, grali na dzwonkach.

Dodatkowo w tym tygodniu zrealizowaliśmy drugi etap realizacji ogólnopolskiego projektu pt. „Polska folklorem malowana – poznajemy regiony etnograficzne Polski”. Podczas zajęć obejrzeliśmy dwie prezentacje multimedialne. Pierwsza to Szkoła Podstawowa w Bielsku Podlaskim oraz stworzona przez Ognisko Pracy Pozaszkolnej w Bielsko-Białej. Poznaliśmy kulturę, stroje, zwyczaje na danych regionach po czym wymieniliśmy się własnymi spostrzeżeniami, skojarzeniami oraz własnymi doświadczeniami. Na zakończenie stworzyliśmy prace plastyczną pt. „Charakterystyczne elementy etnograficzne regionów”. Powstały przepiękne prace w których można było zobaczyć stroje regionalne lub krajobraz.

 

 

 

LUTY

"Siły przyrody"

Podczas tego tygodnia rozmawialiśmy na temat OCHRONY ŚRODOWISKA NATURALNEGO. Poznaliśmy Ziemię – naszą planetę, miejsce, gdzie występuje życie. Wiemy, że istnieją 4 żywioły: ziemia, woda, powietrze i ogień. Bez nich nie byłoby życia na Ziemi. Wiemy też, że potrafią zagrażać zdrowiu i życiu człowieka. Znamy niszczycielskie skutki żywiołów: trzęsienia ziemi, powodzie, pożary, erupcje wulkanów. Ziemia to nasza planeta – wiemy, w jaki sposób powinniśmy o nią dbać – opracowaliśmy Kodeks ekologa. Ziemia to również nasza żywicielka – dzięki niej mamy rośliny, owoce i warzywa. Omawialiśmy właściwości ziemi – gleby: dowiedzieliśmy się, które materiały naturalne przepuszczają wodę. Ziemia nosi w sobie skarby – są to minerały. Poznaliśmy zawód geologa, jego narzędzia pracy. Wiemy, co to są minerały, podziwiamy ich piękno. Rozmawialiśmy o tym, skąd się bierze woda, komu jest potrzebna i ile jest na świecie wody słodkiej, a ile słonej. Rozumiemy, że musimy oszczędzać wodę. Dowiedzieliśmy się, jak woda krąży w przyrodzie, rozumiemy, że śnieg, lód i para wodna to też woda. Stosując zróżnicowane metody pracy i pomoce dydaktyczne, rozwijaliśmy umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, ćwiczyliśmy analityczne myślenie i wnioskowanie. Doskonaliliśmy umiejętność liczenia, porównywania liczebności zbiorów. Poznaliśmy znaki matematyczne <, >. Potrafimy zapisać działanie i poprawnie je odczytać.

„ Cztery żywioły”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o żywiołach. Dzieci poznały cztery żywioły: powietrze, woda, ogień, ziemia. Dowiedziały się. że żywioły są potrzebne i jednocześnie stwarzają zagrożenie dla ludzi. Poznały pozytywne i negatywne skutki oddziaływania powietrza – wiatru. Wykonały doświadczenie „ Badamy czystość powietrza”. Poznały też sposoby wykorzystania powietrza przez człowieka oraz niektóre właściwości powietrza podczas eksperymentowania. Dowiedziały się jakie zagrożenia i korzyści niesie ogień oraz zrozumiały, że nie wolno bawić się zapałkami. Doskonaliły umiejętność dodawania i odejmowania na konkretach.

" Wielka wyprawa"

W tym tygodniu byliśmy odkrywcami i rozmawialiśmy o ODKRYWNIU. Dowiedzieliśmy się, że aby odkrywać, poznawać, należy podróżować – ważne są nie tylko dalekie podróże, ale również te bliskie, podczas których uważny obserwator ma możliwość odkrycia wielu fascynujących zjawisk. Poznaliśmy globus, kontynenty; rozmawialiśmy o różnych sposobach podróżowania. Wiemy, które pojazdy poruszają się w powietrzu, a które po lądzie i w wodzie. Znamy akcesoria ułatwiające podróżnikom przebywanie w różnych warunkach, takie jak namiot, mapa, termos, kompas czy latarka. Poznaliśmy kolejną literę r, R, wysłuchiwaliśmy głoskę r na początku, na końcu i w środku wyrazów, kreśliliśmy w liniaturze. Odczytywaliśmy wyrazy i zdania. Poprzez działania na liczmanach doskonalimy umiejętność przeliczania, dokładania, odkładania, porównywania liczebności zbiorów. Poznaliśmy cyfrę 7. Wiemy, że podróże uczą nas, inspirują, wzbogacają o nowe doznania. Z podróży (tych bliskich i tych odległych) przywozimy pamiątki. Doskonaliliśmy posługiwanie się nożyczkami, komponowanie, klejenie. W naszych pracach łączyliśmy materiały plastyczne z przyrodniczymi. W minionym tygodniu odkryliśmy, że wspólna zabawa daje nam radość i szczęście.

„ Nasze podróże”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o podróżach. Dzieci oglądały zdjęcia ukazujące różnorodność klimatyczną , faunę, florę i zabytki świata. Poznały przedmioty używane przez podróżnika. Stworzyły wspólnie z nauczycielką „ Kodeks dobrego podróżnika”, ustaliły zasady zachowania w podróży. Poznały literę g, G małą i wielką drukowaną i pisaną. Dokonywały analizy i syntezy sylabowej i głoskowej. Omawiały kształt liter. Wyszukiwały przedmioty w nazwie, których głoska g występuje w nagłosie i wygłosie .Tworzyły sylaby, odczytywały nazwy obrazków. Utrwaliły literę g w ćwiczeniach i w Kartach Pracy. Dzieci pracowały z globusem i mapą – poznały położenie biegunów północnego i południowego oraz środowisko życia Inuitów( zwanych Eskimosami ), sposób ich ubierania się, przemieszczania, budowania domów. Zapoznały się z terminem polarnik, czytały globalnie wyrazy: polarnik, igloo, Inuita. Rozwiązywały proste zadania tekstowe, samodzielnie układały zadania do sytuacji na obrazku. Dodawały i odejmowały w zakresie 7. Poznały zwierzęta zamieszkujące Arktykę i Antarktydę. Osłuchały się z piosenką „ Mroźne marzenia”. Zapoznały się z położeniem równika, wzbogaciły słownictwo o wyrażenia: równik, Sahara, Afryka, Brazylia. Poznały nazwy i wygląd zwierząt żyjących w ciepłych regionach świata. Uczestniczyły w warsztatach z cyklu „Drzewo w mieście” na temat…?.