KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Plastusie

MARZEC

1. „ W marcu jak w garncu”

Ten tydzień poświęciliśmy folklorowi. Przedszkolaki podjęły próby zrozumienia metaforycznych mądrości ludowych – przysłów związanych z marcem, wiosną
i wodą. Pomogła im w tym książka Z przysłowiami za pan brat Renaty Piątkowskiej, w której dzięki krótkim, zabawnym opowiadaniom autorka przedstawiła sens różnych przysłów. Pamiętajmy, że wiele potocznie używanych zwrotów, dla nas prostych i zrozumiałych, dla dzieci jest zupełnie niejasnych, np. „bierz nogi zapas” czy „robić z igły widły”. Warto zachęcać dzieci, by nie bały się pytać o niezrozumiałe zwroty.
W minionym tygodniu dzieci wzięły aktywny udział w zabawach badawczych
z wodą, stawiały hipotezy i je weryfikowały. Doświadczenia dotyczyły rozpuszczalności w wodzie różnych substancji znanych dzieciom.
Dzieci poznały kolejną literę – W, w – i wykonały różne ćwiczenia utrwalające jej kształt.
W temacie folkloru nie mogło zabraknąć strojów ludowych z różnych regionów Polski oraz sztuki ludowej. Przedszkolaki poznały stroje góralskie, krakowskie czy łowickie. Wyruszyliśmy w wirtualna wycieczkę do muzeum etnograficznego, by poszerzyć wiedzę na temat tego miejsca.
Nie zabrakło także ćwiczeń doskonalących umiejętności matematyczne, takich jak kodowanie, czytanie instrukcji, rozpoznawanie liczb, porównywanie.
Dowiedzieliśmy się, z czego słynie nasz region i jak wyglądają jego stroje ludowe. Rozbudzanie poczucia przynależności do „małej ojczyzny” jest niezwykle ważne, ponieważ kształtuje postawy patriotyczne od najmłodszych lat.

2. „ Witaj, wiosno!”
W tym tygodniu dzieci rozpoznawały i nazywały odgłosy wiosny. Stworzyły wiosenną orkiestrę z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Doskonaliły umiejętności klasyfikowania, porządkowania i przeliczania. Omówiliśmy temat nowalijek. Dzieci miały okazję posmakować wiosennych warzyw. Rozpoznawały je po smaku, zapachu, opisywały ich wygląd. Przygotowywały
i komponowały sobie zdrowe kanapki podczas śniadania wykorzystując podane przez Panią kucharkę nowalijki. Wiedzą już, że najsmaczniejsze i najzdrowsze są warzywa surowe, niepoddane obróbce cieplnej. Podczas realizacji tematu wiosennych warzyw przeprowadziliśmy eksperyment pokazujący transport wody w roślinie. Pomógł on wytłumaczyć i zrozumieć przedszkolakom, dlaczego rośliny są zielone. Wykonaliśmy grupową pracę plastyczna na temat „Pani Wiosna” z wykorzystaniem ozdób i różnorodnego materiału plastycznego, która posłużyła do dekoracji naszej sali. Zajmowaliśmy się także wiosennymi zwierzętami – motylem i ślimakiem. Dzieci poznały cykl życia gąsienicy, wiedzą, w jaki sposób przeobraża się w motyla. Obaliliśmy też mit mówiący
że ślimak zjada pierogi. Uczestniczyliśmy w zajęciach teatralno – muzycznych,
w zajęciach z języka angielskiego online.

3. „Zwierzęta na wiejskim podwórku”

W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat zwierząt mieszkających na wsi. Przedszkolaki potrafią już rozpoznać niemal wszystkie zwierzęta hodowlane, nie mają też problemu z identyfikacją i podawaniem nazw ich młodych. Przez kolejne dni zgłębialiśmy wiedzę na temat świń, krów, owiec, baranów i kur.
Dzieci dowiedziały się, co oznaczają liczby na jajkach. Znają także budowę jajka, skąd się ono bierze, jak wygląda pisklę. Stworzyły prace plastyczną pt. „Moja ulubiona jajeczna potrawa”.
Przedszkolaki wiedzą także, skąd się bierze wełna. Potrafią odróżnić owcę od barana. Podczas zabawy w zaganianie owiec do zagrody ćwiczyły motorykę małą – przenosiły kulki z waty za pomocą pęsety i klamerek do bielizny, dodatkowo wykonały prace plastyczną pt. „Moja owieczka” z wykorzystaniem waty.
Dzieci nauczyły się rozróżniać produkty mleczne i bezmleczne.
Doskonaliły też umiejętność odróżniania fikcji od rzeczywistości.

 

LUTY

„ Baśnie, bajki,legendy”
W tym tygodniu odbyliśmy podróż do krainy baśni, bajek i legend. Dowiedzieliśmy się, czym różnią się bajki od baśni. Poznaliśmy najbardziej znane bajki Jeana de La Fontainea, w których dzieci poszukiwały morału. Same również tworzyły krótkie bajki, doskonaląc słuch i tworząc rymy. Przypomnieliśmy sobie kilka baśni, m. in. „ Trzy małe świnki”. Analizowaliśmy zachowania bohaterów, próbowaliśmy wymyślać inne zakończenia oraz to, jak inaczej mogłyby postąpić postacie. Dzieci próbowały odróżniać rzeczywistość od fikcji. Zapoznały się z kształtem litery b,B małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Utrwaliliśmy kształt litery b w zabawach słownych i ćwiczeniach. Do świata legend zabrali nas w tym tygodniu bazyliszek i Smok Wawelski, których historie poznawaliśmy. Dzieci odpowiadały na pytanie: „ Czego uczą nas bajki, baśnie, legendy?”. Oceniały postępowanie bohaterów i klasyfikowały ich jako dobrych lub złych. Dzieci rozwijały twórcze myślenie i kreatywność – tworzyły własnych bohaterów i wymyślały swoje opowieści, co sprawiało im ogromną radość.
„ Bale, bale w karnawale”
W tym tygodniu poruszaliśmy temat wzbudzający wiele emocji wśród dzieci – bal karnawałowy. Wykorzystując ich zainteresowanie, poszerzaliśmy wiedzę i umiejętności.
Dzieci dowiedziały się, czym jest karnawał i jak obchodzi się go w różnych częściach naszej planety, a także poznały tańce pochodzące z całego świata.
Dzięki wyrazowi „bal” dzieci poznały homonimy, czyli wyrazy brzmiące tak samo, ale oznaczające coś zupełnie innego, np. zamek do drzwi i zamek jako budowla.
Przedszkolaki wypowiadały się na temat wymarzonych strojów karnawałowych oraz je rysowały. Wykonały maskę z papieru. Doskonaliły spostrzegawczość w wielu zadaniach, np. wyszukiwały różnice i podobieństwa między strojami.
Ponad to poznaliśmy literę N, n oraz liczbę 0. Doskonaliliśmy rozpoznawanie nowej litery i nowej liczby wśród innych znaków oraz ćwiczyliśmy sprawność rąk, przygotowując się do pisania w szkole. Przy wprowadzeniu litery N, n szczególną uwagę zwróciliśmy na
jej podobieństwo do litery M, m, tak by dzieci w przyszłości nie miały problemu z ich rozróżnianiem.
Dodatkowo w tym tygodniu obchodziliśmy dzień pizzy podczas którego dzieci dowiedziały się co to jest pizza, skąd pochodzi ta potrawa oraz dzieliły się swoimi ulubionymi smakami.
Kolejnym ważnym dniem był Międzynarodowy Dzień Numeru Alarmowego. Dzieci utrwalały poznany wcześniej numer 112 podczas wspólnie oglądanej prezentacji multimedialnej. Przypomnieliśmy sobie zasady korzystania z numeru alarmowego podczas trudnych sytuacji. Odgrywając scenki dzieci dodatkowo ćwiczyły właściwe zachowania. Dodatkowo tego dnia obchodziliśmy ostatki, co było kolejnym ważnym elementem poznania przez dzieci znaczenia tego dnia w Polskiej kulturze. Dzieci dowiedziały się co oznacza Tłusty Czwartek, kiedy i dlaczego ten dzień się obchodzi. Na zakończenie dnia czekał na dzieci słodki poczęstunek w postaci pączków.

„ W dawnych czasach”
W tym tygodniu tematyka dotyczyła zamierzchłych czasów i bardzo przypadła przedszkolakom do gustu. Dzieci poszerzały wiedzę na temat śladów przeszłości, takich jak skamieliny. Zdobyły informacje dotyczące dinozaurów, przodków człowieka i starożytnych cywilizacji. Podczas zajęć stawiały pytania, na które wspólnie szukaliśmy odpowiedzi w różnych źródłach. Próbowały dowiedzieć się na przykład, dlaczego dinozaury wyginęły. Ponadto poznały najpopularniejsze gatunki dinozaurów, ich wygląd, sposób poruszania się i odżywiania. Wspólnie bawiliśmy się w paleontologów przy wykopaliskach i składaliśmy szkielet dinozaura na podłodze w sali. Dzieci poszerzały wiedzę na temat przodków człowieka i stylu ich życia – rozmawialiśmy o tym, czym się zajmowali, gdzie mieszkali, jak wyglądali. Dowiedziały się też, jak funkcjonowały starożytne cywilizacje Egiptu i Grecji. Budowały piramidy z klocków. Dzieci podczas zajęć doskonaliły umiejętności matematyczne, takie jak porównywanie liczebności zbiorów i wielkości, szeregowanie od elementu najmniejszego do największego i odwrotnie. Poznały zapis graficzny liczby 10, przeliczały w zakresie dziesięciu, posługiwały się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Wykonały pracę plastyczną w grupach na temat „ Wesołe dinozaury” z wykorzystaniem ozdób i różnorodnego materiału plastycznego; nadawały imiona wykonanym przez siebie dinozaurom. Wspólnie zorganizowaliśmy wystawę prac w naszej sali.


„ Wynalazki”

Kolejny interesujący temat tygodnia – wynalazki. Dla dzieci istnienie wielu urządzeń czy przedmiotów, których używają na co dzień, jest oczywiste i nie myślą, jak mogłoby wyglądać życie bez nich. My – dorośli – przypominamy sobie o tym głównie podczas przerw w dostawie prądu. W ostatnich dniach przedszkolaki zastanawiały się, jak wyglądałby świat bez najważniejszych odkryć i wynalazków, np. bez elektryczności czy koła. Poznały również dawne
odpowiedniki współczesnych urządzeń – pralki, czajnika czy tramwaju. Zadaniem, które sprawiło im ogromną radość, było rozpoznawanie urządzeń gospodarstwa domowego i środków transportu jedynie po wydawanych odgłosach.
Nieco więcej czasu poświęciliśmy dwóm współczesnym wynalazkom: telefonowi i komputerowi. Rozmawialiśmy nie tylko o ich funkcjonalności, lecz także o zagrożeniach, jakie mogą powodować. Uwagę dzieci skierowaliśmy na bezpieczeństwo w internecie: niepewne strony, znajomości, uzależnienie od gier. Uczulaliśmy, że nie wolno podawać w sieci żadnych danych osobowych. Ważne jednak, by dzieci wiedziały, że telefon czy komputer nie służą tylko do
zabawy i nie są też jedynie źródłem niebezpieczeństwa, lecz – właściwie wykorzystywane – mogą pomagać w nauce. Zachęcamy do poszukiwania stron internetowych, gier i aplikacji dedykowanych dzieciom w wieku przedszkolnym, dzięki którym mogą utrwalać liczby i litery poznane w przedszkolu, a także ćwiczyć inne umiejętności, np. pisanie na klawiaturze czy liczenie.

STYCZEŃ

"Witamy Nowy Rok"
W tym tygodniu zajęliśmy się tematem kalendarza. Skupiliśmy się na porach roku, miesiącach, dniach tygodnia, a także różnych innych sposobach pomiaru czasu. Dzieci chętnie porównywały różne rodzaje kalendarzy, informacje, jakie są w nich zawarte, a także ich wygląd. Utrwaliliśmy kolejność pór roku, a przy tym doskonaliliśmy umiejętności matematyczne takie jak dostrzeganie rytmu, sekwencji. Usystematyzowaliśmy wiedzę dzieci na temat miesięcy, poznaliśmy ich kolejność, a także przyporządkowanie do pór roku. Dzięki częstemu utrwalaniu, nazwy dni tygodnia i ich kolejność nie sprawiają w większości problemów przedszkolakom. Najciekawszym dla dzieci tematem był ten dotyczący sposobów pomiaru czasu. Dzieci mogły zobaczyć różnego rodzaju zegary, a także ich wnętrza. Próbowały też rozróżniać pojęcia takie jak sekunda, minuta oraz godzina.
"Co można robić zimą?"
Ten tydzień wzbudzał wśród dzieci wiele emocji, gdyż dotyczył odległej krainy – obszarów polarnych. Był to czas, kiedy dzieci wykonywały doświadczenia związane z lodem i śniegiem, a także ochroną przed zimnem oraz rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu - hartowanie. Chętnie stawiały hipotezy i formułowały wnioski, próbując odpowiedzieć na pytania takie jak np. „Jaki jest lód?”, „Co to jest śnieg?”. Dzieci poszerzały wiedzę na temat obszarów polarnych a także zwierząt żyjących na północnym i południowym kole podbiegunowym.
Przedszkolaki doskonaliły kompetencje matematycznych – lateralizacje, kodowanie. W tym tygodniu dzieci poznały także literę U, u oraz liczbę 8. Zachęcamy do zabaw utrwalających m.in. wygląd tej liczby i litery, np. poprzez poszukiwanie ich w przestrzeni otaczającej dziecko (w gazetach, na szyldach sklepów, w książkach). Ważnym ćwiczeniem może być także wspólna gra w poszukiwanie jak największej liczby słów rozpoczynających się na daną głoskę.
"Święto Babci i Dziadka"
Ten tydzień w całości był poświęcony obchodom Dni Babci i Dziadka. Dzieci próbowały znaleźć jak najwięcej pomysłów dotyczących tego, jak mogą uczcić te święta. Przedszkolaki szukały także rozwiązań, co można, zrobić gdy nie ma się dziadków lub mieszkają daleko. Dzieci doskonaliły kompetencje językowe, np. opisując wygląd czy upodobania dziadków oraz matematyczne – w sytuacjach realistycznych takich jak przygotowanie przyjęcia ( przeliczanie, dzielenie ). Zapoznały się z kształtem litery s,S małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Utrwaliły poznaną literę w zabawach słownych oraz podczas wykonywania ćwiczeń w KP. Dzieci wykonały piękne serduszka dla babć i dziadków, które osobiście wręczyły z okazji ich święta. Stworzyły reż portrety swoich babć i dziadków. Przygotowały program artystyczny na Dzień Babci i Dziadka.
"Zimowe mistrzostwa sportowe"
W tym tygodniu naszym tematem były zimowe mistrzostwa sportowe. Dzieci zapoznały się z dyscyplinami sportowymi takimi jak np. saneczkarstwo, bobsleje, jazda figurowa, łyżwiarstwo szybkie, slalom czy biegi narciarskie. Okazało się, że posiadają już częściowo wiedzę wynikającą zapewne z oglądania tych sportów w telewizji, lecz potrzebne było jej usystematyzowanie.
Poza ogólnym zapoznaniem z tymi dyscyplinami dzieci przeprowadziły szereg doświadczeń pomagających zrozumieć: dlaczego krążek hokejowy ślizga się na lodzie, a sanki i narty zjeżdżają dobrze po śniegu, a po trawie nie.
Przedszkolaki poznały kolejną liczbę – 9 i podczas różnych zabawa doskonaliły jej zrozumienie w aspekcie kardynalnym i porządkowym. W wielu różnorodnych zadaniach dzieci ćwiczyły także motorykę małą (choćby w zabawach imitujących slalom).

GRUDZIEŃ

  1. „ Grudniowe życzenia”

    Rozpoczęliśmy pierwszy tydzień związany z radosnym czasem świąt. Dzieci poznały historię Świętego Mikołaja, szukały różnic między dawnym Mikołajem – biskupem a tym współczesnym. Z chęcią rozmawiały o własnych marzeniach i sposobach na ich realizację. Dowiedziały się, że marzenia mogą być nie tylko materialne, a niezwykle ważne, żeby w tym świątecznym czasie nie tylko rozmawiać z dziećmi o pomocy dla innych, ale również
    swoim wzorem kształtować pozytywne postawy.
    W tym tygodniu nauczyliśmy się również pisać listy. Dzieci wykonały listy za pomocą piktogramów.
    W pierwszym tygodniu grudnia wprowadziliśmy nową literę K, k. Dzieci dokonywały syntezy i analizy słuchowej wyrazów. Z zapałem wykonywały zadania grafomotoryczne. Coraz lepiej radzą już sobie z trzymaniem narzędzi pisarskich, z czego jesteśmy bardzo dumni. Prosimy, zwracajcie uwagę na dobry chwyt także w domu i chwalcie dziecko za postępy w tym zakresie.
    Oprócz litery K, k wprowadziliśmy także liczbę 6, której poznanie zbiegło nam się z mikołajkami. Przy okazji tego święta powtórzyliśmy dni tygodnia.
  2. „ Święta za pasem” -

W tym tygodniu poruszaliśmy temat świątecznych przygotowań. Rozmawialiśmy o świątecznych porządkach i dziecięcych obowiązkach z nimi związanych. Dzieci doskonale już wiedzą, co należy sprzątać w danym pomieszczeniu i jakich środków używać, aby nie zanieczyszczać środowiska. Potrafią również nakrywać do stołu wigilijnego. Z pewnością chętnie wezmą z  Państwem udział w zakupach produktów spożywczych oraz w wypiekach świątecznych specjałów, dobieraniu potraw na stół wigilijny. W przedszkolu dzieci przy niewielkiej pomocy nauczyciela przygotowywały ciasto na pierniczki, samodzielnie wałkowały przygotowane ciasto i formowały pierniczki, nastepnie pani kucharka piekła je w kuchni przedszkolnej. Potem przedszkolaki samodzielnie zdobiły upieczone pierniczki, które zaniosły do domu, by zaprezentować je Rodzicom. Przy okazji rozmowy o drzewach iglastych dzieci poznały kształt litery l,L małej i wielkiej, drukowanej i pisanej. Poznaną literę  utrwaliły w zabawach słownych i ćwiczeniach. Dzieci już wiedzą, że w lesie nie rosną choinki, tylko drzewa iglaste, a ubrane drzewko iglaste to choinka. Po wysłuchaniu opowiadania „ Wigilia” R. Piątkowskiej dzieci poznały dawne dekoracje świąteczne. Nie pominęliśmy też pokazu nowoczesnych choinek i dekoracji. Dzieci brały udział w zabawie Mikołajkowej zorganizowanej i przeprowadzonej przez nauczyciela w sali. Ozdabiały drzewo iglaste w ogrodzie przedszkolnym przyniesionymi przez siebie bombkami i ozdobami świątecznymi. Uczestniczyły we wspólnym kolędowaniu przy choince. Oglądały i uczestniczyły w wydarzeniu teatralnym online pt.  „Chichotek odwiedza przedszkole” organizowanym przez Teatr Młyn.

  1. „ Świąteczne tradycje”

    Ten tydzień był poświęcony tradycjom bożonarodzeniowym. Dzieci przypomniały sobie polskie i światowe obrzędy i tradycje związane z tymi świętami. Przypomnieliśmy sobie także kilka popularnych kolęd, takich jak Cicha noc oraz Do szopy, hej pasterze. Jak w każdym tygodniu – doskonaliliśmy motorykę małą poprzez zadania grafomotoryczne i zabawy plastyczne. Dzieci bardzo chętnie opowiadały o ich sposobach spędzania czasu w święta, dzięki czemu rozwijały ekspresję słowną. Bardzo ciekawym tematem był dla dzieci savoir-vivre, a dzięki przystępnemu podaniu go w formie zabawnych tekstów zaczerpniętych z książki G. Kasdepke Bon czy ton… savoir-vivre dla dzieci przedszkolaki przypomniały sobie najważniejsze zasady dobrego zachowania, np. przy stole.
    W związku z tym, że był to tydzień przedświąteczny skupiliśmy się na utrwalaniu poznanych do tej pory liczb i liter.
  2. „ Bożonarodzeniowe zwyczaje”

 W tym tygodniu utrwalaliśmy wiedzę na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych. Rozwijaliśmy zmysł wechu, starając się rozpoznawać zapachy świąteczne: cytrusowe: mandarynka, pomarańcza; korzenne: cynamon,wanilia, goździki; związane z choinką: świerk, sosna. Wspólnie z dziećmi wykonaliśmy eksperyment „ Jak zatrzymać zapach świąt Bożego narodzenia?”. Dzieci uczyły się redagowania i składania życzeń świątecznych  rodzicom, rodzeństwu, koleżankom i kolegom. Zapoznały się ze sposobem zapisywania życzeń. Wykonały kartkę świąteczną z wykorzystaniem różnorodnych ozdób i materiałów plastycznych Słuchały i śpiewały piosenki świąteczne i kolędy z wykorzystaniem instrumentów muzycznych. Utrwaliły też dotychczas poznane kolędy: „ Wśród nocnej ciszy”, „ Przybierz od Betlejem pasterze”,  „Dzisiaj w Betlejem”. Dzieci brały udział w zajęciach z cyklu Labo Odkrywcy, pt. „ Pisanie prądem”.

 

Listopad

Tydzień 1

 

Jesienna pogoda

Omawiany tydzień był okazją do wielu eksperymentów i doświadczeń, a także obserwacjiprzeprowadzanych w naszym przedszkolu. Dotyczyły one m.in. niezwykle trudnego zjawiska ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi. Dzieci odkryły, że Ziemia jest ruchoma. Wasze pociechy wiedzą już prawdopodobnie, skąd bierze się dzień i noc oraz pory roku. Dzieci pochwaliły się rozległą wiedzą na temat Układu Słonecznego i obecnych w nim planet. Układały je w kolejności od Słońca i porównywały ich wielkości. Omówienie wiersza Juliana Tuwima "Dyzio marzyciel" stało się wstępem do pracy plastycznej – stworzenia chmury z farby na kartce papieru i rozmów na temat dziecięcych marzeń.
Przedszkolaki poszerzyły też swoją wiedzę na temat chmur, ich rodzajów i procesu ich powstawania. Sprawdzały też co pływa, a co tonie. Stawiały hipotezy i je potwierdzały. Zabawy z wodą pozwoliły przedszkolakom na doskonalenie motoryki małej, tak ważnej z punktu widzenia przygotowania do pisania.
Opowiadania o tacie spędzającym deszczowy dzień z dzieckiem stało się wstępem do wprowadzenia litery T, t, którą dzieci utrwaliły dzięki różnym ćwiczeniom polisensorycznym i pracom plastycznym.
Na koniec tygodnia stworzyliśmy z dziećmi kalendarz pogody, który pozwoli im stawać się oraz baczniejszymi obserwatorami zmian zachodzących w przyrodzie, a więc także uwrażliwi ich na otaczający świat. Dzięki kalendarzowi, dzieci utrwaliły także dni tygodnia i ich globalne odpowiedniki. Zachęcamy do kontynuowania obserwacji również w domu.

Tydzień 2

Zwierzęta domowe
W tym tygodniu zajmowaliśmy się tematem zwierząt domowych. Dzieci miały okazję pochwalenia się wiedzą i doświadczeniami związanymi z hodowaniem domowego pupila. Wiedzą już bardzo dużo na temat opieki nad zwierzętami, sposobów ich dokarmiania czy wizyt u weterynarza. Dzieci poznały naturalne środowiska, z których pochodzą niektóre zwierzęta domowe. Wspólnie z dziećmi obaliliśmy różne stereotypy powstałe wokół zwierząt, np. że kot pije mleko, spada zawsze na cztery łapy. Przy okazji rozmowy o domach zwierząt dzieci poznały kształt litery d, D małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, dokonywały analizy sylabowej wyrazów, wyodrębniały głoski w nagłosie i wygłosie wyrazów, wyszukiwały wyrazy na daną głoskę. Dzieci wykonały pracę plastyczną ilustrującą ich ulubione zwierzęta. Wychodząc od zwierząt domowych, przeszliśmy do gromad, w których żyją zwierzęta. Dzieci poznały takie terminy jak gady, płazy, ptaki, ryby, czy ssaki. Brały udział w wielu zabawach pozwalających im zapamiętać cechy zwierząt należących do różnych gatunków. Poznały środowiska ich życia i sposoby komunikowania się. Dzieci poznały zapis cyfrowy liczby 4, utrwaliły liczbę 4 w różnych jej aspektach. Przeliczały obiekty, porządkowały je.

Tydzień 3

 

Zimno, coraz zimniej

Mamy za sobą pierwszy temat dotyczący zbliżającej się zimy. Przedszkolaki bardzo prężnie pracowały przez miniony tydzień. Z zapałem rozwiązywały zagadki o zwierzętach leśnych. Dowiedziały się, w jaki sposób różne zwierzaki przygotowują się do zimy. Odkryły, że niektóre z nich zapadają w sen zimowy, inne hibernują czy chowają się np. pod liśćmi.
Przedszkolaki nauczyły się czytać globalnie nowe wyraz, tj. wiatr, jeż, wiewiórka, niedźwiedź, dzik, zając, sarna. Po wysłuchaniu dłuższych opowiadań z zapałem ilustrowały ich treść. Coraz lepiej radzą też sobie z opowiadaniem o treści przeczytanych utworów.
W tym tygodniu wprowadziliśmy liczbę 5. Dzieci doskonaliły umiejętność rozróżniania jej wśród innych liczb. Porównywały zbiory związane z zapasami na nadchodzącą zimę. Dowiedziały się, jak i czym dokarmiać zwierzęta zimujące w Polsce oraz czym różni się karmnik od paśnika. Oprócz liczby 5 wprowadziliśmy też literę y, y, dzięki której dzieci mogły utrwalić liczbę mnogą wyrazów. Bardzo dobrze radziły sobie z jej tworzeniem.
Omawiając temat o ptakach, pięciolatki słuchały wiersza J. Brzechwy „Sójka”. Stał się on pretekstem do rozmowy na temat ptaków pozostających w kraju i odlatujących na zimę. Przedszkolaki poznały przy okazji budowę ciała ptaków, wykonywały serię eksperymentów z piórami. Dzięki nim mogły dowiedzieć się, dlaczego ptaki latają.

Tydzień 4

Miś przyjacielem dzieci
W tym tygodniu dzieci obchodziły „ Dzień Pluszowego Misia” w ramach realizowanego tematu kompleksowego Miś przyjacielem dzieci. Dzieci miały okazję przenieść się w zaczarowany świat bajek i filmów. Przypomniały sobie bohaterów bajkowych i filmowych. Słuchały książek o misiach „ Kubuś Puchatek” A. Milne, „ Przygody i wędrówki Misia Uszatka” Cz. Janczarskiego oraz bajek o misiach. Rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe o misiach. Nazywały i rozpoznawały ulubione misie bajkowe i filmowe: Miś Baloo, Miś Koala, Miś Paddington, Miś Uszatek, Miś Kolargol, Kubuś Puchatek. Uczestniczyły w warsztatach plastycznych „ Miś przyjacielem dzieci” podczas, których rysowały i wypełniały sylwetę misia różnymi materiałami plastycznymi i dekoracyjnymi. Śpiewaliśmy piosenki o misiach. Uczuliśmy się na pamięć wierszyków o misiach: „ Jestem sobie mały miś”, „ Misiu, misiu” (zbiór własny). Wykonaliśmy misiowe opaski dla dzieci. Dzieci poznały niezwykłą historię powstania Pluszowego Misia. Przypomnieliśmy sobie różne misie pochodzące z bajek dla dzieci oraz gatunki niedźwiedzi popularne w Polsce i na świecie. Wskazaliśmy różnice i podobieństwa pomiędzy pluszakami, a zwierzętami (niedźwiedziami). Uczestniczyliśmy w zabawie Miś przyjacielem dzieci zorganizowanej w przedszkolu.

Październik

  1. „ Dbamy o zdrowie”

W minionym tygodniu zajmowaliśmy się szeroko pojętym tematem zdrowia człowieka.
Dzieci przypomniały sobie, czym jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej
oraz utrwaliły nazwy produktów należących do każdego piętra piramidy. W związku z tym,
że ruch stanowi najważniejsze piętro piramidy, dzieci miały okazję do wielu dyskusji na temat
wpływu aktywności fizycznej na nasze zdrowie.
Rozmawialiśmy na tematy związane ze zdrowiem, poruszyliśmy też problem dostosowania ubioru do pogody. Dzieci przypomniały sobie nazwy części garderoby, także te
bardziej nietypowe jak marynarka, kombinezon czy palto, dokonywały klasyfikacji i selekcji.
W minionym tygodniu poznaliśmy również kolejną liczbę – 2, co pozwoliło nam na utrwalenie pojęcia para. Oprócz liczby 2, wprowadziliśmy także nową literę – I, i.
Rozmawiając o higienie, zgłębiliśmy temat bakterii i wirusów, bezpośrednio związanych
z chorobami przedszkolaków. Poznaliśmy sposoby ochrony przed zarazkami, poszerzyliśmy
wiedzę na temat środków higienicznych potrzebnych do dbania o zdrowie.
Zwieńczeniem tygodnia było utrwalanie numeru alarmowego 112.
W minionym tygodniu rozmawialiśmy także o pracy lekarzy i policjantów. Wspominając
o zawodzie policjanta, staraliśmy się odczarować jego rolę i uświadamiać dzieciom, że nie należy się go bać, a w wielu okolicznościach można zwrócić się do niego o pomoc.

  1. „ Jesienią w parku i w lesie”

W tym tygodniu udaliśmy się wspólnie z dziećmi w magiczną podróż do jesiennego parku i lasu. Dzieci oglądały zdjęcia zwierząt żyjących w lesie, utrwaliły sobie ich nazwy, odczytywały globalnie nazwy zwierząt. Odgadywały zagadki słowne, obrazkowe i dźwiękowe dotyczące tej tematyki. Rozmawiając o związkach frazeologicznych związanych ze zwierzętami (powiedzeniach i przysłowiach) wyjaśniono dzieciom stereotypy dotyczące mieszkańców lasu. Dzieci podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym szukały różnych darów jesieni, które skrupulatnie zbierały. Zebrane w ogrodzie dary jesieni wzbogaciły nasz kącik przyrody i stały się okazją do działań manipulacyjnych, klasyfikacji, segregacji obiektów według kształtu i koloru, układania rytmów ( także muzycznych), samodzielnych poszukiwań w książkach i atlasach przyrodniczych. Dzieci bez problemu rozpoznają liście i owoce polskich drzew. Poznały dokładną budowę liścia. Podczas zajęć i wykonywania doświadczeń związanych z pobieraniem wody przez roślinę dzieci pogłębiały swoją wiedzę przyrodniczą i dowiedziały się, dlaczego liście zmieniają kolor. W trakcie pogłębiania wiedzy na temat drzew iglastych dzieci miały okazję do porównywania igieł różnych drzew i wielkości szyszek. Dowiedziały się, po co drzewom szyszki. Dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych przeprowadzonych na sali gimnastycznej.

  1. „ Zabawy na jesienne wieczory”

Zgłębialiśmy z dziećmi temat sztuki. Stworzyliśmy mapę myśli wokół
pojęcia ARTYSTA, dowiedzieliśmy się, że nie jest ono związane jedynie ze sztukami plastycznymi. Dzieci poznawały nazwy zawodów artystycznych oraz ich atrybuty.
Podczas zajęć dzieci miały okazję poznać różne techniki plastyczne, które oglądały na reprodukcjach (pejzaż, martwa natura, malarstwo artystyczne, portret).
Oprócz sztuk plastycznych pogłębialiśmy także wiedzę na temat świata muzyki. Zapoznaliśmy się z różnymi rodzajami muzyki (klasyka, hip-hop, rock, jazz, itp.).

Uczyliśmy się również odczytywać emocje płynące z wysłuchiwanych dzieł muzycznych, rysować piktogramy do towarzyszących im melodii i poruszać się w jej rytm.
Podczas zajęć dzieci zapoznały się także z życiem i twórczością Fryderyka Chopina.
Pod koniec tygodnia omawialiśmy temat kina i teatru. Dzieci poznały największe kompleksy kinowe i teatralne w mieście. Porównywaliśmy te dwa miejsca, szukaliśmy różnic i podobieństw.
Dzieci wskazywały na nieco inne zasady obowiązujące w teatrze i w kinie.
W trakcie omawiania tematów związanych z teatrem poznaliśmy również różne jego odmiany (teatr kukiełkowy, teatr z jawajkami, pacynkami, teatr cieni itp.).
Ostatni tydzień został też wzbogacony o wprowadzenie kolejnej litery – E, e, którą dzieci
utrwaliły podczas wykonywania różnych ćwiczeń słuchowych i wzrokowych.

  1. Listopadowe wspomnienia”

W związku z tym, że zbliża się Święto Zmarłych, które jest ściśle związane z naszymi bliskimi, których już z nami nie ma zrealizowano temat „ Listopadowe wspomnienia”. W tym celu przypomnieliśmy sobie członków naszych rodzin. Dzieci sporządziły mapę myśli wokół pojęcia RODZINA, co zainicjowało rozmowy na tematy z nią związane. Dzieci z chęcią opowiadały o swoich rodzinach, dzieliły się własnymi doświadczeniami. Oglądaliśmy przyniesione przez dzieci zdjęcia członków rodziny: dziadków, rodziców, rodzeństwa, co stało się wstępem do długich rozmów na temat historii rodzin. Dzieci poznały różne formy przechowywania i kolekcjonowania zdjęć, dawne i nowe aparaty fotograficzne. Podczas oglądania zdjęć babć i dziadków z młodości mogły zapoznać się z dawnymi strojami, dekoracjami domów, zwyczajami i zabawkami. Dzieci stworzyły własne drzewo genealogiczne swojej rodziny. Dzieci poznały zapis graficzny cyfry 3, uczestniczyły w zabawach matematycznych i ruchowych utrwalających poznaną cyfrę. Poznały też kształt litery m,M małej i wielkiej, drukowanej i pisanej, którą utrwaliły podczas pracy indywidualnej w Kartach Pracy.